Jump to content

Husk skikkelig ankerfeste!

Astor

Recommended Posts

Har fått intrykk av inlegga generelt her på forumet at terskelen for å bruke RS er rimelig høg. Er det ikkje slike ting som dette man har RS?? Er vel bedre å rekvidere hjelp enn å risikere egen helse og uttsyr på i slike situasjoner? Er terskelen like høg når det gjeld bistand frå NAF ved biltrøbbel?

Trådstarter gjorde alt riktig. Om t.d han hadde tatt jolla å kjørt bort og ikkje fått tak i folket ombord, så hadde vel båten gått på grunn. RS stillte med båt og manskap til å dra seilbåten vekk frå land. Makan til tull å ikkje bruke RS.

Når RS bruker en formue på å vise seg fram konstant på NRK's Sommerbåt, så er det ingen grunn til å ikkje bruke RS ved behov.

Kontrastene er store. Fru Jacobsen ville ha kastet seg på sjøen og svømt over og sikret båten. Pinkvin sender ut kjerringa med dreggen. Godt sjømannskap varierer altså veldig.

Så har vi de som satser alt på alskens duppeditter. Ankervinsjer/visper foran og bak med fjkntr...radar, kartmaskiner, ekolodd,vindmålere,webkameraer og all slags apper og programmer på dataen for å føle seg trygge. Man forhåndbestiller plasser i gjestehavnene for å føle seg trygge. Man følger trafikken rundt seg med AIS for å føle seg trygge.

Og så har man et kort på baklomma, Nssr. Hvis man våkner på morraskvisten og er tissatrengt og tilfeldig ser en Bavaria 32 kommer flytende forbi kan man bare ringe med smarttelefonen og varsle , ta bilder og gå til sengs etter å ha ha dokumentert hendelsen ..Dagen derpå får man tildelt kongens fortjenestemedalje i gull for korrekt og modig innsats.

Hadde derimot Astor mistet ankerfeste i Sandspollen og en Bavaria 32 eier hadde varslet redning, tatt bilder , dokumentert og gått og lagt seg og redningskøyta ikke hadde rukket fram slik at Astor hadde fått ei ripe i gelcoaten ville det ha blitt baluba. Da hadde vi hatt en varm tråd fram til neste sommer.

Guest Avmønstret#

Ingen andre som ser humoren, og forsåvidt også alvoret i hvor forskjellig folk ser på ting? 

Syns det er kjekt og oppløftende med litt alternative vinkel på ting. Ingen her som dauer av det Uglesett skriver. Det er jo såpass "off" innimellom at det er mest morsomt. Men har også et poeng av og til, som dessverre ødelegges av "vri og vreng" og videre...

Men uansett, syns det er helt greit. Også det at noen virvler opp litt støv og går rett i mot den generelle enigheten og utfordrer synspunktene til hopen. 

------

Jeg er nesten sikker på at Astor er den som tar det best i denne tråden. Han vet hva han gjorde og står for det uten å la seg forulempe noe videre av Uglesett. 

Hadde derimot Astor mistet ankerfeste i Sandspollen og en Bavaria 32 eier hadde varslet redning, tatt bilder , dokumentert og gått og lagt seg og redningskøyta ikke hadde rukket fram slik at Astor hadde fått ei ripe i gelcoaten ville det ha blitt baluba. Da hadde vi hatt en varm tråd fram til neste sommer.

Ville neppe lagd baluba, Ugla. Jeg håper at når den dagen kommer at jeg er uheldig at jeg får hjelp. Og vedkommende vil få en varm takk for hjelpen. Du skal ha får god underholdning i denne tråden. Det mangler. Ikke på kreativ fantasi.

Ha en god helg alle mann.

Ligger på svai i Sandspollen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Ville neppe lagd baluba, Ugla. Jeg håper at når den dagen kommer at jeg er uheldig at jeg får hjelp. Og vedkommende vil få en varm takk for hjelpen. Du skal ha får god underholdning i denne tråden. Det mangler. Ikke på kreativ fantasi.

Ha en god helg alle mann.

Ligger på svai i Sandspollen.

Vel, jeg hadde trodd en av bautaene på Bp hadde tatt afære og kastet seg i jolla med nattbrallorna på og fått gummijolla opp i plan over til den dødsdømte bavarian i Sandspollen og fått vekket mannskapet til liv før de endte i avgrunnen. Så ble det med den lettvindte metoden hvor redningsselskapet måtte starte opp treskeverket og komme til unnsetning.

Greit nok , men en ugle deler ikke ut kongens fortjenestemedalje i gull for den henger ganske høyt...og mine artsfrender måkene før kritisere meg så mye de vil.

Det skal du ha Ugla. Du er dyktig til å ordlegge deg, og legger ikke noe i mellom når du karakteriserer andre veteraner på båtforumet. Aner jeg en viss rivalisering?

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Jeg blir en smule overrasket over reaksjonene. Men alle vet jo at trådene her på Bp er ganske forutsigbare på temaer som handler om kompetanse.

Hvis vi tar en kort oppsummering. Tråden handler om ankring på svai og de farer det medfører. Trådstarter ber folk huske å ankre opp og dokumenterer med bilder en båt som har drevet av noen meter på nesten flatt vann. Redningsselskapet måtte rykke ut kl 3 om natten og vekke opp mannskapet.

Jeg stiller bare spørsmål i all min uvitenhet om båtførere ikke har et ansvar til å hjelpe . I andre tråder blir båtførere nærmest slagteavfall fordi de ikke har bidratt nok. Er ansvaret personavhengig ?

Diskusjonen tar en ny vending og går over på personfokusering og det deles ut spark som dust, idiot, kverulant og nå til slutt troll. Moderator humrer i skjegget og sletter på de riktige stedene og får med seg massene og hauser opp ytterligere. Uglene ser ting fra oven og fugleperspektiv gir ofte det beste bilde av tingenes tilstand. Buhuuuuu.

Er ansvaret personavhengig ?

Ja, som nevnt allerede; så absolutt. Hvilke situasjoner hver enkelt mestrer er personavhengig, og enhver har ansvar for å ikke sette seg selv i en hjelpeløs situasjon som igjen utløser risiko for andre. Der hvor en person ville kunnet hjelpe, ville en annen skapt nok en situasjon for redningsskøyta. Det er å anbefale å ikke være så høy på seg selv og i steden komme ned i de lavere luftlag hvor det er nok oksygen til hjernen.

Jeg stiller bare spørsmål i all min uvitenhet om båtførere ikke har et ansvar til å hjelpe . .

Pleier å hjelpe folk og har også fått mye hjelp selv. Slik tror jeg det fungerer for mange men ikke for alle. Så nylig en video på facebook der en gluping som kaller seg Rune hadde funnet en ny måte å "hjelpe" på.

En seilbåt (omtalt som klutebåt) hadde lagt seg på utsiden av Rune's motorbåt uten å spørre og vedkommende hadde vistnok også omtalt Rune som Norrbagga, Dette synes ikke Rune var særlig  stas og glup som han er så dykket han ned å stripset fast foldepropellen på selibåten i lukket stilling. 

Nå gleder Rune seg til å se hva som vil skje i morgen når seilbåten skal ut.  :worry:

Jeg synes dette var bra innsats. Astor reddet faktisk dagen for noen her !!

At andre metoder også kunne fungert er jo greit å belyse til senere tilfeller, men Astor reddet kanskje resten av ferien for noen her i natt. :thumbsup:

Godt han ikke sover bort sommernatta  :yesnod:

Nå er det faktisk ikke første gang Astor viser heltemodig innsats i Sandspollen. :yesnod:

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Pleier å hjelpe folk og har også fått mye hjelp selv. Slik tror jeg det fungerer for mange men ikke for alle. Så nylig en video på facebook der en gluping som kaller seg Rune hadde funnet en ny måte å "hjelpe" på.

En seilbåt (omtalt som klutebåt) hadde lagt seg på utsiden av Rune's motorbåt uten å spørre og vedkommende hadde vistnok også omtalt Rune som Norrbagga, Dette synes ikke Rune var særlig stas og glup som han er så dykket han ned å stripset fast foldepropellen på selibåten i lukket stilling.

Nå gleder Rune seg til å se hva som vil skje i morgen når seilbåten skal ut. :worry:

Regner med at du har fått det med deg, men det er sikkert noen her som ikke er på Båtfolk på Facebook. Denne videoen var arrangert.

Leste veldig mye om Fortress før jeg kjøpte mitt, men fant ikke noe om dette, har du noen link til dette Tobixen?

Båtwiki-artikkelen er det referanse til Peter Smiths kompilasjon av ankertester, hvis jeg husker riktig var det to uavhengige båtmagasintester hvor de hadde greid å skade ankeret under testingen. Tror ikke jeg har lest om flere insidenter.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 8 måneder senere...

En venn av meg lå på svai i natt i Sandspollen. De våknet av et smell i skutesiden i morges. En seilbåt i lett bris hadde drevet inn i siden på båten deres. De i seilbåten hadde et Deltaanker og hadde 15 meter kjetting ute på 10 meters dyp. Ingen skader på båtene og ingen skjellsord.

Et resultat av alt for kort lengde med ankerkjetting. Omtrent på samme sted der vi lå forrige uke.

Har for lang fartstid til å surre med anker og ankerkjettinger midt i svarte natta.Den tiden er forbi. Vel jeg ser nykommerene går i denne fella gang på gang hvert eneste år. Klokka 4 , når vinden snur på nord og øker til 9 s/m og bølgene slår inn i skutesida må mannskapet tørné opp og sikre båt og last. Vi andre sover til hanen galer.

Ankerfeste i hjemmehavn er vel sjelden et problem, så det er vel opplagt at det er snakk om et reise-ankerfeste, dette? Da synes jeg det er helt på sin plass at det medfølger bag å stue det i når det ikke er i bruk (under fart).

Tråden er ikke om heltedåder, men om at det er lurt å huske på å få festet ankeret sitt skikkelig. Kan du ikke ta våset ditt på et annet forum?

Tosk!

Og husk Surugla, det er ikke forbudt å ta i bruk nyere hjelpemidler.

Hvorfor har ikke administrator eller moderator fjernet Ugla for godt? Vedkommende gjør jo ikke annet enn å forsøple alle tråder vedkommende deltar i??!   I beste fall tar Ugla ting ut av sin sammenheng og maler videre på dette, men som regel kommer Ugla med bevisstløst og oppdiktet sludder, hvor tilsynelatende eneste mål er å provosere og ødelegge trådene vedkommende deltar i.

Det at en person framstiller seg selv som et dyr, finnes det en diagnose på...

Jeg leste følgende på Wikipedia: “Ugler har kikkertsyn, og deres store øyne sitter fast i skallen, slik at de må snu hele hodet for å se andre veier.”

Individer med kikkertsyn har (som kjent) meget vanskelig for å orientere seg i omgivelsene.

Jeg har faktisk ved en rekke anledninger bistått båtfolk som har fått trøbbel.Det har vært motorstopp, grunnstøtinger og ankring i uthavner. Når en båt kommer inn i en ukjent havn kan det være en hyggelig gest å peke ut gode steder med nok dybde og muligheter godt feste i fjell og på bunn.Er man ute med jolla og ser en stor båt komme kan man jo sveipe innom og hilse på og spørre om skipperen trenger bistand. Det skaper god stemning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...