Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

En liten stund siden jeg fikk på plass radar masten men her kommer et bilde.  Må fortsatt justerte radaren litt.

 

 

 

DSC_0005.JPG

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 34 minutes ago:

Går maskineriet som det skal nå?

Ser slik ut ja. Har ikke fått tatt en test tur pga. arbeid opp ned og i mente i det siste, men har fått kjørt motoren i over en time uten at noe tilsynelatende er galt. :smiley:
Blir tur på Lørdag til Søndag, så det blir shakedown turen. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Første turen gikk bra. Her er et bilde fra Bolærne. 

1496603396563.jpg.cf2d75d974b6a7aba43d3e4e8f6161e1.jpg

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Takk for at vi får følge deg og skipet både i "godvær og i dårlig vær". Du har et imponerende pågangsmot og godt med "kork" i jakka. Du flyter opp etter nedturene selv om det smerter når forventningene druknes i nye utfordringer. Du kan mye og bruker gode folk med erfaring. Ønsker dere virkelig en flott sesong uten tekniske prøvelser! :-)

 

mvh

Arne L

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Arne L for flotte ord som treffer spikeren ganske på hodet flere steder. :wink: :thumbsup: Det er helt riktig at frustrasjonen har vært ganske trykkende, ser ut til at det blir en båt sommer likevel da. :yesnod: 

Men, er MASSE å henge fingrene i enda som ikke er på plass, eller trenger utbedring i større og mindre grad. Nå konsentrerer jeg meg kun om essensialiteter, så kommer snart høst og vinter igjen, så får jeg gjort litt skikkelig arbeid igjen.

 

Kommer med noen flere bilder innvendig snart

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Har vært en flott helg utpå med gode venner :thumbsup:

 

Endelig litt mer enn bare skruing og pussing :lol:

 

DSC_0006.JPG

DSC_0004.JPG

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Espen skrev On 18.6.2017 at 21.06:

Hvordan fungerer båt, motor og innredning så langt?

Innredning fungerer bra, men er fortsatt MYE igjen. Maling, lister noe av innredningen er ikke ferdig bygget eller på begynt. 

Motor... Joda, de starter lett å går pent, men svetter olje her og der. Skitne gamle hauger syntes jeg. Har diskutert litt med en kamerat om å frakte båten opp til han på Tjøme til høsten og få plukket ut motorene så jeg kan få bukt med olje svetting, små oljelekkasjer osv. og ikke minst vasket, ryddet og malt opp motorrommet. Jeg kan bare ikke ha det slik det er der nede. 

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Å der var sesongen over :diving:

 

Kom ned i båten nå på morgenen i dag, og fant alt innholdet i dieseltankene flytende nede i kjølen.

Brukte et par timer på å finne ut hvor lekkasjen kan komme ifra men finner ingen ting. Alle slanger ble byttet i vinter og ingen av disse har anntydning til lekkasje hverken på slangene eller i skjøter, filter, eller mellomrør. Eneste jeg kan tenke meg da er rundt diesel systemet på motorene. Siden dette er så vanskelig å komme til så blir det rett og slett å få lenset båten for 300 liter diesel på en eller annen måte, få tauet båten til opptaksbrygga og satt den tilbake på land. Så blir det å rive ut alt faenskapet. Nå er jeg lei de skitne, stinkende, rakklende, urgamle haugene av noe helvete på jord som står nedi der. De er ALTFOR store til at man får armer, bein eller fingre noe som helst sted rundt motorene på sidene. Jeg har liggi over motorene med armene nedover sidene der for å prøve å fikse en oljelekkasje på den ene siden, men det er ikke råd. Enn får rett å slett ikke vinklet armene så mange ganger... å ikke nok med det så ser man ikke en dritt selv om man hadde stappet hele sola nedi der.

DSC_0007.JPG.7129d1397413dfb9a7ee938a641ed6f0.JPG

 

NEI! Nå blir det NYE motorer. Så 2 stk Ford Sabb'er med en eller annen form for forbannelse over seg blir til salgs i løpet av sensommeren, høsten.

 

En positiv ting da... Nå er alt godt marinert i Diesel, så å få opp gammelt olje slam burde være en smal sak når motorene er borte. :giggle:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Joda, men som dere kan se av bilde så er motorrommet noe som trenger en gjennomgang. Hadde det i planen for vinteren uansett å få motorene ut. :smiley: Men ja, shit happens. Så da er det bare å få shitten ut av båten, etter det så er det rett å slett ikke noe annet som kan gå galt. :giggle: Så lenge jeg holder meg unna skjær selvfølgelig. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Morten83 skrev On 19.8.2015 at 16.29:

Her står det 2 stk. Ford Sabb 2407ET er det vel dem heter.

 

Finner ikke data på 2407, skal det være 2704?    I såfall finner jeg at de sannsynligvis er 120hk uten turbo ?   

 

om du i såfall skal rive ut alt - hva med å heller sette i en stk voksen motor på ca 300 hk? Bedre ytelse, lavere vekt  - og et motorrom hvor det er mulig å utføre normale serviceoperasjoner uten å være slangemenneske 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har du sjekka om det er tankene som lekker. Diesel tilførselen på disse motorene er forholdsvis lett å kontrollere. Om lekkasjen er på motoren må den være fra fødepumpe til brennstoffpumpe.Om du legger filler langs bb side på motoren, vil du sjå om det er der det lekker

 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 16 timer siden:

 

Finner ikke data på 2407, skal det være 2704?    I såfall finner jeg at de sannsynligvis er 120hk uten turbo ?   

 

om du i såfall skal rive ut alt - hva med å heller sette i en stk voksen motor på ca 300 hk? Bedre ytelse, lavere vekt  - og et motorrom hvor det er mulig å utføre normale serviceoperasjoner uten å være slangemenneske 

Ja, helt riktig Ivar. Jeg har en tendens til å surre med de tallene! :lol:

 

Jakob T skrev for 15 timer siden:

Har du sjekka om det er tankene som lekker. Diesel tilførselen på disse motorene er forholdsvis lett å kontrollere. Om lekkasjen er på motoren må den være fra fødepumpe til brennstoffpumpe.Om du legger filler langs bb side på motoren, vil du sjå om det er der det lekker

 

Der sa du noe... Pumpa på SB motor som fører diesel fram når man skal lufte systemet husker jeg lakk litt når jeg brukte den. Den var tett når jeg skrudde den igjen, men kan jo med stor sannsynlighet være den som har laget tull ball... 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 17 timer siden:

 

Finner ikke data på 2407, skal det være 2704?    I såfall finner jeg at de sannsynligvis er 120hk uten turbo ?   

 

om du i såfall skal rive ut alt - hva med å heller sette i en stk voksen motor på ca 300 hk? Bedre ytelse, lavere vekt  - og et motorrom hvor det er mulig å utføre normale serviceoperasjoner uten å være slangemenneske 

Ja og for å svare på det andre der... Å bygge om til en motor vil bli såpass kostbart at jeg sikkert kunne kjøpt 3 motorer for samme pris. :wink:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...