Jump to content

Nesten rent i senk av Colour Fantasy

-morten-

Recommended Posts

Forstod i et innlegg at båten som var full var en båt som var full (Taxibåt av noe slag, 40 stk om bord. ) og de ønsket ikke å dra bort å hjelpe da de var redd for at en evt ulykke da kunne bli enda værre.

Dersom man ikke selv er i stand, eller ikke tørr prøve å hjelpe til, så bør man i allefall bringe budskapet videre, fortrinnsvis på kanal 16.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dette høres kanskje brutalt ut, og er det forsåvidt også.

Å kjøre forbi noen som veiver armer i kryss bør straffes med kjølhaling, gjerne under nevnte CF i januar. Samtidig har enhver skipper et ansvar for egen skute, mannskap og passasjerer. Oppleves redningsforsøkene som farlige (feks at CF kommer dundrende) har jeg full forståelse for at man trekker seg unna og står stand by for å plukke opp restene. Men da får man jaggu stå stand by også, ikke bare putre videre mot reker og hvitvin.

Deler ellers diverse andres oppfatning av at CF gjorde alt de bør gjøre, at folkene i båten med motorstopp fortsatt puster er det beste beviset på det. Liten tvil om at opplevelsen var ubehagelig, men den var tross alt ikke værre enn det. 

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Skjønte at det var filmet fra en ferge, men sikkert flere i småbåter som var mer opptatt av å filme enn å hjelpe.

Det er litt skremmende at ingen prøvde å hjelpe, selv om mannen i båten hadde vinket og prøvd å gi tegn, selvfølgelig er vhf et must ombord. Ser lenger oppe i tråden at Color Fantasy hadde kontroll.

Og det endte jo godt til slutt.

. . . men sikkert flere i småbåter som var mer opptatt av å filme enn å hjelpe.. . . .

Du skiver "sikkert", men er du sikker på at de var opptatt med filming? Da må du jo ha vært tilstede selv og sett det (uten å hjelpe selv)? Påstand, påstand . . . .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

ser i artikkelen at dei ombord i båten med motorstopp veivet med kross armer, kor mange som ferdes på sjøen er klar over at dette er et signal om at vedkommende trenger hjelp, et nødsignal, Har sett litt på sommerbåten som seilte langs kysten, og på hvert nes og veranda står folk og veiver med begge armene i kryss og kross, er dumt å sjå på, folk burde være mere opplyste enn som så, nei bare vinker til bake,  og trur det er en liten hilsen, dette er noe som skulen burde ta opp siden det er så mange "voksne" personer som ikke veit bedre, vi som har et helt liv på sjøen ser kor feil det er, kunne i denne saken endt med totalforlis, mens det står mange og bare vinker tilbake,

Jeg gjentar: i dette området er det egne forskrifter om atferd som er strengere enn allment farvann. Jeg antar at alle setter seg inn i krav til atferd ved ferdsel i skipsleder langs kysten! Dersom man ferdes i disse. Oslofjorden har både skipsledforskrift og trafikkseparasjonssoner lengre ute i leden.

Og det betyr at fergen skulle (eller muligens hadde varslet) om faren på radio til Horten Trafikksentral. Det rekker de før de tar bilder og forsøker å hjelpe. Det er de pålagt å gjøre først. Ettersom de ikke kan vita hva som er gitt av tillatelser av trafikk Oslo på vei utover eller Horten på vei innover. Men det vil ikke fremkomme i media. Kan godt hende at CF hadde fått beskjed om at båten lå der den gjorde pga dette.

Jeg gjentar: i dette området er det egne forskrifter om atferd som er strengere enn allment farvann. Jeg antar at alle setter seg inn i krav til atferd ved ferdsel i skipsleder langs kysten! Dersom man ferdes i disse.

Jeg antar at omtrent 5% av alle båtene som befinner seg i dette området på en typisk helgedag om sommeren er kjent med disse forskriftene.

Men er det slik at den virkelig hadde kontroll?? Ser ikke sånn ut for meg, men hvis de så dem og hadde fulgt med en stund på båten som hadde motorstopp hvorfor sakket dem ikke farten mer? Eller må de ha styrefart? Hva anslår man farten til? 10-12 knop ?

ja og selv det er nok å ta i...

Men det er så mange her som mener uten å ha satt seg inn i at Oslofjorden som skipsled har egne regler... Og først bør man vel sette seg inn i hva som gjelder av regler. Så kan man mene om det er hensiktmessig og om det er fulgt. Ellers blir det rapet fra folkedypet. Og det er vel igrunnen ganske uinteresant med ren kunnskapsløs synsing... begrunnet synsing derimot...

Men burde man ikke skjønne at Oslo er landets hovedstad og på kartet er det noen rare streker som man kanskje kan finne ut av som kan bety noe og det ville vært rart om ikke skipsleden inn til landets hovedstad kanskje har regler for å sikre at ferger kan møte containerbåter ettersom det er skikkelig trangt selv for oss vanlige fritidsbåter. Litt nysgjerrig er det lov til å være!

"Streker": Ikke i drøbaksundet, separasjonssystemet begynner lenger ute. Det er for trangt i Drøbaksundet til å ha separasjonssystem der, så der er det i realiteten enveiskjøring der retningen bestemmes av Horten Trafikksentral. For fartøy over 24m. Skipsleder har egen forskrift. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-12-15-1684Og hver skipsled eller område  i Norge har egne bestemmeler som er spesifikke for akkurat den leden. Og i den delen av forskiften som gjelder for Oslo skipsled står hvilken posisjon separasjonssystemet begynner og slutter.

Mens separasjonssystemet gjelder oss alle. Regel 10 i Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen.

For det første er det som du sier ikke noe separasjonssystem i Drøbak, og det er heller ikke hverken lytteplikt eller meldeplikt for fartøy under 24 mtr til Horten. Snekka hadde med andre ord full rett til og ferdes i farvannet. Men igjen… VHF!

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hvor finner du begrepet "full rett" til å ferdes i farvannet?

Det er da på alle måter aldeles feil utgangspunkt for atferd til sjøs. Setter man seg litt inn i hvilken rett man har vil man oppdage at man skal unngå sammenstøt til sjøs. Det er prioritet en. Ikke å stå på sin rett eller være i sin fulle rett til å være noe sted.

Fritidsfartøy skal for det første ikke være til hinder for nyttetrafiikk i Norge (egne regler i Norge). Og man kan få motorstans. For å unngå å ligge til hinder for nyttetrafikk i en skipsled bør man unngå som fritidsbåt, å ferdes i en  skipsled. Der det enkelt kan unngås. Om man tenker risiko og sikkerhet. Man bør som i Drøbaksundet velge det andre løpet i sør/vest der man ikke kan være til hinder for nyttetrafikken i skipsleden dersom man skulle få motorstans.

Du kan lese om skipsled, du kan lese om å være til hinder for skip grunnet dypgang, du kan lese deg opp på regel 9 om trang farled etc etc - og summen av dette blir at fritidsbåter bør ikke befinne seg i skipsleden i Drøbaksundet. Det er god plass på den siden av fjorden der man unngår hele risikoen.

Men jeg vet også at det blir en kald dag mange steder før vi får inn slik tenkning i folks atferd til sjøs.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Ingen, alltid og alle - dårlige uttrykk.

Men finn noen gode argumenter som støtter hvordan man kan ligge i en skipsled som Drøbaksundet uten motordrift og være i sin fulle rett.  Og at man har vært helt i tråd med godt sjømannskap før dette skjedde. At fergen passerte fritidsfartøyet.

Jeg er av den oppfatning av at CF har større rett til å være der den var enn det fritidsfartøyet har. Så prioriteringen av rett er etter min mening, er at CF har større rett.

Jeg mener det vil være lavere risiko og i tråd med godt sjømannskap å velge annen kurs. Nå var dette på et tidspunkt der fergen snart kom. Det var på et tidspunkt der det var lite annen trafikk slik at man enkelt kan velge lavere risiko. Som fritidsbåt. I skipsled, i trangt farvann, på et sted der også dypgående begrenser annen sjøtrafikk sin mulighet til å endre kurs og på et tidspunkt der det er fergetrafikk.

For fartøy over 24m. Skipsleder har egen forskrift. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-12-15-1684

Over 24 meter ja. Står ingenting om at "snekker plikter å ikke få motorstopp midt i skipsleden" i forskriftene ;-)

Mens separasjonssystemet gjelder oss alle. Regel 10 i Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen.

Utrolig mange som seiler mot fartsretningen i separasjonssystemet. Jeg har til en viss grad forståelse for det når seilbåter krysser og det ikke er annen trafikk å se noe sted - men når båter for motordrift, samt seilbåter på lens befinner seg på babord side av leden mellom Drøbak og Filtvedt ... det skjønner jeg ikke. Er ikke store omveien å komme seg på rett side - og selv om hastighetene er veldig ulike, så blir det mindre stress når alle skal i samme retning.

(Jeg vet - min(e) båt(er) har også vært på feil side nå og da, men nesten aldri med meg bak roret).

Ingen, alltid og alle - dårlige uttrykk.

Men finn noen gode argumenter som støtter hvordan man kan ligge i en skipsled som Drøbaksundet uten motordrift og være i sin fulle rett.  Og at man har vært helt i tråd med godt sjømannskap før dette skjedde. At fergen passerte fritidsfartøyet.

Jeg er av den oppfatning av at CF har større rett til å være der den var enn det fritidsfartøyet har. Så prioriteringen av rett er etter min mening, er at CF har større rett.

Jeg mener det vil være lavere risiko og i tråd med godt sjømannskap å velge annen kurs. Nå var dette på et tidspunkt der fergen snart kom. Det var på et tidspunkt der det var lite annen trafikk slik at man enkelt kan velge lavere risiko. Som fritidsbåt. I skipsled, i trangt farvann, på et sted der også dypgående begrenser annen sjøtrafikk sin mulighet til å endre kurs og på et tidspunkt der det er fergetrafikk.

Det var da voldsomt. Er du kjent i området?

Det er mange fritidsbåter som farter rundt på denne siden i Drøbaksundet, og det er veldig sjelden noe problem. Jeg har båtplass i vindfangerbukta (øst for Oscarsborg) og er mye i området. Drøbaksund seilforening seiler blant annet regatta i Drøbaksundet hver onsdag, noe som muligens er mer upopulært blant skipperne hehe...

Lærdomen er vel heller at får man motorstopp i skipsleden gjelder det å varsle tidlig og komme seg vekk på et vis. 

Redigert av njal (see edit history)

Er det ikke utgjort da. Ligger man i andedammen Sandspollen og mister dreggfeste kl 4 om natten strømmer hjelpen til fra alle kanter og redningsskøyta rykker ut og ber mannskapet stramme dreggtauet.

Så noen uker senere mister en fritidsbåt motorkraften og ligger å driver i skipsleden og CL er underveis i over 20 knop.Det begynner å bli kritisk. Alle vinker og smiler og ønsker fortsatt god sommer. Ahhhh hvor var Astor ?

Du skiver "sikkert", men er du sikker på at de var opptatt med filming? Da må du jo ha vært tilstede selv og sett det (uten å hjelpe selv)? Påstand, påstand . . . .

jeg var ikke tilstede , Lars H, men har sett lignende opptrinn hvor folk er mer opptatt av å filme enn å hjelpe,

Det var da voldsomt. Er du kjent i området?

Det er mange fritidsbåter som farter rundt på denne siden i Drøbaksundet, og det er veldig sjelden noe problem. Jeg har båtplass i vindfangerbukta (øst for Oscarsborg) og er mye i området. Drøbaksund seilforening seiler blant annet regatta i Drøbaksundet hver onsdag, noe som muligens er mer upopulært blant skipperne hehe...

Lærdomen er vel heller at får man motorstopp i skipsleden gjelder det å varsle tidlig og komme seg vekk på et vis. 

Godt sjømannskap går ut på å unngå sammenstøt på sjøen. Det bør det være mulig å skjønne og å lese seg til. Da bør man også forstå at man skal tenke fremover på hva som kan være et mulig utfall av egne handlinger og kursvalg. Og man bør ha satt seg inn i regler og forskrifter for å skjønne hva som gjelder for det farvannet man befinenr seg i.

Er du kjent med regler for atferd til sjøs i dette området? Ja jeg er kjent i området og med at det er skipsled omtalt i egen forskrift. Og jeg kjenner de internasjonale og nasjonale forskriftene som skal hjelpe til å forstå hva som er godt sjømannskap her.

Min påstand er at det innebærer en risiko å få motorstans i skipsled. Særlig om den er trang og det er vanskelig for andre som bruker skipsleden til å kunne vike. Dersom man ikke har midler til å si ifra at man får motorstans (VHF/Mobil). Og man i tillegg velger å legge kursen til en skipsled som er trang, og uoversiktlig Les forskrift om skipsleden). Da har man på forhånd lagt opp til at konsekvensene av en motorstans kan bli alvorlig. Det er pålagt å tenke fremover i de forskriftene for atferd til sjøs - forkortet til at atferden skal være: tidlig, tydelig og tilstrekkelig.

Je jeg er kjent med at det foregår mye dårlig sjømannskap i Drøbaksundet. Man skal ikke være der ofte eller mye for å se dette. Det er åpenbart og skjer hele tiden. Godt sjømannskap består også i å kjenne til forskrifter som gjelder der man ferdes, samt å forholde seg til dem på en god måte. Det er ikke trangere i farvannet enn at man kan komme seg greit igjennom her og velge kurser som er mindre til mulig hinder for skipsleden enn andre.

Regel 9 om trang farled sier eksplisitt at man skal ligge til styrbord for en tenkt midtlinje. Det er minstemål for hvilken atferd man skal bruke. Og her er en tenkt midtlinje slik at CL på vei inn eller ut kommer til å bruke nesten all tilgjengelig plass. Altså er en midtlinje ganske langt ut på siden av sundet. Så ja, legg deg som fritidsskipper ute langs denne tenkte linjen som store fartøy vil bruke og alt blir så mye enklere! Da kan man få motorstans med langt mindre konsekvens. Også uten VHF.

Men igjen - det blir en kald dag mange steder før atferd i Drøbaksundet blir  ihht til godt sjømannskap...

Her skulle CL stoppet lenge før. De ser jo båten tidlig (se tidlig i klippet) men velger å gå videre selv om der er trangt.

De kan (ref. Mulligan) manøvrere og ligge akkurat så stille de vil mens de venter/ evt. gir bistand.

Den vesle fergen var i ferd med å gi bistand - og måtte bakke unna for å unngå kritisk situasjon. VI vet ikke om de kommuniserte med CL på VHF.

Begge fartøy har ansvar for å gjøre nærmest alt som er mulig for å unngå sammenstøt. Fritidsbåten lå uten styring og fremdrift.

Når CL velger å gå videre er det helt uforsvarlig liten klaring til  her har de ingen kontroll på situasjonen, Dette kunne lett endt med skade/tap av fartøy/ liv- og da skal CL holde unna.

1. CL kjører videre med en helt uforsvarlig høy risiko for fritidsbåten. CL har ikke kontroll.

2. Fritidsbåten kan ikke gjøre noe

3. Bergingsforsøk må avbrytes

Dette må da føre til påtale?

Ingen tvil hos meg.

Redigert av Festina_Lente (see edit history)

Hvordan klarer du å tolke videoen dithen at det er helt uforsvarlig liten klaring mellom båtene? Etter hva jeg kan se så er det flere meter klaring og CL går med redusert fart. Jeg ser ingenting som indikerer at de ikke har kontroll over situasjonen her. At man føler seg liten I liten båt I en slik situasjon er en annen sak. Men å kalle dette for en helt uforsvarlig høy risiko blir helt feil I mitt hode.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...