Morten83 Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 sensorer , er det så mye av det da på disse gamle fordene? Er vel ikke så mange, men det er jo olje trykk på motor og gir sammen med temperatur. Problemet er at sensorene på motorene ikke er merket så jeg vet ikke hva som er + og hva som er signal punktet på sensorene. Hadde tro på at jeg kunne måle dette, men det gikk ikke. Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post Share on other sites More sharing options...
Lyst på båt Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 http://r.search.yahoo.com/_ylt=A7x9UnN0gYNYFicAlv5XNgx.;_ylu=X3oDMTBzZWZmdXZoBHNlYwNzcgRwb3MDMTIEY29sbwNpcjIEdnRpZAM-/RV=2/RE=1485042165/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.manualslib.com%2fmanual%2f915290%2fFord-2720.html/RK=0/RS=T3lOqol9jT7whirq1gF3UepYLpg- Denne har du vel fra før. Hvis ikke er sidene fra 70-80 litt interresante og greit å vite. Håpet på skjema på elektrisk men det var ikke med. El skjema kunne hjulpetmed tilkoblingene dine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Sensorene har vel ikke +koblet til? Instrumentene ja, men sensorene... Er det flere tilkoblingspunkt på en sensor, er det vel stort sett signal som sendes fra begge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Det er vel to-polt anlegg på motoren, Da er det vel en minus og en følekabel fra instrumentet....? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Er høyst sannsynlig riktig det tb55 skriver. Ikke koble pluss bort på giverne, kommer til å føre til kortslutting. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Langedahl Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Oljetrykk sensoren viker som en bryter, ledningen som går fra sensor til lampa er minus. når det ikke er trykk,lyser lampa.Når det er trykk åpner bryteren og lampa slukker. Pluss til lampa kommer som regel fra tenningsnøkkel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten83 Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Trodde vel at selve sensoren i seg selv er jordet i motoren, så kommer en + ned og signal opp? Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 (redigert) Nei, stol på det de fleste over her sier. De to kontaktene på giveren er enten beregnet for to-polet anlegg, en til batteri minus, og en signal til instrument, har selv slik giver på min VP motor selv om anlegget brukes som en-polet. Eller det kan være som andre her sier, en kontakt for alarm/lys, og en for instrumentet. Da er giveren i kontakt med batteri minus via motorblokken. Pluss skal i hvert fall ikke på den. Redigert 21.Januar.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten83 Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 (redigert) Ok Så det blir altså slik dere mener? (Bare for å være sikker) Jeg sliter litt med å få dette til å stemme, det er ikke noe av/på sensor vi snakker om her... Redigert 21.Januar.2017 av Morten83 (see edit history) Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Sikkert vert nevnt før. Kva betegnelse har maskinene dine ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Langedahl Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 hvis det er en olje trykkMÅLER du har der,så gir den strøm fra 0-5V. på den polen som er merket med S (som regel) den andre polen er oljelampe. merket med W/lg eller WK. så det blir i grunn slik du har tegnet, bortsett fra at ledningen du har fra sensor til minus batteri skal til ladelampe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten83 Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Sikkert vert nevnt før. Kva betegnelse har maskinene dine ? Takk for sist Sæbø, håper alt står bra til der oppe. Ford sabb 2704 ET hvis det er en olje trykkMÅLER du har der,så gir den strøm fra 0-5V. på den polen som er merket med S (som regel) den andre polen er oljelampe. merket med W/lg eller WK. så det blir i grunn slik du har tegnet, bortsett fra at ledningen du har fra sensor til minus batteri skal til ladelampe. Dette gir jo ingen mening... Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Får ikke til å legge inn tegning med PC en min, men prøver på en forklaring. Tegningen din er riktig hvis det er en topolet giver. Da er det ikke batteri minus i motorblokka og giveren må da kobles til batteri minus via ledning. Men er det giver som er beregnet på både oljetrykklys og viserinstrument så får giveren batteri minus via motorblokka, og da er det et en-polet anlegg. Ledningen du da har tegnet inn mellom giver og batteri minus skal da tas av batteri minus og i stedet gå til oljetrykklys. Fra oljetrykklys går ledningen videre til + på tenningsnøkkel. Så lenge det ikke er oljetrykk vil lampen lyse da den er i kontakt med + i den enden som går til nøkkel, og minus i den enden som går til giveren. Når oljetrykket stiger bryter giveren kontakten til minus og lampen slukker. Håper det hjalp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 (redigert) Eh,,du har jo tegnet det riktig på tegningen i inlegg 207 hvis anlegget er en-polet. Sirkelen med ett kryss i skal da være oljetrykklys. Pluss går da videre til tenningsnøkkel, 3 går til oljetrykkmålerinstrument, og minus er i motorblokka. Redigert 22.Januar.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MikkelRev Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Sånt som dette er moro å følge med på!.. Har lyst å gjøre det samme selv med min noe mindre Windy 23.. Men fornuften stanser meg :p Blir knallbra dette altså! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Utfordrende og interessant oppussingsprosjekt. Kan du sjekke på instrumentpanelet ditt om du har både oljetrykk-måler (indikator) og oljetrykk-lampe? På denne skissen ser det ut for at du har bare måler (indikator). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Nordheim Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Gjekk igjennom gamle papir frå båten var ny og kom over eit koblingsskjema ifrå Frydenbø Sabb motor, her er nokre fargekodar som du kansje kan finne att på ledningane dine. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Nordheim Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 (redigert) Du har rett i den siste teikninga di. Frå tempsensor inn på blå ledning til instrumentet og frå oljetrykksgivar er det til grønn ledning inn på instrumentet og så er det ein svart frå kvar av giverane til jord, avhengig om du har det gamle ledningsnettet selfølgeleg. Eg har i tillegg oljetrykkslamper med alarmar og alarm på temp, det kan vel ha noko med at båten har eit skyssbåtopsett. Redigert 22.Januar.2017 av M/B Nordheim (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post Share on other sites More sharing options...
Langedahl Svart 22.Januar.2017 Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 I innlegget mitt lenger oppe skulle det selvsagt stå Oljelampe,og ikke ladelampe. litt seint på natta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten83 Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 (redigert) Fått opp litt flere taklamper i dag... Ble litt pusling etter jobb i dag bare. ((Tak platene skal byttes... men ikke før neste vinter igjen. )) Fikk ryddet litt i ledningene bak instrument panelet også. I morgen er planen å få koblet opp alle instrumentene. Er faktisk gamle VDO instrumenter Da er det bare å krysse fingrene for at jeg får dette til... heldigvis etter mye hjelp fra dere og ikke minst Jan aka M/B Nordheim så har jeg nå en god ide om hvordan dette skal være. Redigert 24.Januar.2017 av Morten83 (see edit history) Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten83 Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 (redigert) Da er motorene klare til starting. Diesel systemet er på plass og luftet. Er ikke noe vann å få så må vente med start en stund til. Mesteparten av det elektriske er på plass også. Grunnen til at jeg ikke tar så mye interessante bilder, er på grunn av alt rotet. Nå kan jeg begynne å plate, male og liste så fra neste uke av så kommer det mer bilder av hvordan det blir innvendig. (håper jeg... ) . Redigert 26.Januar.2017 av Morten83 (see edit history) Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 26.Januar.2017 Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 Har du lagt inn plan for defroster som kan blåse på vinduer ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten83 Svart 26.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2017 Har du lagt inn plan for defroster som kan blåse på vinduer ? Ja, har en isotherm defroster i styrhuset. Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten83 Svart 30.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2017 (redigert) Fått ryddet litt i akterkabinen og laget benk på SB side. Redigert 30.Januar.2017 av Morten83 (see edit history) Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten83 Svart 31.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2017 (redigert) Hei sveis... Har skjedd litt bak kulissene i det siste som jeg ikke har villet legge ut bilder av før nå. I byssa har vi kommet et godt stykke. Først et bilde av hvordan det var... Her er hvordan det blir Det begynner virkelig å ta form igjen flere steder, selv om det fortsatt er litt som står igjen. Ny kjøkken kran, høytalere, osv.. men virkelig artig å se at det begynner å bli nytt liv i gammel båt. En annen ting... Jeg har brukt igjen flere av disse lufte ventilene men det er litt flekker på noen av dem. Noen som kan gi meg et godt råd for å fjerne dette? Har forsøkt med varmt vann og mild såpe, men det gjorde ikke helt susen som dere kan se på bilde under. Så om noen har en ide om hvordan få dette "som nytt" igjen? Redigert 31.Januar.2017 av Morten83 (see edit history) Sitér dette innlegget "There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!" Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.