Jump to content

Uheldig avsluttning på ferie , fikk hele båten fylt med svart sot


BOBO II

Recommended Posts

det skjer litt vær dag. I dag har mekaniker byttet to av cutless lagerene. nye gjennomføringer er også skiftet til kjølevann inntaket på begge motorer og air conditions anlegget.Viktig med skikkelig rengjøring med aceton og gjenge lås påført før montering av cutless lager. 

bilde

 

En liten digresjon fra min side.

Anaerobt lim(gjengelåsing) har jeg aldri sett brukt på cutless lagere før. Jeg er vant med at de skal ises ned før montering og at de setter seg når temperaturen kommer opp igjen. I tillegg er det vel sett-skruer der.

Litt skeptisk til hvordan de en gang i fremtiden skal kunne demonteres. Da må vedkommende som skal gjøre jobben vite at de er satt inn med anaerobt lim slik at han etter kutting varmer det opp til nær 200 grader for å få limet til å slippe.

 

Ellers ser det jo ut til at det blir en strøken båt og teknisk i bedre stand enn hva den var  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

En liten digresjon fra min side.

Anaerobt lim(gjengelåsing) har jeg aldri sett brukt på cutless lagere før. Jeg er vant med at de skal ises ned før montering og at de setter seg når temperaturen kommer opp igjen. I tillegg er det vel sett-skruer der.

Litt skeptisk til hvordan de en gang i fremtiden skal kunne demonteres. Da må vedkommende som skal gjøre jobben vite at de er satt inn med anaerobt lim slik at han etter kutting varmer det opp til nær 200 grader for å få limet til å slippe.

 

Ellers ser det jo ut til at det blir en strøken båt og teknisk i bedre stand enn hva den var  :thumbsup:

Service bok over det som er gjort blir selvfølgelig laget med bilder og beskrivelser..

Crazymm du kom meg i forkjøpet der..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
  • 3 uker senere...

Da begynner det og røre på seg igjen etter litt stille periode pga en aktør som ikke er ferdig med sin oppgave i cabiner.

Det viser seg at motorrommet har vært malt med en komponent maling i motorrommet fra før. derfor er det besluttet at dette laget med maling skal slipes vekk og to komponent`s maling skal benyttes da denne er mer motstandsdyktig mot diesel og oljesøl. Til uken begynner Holmen Yachtverft og isolere og tilrettelegge for motorroms isolasjon. Har enda ikke bestemt for hvilken type det blir, en ting er sikkert det blir ikke eggeskall typen.

Hvis noen har noen gode tips tar jeg i mot alle forslag med glede.  

bilde

 

begge motorer er testet og startet etter justering av diselpumper.  mye mindre røyk en vanlig legger ut en filmsnutt her senere .

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Link til film BB motor https://www.youtube.com/watch?v=S_emnUl3Ky4

Link til SB Motor  https://www.youtube.com/watch?v=hLDyLpj1E28&feature=youtu.be

 

Nå er motorer kalde men allikevell tror jeg dette er innenfor når det gjelder røyk.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Du må nesten endre tittelen på denne tråden til :"Heldig avslutning på ferien"

 

Du har i alle fall klart å snu denne hendelsen til noe positivt, og et slikt prosjekt hadde du kanskje ikke satt i gang hvis det ikke hadde vært for soten.

Litt drahjelp økonomisk fra forsikringen håper jeg også at du har fått.

 

Det var, er og blir en flott båt du har.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Må bare opplyse om at forsikringen dekker mye, men det svir godt i pungen allikevel. Det er investert en del båtpenger av egen lomme for og komme i mål slik at alt blir på stell. Har hatt noen hundre timer før dette uhellet med oppgraderinger. Men må også være enig i at et slikt stort prosjekt hadde jeg ikke begynt på frivillig.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Trist episode med det havariet, men jeg må si at jeg gleder meg på dine vegne når jeg ser hvor flott dette blir!

 

Men når du først har sandblåst lagerbrakettene, hvorfor ikke prime og stoffe dem? Fordelen er at du får et mye mindre areal som blir eksponert for galvanisk korrosjon.

 

Når det gjelder isolasjon sitter jeg ikke med noe fasit, men selv har jeg blitt anbefalt den skumgummivarianten med sølvfolie på den ene siden.

Link to post

Trist episode med det havariet, men jeg må si at jeg gleder meg på dine vegne når jeg ser hvor flott dette blir!

 

Men når du først har sandblåst lagerbrakettene, hvorfor ikke prime og stoffe dem? Fordelen er at du får et mye mindre areal som blir eksponert for galvanisk korrosjon.

 

Når det gjelder isolasjon sitter jeg ikke med noe fasit, men selv har jeg blitt anbefalt den skumgummivarianten med sølvfolie på den ene siden.

Komodo ja jeg har tenkt i de samme baner. er en del under og over vannlinjen som burde få samme behandling når en først er i gang.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

nå har det vært litt til bake men mest frem motorrommet begynner og ta form. mandag ble hele motorrommet Primet og i dag har verkstedet  også malt første strøk, mulig det må på et strøk til i morgen med Epifanes motorroms maling.

bilde

 

 

Fjerning av tepper i trapp og cabiner er også påbegynt. Her er jeg litt i tvil på hva som skal legges men de som var i hele båten var nye for 3 år siden.

 

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
  • 4 uker senere...

Da er prosjektet i gang igjen. Som bilde viser så er alt av tak plater montert ned og sent inn til pigmentering slik at ny fargelegging av all skai på vegger og tak  i båten er mulig. Alle løse tak plater og veggplater som kan taes ned blir pigmentert hos den som har jobben resten blir pigmentert ombord i båten, blir spennende og se resultatet og i tillegg om det holder. 

bilde

 

 

motorrom er malt opp og nye paneler er montert utenpå dieseltanker. 

bilde

Motorroms isolasjonen er ankommet og klart til montering.

bilde

Som bilde viser så er første test gjennomført  Tror dette blir det triveligste rommet i båten, et lyst og herlig rom håper nå at det kan holde seg hvit leeenge..

bilde

Kan bli stilig med rød varmtvanns tank i dette miljøet. Tanken er spraymalt med 5 strøk Plasti- Dip. De som kjenner til  Princess sin gursegrønne farge må vel være enig at rødt er bedre.

bilde

I tillegg så er begge propeller kommet fra Arendal etter oppretting og avbalansering

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er det litt frem igjen motorrommet begynner og ta form litt lysere for vær dag . De grå feltene skal lakkeres nå i helgen med plasti dip. tror at denne lakken vil sitte bedre en den epoxymaling som er brukt ellers i motorrommet. dieselrør i kobber tar heller ikke skade av plasti dip.

 

bilde

bilde

 

Ellers så har det vært et firma som skal være ekspert på pigmentering lakkering /fornying av skinn og skai ombord i helgen og utført lakkering av all skai. Dette vil jeg komme tilbake med bilder og forklaring.

har noen her på forumet tatt en slik jobb i sin båt eller bil,ønsker litt innspill på om de er fornøyd med holdbarhet på middelet som er brukt og om hvordan renhold av slikt vil la seg gjøre på sikt. Vi mener nå at vår båt er blitt ødelagt innvendig. Sikkert mange meninger om dette men føler at hele båten har blitt dø og matt der hvor alt av skai er lakkert. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Har tenkt og bruke det på noe treverk og kobberslanger. Lest meg  litt opp på denne lakken og den er ganske enkel og holde rent i tillegg.  har brukt den også på varmtvanns tanken ombord med hell.. litt dårlig bilde men funker for meg..

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hva slags type motorromsisolasjon bruker du og hvor har du handlet?

Hei Bjornlie

Dette er kjøpt direkte fra fabrikken i Finland den er og få i hvit og med sølvfolie. Den hvite har en plast overflate som er enkel å vaske og holde ren.

 

bilde

EGGBOX VANA 30 White

 

Price € 34,87,- / m2, ex.works Vantaa-Finland

 

Packing cost      € 40,-

 

Prices based on 18-20 m2.

 

Sheet size for example 1*2 m

 

PU-Tape     13,70,- / roll  (40mm*30lm)

 

Payment     Prepayment

 

Delivery time 1 - 2 weeks

 

With best regards,

 

Oy Meluton Ab

 

Dennis Mattsoff

dennis.mattsoff@meluton.fi]

www.meluton.fi

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Da ble det tid for litt mer maling i motorrommet i helgen før tantene skal heises ombord igjen i morgen..

Noen bilder før fornying var nesten umulig å få vekk sot belegget men det gikk av med en god skrubb og masse aceton.

bilde

Resultatet ble ikke så verst når alt ble grunnet og overmalt med 4 strøk maling.

bilde

I dag ble Prinsessa snudd for og være klar til at tantene blir heist på plass i morgen..

bilde

I morgen blir det en festdag .. og ny sesong er rett rundt hjørnet. om noen måneder.. :wink:  blir vel og sprette en champis i morgen ettermiddag :flag:

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...