Jump to content

Vaskemaskin i båt


tobixen

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Ja me er godt nøgd med den.

Men som du seier Knut, me (meg og astridhj) har heller ikkje heilt funnet ut av vaskeprogram med varme, men unntak av babyvask på 80 grader, hehe.

Vann inn er koblet på inntak av kaldtvann til blandebatteriet på forut bad hos oss. Og vann ut, har eg koblet via ein Y kobling innpå slangen som går fra vasken på badet forut.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal selge min minimaskin som jeg kjøpte fra Korea! Selv om den er aldri så liten og praktisk får jeg ikke montert den i Solbris! Så den selges til importpris og er selvfølgelig aldri brukt om det skulle være noen interesse hos noen. Det blir til at jeg bygger om det ene skapet mitt og setter inn en Candy der....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
PostIT skrev 13 minutter siden:

Noen som har erfaring med «portabel» vaskemaskin? F.eks denne: https://www.westsystem.no/p/16715/vaskemaskin-220v

 

Blir det rent? Blir den brukt? Er det verdt pengene?

Vi kjøpte en slik for noen år siden, men ga den opp. Rimelig tungvindt. Vanskelig å lagre i en allerede full båt. Du må varme opp vann og helle oppi. Tømming er ikke med pumpe, så du må nesten ha maskinen i dusjen eller på badeplatformen. Vil vel si at den ikke er verdt penger i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Bonus said:

Vi kjøpte en slik for noen år siden, men ga den opp. Rimelig tungvindt. Vanskelig å lagre i en allerede full båt. Du må varme opp vann og helle oppi. Tømming er ikke med pumpe, så du må nesten ha maskinen i dusjen eller på badeplatformen. Vil vel si at den ikke er verdt penger i det hele tatt.

 

Supert! Tusen takk for svar :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
tobixen skrev On 14.3.2019 at 10.01:

Tja, vi har foreløbig utsatt å installere vaskemaskin 

Jeg er imponert over at du fortsatt holder stand og ikke kjøper vaskemaskin på fruens befaling.
Desverre er jeg en stor tøffelhelt selv når det gjelder slike ting men en fornøyd kone kan bare kjøpes for penger noen ganger.
Jeg kjøper det jeg vil ha av utstyr,naskiner og verktøy til å ordne mine kjerneområder så hvis fruen vil ha noe til sine  er det bare å få ordnet det.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå kjøpt meg en Daewoo-variant DWD CV 701PC, EUR 419 i Frankrike (inkl frakt, levert i Frankrike). Synes å være så å si helt lik den M301-varianten.

 

Har noen spørsmål i den forbindelse:

 

TIl dere som har hengt den opp på skott/vegg: Holder det over tid? Tenker på vekten (innpå 25 kg under vask?), og sentrifugering. Har selv ca. 15-18 mm finér. Forsterket dere veggen noe, med f.eks. en ekstra plate? Selv kommer jeg ikke til på baksiden med en plate fordi det er baderomsvegg der i plast som ligger ca 1 cm utenpå treveggen. (Tenker da på å bore 4 store hull i plastveggen for å komme til boltene, som jeg så blender). Er det noe poeng å forsterke med en treplate på forsiden, dvs. mellom veggen og vaskemaskinen? Andre tips?

 

Iflg spesifikasjonene, trekker denne 1500W. Det gjør også M301 ihht spesifikasjonene, ref. @offpists innlegg tidlig i tråden. Samtidig skriver @offpist at strømforbruket er 1300 W ved oppvarming. Har selv en Victron Multiplus 1600, som kan levere 1300 W. Antar at denne vil holde akkurat?

 

Takker for innspill.

 

Link to post
Share on other sites

Eg er igjen i beite for ein vaskemaskin ombord. Denne gangen ønsker me ein litt større maskin, da det var ikkje så lett å få vasket sengesett til dobbelkøy i den daewoo maskinen. I nauticaten er det vaskemaskin orginalt, men denne er nok gått ut på moten. (den starter jallfall ikkje).

Men kor eg skal få tak i ein slik vaskemaskin veit ikkje eg. Husker ikkje måla i hodet, @Astridhj ?

 

Tar gjerna i mot tips om ein tilsvarende ny maskin.

Skal legga ved eit bilde under straks, av den gamle maskinen.

l_2062274043.jpg.dea14d8a39304acd2c2a1f59e50513bf.jpg

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Kaptein Klein

 Vår er bare boltet gjennom skottet uten annet enn store skiver bak. 18mm finer, ingen tegn til skade etter å ha bodd i båten i 2år med en familie på 3 og dette som eneste vaskemaskin. Kjører lett på en halvrimelig 1500w invertere hos oss selv med oppvarming. Jeg har koplet vanninntaket på blandebatterier til dusjen. Da kan jeg mate den med passe varmt vann fra bereder og slipper å kjøre oppvarmingsprogrammet så ofte.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Tusen takk for innspill. Da satser jeg på at skottet holder (ser at instruksjonen faktisk sier vekt opp mot 35 kg). Det med å bruke blandebatteri til dusjen var en god idé: Hadde vurdert å kjøpe et dedikert blandebatteri, men dusjen er jo en enklere og billigere løsning. Satser også på at inverteren holder. 

Link to post
Share on other sites

Ja, klar over det med fall, og det er intet problem. Har du ditt avløp bare liggende løst i dusjen ved bruk? Vurderte også å koble den inn på avløpsslangen til dusj eller vask. Selve avløpsslangen synes jeg forøvrig virker nokså tynn/svak, og kanskje mindre egnet til å skulle festes inn på et avløpsrør? Mulig at den bør byttes?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...