Tom Rør Svart 23.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2016 Da har jeg gått over alle rutene jeg har gått , og kom fram til at det har blitt tilbakelagt 1583nm, og brukt ca 3600 liter diesel.Det er jo en del innimellom og bortimellom, og absolutt ikke en rett strek langs kysten. Dette beviser at Tom Rør kjører som en prest, og at det er mulig å gå relativt billig med en Princess P 42 Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.August.2016 Del på Facebook Svart 23.August.2016 Det blir vel så der omlag 2,3l/nm. Faktisk det samme som jeg brukte i ferien for to år siden da vi gikk til Læsø. Vi gikk jo i sammen fra Smøgen og ned og vi gikk jo store deler av dette strekket i høy marsjfart. Hele ferieturen vår var på 376nm hvorav 25% ble tilbakelagt i høy marsjfart (22-24kn) Jeg slår jo av en maskin når forholdene tillater det og sparer nok mye diesel på det. Ellers takk for bilder og skildringer Tom. Har vært artig å følge dere. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 24.August.2016 Del på Facebook Svart 24.August.2016 Jeg slår jo av en maskin når forholdene tillater det og sparer nok mye diesel på det. Mye diesel er det nok ikke å spare på å gå ned på en motor ved en fart på 6-8 knop på en vs. to motorer i samme hastighet, men det er på gangtimene at regnestykket blir mest hyggelig. Det er iallefall min erfaring. Kjørte en av mine bunkringer i sommer på varierende kjøring på i underkant av 3 l/nm snitt. Mye var enmotorskjøring på 8,3 knop som er i overkant om man skal spare diesel. Resten var 24-25 knots på kryssing av lengre havstrekninger. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 27.August.2016 Del på Facebook Svart 27.August.2016 Velkommen "hjem", og takk for en fin leseropplevelse! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.August.2016 Del på Facebook Svart 27.August.2016 -og hvor mange uker var turen på? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2016 Jeg var drøyt ni uker ombord, med to dagers opphold for et bryllup i Drøbak. Tiden går fort når man har det koselig, og vi kunne elegant tatt ni uker til :-) Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Utrolig flott at du har delt turen med oss. Og må nok si at du er medskyldig i et alvorlig utbrudd av tre til femtenfotsyken her. En fantastisk inspirasjon for oss som har holdt oss i nærområdene til hjemmehavna. Går det an å spørre om en slags oppsummering? Dagsetapper, forbruk, utfordringer og uforutsette ting? Hilsen hardt angrepet tre til femtenfotsyk :) Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Eureka Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 9 uker.... Hehe, det er 63 dager det. Ca 20 % av året. Det er anstendig det. - om ingen ting måtte fixes og utbedres underveis, så er det vel også et bevis på at det er ikke bruk som sliter på båt og utstyr, men mangel på bruk, stilleligge. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2016 Utrolig flott at du har delt turen med oss. Og må nok si at du er medskyldig i et alvorlig utbrudd av tre til femtenfotsyken her. En fantastisk inspirasjon for oss som har holdt oss i nærområdene til hjemmehavna. Går det an å spørre om en slags oppsummering? Dagsetapper, forbruk, utfordringer og uforutsette ting? Hilsen hardt angrepet tre til femtenfotsyk :) Hyggelig å kunne inspirere folk :-) Vi hadde ingen uforutsette hendelser, og heller ingen utfordringer av noen art. Lå værfast i to dager, og det er vel bare flaks når man ferierer på norskekysten :-) Brukte ca 3600 l diesel, og tilbakela 1583 nm. Dagsetappene varierte litt, da vi gikk langt noen dager, og kort andre. Kunne lagt ut rutene, men det får bli en annen dag :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2016 9 uker.... Hehe, det er 63 dager det. Ca 20 % av året. Det er anstendig det. - om ingen ting måtte fixes og utbedres underveis, så er det vel også et bevis på at det er ikke bruk som sliter på båt og utstyr, men mangel på bruk, stilleligge. Føler meg priveligert, da ikke alle kan eller vil ta så lang ferie, men når det er sagt, jobber jeg nok inn nok timer gjennom året. Jeg går for det aller meste i sakte fart, og belaster ikke utstyret så hardt, men som du sier, så er det viktig å bruke det, så det ikke står seg ihjel :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Men det er et artig tall du ikke har oppgitt: motortimer? Det sier jo litt mere om antall sjøtimer, fra kai til kai. For det er jo åpenbart at det har vært en viktig del av turen, foruten spaserturer og utforsking av lokalsamfunn. Som vi snakket om da vi møttes i Rasvåg, mange av stedene dere har vært på hadde dere nok aldri sett i løpet av livet, om dere ikke hadde gått sjøveien. Dette er jo en storpart av landet vårt. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2016 (redigert) Har ikke sjekket timene, men jeg vil tro 200/250 motortimer :-) Redigert 28.August.2016 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.August.2016 Del på Facebook Svart 28.August.2016 Det er jo ikke så ille. Med 250 timer/ 60 dager blir det ca 4 timer om dagen. Den er jo faktisk klar for oljeskift på timene da :) Grandezzaen startet årets langtur på 703 timer. Da vi kom til hjemmehavnen var det 796 timer. Ålesund-Arendal-Ålesund. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2016 Skal på service snart :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 7.September.2016 Del på Facebook Svart 7.September.2016 Tenkte bare henge meg på rosen som er gitt for flotte beskrivelser, Bilde og videomateriale. Selv om dere (kremt) strengt tatt bare har tilbakelagt halve den norske kysten synes jeg dere har formidlet mer en Hurtigruten Mareritt for Mareritt og Dag Lindebjerg tilsammen. Ville vært fantastisk norgesreklame om formålet var det men kanskje best å holde dette for seg selv :) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Tom Rør Svart 9.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2016 Tenkte bare henge meg på rosen som er gitt for flotte beskrivelser, Bilde og videomateriale. Selv om dere (kremt) strengt tatt bare har tilbakelagt halve den norske kysten synes jeg dere har formidlet mer en Hurtigruten Mareritt for Mareritt og Dag Lindebjerg tilsammen. Ville vært fantastisk norgesreklame om formålet var det men kanskje best å holde dette for seg selv :) Takk for gode ord :-)Vi får ta storeslem en annen gang, og ta hele kysten da;-) Hvis denne turen skulle få noen til å bruke mer av denne vakreste kysten i verden, hadde det vært hyggelig. Det er ikke mange år siden jeg satt og leste trådene til "Regina lll" med flere, og lurte på om vi noen gang ville oppleve Danmark, Norskekysten forbi Krisiansand og enda fjernere kyster. Det jeg har erfart, er at begrensningene sitter mellom ørene, og at det ikke er noe problem å reise langt, bare man har nok tid. Vi er velsignet med verdens flotteste kyst, så det er bare å kaste loss? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Jeg har veldig lyst til å ta en tur langs hele norskekysten - med Bergtatt eller en annen båt - men da må jeg vel ta ut noen måneders permisjon eller vente til jeg er pensjonist. Bildene og rapportene dine fra turen har vært helt fantastiske og gjort veldig godt for et båthjerte som mitt! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
VannTro Svart 9.September.2016 Del på Facebook Svart 9.September.2016 Helt rett Tom, begrensningen sitter mellom ørene og der er det helt tett, jeg trenger en stor drill med grovt bor ! Gjelder for øvrig alt her i livet. Tenk om vi kunne "leve" enda mer mens vi har muligheten :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Tom Rør Svart 20.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2016 Etter den lange turen vi har hatt i sommer uten noe trøbbel, fikk jeg i går en alarm, samt at styrbord motor gikk i " dvale" når jeg satt den i gir forover. Hadde mekaniker ombord i dag, og han fant ut at en aktuator på girkassa hadde takket for seg. Flaks at dette ikke skjedde i Utkant-Norge i sommer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Hva ble aktuatur født til å lage for faanskap, da ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Er vel et HS85AE gear du har? Bør ikke gå lange tida å skaffe deler til sånt fra VP-nettet men plagsomt med enmotorskjøring om det er litt ruskevær. Da er det isåfall bedre å avvente delen i posten. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.September.2016 Del på Facebook Svart 20.September.2016 Godt å få så kjapp hjelp og diagnose :-) Mekanikeren har sikkert sjekket det allerede, men hadde sett over kontakter og ledninger inn på hver solenoid i tilfelle noen har kommet borti noe under servicen... Det er mulig å sette disse kassene (ZF/HS 45-85 og andre med solenoidstyrt giring) manuelt i gir om man må komme seg videre og elektronikken eller styringen av giret har sviktet. Giret har to stk solenoider (som styrer hver sin klutch), en for forover, og en for akterover, identifisert som A og B. Hvilken som er forover avhenger av dreieretningen på propellen. Det sitter en setskrue i enden på hver solenoid. Den skrua flytter ventilen inne i solenoiden når den blir skrudd innover og sender oljetrykket til klutchen den aktuelle solenoiden styrer slik at den griper i gir. NB: skru bare inn skruen på én solenoid ad gangen så ikke begge klutchene griper samtidig. Ta en kikk på denne tegningen. Skruen det er snakk om er markert med pil og * på tegningen. Instruksjon for nødgiring til venstre. http://www.sbmar.com/articles/zf-63-zf-85-electric-shift-valve-drawing/ Kjekt vite om man er langt uttafor allfarvei eller har én motor og driver mot land... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tom Rør Svart 21.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2016 Nyttig info Sap. Det luktet svidd i motorrommet da jeg var der nede etter at det skjedde, og mekanikeren konstaterte at den må ha vært varm, da kontakten var brent. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Høres som den er skutt, ja. håper delen er på lager og at skuta er kjapt tilbake i tjeneste :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.September.2016 Del på Facebook Svart 21.September.2016 Du har nok brukt båten for lite denne sommeren. Ante meg det. Båter som bare ligger i opplag får sånne feil. ??? Spøk til side. Regner med du hadde fått mye hjelp om det hadde skjedd på din signingsferd og. Så mye folk som fulgte deg hadde det garantert dukket opp nye deler på de utroligste steder. Slik er det når du er så god å deler opplevelsene dine med oss landkrabber. Lykke til med reparasjon. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.