Jump to content

Mon Bijou på langtur sommeren 2016


Tom Rør

Recommended Posts

Da har jeg gått over alle rutene jeg har gått , og kom fram til at det har blitt tilbakelagt 1583nm, og brukt ca 3600 liter diesel.Det er jo en del innimellom og bortimellom, og absolutt ikke en rett strek langs kysten. Dette beviser at Tom Rør kjører som en prest, og at det er mulig å gå relativt billig med en Princess P 42  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Det blir vel så der omlag 2,3l/nm. Faktisk det samme som jeg brukte i ferien for to år siden da vi gikk til Læsø. Vi gikk jo i sammen fra Smøgen og ned og vi gikk jo store deler av dette strekket i høy marsjfart. Hele ferieturen vår var på 376nm hvorav 25% ble tilbakelagt i høy marsjfart (22-24kn) Jeg slår jo av en maskin når forholdene tillater det og sparer nok mye diesel på det.

Ellers takk for bilder og skildringer Tom. Har vært artig å følge dere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg slår jo av en maskin når forholdene tillater det og sparer nok mye diesel på det.

 

 

Mye diesel er det nok ikke å spare på å gå ned på en motor ved en fart på 6-8 knop på en vs. to motorer i samme hastighet, men det er på gangtimene at regnestykket blir mest hyggelig. Det er iallefall min erfaring.

 

Kjørte en av mine bunkringer i sommer på varierende kjøring på i underkant av 3 l/nm snitt. Mye var enmotorskjøring på 8,3 knop som er i overkant om man skal spare diesel. Resten var 24-25 knots på kryssing av lengre havstrekninger.

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott at du har delt turen med oss.

Og må nok si at du er medskyldig i et alvorlig utbrudd av tre til femtenfotsyken her.

En fantastisk inspirasjon for oss som har holdt oss i nærområdene til hjemmehavna.

Går det an å spørre om en slags oppsummering?

Dagsetapper, forbruk, utfordringer og uforutsette ting?

 

Hilsen hardt angrepet tre til femtenfotsyk :)

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott at du har delt turen med oss.

Og må nok si at du er medskyldig i et alvorlig utbrudd av tre til femtenfotsyken her.

En fantastisk inspirasjon for oss som har holdt oss i nærområdene til hjemmehavna.

Går det an å spørre om en slags oppsummering?

Dagsetapper, forbruk, utfordringer og uforutsette ting?

 

Hilsen hardt angrepet tre til femtenfotsyk :)

Hyggelig å kunne inspirere folk :-)

Vi hadde ingen uforutsette hendelser, og heller ingen utfordringer av noen art. Lå værfast i to dager, og det er vel bare flaks når man ferierer på norskekysten :-)

Brukte ca 3600 l diesel, og tilbakela 1583 nm.

Dagsetappene varierte litt, da vi gikk langt noen dager, og kort andre. Kunne lagt ut rutene, men det får bli en annen dag :-)

Link to post
Share on other sites

9 uker.... Hehe, det er 63 dager det. Ca 20 % av året.

Det er anstendig det.

 

- om ingen ting måtte fixes og utbedres underveis, så er det vel også et bevis på at det er ikke bruk som sliter på båt og utstyr, men mangel på bruk, stilleligge.

Føler meg priveligert, da ikke alle kan eller vil ta så lang ferie, men når det er sagt, jobber jeg nok inn nok timer gjennom året. Jeg går for det aller meste i sakte fart, og belaster ikke utstyret så hardt, men som du sier, så er det viktig å bruke det, så det ikke står seg ihjel :-)

Link to post
Share on other sites

Men det er et artig tall du ikke har oppgitt: motortimer? Det sier jo litt mere om antall sjøtimer, fra kai til kai. For det er jo åpenbart at det har vært en viktig del av turen, foruten spaserturer og utforsking av lokalsamfunn.

 

Som vi snakket om da vi møttes i Rasvåg, mange av stedene dere har vært på hadde dere nok aldri sett i løpet av livet, om dere ikke hadde gått sjøveien. Dette er jo en storpart av landet vårt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte bare henge meg på rosen som er gitt for flotte beskrivelser, Bilde og videomateriale. Selv om dere (kremt) strengt tatt bare har tilbakelagt halve den norske kysten synes jeg dere har formidlet mer en Hurtigruten Mareritt for Mareritt og Dag Lindebjerg tilsammen.

 

Ville vært fantastisk norgesreklame om formålet var det men kanskje best å holde dette for seg selv :)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tenkte bare henge meg på rosen som er gitt for flotte beskrivelser, Bilde og videomateriale. Selv om dere (kremt) strengt tatt bare har tilbakelagt halve den norske kysten synes jeg dere har formidlet mer en Hurtigruten Mareritt for Mareritt og Dag Lindebjerg tilsammen.

 

Ville vært fantastisk norgesreklame om formålet var det men kanskje best å holde dette for seg selv :)

Takk for gode ord :-)

Vi får ta storeslem en annen gang, og ta hele kysten da;-)

Hvis denne turen skulle få noen til å bruke mer av denne vakreste kysten i verden, hadde det vært hyggelig.

Det er ikke mange år siden jeg satt og leste trådene til "Regina lll" med flere, og lurte på om vi noen gang ville oppleve Danmark, Norskekysten forbi Krisiansand og enda fjernere kyster. Det jeg har erfart, er at begrensningene sitter mellom ørene, og at det ikke er noe problem å reise langt, bare man har nok tid.

Vi er velsignet med verdens flotteste kyst, så det er bare å kaste loss?

Link to post
Share on other sites

Jeg har veldig lyst til å ta en tur langs hele norskekysten - med Bergtatt eller en annen båt - men da må jeg vel ta ut noen måneders permisjon eller vente til jeg er pensjonist. Bildene og rapportene dine fra turen har vært helt fantastiske og gjort veldig godt for et båthjerte som mitt!  :smiley:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Helt rett Tom, begrensningen sitter mellom ørene og der er det helt tett, jeg trenger en stor drill med grovt bor !

Gjelder for øvrig alt her i livet.

Tenk om vi kunne "leve" enda mer mens vi har muligheten :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter den lange turen vi har hatt i sommer uten noe trøbbel, fikk jeg i går en alarm, samt at styrbord motor gikk i " dvale" når jeg satt den i gir forover.

Hadde mekaniker ombord i dag, og han fant ut at en aktuator på girkassa hadde takket for seg.

Flaks at dette ikke skjedde i Utkant-Norge i sommer :-)

Link to post
Share on other sites

Godt å få så kjapp hjelp og diagnose :-)

Mekanikeren har sikkert sjekket det allerede, men hadde sett over kontakter og ledninger inn på hver solenoid i tilfelle noen har kommet borti noe under servicen...

 

Det er mulig å sette disse kassene (ZF/HS 45-85 og andre med solenoidstyrt giring) manuelt i gir om man må komme seg videre og elektronikken eller styringen av giret har sviktet.

Giret har to stk solenoider (som styrer hver sin klutch), en for forover, og en for akterover, identifisert som A og B. Hvilken som er forover avhenger av dreieretningen på propellen.

Det sitter en setskrue i enden på hver solenoid. Den skrua flytter ventilen inne i solenoiden når den blir skrudd innover og sender oljetrykket til klutchen den aktuelle solenoiden styrer slik at den griper i gir. NB: skru bare inn skruen på én solenoid ad gangen så ikke begge klutchene griper samtidig.

 

Ta en kikk på denne tegningen. Skruen det er snakk om er markert med pil og * på tegningen. Instruksjon for nødgiring til venstre.

http://www.sbmar.com/articles/zf-63-zf-85-electric-shift-valve-drawing/

 

Kjekt vite om man er langt uttafor allfarvei eller har én motor og driver mot land...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Du har nok brukt båten for lite denne sommeren. Ante meg det. Båter som bare ligger i opplag får sånne feil. ???

Spøk til side.

Regner med du hadde fått mye hjelp om det hadde skjedd på din signingsferd og. Så mye folk som fulgte deg hadde det garantert dukket opp nye deler på de utroligste steder. Slik er det når du er så god å deler opplevelsene dine med oss landkrabber.

Lykke til med reparasjon.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...