ivar Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 enig, F.eks ting som finish og lukeløsninger og slik gjør at dette ser mer fabrikkbygd enn hjemmebygd ut :) Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 16.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Takk for alle varmende kommentarer folkens !!! Bitteliten skrev for 7 timer siden: Plutseilig var det en flott båt jo Du må ikke bli lurt, den ser nok mer ferdig ut enn den er. Det gjenstår fremdeles mange timer med diverse greier Knude skrev for 2 timer siden: Å da var du over "evighetskneiken" Nå blir det båt. Jeg ser at du er blitt fortrolig med materialet glassfiber gjennom byggeprosessen. Får jobb som plastformer ....... Du innponerer med "det lille ekstra" Gode kommentarer fra selveste båtbyggerguruen treffer selvsagt en amatør midt i hjertet Det er klart at man blir litt varmere i trøya etterhvert når man får jobbet litt med disse materialene, men ideene har vel mer eller mindre vært der hele tiden. Så får vi se om det blir tid til noen flere prosjekter når dette er avsluttet, og alt annet som har samlet seg opp av ugjorte ting rundt dørene her Men det hadde jo vært gøy å fått brukt de nye kunnskapene og erfaringene til noe også ivar skrev for 2 timer siden: enig, F.eks ting som finish og lukeløsninger og slik gjør at dette ser mer fabrikkbygd enn hjemmebygd ut :) Mange takk for det Ivar! Det var litt gøy i går når vi løftet inn styrekonsollen og fikk se litt mer hvordan det blir. Moro å se at noen at de ideene man har hatt blir ok i virkeligheten. Så får vi se hvor vellykket dette blir når det kommer på vannet... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Oppussing?? Det må nå å være å dra uttrykket litt for langt? ? Link to post
Popeye70 Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 1 hour ago, Joltus said: Oppussing?? Det må nå å være å dra uttrykket litt for langt? ? Dette er vel omtrent like mye "oppussing" som når man ser på Discovery-dokumentarer om restaurering av gamle amerikanske biler, og så ender de med å bytte absolutt alt, inkludert ramme og motor. Til slutt har de ikke en eneste original del igjen. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Joltus Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Ja det er jo helt absurd dette her! Hehe.... Tøft å følge! Link to post
Popeye70 Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Just now, Joltus said: Ja det er jo helt absurd dette her! Hehe.... Tøft å følge! Hva er egentlig igjen av @Komodo sin Draco? 10 kg glassfiber og gelcoat litt nedenfor fenderlista, aktenom tvers på babord side? Alt annet er jo strippet og bygget opp igjen. Og det til mye bedre spec enn originalt, må jeg få legge til! SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
baatsman Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Møtte en som hadde brukt samme båt til det samme som deg. Draco 20. Bak på den hang det en splitter ny Evindrude 250 HK. Den hadde ikke kassett. Ment båten gikk særs bra. Den var skroget mørke grått på. Ellers synes jeg da du har mulighet til overta gamle norske tradiosjoner som båtbygger Vi sees! Link to post
aebi Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 baatsman skrev 1 time siden: Møtte en som hadde brukt samme båt til det samme som deg. Draco 20. Bak på den hang det en splitter ny Evindrude 250 HK. Den hadde ikke kassett. Ment båten gikk særs bra. Den var skroget mørke grått på. Ellers synes jeg da du har mulighet til overta gamle norske tradiosjoner som båtbygger Har du bilder av denne båten? Link to post
baatsman Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Nei har ikke det. Men mener han hadde bygget en før. Var på Sørlandet vi traff vedkommende. Så tøff ut Vi sees! Link to post
StåleK Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Utrolig bra. Det blir jo rett og slett en flott båt, med høy kvalitet. Bare håper at det er nok krefter i den påhengeren din til å gi deg rett under 30 knop, har du noe formening om hva totalvekten på båten blir? Link to post
Napoli Svart 16.August.2018 Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Imponert! For en sinnsyk jobb du har gjort her. Bøyer meg i hatten for denne jobben! Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Komodo Svart 16.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Igjen, takk for alle lovord Kveldens oppgave var motorbrønn til kassa. Først måtte jeg ha litt mer nøyaktige maler til de stykkene som skulle bli motorbrønn. Deretter kunne delene kappes til med millimeters nøyaktighet. Sparer mye sliping og støv på det Så ble platebitene pent dandert, og montert sammen med glassfibersparkel. Etter at rådyrsteka og et par glass rødvin var fortært, kunne jeg slipe over sparklingen. Og støpe over med strimler av glassfiber. Brukte smale remser av 450g CSM til dette. Det neste blir å ta av lokket og støpe fra undersiden. Akkurat denne motorbrønnen blir det jo ingen belastning på, så styrkemessig spiller dette liten rolle. Men lokket ellers blir jo utsatt for litt trasking, så det er jo greit å legge på noen lag. Til slutt blir lokket støpt fast i kassa og inn mot skroget. Men som man skjønner er det mange arbeidsoperasjoner, så enten man vil eller ikke så tar det sin tid. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 16.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2018 Joltus skrev for 10 timer siden: Oppussing?? Det må nå å være å dra uttrykket litt for langt? ? Ja, litt feilaktig begrep kanskje. Ombygging? Popeye70 skrev for 9 timer siden: Hva er egentlig igjen av @Komodo sin Draco? 10 kg glassfiber og gelcoat litt nedenfor fenderlista, aktenom tvers på babord side? Alt annet er jo strippet og bygget opp igjen. Og det til mye bedre spec enn originalt, må jeg få legge til! Joda, det er da noe igjen! Men hele skroget ble jo renslipt innvendig, så det er kun skallet baatsman skrev for 8 timer siden: Møtte en som hadde brukt samme båt til det samme som deg. Draco 20. Bak på den hang det en splitter ny Evindrude 250 HK. Den hadde ikke kassett. Ment båten gikk særs bra. Den var skroget mørke grått på. Ellers synes jeg da du har mulighet til overta gamle norske tradiosjoner som båtbygger Den hadde det vært gøy å sett, synd du ikke fikk knipset den. Med 250 gamp burde den flytte seg brukbart i skjærgården... Ellers så er det vel en grunn til at båtbygging i Norge ikke er særlig lett å få til lenger, så jeg tror ikke jeg tør å satse på det StåleK skrev for 3 timer siden: Utrolig bra. Det blir jo rett og slett en flott båt, med høy kvalitet. Bare håper at det er nok krefter i den påhengeren din til å gi deg rett under 30 knop, har du noe formening om hva totalvekten på båten blir? Ja, det var det da (grøss) Har rett og slett ikke peiling på hva vekta er, jeg bare krysser fingrende for at 100-hesteren kommer til å duge... Når vi sjøsatte for å sjekke vannlinja la vi i 460 kg støpejernslodder for å simulere utstyr, bensin mm, og da synes jeg allikevel den lå lett i vannet. Så jeg har et håp om at det skal fungere... Det var jo meningen denne båten skulle bli veldig lett og enkel, men det har gått med sinnsykt mye mer materialer enn først antatt. I ettertid er det sikkert en god del jeg kunne spart på, men det er jo alltid lett å være etterpåklok Napoli skrev 37 minutter siden: Imponert! For en sinnsyk jobb du har gjort her. Bøyer meg i hatten for denne jobben! Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Bare å fikse større motor det vel? Eller er det et viktig kriteria at akkurat den motoren må brukes? Link to post
SøndreSvaberg Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Har du lagt ut båten for salg alt @Komodo? Stormermarine.no Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
ivar Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Joltus skrev 54 minutter siden: Bare å fikse større motor det vel? Eller er det et viktig kriteria at akkurat den motoren må brukes? må vel prøve med den motoren han allerede har. Men såpass solid som denne båten er bygd så hadde nok 150hk passet godt Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 17.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Joltus skrev 1 time siden: Bare å fikse større motor det vel? Eller er det et viktig kriteria at akkurat den motoren må brukes? Som @ivar sier, jeg har jo motor, så jeg prøver med den først. Blir den for liten så må jeg jo bytte, men det betyr jo også økte kostnader. På grunn av bruksområdet for båten ønker jeg heller ikke å ha for stor motor, har derfor et håp om at den jeg har skal være stor nok Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Ja selvsagt må du prøve med den du har. Men problemet er jo ikke større enn å bytte hvis den blir for liten. Er slitsomt med for liten motor men poengløst med for stor også... Link to post
Komodo Svart 17.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Ja jeg har i bakhodet at jeg må bytte motor hvis den blir for liten, men i utgangspunket ønsker jeg ikke større motor. Det kommer til å bli mye kjøring i dorgefart, både etter makrell, og forhåpentligvis ørret, og da er det mer økonomisk å gå med en 1,7 liter enn en 3 liter. Men når man skal opp i plan med dykkerutstyr ombord ønsker man selvsagt mest mulig krutt. Så det blir et kompromiss. En annen ting er at den motoren jeg har begynner å bli noen år selv om den er helt ubrukt, så det er ikke så gunstig å bytte ut den. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 gjelder å finne seg en propell som passer til formålet også. Mye bladareal og ikke så mye stigning. Kanskje en 15" når den skal i plan med dykkerflasker osv.. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snikende skeptik Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Supert resultat ? kjedelig start på prosjektet med all utbedring av slurvet, men helt rått det du har gjort, dokumentert og forklart for oss andre underveis.. Har du sett noe på hvordan du skal montere stige for dykking? Om det er lury å legge inn forsterkninger nå, eller holder det godt nok å montere den utenpå glassfiberen i nye "påbygget"? Link to post
Krimart Svart 17.August.2018 Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 Som før nevnt: Lærerik og morsom tråd! Jeg tar av meg støvet... Angående båtbygging i Norge var nok problemet at mange satt fast i tradisjonell håndtverksmessig produksjon for lenge, og greide ikke å industrialisere produksjonen. Link to post
Komodo Svart 17.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2018 ivar skrev for 9 timer siden: gjelder å finne seg en propell som passer til formålet også. Mye bladareal og ikke så mye stigning. Kanskje en 15" når den skal i plan med dykkerflasker osv.. Det er klart. Nå er det jo som jeg har nevnt tidligere en kar her ute på øya som har en Draco 20 som han har bygd som åpen jolle, og han har en 60 hester totakter på hekken. Det fungerer helt fint det også. Ingen racerbåt selvsagt, men drar lett opp i plan med båten full av teiner. Tror den gjør et par og tjue knop. Her er forøvrig propellen som Erling Ravn plukket ut for meg. Men han var veldig klar på at jeg bare må prøve den på, og passer den ikke må jeg komme tilbake og få en annen. Det skulle ikke koste meg noe, og som han sa, det er jo ingen vits at jeg har liggende en propell som ikke passer. Makan til service som man får hos Ravns Garage tror jeg man skal lete lenge etter! Olsen83 skrev for 3 timer siden: Har du sett noe på hvordan du skal montere stige for dykking? Om det er lury å legge inn forsterkninger nå, eller holder det godt nok å montere den utenpå glassfiberen i nye "påbygget"? He he, pussig at du spør! I dag har vi vært på et arrangement med ungene, men akkurat det du skriver hadde jeg allikevel mål om å få gjort i løp av kvelden Som sagt, så gjort. Når reker var inntatt var fredagskosen offesielt over, så da var det å finne fram vippesag, vinkelsliper, båndsliper mm. Planen er å montere en stige bak luka på styrbord side av motoren. Stigen skal være til å vippe ned. Jeg har laget et par slike stiger før til dykkebåter, så jeg ser for meg hvordan jeg vil ha den. Men lokket over kassa er ganske tynt, så det måtte forsterkes. Jeg tegnet med en tusj innvendig for å se hvor jeg kan legge forsterkning. Foran motorbrønnen skal det også forsterkes litt, der gjenbruker jeg litt av stiverene jeg kappet av innvendig i skroget. De er opprinnelig støpt rundt et klyvd papprør. Også platebitene som jeg bruker som forsterkning er gjenbruk fra det som er kappet vekk, så her blir det mer original Draco Platene jeg limer på er tykke, så dette blir solide saker å skru stige i Så blandet jeg en vending med sparkelmasse av polyester og klasket platene på så det tøt ut sparkel langs alle kanter. Til dette brukte jeg 350g polyester som jeg blandet ut med litt fin sagflis og resten slipestøv av glassfiber. Fikk også litt til overs som jeg sparklet rundt motorbrønnen. Før lokket blir limt og støpt fast skal det støpes litt mer fra innsiden. Vi får se om det blir noen ledige stunder i morgen Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 18.August.2018 Link til dette innlegget Svart 18.August.2018 Jeg syns båten fortjener en slik en Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 19.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 (redigert) Blank og fin den @Teerex Men nå har det blitt skrevet positivt her inne tidligere om Merc sine Black Max propeller, så da får vi gi det en sjanse Hmm, nå ble det krøll med entertasten igjen... Forsterkning av lokket på undersiden. Glassfiberstrimler tilpasses på forhånd slik at støpingen skal gå radig. Ferdig forsterket. Sjekket vekta etter at plata var ferdig støpt. 12,5 kg synes jeg ikke var ille Så var det å mattslipe all støp og kappe vekk grader fra siste forsterkning. Det blir mange runder med pussepapir og slipemaskiner, så man bør ikke ha fobi for slipestøv om man skal holde på med dette Endelig var det på tide å lime plata på kassa. Til tross for nitidig sliping og tilpassing i timesvis var allikevel ikke alt100% plant, så litt vekt måtte til ... Til slutt støpte jeg rundt kanten så godt jeg kunne innvendig gjennom lukene. Det skal jo støpes utvendig, men ved å støpe litt på innsiden også er planen å kunne støpe litt tynnere laminat på utsiden slik at det ikke blir så klumpete. Slenger på et tips på tampen av kvelden. Jeg har prøvd litt forskjellige ruller mens jeg har holdt på med dette. Bruker stort sett mohair rullene fra Biltema, men har prøvd andre også. Biltemarullene fungerer, men har en tendens til å slippe dotter av hår. Jeg ser at hvis det først rakner en tråd i rulla, ramler alle hårene av langs den tråden. Jordanrulla er bedre, den brukte jeg med stort hell når jeg coatet innvendig. Men tidligere i sommer rattet jeg innom ei ny sjappe som har etablert seg i Fredrikstad som kaller seg "Jem & Fix". Dette er en dansk billigbutikk med et sortiment som ligger et sted mellom Jula, Plantasjen og Byggmax. Uansett, de mohair-rullene jeg kjøpte der var veldig gode! Litt dyrere en BT sine, men veldig mye bedre Kjøpte tre forskjellige størrelser. Nå har jeg bare prøvd en rulle hittil, og den har jeg brukt flere ganger nå. Hvis de fortsetter å være like bra kjøper jeg ikke flere ruller på Biltema. De hadde også veldig billig MS-polymer fugemasse. Tror den kostet ca 60 kroner. Den var veldig tynn i konsistensen, og shore er (selvsagt) ikke oppgitt på patronen. Men hvis den holder mål er den jo et alternativ. Den er i alle fall den billigste MS-polymeren jeg har funnet. Redigert 19.August.2018 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn