Jump to content

Ønsker brukt flybridgebåt til maks 1,2 million, hva finnes?


Dykker

Recommended Posts

Gratulerer så mye Dykker :-) Regnet med at det var du som hadde kjøpt når jeg så posten fra selger i den andre tråden :-)

Båten så virkelig godt holdt ut, og det er lett å se at den har hatt et meget godt hjem :-)

 

Når kommer den østover? Ser jo du har forhørt deg om frakt i en annen tråd, men Sandnes er jo ikke lange stykket med den kjøremaskinen der som er i så god stand :-) i godt vær, på tross av årstiden når man fint Kr Sand eller Arendal ('med kaffe hos Bjørn) første dagen, og så hjem neste dag.

Hadde vært artig med en hentetråd nå før jul for oss med båten plassert high and dry :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gratulasjonene!

Ja, vi gleder oss utrolig til å få Ronja til hjemhavn. Jeg tenkte først på å kjøre henne hjem fra Sandnes til Oslo, men finner det mer forsvarlig å ta henne som dekkslast

på lasteskip. Litt ugreit vær kan det jo være rundt vest/sørlandet på denne årstiden, samt at jeg ønsker å bli godt kjent med Ronja, før vi tar en langtur med henne.

Hun ankommer østlandet om en ukes tid med Ulvan's Kristian With. Enten blir det lossing ved kai ved Borg ved Fredrikstad, eller i åpen sjø ved Drøbak. Ønsker da helst det førstnevnte, særlig hvis

lossing skjer kveld/natt. Ønsker å få henne i dagslys.

Blir da en mini-mini hentetur opp til Oslo hvor hun skal i boblehavn. Satser på å få mange fine turer med henne i vinter.

Skal ha frostvakter i mottorrom og akterluke (ved vanntanker og generator), Meaco avfukter, samt kameraovervåkning med to kameraer, sporingsalarm, bevegelsessensor og tempovervåning av motorrom på mobil.

Så må jeg trene masse på å manøvrere båten med to aksler og et hav av krefter, prøvde dette i Sandnes, og skjønner prinsippet. Men her må det øvelse til.

Vi har allerede planlagt en kort tur til Aker Brygge en helg med overnatting med Ronja. Dette blir gøy!

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Skjønner tankene ang været på denne årstiden, men med DEN båten hadde det vært en "walk in the park" og ikke minst veldig lærerikt om man valgte en dag for avreise med fine forhold.

Men deilig å få den ferdig losset i nærområdet også. Skjønner det :-)

 

Ang manøvrering med to aksler er det bare å glede seg. Bare å trene og forstå fysikken i det. Man har vanvittig god autoritet med de grove propellene på hver side og får vridd hekken akkurat slik man ønsker.

 

Igjen, gratulerer med en flott og usedvanlig velholdt båt :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med strøken båt, den var flott! Men personlig ville jeg følt det mer forsvarlig og ikke ta den som dekkslast. Det er ikke rare svippen fra Sandnes til Oslo. Men uansett - det blir en laang vinter nå :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Nydelig båd! Jeg ønsker jer mange gode timer om bord!

 

Nu kan jeg ikke se hvilken plotter, der sidder i, men det ser ikke ud som en Simrad på fly'en? Hvis du har en nyere Simrad nede men ikke oppe, så ville jeg foreslå at installere et  GoFree modul. Koster ikke alverden og så har du mulighed for at fjernbetjene systemet fra fly'en eller andre steder. Jeg installerede selv mit eksemplar og hvis jeg kan, så kan alle :-)

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for alle gratulasjoner, det er hyggelig! Og igjen en stor takk til Andresh som har vedlikeholdt Ronja så utrolig godt. Det er typisk godt å være Båtplassmedlem, noe Andresh er bevis for.

Skal som dere sikker vet, vil jeg også bruke Ronja vinterstid i Oslofjorden, noe jeg også gjorde med Naledi. Ronja vil ligge i boblehavn på Sjølyst med frostvakt i akter stuerom hvor vanntanker og strømagregat ligger. Har også varme i mottorrom, avfukter og Thermal i kabiner, samt tempsensor med mulighet for avlesning via WEB/mobil og to webkameraer og posisjonsalarm samt innbruddsalarm med bevegelsessensor mm. Så rimelig trygg på status på Ronja. I tillegg bruker jeg bare 20 minutter hjemmefra til båten i vinterhavn.

Så det store spørsmålet; Hva gjør jeg med vanntanker, dusj plattform på vinterstid på sjøen i Oslo? Kan jeg ha vann i tankene, demontere dusjhodet bak og trekke slange inn i akterrom og sette på dusjhodet igjen? Strømagregatet, noe jeg bør tenke på? Ønsker i utgangspunktet å bruke Ronja gjennom hele vinteren i Oslofjorden, men veldig usikker på dette med vann. I Sandnes, hvor båten har ligget de to siste årene, er det jo den berømte Golfstrømmen som passerer med lite kuldegrader i lufta. På gamlebåten Naledi, tømte jeg alltid vanntanken og VV bereder vinterstid, Men det var faktisk ikke under frysepunktet der heller. Noen med omtrent lik båt i Osloområdet som har den på vannet vinterstid som kan komme med råd?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for en hyggelig og avslappende handel Dykker!

Båten blir lastet på "Kristian With" søndag ca kl 12.00 i Tananger. Så iløpet av tirsdagen bør hun være i ny hjemmehavn.

Det var et tungt valg å selge båten etter utallige arbeidstimer ombord siste 2 år. Er jo en hobby og livsstil ?

Kanskje vi treffes langs sørlandskysten en sommersdag?

For ny båt må vi ha og en ting er 100% sikkert - det blir Fairline/Princess neste gang også ! ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...