Jump to content

Vaskemaskin i båt


tobixen

Recommended Posts

Gjennomgående bolter, med slike pynteskiver på baksiden.

Det blir jo fordelt over et ganske stort område på ca halvmeter x halvmeter.

 

 

bilde

 

Tenker å plassere den her i fremre lugar, kort vei til vann og avløp.. (Og langt unna kompass og autopilot)

Skulle helst vært inne på badet, men det er det rett og slett ikke plass til..

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Fant også servicemanualen på den.. og der står det 50/60HZ.

 

bilde

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi hadde en 12v kaffetrakter, kaffen ble  ferdig til slutt. På 12v er det begrenset hvor mye varme du klarer å få ut. Jeg ville gått for 220v . Tror det på 12, 24 v blir leketøy.

Jeg har både ankervinsj og baugtruster i 12V-utgave, funker som bare juling og trekker sikkert like mye effekt som en allminnelig 220V-kaffetrakter ... det er ikke nødvendigvis spenningen det kommer an på, men man må så klart ha tykke kabler mellom batteri og apparat for å kunne ta ut signifikant med effekt.

 

Det som begrenser 12V-utstyr ofte er sigarettennerpluggstandarden - den er rett og slett veldig lite egnet for andre formål enn å tenne opp sigaretter, og knapt nok dét.

 

Hvor mye effekt kreves for en vaskemaskin? Det er jo først og fremst oppvarming av vannet som suger effekt. Dersom man mater vaskemaskinen med ferdigoppvarmet vann så er det senterifuge som spiser mest effekt. Hvor mye effekt går det på sentrifugeringa, egentlig? Tipper at det ikke er mer enn et par hundre watt (men kanskje høyere peakeffekt akkurat når maskinen setter i gang med sentrifugeringen), noe som absolutt er overkommelig på 12V (men ikke på et allminnelig sigarettenneruttak).

 

Fordelen med 220V-modell er vel at man har langt større produktspekter å velge mellom, da markedet for gode vaskemaskiner til båt og karavan er ganske snevert.

 

Jeg avventer med spenning rapporter om hvordan Daewo'en fungerer i praksis :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått begynt monteringen, veldig greit så langt.

Må innom Tess i morgen og få noen overganger for vann og avløp.

 

Ble fornøyd med plasseringen. Kort vei til vann og avløp siden badet er rett på baksiden. 

Når vi vasker kan vi bare lukke igjen døren til fremre lugar.. Men fra det jeg har testet så langt bråker den svært lite.

 

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Geirh: Tror ikke du vil finne noen Norsk forhandler.

Modellen er produsert for det Koreanske markedet, manualen og knappene er på koreansk!

Men jeg fikk med engelsk manual på PDF og det fulgte også med klisterlapper på engelsk for å klistre over de koreanske tegnene på knappene.

 

 

Gunga Din:

Vinterkonservering er nok lurt. 

Det er veldig lett å komme til slangene inne i maskinen så jeg ser for meg at det burde holde og koble fra slangene og blåse ut eventuelt vann.

 

Veit ikke hvor bra det er med frostveske for plastslangene og pakninger inne i maskinen.

Kanskje dette kan være noe: http://www.seatronic.no/opplagsutstyr-avfuktere-c-89_175/giftfri-frostvaeske-p-1969

Link to post
Share on other sites

Vi har en vanlig Zanutsi i båten, og vinterkonserveringa går på å åpne filteret og la maskinen renne seg tom.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Vi har brukt den vaskemaskinen litt over 6 mnd nå og vi bor i båten i Karibien. Den går gjevnig og i perioder har vi vasket klær for flere av nabobåtene. Den svarer til forventningene og jeg veit om flere som har kjøpt lik etterpå og er fornøyd.

 

Bruker ca 25L pr vask. Vasker og sentrifugerer like bra som de vanlige vaskemaskinene.

Link to post
Share on other sites

Vaskemaskinen ser super ut, men hvordan gjør dere det med tørking av klær?

 

Tenker spesielt her i Norge hvor det regner halvparten av tiden.

 

Vel her i Karibien er ikke det noe problem å tørke klær... ;) Men det vi gjorde på regnfulle dager på vei hit i var å bruke ene toalettet som "tørkerom".

Dvs vi henger alle klærne opp i taket og setter inn en luftavfukter. Da var gjerne klærne tørre etter 6-7 timer.

 

Men jeg tror også det går fint å tørke klær innendørs i båten om man konstant kjører dieselvarmer som henter friskluft ute.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt og skal montere. Var med klistrelapper og pdf-fil for bruk. Men det manglet mal for montering!!. Ser veldig bra ut så langt..... Nå må jeg bare finne arbeidslyst og komme i gang med montering.........

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...