Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

Rett over 265liter diesel ble tatt ut av båten. 

Tankene er HELT tomme og det er/var helt tørt rundt selve tankene. Dette forteller meg at det har vært en lekkasje på et veldig lavt punkt i systemet. Det vil jo aldri lekke under laveste punktet på lekkasje stedet. Det vil si at det er kun to steder lekkasjen kan være, enten i røret som kobler de to tankene sammen, eller den manuelle luftepumpen til diesel systemet. Selv med assistanse nedi motorrommet så kan jeg ikke finne det nøyaktige stedet lekkasjen har funnet sted. Rett og slett et mysterium er det. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Trist når dieselen ender på feil plass, bare arbeid og griseri.

 

Hvis koblingen mellom tankene er et kobberrør like gammelt som båten ville jeg nok mistenkt det først, et svakt punkt det der når kobberen blir gammel og stiv. Jeg stenger alltid av det røret og bruker fra en tank om gangen, en motor. Skal jeg flytte diesel gjør jeg det med returen. 

 

Lykke til med feilsøkingen.

Link to post
Share on other sites

Det er skummelt å sette trykk på tankene. Etter det du skriver, er du sikker på at tankene er tette. Da ville jeg stengt begge kranene fra tankene og heller testet rør og slanger mellom tanker og motorer. Da kan du bruke luft med svakt trykk for testing. Lekkasjen bør jo vise seg fort siden det kom ut så mye diesel. Håper det går bra.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kjapp oppdatering... :smiley:

Lekkasjen er fikset og båten er oppe å går igjen, men tok litt tid dette. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Veldig trist å lesa at du har fått prøve båtlivets harde side til gangs her, har ikkje vore så aktiv på BP grunna jobb 24/7.

Derfor lite komentarar frå mi side, men det er jau eit båtmerke som ligg mitt hjarte nær dette. 

 

No har vel denne eit meir fritidsopsett m.h.t tankar og motorar, min f.eks. har heilt separate system BB og STB side, altså ingen forbindelse mellom f.eks BB og STB tank uten med pumpe mellom og då er det ein fysisk operasjon med kran og eletrisk pumpe for å flytte diesel frå den eine tanken til den andre.

 

Dette er vel fordi det er strengare krav til personbefordring og sertifisering i den henseende, samtidig som eg synest at det er velig trygt og sikkert om ein av motorane sviktar.

 

Men tilbake til tråden her, håpar at du kan få bruke mesteparten av dieselen ved å filtrere den på nytt gjennom vassutskiljar og filter, det er sjølvsagt litt jobb men ein har då litt betalt for det.

 

Ynskjer at du kan få nyte resten av sesongen problemfritt.:yesnod:

 

 

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har fått tatt et par fine turer utpå nå. Stoler ikke helt på maskineriet så har ikke blitt lengre turer. Men har vært deilig å ta å faktisk få være litt utpå. Sliter litt med styrbord giret som ikke vil ordentlig i gir når det er kaldt, men når det får litt temperatur så er det ikke noe problem. Får se på det i vinter sammen med motorene.

 

Håper det blir et par turer til hvertfall før den går på land igjen. 

 

Her har vi noen bilder fra turene 

DSC_0009.JPG.e18e8d63d8e329919b0939f434e8095e.JPG

DSC_0007.JPG.03c425b3b58eac990d89e24742f1cf52.JPG

DSC_0006.JPG.85b36d3e2972e1e7b2290ade880f704b.JPG

DSC_0002.JPG.bb9a088fd215bcfc57b4104247aa2326.JPG

DSC_0001.JPG.c0b5611f4f1eadc52fb1b499f7074944.JPG

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Espen skrev for 14 timer siden:

Morten da, selger du???

 

Om den selger så selger den, om ikke så fortsetter jeg. En liten skjebne avgjørelse. :giggle:

Jeg og Kona har diskutert masse og kommet frem til at den nok er litt for stor til vårt bruk. Vi har brukt jolla mer en båten, ikke bare pga problemene i sommer men også fordi det er mer lettvint. Har tittet litt på Merry Fisher 695 eller 795 faktisk, å tenkt at kanskje dette er mer båt for oss og den bruken vi tilsynelatende har. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vel, etter at båten lå ute noen få dager, fikk jeg en god ide. Derav blir det ikke noe av salg. 

Men jeg må si.... Jeg er svært overrasket over hvor mange telefoner, SMS og e-poster jeg fikk i løpet av den korte tiden båten lå ute. Det var så trykk at jeg faktisk måtte velge bort en del fordi jeg rett og slett ikke hadde tid til å svare alt. :sweat: Trodde båt markedet var dødt jeg :confused:

 

Når det kommer til planen så har jeg ikke så lyst til å utdype den her så voldsomt enda. Har vært mye diskusjoner allerede over temaet blant kjente så orker ikke en runde her også.

Men jeg kommer til å oppdatere selvfølgelig med innlegg fremover av ombyggingen. :thumbsup:

 

Om det er noen som skulle være interessert i 2stk Ford Sab'er så må de gjerne sende meg en PM.

Skal gi litt mer info om dem her senere.

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da er båten på vei opp av vannet for sesongen, ble hele fire småturer med den i år... :giggle: 

Når den kommer seg opp nå så blir det gå rett i planlegging fasen å se om jeg får gjort hva jeg har tenkt. Krysser fingrene for er mild vinter så det blir tåelig greit å holde på, men kjenner jeg min flaks rett så blir sikkert dette kaldeste vinteren på lenge. :lol:

 

DSC_0002.JPG

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev for 20 timer siden:

Kommer det 2 korea travere oppi i løpet av vinteren

 

Nei, det kan jeg garantere at det ikke gjør. 

 

 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Om det skulle være noen som er interessert i Ford Sabb motorer så PM meg. :-)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Styrbord motor:

Ford Sabb 2704ET

Starter lett, går pent.

Gir: Går fint bakover men hopper ut av gir fremover. Fungerer fint når det får litt varme.

 

Babord motor:

Ford Sabb 2704ET

Starter lett, går pent men har en liten ulyd. Dette er krysslageret har jeg blitt fortalt av gammel maskinist jeg kjenner og må utbedres, Turboen bør byttes på denne også.

Gir: Fungerer fint.

 

Aksler og propeller kan følge med eller selges separat.

Har to stykk aksler og tre propeller. (Skal finne størrelse på aksler og propeller)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Båten er solgt. Så da avsluttes tråden min her... :tongue:

Jeg ga det en god sjanse, men vil nyte båtlivet litt også. Ikke bare ligge med hodet ned i et motorrom eller andre luker.

Da kommer prosessen med å finne seg noe nytt. Noe som får plass i hagen denne gangen, så blir det litt lettere å gjøre noe. :yesnod:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Problemet var at vi nå ikke har hatt en brukbar båt de siste to sesongene. Problemet ble rett og slett at vi ikke fikk brukt den noe særlig.

Nå har jeg kjøpt meg seilbåt igjen. Savnet virkelig å seile, så nå skal jeg ikke ha Motorbåt igjen før jeg er pensjonist!  :thumbsup: Blir nok en ny tråd snart.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...