Jump to content

Vaskemaskin i båt


tobixen

Recommended Posts

Vi har ikke vaskemaskin i hjemmehavna, vi har lang reisevei til hjemmehavna (og bruker nesten alltid kollektivtransport) og med familie på fem pluss gjester som skal ha sengtøy blir det mye logistikk!  Samt at vaskemaskinen går non-stop så lenge jeg er hjemme.  Når vi er på ferie også - så snart vi legger oss i en gjestehavn er det fullt rush med å finne ut av om gjestehavna har vaskemaskin, hvor mye det evt koster, og omsider å sørge for maskimal kapasitetsutnyttelse på ledige ressurser.  Fruen har vel omtrent fra da vi kjøpte stor båt hevdet at vi må få installert vaskemaskin ombord - jeg har vært noe tilbakeholden på det, men innser at det kanskje er nødvendig.

 

Vi så noen greier i en båtbutikk i sommerferien, noe kinavare til under tusenlappen, lettvekt, så ut til å være noen halvautomatiske greier, 220V, 150W.  Fruen var skeptisk, så vi lot den ligge.

 

Jeg tenker at følgende kriterier er viktige for vaskemasin i (relativt stor) båt:

  • Liten og lettvekt.
  • Lavt effektbruk, mulighet til å kjøre fra inverter eller rett fra 12V.  Det skulle vel være mulig dersom man kan forsyne maskinen med ferdigoppvarmet vann; varming av vann er det som virkelig drar strøm i en vaskemaskin.  (Alternativet blir at vaskemaskinen bare går mens man står i gjestehavn. Selv det kan bli utfordrende, da kursene i gjestehavner ofte ikke er dimensjonert for både kraftig batterilader, varmtvannsbereder og vaskemaskin).
  • Relativt lavt vannforbruk
  • Vaskemaskinen bør kunne fungere selv om den ikke står helt stabilt (mtp bølger, krenging under seil, etc).
  • Man må få organisert vann og avløp på noe vis
Er det noen som har vaskemaskin ombord, hva slags type, hvilke erfaringer, etc? Skal man bare gå til prisjakt.no og søke etter en allminnelig vaskemaskin, eller bør man velge noe slags greier som er spesiallaget for båt/campingvogn/hytte e.l.?
Link to post
Share on other sites

Det var vel noe slikt som dette vi så i Danmark: http://www.aliexpress.com/item/Semi-automatic-220v-300w-4-6kg-52-35-35cm-super-great-mini-washing-machine-mini-portable/32432850872.html

 

(kanskje jeg husker feil med at det var 150W. 300W er i allefall innafor hva vi kan drive med den lille 600W-invertoren vi har ombord)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke satser på noen 12V modell.

Skal man ha vaskemaskin må man også ha batteripakke og inverter som duger. Og den vil kreve ren sinus. Vekselstrøm motorer trives dårlig på modifisert sinus.

Hva med en vanlig toppmatet modell fra elkøp? Hvis man har plass selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

Vi har en helt standard maskin. Zanussi Turbodry 2000 trur jeg den heter. Fungerer utmerket. Sjøl om vi har kjørt den på inverter, pleier vi nå mest å vaske mens vi alikevel kjører agregat. Lader batteriene og varmer varmtvann samtidig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Litt off-topic, men jeg mener å ha sett en "manuell" vaskemaskin (ikke drevet av strøm). I realiteten en slags pose, med noen knaster på innsiden som skulle sørge for "gni og vri"-effekt. Nå finner jeg den ikke lenger. Jeg synes den så ut som akkurat det man trenger for tur. 12 V-vaskemaskin tror jeg ikke så mye på selv....

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

http://www.dinside.no/865253/mini-vaskemaskin-som-faar-plass-overalt

 

Min "øko-fanatiske" leieboer i Tromsø hadde med seg noe hånddrevne greier da hun flyttet inn. Så vidt jeg vet ble den aldri brukt; hun skrudde av alt av varme og dro hjem en jul - det ble mye rørleggerarbeid på meg i den forbindelse, men den frostsprengte vaskemaskinen lot jeg bare stå der. Så vidt meg bekjent tok det lang tid før hun fikk på plass ny vaskemaskin, og hun pendlet med skittentøyet til en kompis ... nei, jeg har null tro på hånddrevne vaskemaskiner, da kan man jo like godt bare vaske for hånd. En allminnelig vaskemaskin går i et par timer i strekk, så lenge gidder man ikke sveive.

 

Man kan få ganske mye kraft ut fra et 12V-batteri - bare tenk ankervinsj. En allminnelig sigarettennerplugg har ofte 10A sikring eller 15A sikring, da kan man fint trekke 100W (selv om jeg ikke vil anbefale det - sigarettennerstandarden er dårlig). Å trekke 100W kontinuerlig i to timer fra vår batteribank er ikke noe problem i det hele tatt. 100W med menneskekraft i to timer er på den andre siden temmelig urealistisk :-) Jeg skulle tro 100W er tilstrekkelig til å få klærne rene, men sentrifugering krever nok mer?

Link to post
Share on other sites

Hvor stor batteribank har du?

Hvor mye kan dynamoen din lade?

Hvor stor landstrømlader har du?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ca 800 Ah, aner ikke, tror landstrømsladeren er på 40A (og har en fastmontert 20A-lader i reserve)

 

Jeg har en 600W billig inverter koblet opp, det kan være aktuelt å bytte den ut med noe kraftigere/bedre. Aggregat skal jeg ikke ha i båten :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En vaskemaskin som fungerer heilt utmerket og ikkje krever strøm har vi hatt i lange tider.

 

Takk, takk. Vi vasker klær for hånd ved behov. Det går jo greit når behovet begrenser seg til truser og sokker.

 

Jeg antar kravene til hygiene, rent sengtøy, rene håndklær etc har økt litt gjennom årene. Med familie på fem og av og til overnattingsgjester som skal ha rent sengtøy så er vaskemaskin det av de moderne hjelpemidlene jeg minst greier meg uten. Uten vaskemaskin må man tilhøre overklassen og leie inn hjelp, eller nøye seg med skitne klær.

 

En anekdote: jeg spurte kollegaene mine i Beijing om hjelp til å få vasket klær. Ikkeno problem. Men jeg ble litt sjokkert da jeg skulle på do og fant ut at vaskeservanten var okkupert av vaskepersonale i full sving med klesvasken min ...

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Da har du vel 60Hz ombord.

"Les alltid det med liten skrift", det la jeg ikke merke til før nå :giggle: Da vil vel gjerne maskinen gå saktere, med mer varmgang? Eller vil den være farlig å bruke? Størrelsen og specs ellers virker jo svært grei til båtbruk synes jeg.
Link to post
Share on other sites

Da har du vel 60Hz ombord.

 

Ja Mastervolt Inverteren jeg har så kan man faktisk velge mellom både 50HZ og 60HZ.

Men når det er sagt så virker vaskemaskinen også på 50HZ. Motoren er børsteløs og derfor inverter styrt,.. så den vil ikke gå saktere heller.

Har lest noen tråder hvor det diskuteres på et tysk campingvogn forum. 

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...