Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

sensorer , er det så mye av det da på disse gamle fordene? 

Er vel ikke så mange, men det er jo olje trykk på motor og gir sammen med temperatur.  :yesnod:

Problemet er at sensorene på motorene ikke er merket så jeg vet ikke hva som er + og hva som er signal punktet på sensorene. Hadde tro på at jeg kunne måle dette, men det gikk ikke.  :diving:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

http://r.search.yahoo.com/_ylt=A7x9UnN0gYNYFicAlv5XNgx.;_ylu=X3oDMTBzZWZmdXZoBHNlYwNzcgRwb3MDMTIEY29sbwNpcjIEdnRpZAM-/RV=2/RE=1485042165/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.manualslib.com%2fmanual%2f915290%2fFord-2720.html/RK=0/RS=T3lOqol9jT7whirq1gF3UepYLpg-

 

Denne har du vel fra før. Hvis ikke er sidene fra 70-80 litt interresante og greit å vite. Håpet på skjema på elektrisk men det var ikke med. El skjema kunne hjulpetmed tilkoblingene dine.

Link to post
Share on other sites

Trodde vel at selve sensoren i seg selv er jordet i motoren, så kommer en + ned og signal opp? 

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Nei, stol på det de fleste over her sier. De to kontaktene på giveren er enten beregnet for to-polet anlegg, en til batteri minus, og en signal til instrument, har selv slik giver på min VP motor selv om anlegget brukes som en-polet. Eller det kan være som andre her sier, en kontakt for alarm/lys, og en for instrumentet. Da er giveren i kontakt med batteri minus via motorblokken. Pluss skal i hvert fall ikke på den.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok  :smiley:

Så det blir altså slik dere mener? (Bare for å være sikker)

bilde

 

Jeg sliter litt med å få dette til å stemme, det er ikke noe av/på sensor vi snakker om her... 

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

hvis det er en olje trykkMÅLER du har der,så gir den strøm fra 0-5V. på den polen som er merket med S (som regel) den andre polen er oljelampe. merket med W/lg eller WK.

så det blir i grunn slik du har tegnet, bortsett fra at ledningen du har fra sensor til minus batteri skal til ladelampe.

Link to post
Share on other sites

Sikkert vert nevnt før. Kva betegnelse har maskinene dine ?

Takk for sist Sæbø, håper alt står bra til der oppe.  :smiley: Ford sabb 2704 ET

 

hvis det er en olje trykkMÅLER du har der,så gir den strøm fra 0-5V. på den polen som er merket med S (som regel) den andre polen er oljelampe. merket med W/lg eller WK.

så det blir i grunn slik du har tegnet, bortsett fra at ledningen du har fra sensor til minus batteri skal til ladelampe.

Dette gir jo ingen mening...  :worry:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Får ikke til å legge inn tegning med PC en min, men prøver på en forklaring.

Tegningen din er riktig hvis det er en topolet giver. Da er det ikke batteri minus i motorblokka og giveren må da kobles til batteri minus via ledning.

 

Men er det giver som er beregnet på både oljetrykklys og viserinstrument så får giveren batteri minus via motorblokka, og da er det et en-polet anlegg. 

Ledningen du da har tegnet inn mellom giver og batteri minus skal da tas av batteri minus og i stedet gå til oljetrykklys. Fra oljetrykklys går ledningen videre til + på tenningsnøkkel. Så lenge det ikke er oljetrykk vil lampen lyse da den er i kontakt med + i den enden som går til nøkkel, og minus i den enden som går til giveren. Når oljetrykket stiger bryter giveren kontakten til minus og lampen slukker.

 

Håper det hjalp.

Link to post
Share on other sites

Gjekk igjennom gamle papir frå båten var ny og kom over eit koblingsskjema ifrå Frydenbø Sabb motor, her er nokre fargekodar som du kansje kan finne att på ledningane dine.

bilde

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Du har rett i den siste teikninga di. Frå tempsensor inn på blå ledning til instrumentet og frå oljetrykksgivar er det til grønn ledning inn på instrumentet og så er det ein svart frå kvar av giverane til jord, avhengig om du har det gamle ledningsnettet selfølgeleg. Eg har i tillegg oljetrykkslamper med alarmar og alarm på temp, det kan vel ha noko med at båten har eit skyssbåtopsett.

Redigert av M/B Nordheim (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Fått opp litt flere taklamper i dag... Ble litt pusling etter jobb i dag bare.  :smiley:  ((Tak platene skal byttes... men ikke før neste vinter igjen.  :yesnod: ))

 

bilde

 

bilde

 

 

Fikk ryddet litt i ledningene bak instrument panelet også. I morgen er planen å få koblet opp alle instrumentene.  :clap:

 

bilde

 

Er faktisk gamle VDO instrumenter  :smiley: Da er det bare å krysse fingrene for at jeg får dette til... heldigvis etter mye hjelp fra dere og ikke minst Jan aka M/B Nordheim så har jeg nå en god ide om hvordan dette skal være.  :thumbsup:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da er motorene klare til starting. :thumbsup:  Diesel systemet er på plass og luftet. Er ikke noe vann å få så må vente med start en stund til.  :worry: 

Mesteparten av det elektriske er på plass også.  :smiley:

 

bilde

 


Grunnen til at jeg ikke tar så mye interessante bilder, er på grunn av alt rotet. :giggle:

 

bilde

 

Nå kan jeg begynne å plate, male og liste så fra neste uke av så kommer det mer bilder av hvordan det blir innvendig. (håper jeg... :saint: )

 

.

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Har du lagt inn plan for defroster som kan blåse på vinduer ?

Ja, har en isotherm defroster i styrhuset.  :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Fått ryddet litt i akterkabinen og laget benk på SB side.    :smiley: 
 

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Hei sveis...

Har skjedd litt bak kulissene i det siste som jeg ikke har villet legge ut bilder av før nå. I byssa har vi kommet et godt stykke.  :smiley:

 

Først et bilde av hvordan det var...

 

bilde

 

 

Her er hvordan det blir  :thumbsup:

 

bilde

 

bilde

 

Det begynner virkelig å ta form igjen flere steder, selv om det fortsatt er litt som står igjen. Ny kjøkken kran, høytalere, osv.. men virkelig artig å se at det begynner å bli nytt liv i gammel båt.  :yesnod:

 

En annen ting... Jeg har brukt igjen flere av disse lufte ventilene men det er litt flekker på noen av dem. Noen som kan gi meg et godt råd for å fjerne dette? Har forsøkt med varmt vann og mild såpe, men det gjorde ikke helt susen som dere kan se på bilde under. Så om noen har en ide om hvordan få dette "som nytt" igjen?  :thumbsup:

 

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...