Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

Hei, ble fint det der. Har hatt gråfargen min liggende å vente i to år må få den på nå ser jeg.

Veldig fornøyd med fargen  :smiley:

 

Såg bra ut ! Eg har også lurt på grå. Kva lakk og farge har du valgt ?

Fargen heter Perlegrå, men er bare brukt bengalakk. Var det som var benyttet før og siden det er fare for reaksjoner mellom benga og andre lakktyper så brukte jeg dette igjen. Vet ikke om jeg vil anbefale det om man har et bedre utgangspunkt en det jeg hadde her. Jeg kunne så klart stått hele sommeren å pusset vekk all lakk for så å "gjøre det ordentlig" men nå er jeg kommet dit at jeg ønsker å bruke båten, ikke bare se på den. :saint:  MEN for all del, jeg har brukt benga lakk på båt før med stor suksess. 

 

Dette er den aller første båten min. En Offshore 8 seilbåt. Den hadde stått i en hage bortgjemt å glemt i mange år. Ble båt av det også tilslutt, hadde aldri noe problemer med riper eller noe sånt de årene jeg hadde den etter at den ble lakket med Bengalakk.

bilde

 

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da har vi satt Fredag som sjøsettings dag.

 

bilde

 

 

De står igjen masse, men den er ferdig fra ca midten og ned utvendig. Så får håpe den tåler vann nå da.  :giggle:

Må faktisk si at jeg er rimelig nervøs for hvordan det vil gå. Kan ikke se noen isfjell, men "you never know"  :pray:

Hele topp dekket skal lakkes/males med epoxy primer men blir nødt til å ta det når den står ute. Er ikke noe vann i havna enda og den trenger en real skrubb før det er noe vits å begynne. Vi får se...  :sweat:

Innvendig er det ikke så mye nytt, må få bygget ferdig til Captains chair og benken som skal være på babord side i styrhuset, også er det jo fortsatt hele akterkabin, samt litt maling og lister. Dere får se etterhvert. Nå er det eneste som står i hodet på meg att den er tett og at motorene starter.  :saint: Så alle som leser dette "Knock on wood"  :thumbsup:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Ser jo riktig så staselig ut ble veldig fin i grå trenger du epoxyprimer på dekket da?

Tenkte det er greit, er en del sår i toplacken eller hva det heter, særlig på "taket" over pentry. Der må det pusses og sparkles, så da tenkte jeg at ved å bruke primer på hele skiten etterpå så bør det ikke bli noen lekkasjer på en stund vertfall. Samtidig som at primer er slitesterkt og lett å bruke.  :smiley:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da er båten på vannet  :smiley: 
 

bilde

 

Men ikke uten problemer...

Viste seg at et kjølevanns rør hadde sprukket så det kom inn en del vann. Fikk heldigvis kjapt kontroll på det med å ... stenge krana...  :giggle:  Må få byttet det etterhvert, sitter fast med 12 timers vakter på jobben for nå fremover.

BB motor startet uten å nøle, men det ville ikke SB motor. Som det ser ut så får den ikke diesel frem av en eller annen grunn. Siden jeg ikke er kjent med motortypen så har jeg luftet etter alle kunstens regler men sliter med å få diesel frem til alle "rørene" som går til dysene på motoren. Må få tak i en figur som kan hjelpe meg litt her, for dette skjønte jeg lite av.  :saint:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Går sakte fremover, fått på plass luke ned til akterkabinen nå. 

DSC_0004.JPG.c1b66d2287fb3d018ac2d4e23e0dca87.JPG

 

Også fått tak i en kaptein stol til styrhuset som jeg må få boltet fast. 

DSC_0003.JPG.296e7afa0e72d3fb9bcd5a1ae81b949a.JPG

 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Dette er en kjempejobb som er utført. Er meget imponert over pågangsmot og gjennomføringsevne.:thumbsup:

 

Er mange som starter på slike store prosjekter men som ikke fullfører.  Har ikke restaureret båter før men flere biler og vet av erfaring at det tar 3 ganger så lang tid som planlagt og koster minst 2 ganger så mye som planlagt:rolleyes:.

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev for 3 timer siden:

Ser meget triveligare ut en når eg var på visitt på henteturen din :-) 

Ja, men det skulle ikke så mye til for så vidt! :giggle: Var mye triveligere bare etter at du var innom å hjalp oss med å få båten tett! :thumbsup:

 

Zitt skrev for 2 timer siden:

Kapteinen kan ikke klage på arbeidsforholdene nå!

Nei, det der må jo bli helt perfekt.

 

TerjeFjern skrev for 2 timer siden:

Dette er en kjempejobb som er utført. Er meget imponert over pågangsmot og gjennomføringsevne.:thumbsup:

 

Er mange som starter på slike store prosjekter men som ikke fullfører.  Har ikke restaureret båter før men flere biler og vet av erfaring at det tar 3 ganger så lang tid som planlagt og koster minst 2 ganger så mye som planlagt:rolleyes:.

Vel, jeg ble lurt så var vesentlig mer enn jeg hadde sett for meg av jobb. Fortsatt masse igjen enda også. Har tatt vare på alt av kvitteringer så skal bli morsomt å regne i sammen hva dette har kostet i rene penger til slutt. :wink:

 

På babord side hadde jeg tenkt til å lage en benk, men denne ideen ble skrotet. Jeg tenkte at det heller kunne være lettere med "løse møbler" som jeg også kan bruke ute på akterdekket. Litt for å forenkle det hele samtidig som jeg sparer masse plass med henhold til lagring av ute stoler og slikt med å ha en dobbel funksjon på det som er. Falt i veldig god jord hos kona også. 

Her er et bilde, om dog ikke et veldig bra et. :saint:

DSC_0036_2.JPG.b8c52ebf3a8f78e29010a107abdb0a65.JPG

Bilde er tatt før teppet på gulvet er kommet heeelt på plass. 

 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Tror jeg trenger å få overhalt denne turboen. :worry: Mistenkt den lenge for å lekke olje. Var værre en jeg trodde, men burde være en smal sak å fikse for så vidt. :smiley: Egentlig greit, nå er jeg helt sikker på hvor olja blir av. :thumbsup:

 

Skulle egentlig bare sjekke at vifta (Turboen) gikk rundt. Når jeg dro ut fingeren igjen så var den slik. :giggle:

photo_1492791106274.jpg.a82e3bc1682b8ec86042483a77604904.jpg

 

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

M/S AIOLOS skrev 25 minutes ago:

Trenger ikke å være noe særlig skade p turbo siden den ikke har havarert for deg.

 

Turboen er like hel :thumbsup:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 14 minutes ago:

Ja eg har sakna oppdateringar om maskiner. Du hadde vel turtalsproblem om eg hugsar rett. Båtens hjerter må prioriterast  ;-) 

 

Joda, det stemmer det. Når det kommer til turtallsproblemene med motorene så har denne turboen lekket olje siden Bergen. :tongue:

Men konklusjonen på båtens lave hastighet har nok enkelt å greit vært vekt. Når jeg satte båten på vannet igjen nå så så båten fremtung ut i forhold til vannlinjen. Dette deduserte jeg kjapt til å ha med at båten var overlesset med vasstrukkent treverk og rett og slett søppel fra tidligere eier. Jeg kom ut av tellingen på hvor mange henger lass med søppel og drit jeg kjørte på fyllinga. Men jeg antallet på akterkabinen alene var 8 fulle henger lass med trevirke etter riving, ledninger og søppel. :lipseal: Jeg gjorde en måling av båten etter den kom i vannet å har funnet ut at båten ligger pr. i dag helt rett i vannet i forhold til fenderlisten rundt båten. Så kommer vi jo til det 1cm tykke laget med gammelt bunnstoff som var på båten. :rolleyes: Derav så trekker jeg konklusjonen at den nå er slik den var tiltenkt til å være. I forhold til hvordan den ligger i vannet. Så da er det bare å få orden på denne turboen så jeg igjen kan teste litt for å se om ikke motorene gjør den jobben de skal gjøre.... minus årenes slipp av hester da selvfølgelig. 

 

Motorene i seg selv går pent og får fin temperatur. De ryker litt når de er kalde, men langt fra i slike mengder jeg har lest om andre ser på som "normalt" for disse motorene. Så sett bort i fra at de svetter litt olje og er generelt ekle å se på, tror jeg nok de er i forholdsvis god stand om ikke annet. (Bank i bordet) :pray:

2 år er alt jeg ber om, så skal de ut og så inn med noen skinnende nye motorer. Som bråker mindre, lukter bedre, tar mindre plass og har et bedre forbruk. :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Hei.

Veldig bra det du har fått til. Godt jobbet.

Når du har lik høyde fra vannet til fenderlisten for og akter drenerer sidedekkene seg da? Jeg må ha litt akterlig trim for dreneringen, hvis ikke så renner vannet fremover og blir liggende på baugen, noe som igjen øker forlig trim.

Målte min båt i går og hadde da ca. 109cm høyde fra sjøen til overkant fenderlist på baugen og tilsvarende ca. 100cm akterut.

For sammenligning hvilken høyde har du nå, båtene er jo kommet ut av samme formen.

 

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Ja...

Da har Turbo frykten spredt seg over sommer sesongen som en ravn i onde hensikter. Jeg har hatt en lekkasje i turboen på den ene motoren, noe jeg har vist om en liten stund. Turboen i seg selv har føltes tight og fin ut så jeg trodde nok at det bare var en tetning som måtte til, men den gang ei. Det var dessverre mer alvorlig enn det. :confused:  Det viser seg at det er en del stygge slitasje merker som gjør at det må byttes... Vel det meste inni der. Turbo.no skulle gjøre det de kunne for å finne deler til den men det så visst mørkt ut. Turboen for de som kjenner Ford Sabb motorene er jo en eldgammel 3LD turbo som de sluttet å produsere for mange år siden. Det går jo ann å modifisere til en nyere turbo, noe som vil utgjøre et vesentlig inngrep på manifold siden. Kostnadene med å sette inn en nyere Turbo er ikke noe jeg er villig til å ta. Så da er det bare å krysse fingrene for at de klarer å finne noen deler så de kan smelle sammen den gamle turboen, om ikke så må jeg begynne å lete etter en "ny" brukt turbo. Om ikke det lar seg gjøre, så bærer det på land igjen til jeg får råd til nye maskiner. 

 

Så i bunn og grunn så står droget der å blomstrer uten det ene hjertet pr nå. :nonod:

Om det er en anelse galle i innlegget, så beror det seg av at jeg er litt lei av å fikse en ting for så å få 3 nye problemer på de motorene. :lipseal:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...