Jump to content

Vaskemaskin i båt


tobixen

Recommended Posts

Kaptein Klein skrev On 4.5.2019 at 10.27:

Har nå kjøpt meg en Daewoo-variant DWD CV 701PC, EUR 419 i Frankrike (inkl frakt, levert i Frankrike). Synes å være så å si helt lik den M301-varianten.

 

Har noen spørsmål i den forbindelse:

 

TIl dere som har hengt den opp på skott/vegg: Holder det over tid? Tenker på vekten (innpå 25 kg under vask?), og sentrifugering. Har selv ca. 15-18 mm finér. Forsterket dere veggen noe, med f.eks. en ekstra plate? Selv kommer jeg ikke til på baksiden med en plate fordi det er baderomsvegg der i plast som ligger ca 1 cm utenpå treveggen. (Tenker da på å bore 4 store hull i plastveggen for å komme til boltene, som jeg så blender). Er det noe poeng å forsterke med en treplate på forsiden, dvs. mellom veggen og vaskemaskinen? Andre tips?

 

Iflg spesifikasjonene, trekker denne 1500W. Det gjør også M301 ihht spesifikasjonene, ref. @offpists innlegg tidlig i tråden. Samtidig skriver @offpist at strømforbruket er 1300 W ved oppvarming. Har selv en Victron Multiplus 1600, som kan levere 1300 W. Antar at denne vil holde akkurat?

 

Takker for innspill.

 

Jeg Monterte en lignende maskin for snart 2 år siden, og for å være sikker på at den skulle henge bra fast, fikk jeg frest en 12mm alu plate, hvor jeg skrudde bulter fra baksiden igjennom, som vaskemaskinen skal feste i, så lagde jeg mange skrue hull til å skru plate i vegg, med mye lim på bakside, dette har hold veldig bra.

IMG_1217.JPG

IMG_1218.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg har utløpsslangen bare liggende ut i dusjgulvet når den er i bruk. Slangen er alt for spinkel til at jeg hadde turt å ha den koplet mot et utløp. Bruker ca 30l på en vask, og det har jeg plenty plass til i dusjgulvet uten at det renner over noe sted eller blir stående opp i treverket som dekker over.

 

Festeløsningen til Glenn over ser veldig solid ut. Hadde maskinen på hytta en stund før den kom i båten. Da lagde jeg en plate a på samme prinsipp som Glenn sin av en vanlig furu hobbyplate som ble skrudd fast i panelen. Holdt fint det også selv om hele lettveggen vibrerte endel under sentrifugering.

Redigert av Tabaqui (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Glenn Furuholt Det var et solide feste. Det virker som om maskinen i praksis står i dusjen. Kunne være en mulig alternativ plassering for meg Går det greit at den blir dusjet, eller skjer ikke det?

 

@Tabaqui Så lettvegg på hytta med hobbyplate vibrerte mer enn 18 mm finér i båten? I båten din, er det stor avstand fra maskinen til tak og andre sidevegger (som jo vil stabilisere/støtte opp veggen den er festet på)?

 

Tror jeg forøvrig kommer til å bytte utløpsslangen, og satse på en permanent tilkobling 

Link to post
Share on other sites

Kaptein Klein skrev for 4 timer siden:

@Glenn Furuholt Det var et solide feste. Det virker som om maskinen i praksis står i dusjen. Kunne være en mulig alternativ plassering for meg Går det greit at den blir dusjet, eller skjer ikke det?

 

@Tabaqui Så lettvegg på hytta med hobbyplate vibrerte mer enn 18 mm finér i båten? I båten din, er det stor avstand fra maskinen til tak og andre sidevegger (som jo vil stabilisere/støtte opp veggen den er festet på)?

 

Tror jeg forøvrig kommer til å bytte utløpsslangen, og satse på en permanent tilkobling 

Jeg har den i dusjen, men jeg har grei plass dusjen, slik at jeg dusjer ikke på den, og om det skulle komme noe vann på den, ser jeg ikke dette som noe problem.

Det som er praktisk med å ha den der, er at det da er lett å koble den til blandebatteriet, slik som andre har nevnt her.

 

Jeg fikk laget den Alu platen hos noe som heter Alustrax i kristiansand, så om du har samme maskin som meg, så har de tegninger ferdige.

Man får ihvertfall et veldig stabilt og godt feste.

Link to post
Share on other sites

Lettveggen på hytta rister mye mer. Men så er den heller ikke laminert fast i alt rundt den. Maskinen i båten står intil en dørkarm, så i praksis bare støttet på 3 vegger. Er dog neppe mer enn 30-40 cm fra maskinen i noen av de 3 retningene før skottet er laminert fast i noe annet.

Link to post
Share on other sites

OK. Takk skal dere ha. Den alu-platen må være bunnsolid, men jeg satser i første omgang på at skottet holder. Jeg antar at vibrasjonene i skottets innfestinger blir de samme enten man har en plate eller ikke?

 

Hvordan gjør dere det med blandebatteri og dusj? Den ene dusjen (som er minst gunstig plassert) er en hånddusj, hvor det er en form for "klemmekran" på dusjhodet, og vannet vil ikke renne uten at denne er trykket inn. Der kan jeg enkelt stille inn ønsket temperatur med blandebatteriet, og maskinen kan få det vannet den trenger uten at det kommer noe ut av dusjen. På den andre dusjen er kran og blandebatteri i ett, og der må jeg nødvendigvis åpne kranen for at det tempererte vannet skal renne (og maskinen kunne få vann), men da vil jo vannet også renne ut av dusjhodet.  

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

leter etter slik maskin,  men ser ut som at jeg må lengt vekk for å finne en,  denne er til salgs i korea..  https://www.ebay.com/itm/Daewoo-DWD-03MCWR-Wall-Mounted-Mini-Drum-Washing-Machine-220V-Only-/272609636062?ef_id=Cj0KCQiA7aPyBRChARIsAJfWCgL991ArYNrUaD2wU89TPnEt-BuEjdtdAAMdnlYi9dHohhIlmclJDzoaApBrEALw_wcB:G:s

 

noen som vet hvor jeg evt kan finne en litt nærmere,  og med noe annet en koreansk tekst i display og på knapper.  Blir litt tungt å trykke riktig..

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Careka skrev 48 minutter siden:

leter etter slik maskin,  men ser ut som at jeg må lengt vekk for å finne en,  denne er til salgs i korea..  https://www.ebay.com/itm/Daewoo-DWD-03MCWR-Wall-Mounted-Mini-Drum-Washing-Machine-220V-Only-/272609636062?ef_id=Cj0KCQiA7aPyBRChARIsAJfWCgL991ArYNrUaD2wU89TPnEt-BuEjdtdAAMdnlYi9dHohhIlmclJDzoaApBrEALw_wcB:G:s

 

noen som vet hvor jeg evt kan finne en litt nærmere,  og med noe annet en koreansk tekst i display og på knapper.  Blir litt tungt å trykke riktig..

Søk på mini washing machine caravan så får du opp div utvalg på ebay og amazon. Generelt litt større marked for vaskemaskiner til bobiler.

Link to post
Share on other sites

Har hatt den koreanske e-bay maskinen et års tid nå og den funker topp. Engelsk bruksanvisning finnes på nettet og med et par dymolapper funker knappene også. PS: vasker på normalprogram kun med kaldt vann. Har koblet den til VV og KV med kraner slik kan jeg velge temp selv. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det er et visst press hos oss for å få vaskemaskin ombord. Enten må vi bygge ut båten eller rive innredning og bygge nytt skap for å få plass til feks en kompakt Candy maskin

 

denne Daewooen noen av dere har satt inn, fungerer den bra ?  
 

@Careka @offpist @Glenn Furuholt @Kaptein Klein

min skepsis går først og fremst på vibrasjoner og om det trengs omfattende forsterkning av skottet/veggen den monteres på. Mulig det er plass til den på veggen på ene badet. Da kan jeg hente vann og ha avløp rett i vasken under maskinen. Også er maskinen 220v 60hz, men vi har vel 50hz? 😊

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt fornøyd med Daewooen. Vasker bra og effektivt. Bruker vel ca. 30 l. vann. per vask. Den trekker under 100 W når motoren går, og 1,3 kW når den varmer. Totalt forbruk under 0,8 kWh per vask hvis jeg husker riktig. Strømforbruk kan begrenses ved å mikse inn varmtvann, ref. diskusjon  over.

 

Jeg har festet min rett på skottet (18 mm finér). Vibrerer noe på sentrifugering, men har ikke opplevd det som problematisk, slik også andre beskriver det. Har ikke sett noe tegn til at skottet tar skader, løsner, e.l. Mulig at det kan forandre seg etter mange år/mye bruk, men som sagt ingen indikasjon på det så langt. Sentrifugering kan ev. avbrytes og vasken håndkrystes/drypptørke hvis ønskelig og tørkemulighetene er gode. Jeg har aldri gjort dét.

 

Ellers er det greit å tørke ute når vær og forhold tillater det. Ved tørking inne bruker jeg en avfukter (hvis jeg har strøm nok).

 

Har du mye strøm og vil bruke mer penger, finnes det også en variant med tørketrommel.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja nå har jeg hatt denne maskinen i flere år, og den går jevnt igjennom sesongen fra mars til november.

så jeg kan ikke annet enn å anbefale, syntes det er veldig lite vibrasjoner, om jeg ikke overfyller den, da kan jeg merke det litt, men kan ikke se noe antydning til skader, men nå er min veldig godt forankret på veggen.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja, jeg bruker sånn grønn giftfri frostveske i hele vannsystmet igjennom vinteren.

Den samme kjører jeg igjennom watermakeren også.

 

Så starter jeg vaskemaskinen og lar den fylle på med vann slik at det kommer frostveske inn.

Så tømmer jeg en liten svett inne i maskinen.

 

Siden det ikke er noen utsug-punpe men bare en ventil som baserer seg på fall så tenker jeg det går fint på den siden.

Men på innløpet kan det nok fryse om man ikke konserverer.

Mulig det går fint uten, har bare ikke turt å prøve.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...