Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Jøss, her var det mange gode innspill!

 

Trekker den konklusjonen at den kan stå under vannlinja dersom man er nøye med å stenge sjøvannnsinntaket. Men da blir det en ting til å huske på når man går fra båten.... @Rytteren, jeg tenkte også på det med loop, men så slo det meg straks som theppan07 sier at man kan få en heverteffekt, så den løsningen er ikke trygg. Får tenke litt til på saken. Det blir å lime på ei kryssfinerplate som jeg skrur i, vil ikke skru i båten.

Link to post
Share on other sites

Hvis du setter den under konsollen så kan du lage en forlenger på hendelen opp i konsollen. Vi lagde det på en del ventiler i på industri jobber hvor det var enklere å forlenge hendelen med et stag. 

Vi brukte 3,5 eller 4 mm syrefast stang som festet i enden av hendelen på krana og førte dem via syrefaste ringer dit vi ville ha den.. syrefast fordi det har liten friksjon.. var dårlig med rette vinker vi klarte å ta opp, men lengste var nesten 2 meter unna ventilen..

 

Som føringsringer brukte vi 20mm lange 1/2" rørstusser sveiset fast i muttere som deretter ble festet på passende steder.

Eks hos deg: ventilen ligger med hendelen på siden, du fester stangen i enden av hendelen, drar stangen opp i konsollen, eller i benken bak. Da kan du dra for åpning eller skyve ned før å stenge.  Lag et t håndtak på stangen så er den lettere å manøvrere.

 

 

Edit: autocorrect og forklaring

Redigert av Olsen83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Igjen, takk for alle ideer! @Olsen83, har jobbet mange år i industrien, så den løsningen er jeg kjent med. Øyen (eller var det Sting?) har også en variant av dette hvor du kan stenge selvlensingen med en stang. Pumpa ble plassert høyt i benken, så da er uansett den saken ute av verden. Skal se om jeg får lastet inn noen bilder, hvis ikke blir det i morgen. Må ha noe mat også...

Link to post
Share on other sites

Sandstrøm har noen modeller der selvlensing stenges med en stang.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, kanskje det er der jeg har sett det :smiley:

 

Har fått blåst noen timer på montering nå, men ingenting er egentlig helt ferdig. Noen bilder så langt:

 

Bunn av benken bak hadde blitt ganske stygg etter diverse støping og sparkling. Den fikk seg derfor en omgang med mattsliping, aceton, og et strøk hvit PU maling. Dermed kan jeg endelig si meg ferdig med støping, sparkling og coating :flag_bp: Noen smådeler skal sikkert males etterhvert, men det blir pirk.

636572300_12_09_1802.jpg.ae28df066c0fe85f81cc9e8a59f883bd.jpg

 

Har også montert albuene til selvlensing oppunder dekk. Der var det litt knot å komme til å hampe...

577261979_12_09_1803.jpg.793138f505a9c431168e82247743900a.jpg

 

Resten av delene til selvlensingen ble også montert. Men så viste det seg dessverre at jeg hadde kappet en av slangene for korte (må ha gjort det i vinter), så jeg må kjøpe en ny. Manglet også slangeklemmer. 

1491742012_12_09_1809.jpg.21e2f36ec11b9269ca6ca44eb492b045.jpg

 

Har brukt ganske mye tid på å finne ut av styringen. Går nok for å bruke SeaStar sylinderen siden jeg har komplette slanger som passer til den. Problemet var jo at de slangene har pressede koblinger med UNEF 9/16"-24, en dimensjon som ikke vokser på trær :crazy: Men jeg fikk skaffet meg et par nipler med rett dimensjon som jeg trodde skulle passe rett i Sleipner-pumpa. Den har 1/4"-19 BSP (10 lett), og niplene jeg fikk hadde også 10 lett i andre enden. Men den gang ei, de viste seg å være 1/4"-18. Altså NPT... Løste det problemet med å dra over med ei bakke.

1673124656_12_09_1805.jpg.da349b53c5e094d5f2763acbdb9b2e00.jpg

 

Sleipnerfittingsen har Dowty pakning, og det går jo ikke på NPT stusser, så jeg brukte Locktite 577. Den ble veldig romslig i gjengene, men vi satser på at det går :pray:

1116683415_12_09_1806.jpg.182717576952d81b0ef0bfb61965ce94.jpg

 

Har også trekt slanger til styringen. Hadde heldigvis en ekstra brakett å bore etter.

1972386725_12_09_1808.jpg.a15ceb44d0d48c6014ebbb38a08181d2.jpg

 

1629419010_12_09_1810.jpg.937b9e432a89f8596df65270808c1a02.jpg

 

 

 

 

 

 

Jockeysetet er montert. Luka var opprinnelig poppet, nå er den skrudd med skruer og mutter, samt siket. 

1512496146_12_09_1807.jpg.e46b18f0a6a7c71b6f5b6151d151ea5d.jpg

 

Fikk et aldri så lite besøk i garasjen også. Denne krabaten drev og inspiserte utsyret som skal installeres 

125590406_12_09_1804.jpg.dfd98422a0117ea5efddd20a691d3578.jpg

 

Litt planlegging og tenking måtte til før jeg turte å bore for pullertene. Rekke kommer ikke til å bli montert ennå, men det er greit å tenke litt på hvordan det blir. Denne ideen gikk jeg bort fra etter forslag fra en kompis. Plasserer heller stolpen foran pullerten, ellers kan den komme i konflikt ved f.eks. sleping. Røret jeg holder opp skal ikke brukes til dette, de er ennå ikke innkjøpt. 

1644971413_12_09_1801.jpg.d6ecddb9e49bd8945df7c85f5b3afd7a.jpg

 

For å få eksakte hull laget jeg meg en borejigg av ei syrefast plate med samme mål som foten på pullerten. Pullertene skal monteres med pinneskruer og mutter på undersiden, mer om det siden. 

1707064227_12_09_1811.jpg.52a0603a262f425bbd417108f18c92d7.jpg

 

Det er 23-25mm tykt der pullertene skal skrus. Det skyldes at jeg har rettet av kanten i de sonene med sparkel. 

2082393199_12_09_1821.jpg.fea4c5c2b5d9aaa43fb4f58d4bbebc9b.jpg

 

1738836982_12_09_1822.jpg.10771c277fc9f807818f0e2b7de0532a.jpg

 

Som man kan se av bildet over har jeg boret et 83mm hull under hver av pullertene. Det er for at jeg skal komme til å legge på en plate på undersiden, og skru med skiver og mutter. For å finne passelig diameter og plassering av dette hullet lagde jeg meg en provisorisk modell.

1137899880_12_09_1820.jpg.876462e845c58ae230b348981be003d3.jpg

 

Bensinfilteret skal stå på babord side. Valgte å plassere det i en av stringerene under dørken slik at det ikke blir tråkket på i vanvare. Det blir allikevel ikke vanskelig å komme til. Men med koppholderen i styrekonsollen friskt i minne blir det nesten litt pinlig å vise hvordan jeg lagde den :blush: ikke akkurat raskeste vis...

Jeg vil ikke skru i båten (før jeg må), så jeg fant meg en bit med vannfast kryssfiner og slipte vekk ytterlaget på den ene siden (slik at limet skal bite, klok av skade :giggle:

 

Kappet så til to pinneskruer av en M8 gjengestang, og boret hull etter holderen. 

86931780_12_09_1814.jpg.94faa5be9fd0855d8cf097534bcc5570.jpg

 

Så sveiste jeg sammen de to pinneskruene med en 3,2mm rustfri tråd. Dette er en sveisepinne jeg har kakket elektrodedekket av. 

1939498502_12_09_1812.jpg.ee1153f0874983337691c2231fe211be.jpg

 

Slipte et lite spor i treverket, og kakket det på plass slik at det fluktet på baksiden. 

11361379_12_09_1813.jpg.d1d20467f94e5ecb416012115d431d68.jpg

 

Og vipps, ferdig brakett klar til montering :thumbsup: Fordelen nå er at skruene ikke vil gå rundt hvis jeg skal ha av filterholderen. Finnes ikke noe mer irriterende :headbang:

104340342_12_09_1815.jpg.f0f3dd850fb0a62da800aac77ff9fee5.jpg

 

Og limt på plass. Ser jo nå at det ble litt skjevt, var ikke så enkelt å se det når jeg lå opp ned og limte :blush:

440715101_12_09_1826.jpg.2e90673d10194e377d149561f1f67d78.jpg

 

Men er det noen som kan fortelle meg hva den røde ringen i bensinfilteret er til? Trodde først det var en reserve pakning, men den er helt stiv og av plast. Er det bare for å se om det legger seg vann i bunn tro?

1292814325_12_09_1816.jpg.6346f7eb1ca47395120a4584492df151.jpg

 

Spylepumpa måtte også ha seg en brakett. Den ble laget av to glassfiberstrimler som jeg skrudde til ei finerplate. Glassfiberen er kapp jeg har tatt vare på, kommer godt med nå :yesnod:

952537662_12_09_1818.jpg.a0aa628d091d4913efc129be958ae850.jpg

 

Provisorisk press for å sette limet i press 

1161922442_12_09_1819.jpg.3b9f15a0b8e00224a227c790eef9d556.jpg

 

Batteriet har jeg tenkt å plassere i bunn av styrekonsollen. Aner ikke hvor lenge det har stått uten lading, men det er lenge! Ser heldigvis ut til å ha klart seg bra :thumbsup: Nå er jo dette i prinsippet et forbruksbatteri, men jeg håper det vil fungere til å starte Mercen allikevel. Hvis ikke får jeg smelle inn et startbatteri ekstra. 

1345264553_12_09_1817.jpg.f498e64624c589161f4d98ab415a622c.jpg

 

Batteriet må jo monteres fast på en trygg måte. Til det har jeg tenkt å bruke ei plate som jeg limer i dørken og skrur batteriet fast i. Plate til dette formålet ble utkappet fra akterspeilet da jeg tok ut hull til inspeksjonsluke inn i motorkassa. Gjenbruk på høyt nivå her nå :giggle:

Her er den tilpasset og har fått seg et tykt lag topcoat. Hadde en liten rest fra malingen av dørken. 

1077279586_12_09_1831.jpg.aa9b69ba09b0989880e138f7a52c6fba.jpg

 

Det neste var svinger til ekkoloddet. Solid sak i bronse. Denne har M60 x 2 gjenger, så den måtte ha et ganske stort hull! Sjøvannsinntak til spylepumpa ble montert i samme slengen.

1352291996_12_09_1823.jpg.e936f31d3ec80415891e1536139b663e.jpg

 

972005663_12_09_1824.jpg.0e333e779dec9fbe544d5552fa8622cb.jpg

 

2135222622_12_09_1825.jpg.e6a4b6d85d580829fb4dc9b45d50870f.jpg

 

1175212519_12_09_1830.jpg.2876dd524c0de2a972b44f5270efd5b2.jpg

 

Det siste jeg gjorde i kveld var å lime aluminiumsplata på akterspeilet. Først vasket jeg den med aceton og mattet den med 80 papir.

12.09.18 27.jpg

 

178619017_12_09_1828.jpg.da4fa52315783ac50d957b90001c1fc5.jpg

 

Så var det å klemme den fast mot speilet.  Klemte til det tøt ut fugemasse langs hele kanten. 

1038858999_12_09_1829.jpg.138d4b456bac31ff14302171cb772460.jpg

 

Men så var det slutt for i kveld. Skal jeg få gjort noe i morgen må jeg nok ta kvelden nå :sleep:

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 25 minutter siden:

Men er det noen som kan fortelle meg hva den røde ringen i bensinfilteret er til? Trodde først det var en reserve pakning, men den er helt stiv og av plast. Er det bare for å se om det legger seg vann i bunn tro?

 

er nok ment som en flottør ja, så det skal bli lettere å se om det er vann 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 31 minutter siden:

Du får sammenligne med Sportling 610 når du kommer på sjøen. Den har samme grunnskrog

 

Draco 20 kom i 2 skrogversjoner , dette er aqualift utgaven mens jeg mener stormer bruker GT utgaven.    Forskjellen er beskrevet lenger fram i denne tråden en plass

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev On 13.9.2018 at 9.14:

Neste prosjekt må bli scand baltic til open bade båt .blir bra nå  .lurer fælt på hvordan denne blir på sjøen?

:lol: Ja, det hadde vært noe! Lurte egentlig litt på å ribbe ned en Princess i størrelsen 35-40 fot og lage jolle av :giggle:  Liker tanken på et solid og sjøsterkt skrog med nok power :yesnod: Ellers, er også veldig spent på hvordan dette vil oppføre seg i sjøen. Blir det suksess eller fiasko? Eller kanskje noe midt mellom :confused:

 

Krimart skrev On 13.9.2018 at 13.12:

 hva med ventil styrt av en app på mobiltelefonen? 

Alt er mulig, men nå så jeg nettopp her om dagen at de ventilene er ganske dyre, så det utgår. Men nå er jo uansett pumpa plassert over vannlinja :smiley:

 

hanto1 skrev On 13.9.2018 at 13.23:

Du får sammenligne med Sportling 610 når du kommer på sjøen. Den har samme grunnskrog. Du kan evt masseprodusere som "Fiskling 20" Ser veldig bra ut dette!

Som @ivar sier har båten min et Aqualift-skrog, mens Sportling er basert på GT-skroget, så de er nok litt forskjellig. Jeg har vel uansett liten mulighet til å sammenligne så vidt jeg kan se. Derimot, som jeg tidligere har nevnt opp til flere ganger, så er det en kan lenger ut på øya her som har ei hjemmelaget Dracojolle med påhenger. Han kjøpte et skrog fra konkursboet og innredet det selv. Usikker på om han har Aqualift eller GT, men det er uansett lettere å få sammenlignet med ham. Han har 60 eller 70 hk bakpå. Den fungerer helt fint, men jeg forstår det slik at han ikke får den helt "ut av vannet". Før jeg begynte på dette anbefalte han meg å gå for 90 eller mer, og det var jo derfor jeg kjøpte den motoren jeg har. Vi får se. Har forøvrig jobbet litt videre med montering. Prøver å laste opp noen bilder, men nå streiker enter-tasten igjen :headbang:  ( @VegJoh, hvor er du :giggle: )

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt mer materiell måtte handles inn.

1425266625_15_09_1801.jpg.bba8dac538480941f227d0d20cbeef3f.jpg

 

Fikk blant annet tak i denne fine pakningen i ekspandert neopren. Samme som jeg har brukt i styrekonsollen (og skal bruke på noen flere luker), men i 50x10. Det er et ganske breit spor i luka til dørken samt luka til benken bak, så da passer denne perfekt :thumbsup:

2007270701_15_09_1802.jpg.bc359b9f6889d7ba133cb32810e45351.jpg

 

Bensinfilter på plass. Gjennomføring i gammelt akterspeil ble enkel variant. Boret et hull og faset kantene godt, så la jeg på et tykt lag butyltape rundt slangen slik at det ble tett. 

140243931_15_09_1803.jpg.aef32034c2e9a92c40399663c6cb9466.jpg

 

Har også fått montert alle fire pullertene, det var ikke bare bare! Hadde opprinnelig tenkt å tilpasse syrefaste plater som mothold på undersiden, men fant ut at det ble litt vel overkill med store 8mm syrefaste plater. Fikk da ideen om å bruke kapp fra glassfiberplater til dette også. Nå er jo allerede godstykkelsen der de blir montert 23-25mm, så dette er kun for å spre kreftene. Kappet opp pinneskruer av en gjengestang og monterte i pullertene på forhånd med locktite.

516001891_15_09_1804.jpg.4f473e142a3876059232c48301d1bd04.jpg

 

Brukte fugemasse på pullertene, og en raus klatt med glassfibersparkel på platene på undersiden. Dette for å få full kontakt med underlaget. 

1277800365_15_09_1805.jpg.913ae180ca38e01bc8a5d36f17801ec1.jpg

 

Men det ble litt mer knot enn antatt å skru muttere på undersiden, så jeg måtte springe inn i garasjen og kappe av ei skralle for å komme til. 

64553930_15_09_1806.jpg.cb4cefe2723f1d17de26f0fb81088b68.jpg

 

Foran var det enda verre, så der måtte jeg bore et hull i skroget for å komme til den framre mutteren. Får lage ei skive og dekke til det hullet.

1428363370_15_09_1807.jpg.7cbed0c30ce0265ddcade90b3be708c2.jpg

 

Så var det spylepumpa. Pumpa er oppgitt til å trekke opptil 18 ampere, så jeg valgte å gå for 6mm2 ledninger fram. til batteri. Pumpa er utstyrt med ledninger som på øyemål ser ut til å være ca 2,5mm2. Merket med AWG. Skjøtene ble loddet og dekket med to lag krympestrømpe. Jeg hadde dessverre ikke krympestrømpe med lim for hånden, så jeg tok en klatt med fugemasse på loddeskjøten før jeg krympet strømpa. Regner med det blir tett i bøtter og spann. 

1005556984_15_09_1820.jpg.39f9e1fca71650058883940e6ee933bb.jpg

 

Pumpa på plass. Men jeg ser nå at jeg vil ha et 90 graders bend mellom gjennomføringen og ventilen. Hvis ikke vil slangen komme opp midt i det lille rommet, og der har jeg tenkt å legge over ei plate. 

1949512643_15_09_1821.jpg.ab603bc3bcba206f947545f3cf18fb6d.jpg

 

Gjorde også et forsøk på å frostsikre ventilen etter tidligere tips her på forumet. Skrudde ventilen fra hverandre, og boret et hull i ventilhuset som jeg gjenget opp med M6. Intensjonen er da at vann skal dreneres ut fra ventilhuset når den stenges slik at det ikke vil bli et innesperret vannvolum som kan fryse og sprenge ventilen. 

1178241779_15_09_1822.jpg.6b52af9a54116482ab5d2229581b20df.jpg

 

Men det viste seg å ikke være så lett. Det er rett og slett for lite klaring mellom godset i ventilhuset og kula, så når man skrur inn en blindplugg vil den ta i kula. 

Stengt:

1139852276_15_09_1823.jpg.a28379e84a1c28ea9a8fae0b32cd2ae0.jpg

 

Åpen:

1271310518_15_09_1824.jpg.f11c84bee9f9b4d76cb9019dd2ec4fdc.jpg

 

Som man ser her er det veldig tynt gods i ventilhuset. 

1670556433_15_09_1825.jpg.c51c938add47f84a3b3d8e5cbda96577.jpg

 

Kappet av en skrue og skar til en pakning av teflon, men klarte rett og slett ikke å få skruen kort nok. Selv denne ble for lang...

1939315237_15_09_1826.jpg.ad0f5acd432bbe5d6a17fd4f117278f9.jpg

 

Videre. Slange til kabler osv. til motoren er på plass. Må kappes på lengden da.

1917473293_15_09_1829.jpg.ebed5d2dcd062c1bc946e92ab3efd7dd.jpg

 

Så var det plata til batterimonteringen. Jeg sveiset sammen noen biter slik at jeg fikk et rustfritt flattstål under plata. her er en brikke som jeg gjenget opp med M8 til denne løsningen. 

688324169_15_09_1830.jpg.1697e55b34c673363537ca0f9b0b9a27.jpg

 

Brikka ble sveist til et flattstål, og i andre enden sveiste jeg en M8 gjengestang. Den ene gjengestangen ville jeg imidlertid kunne skru ut for å underlette montering av batteri. Limte også ei gummimatte på plata slik at batteriet ikke kan forskyve seg. 

1489375641_15_09_1831.jpg.27eb37fa989bb4b01a988f16f1ce8c94.jpg

 

Så freste jeg et spor på undersiden av plata for flattstålet slik at det ikke bygde i høyden. 

1502095120_15_09_1832.jpg.c73720a4dd2254d96b2d5b66eab7e67c.jpg

 

Her er plata limt inn i konsollen. Tanken er hele veien at jeg ikke vil skru i dørken eller skroget om det ikke er nødvendig, og alt skal kunne demonteres ved å dra en tynn pianotråd under. Det samme gjelder også konsollen. 

1002730543_15_09_1833.jpg.297e7ab2f41564343451a8b59f2ffdec.jpg

 

Det neste var å montere ny bøyle i baugen for fortøyning og slep. Det var jo to der fra før, men begge er fjernet, og hullene sparklet igjen. Nye hull ble boret. Målte på forhånd på hengeren, og håper at bøyla vil treffe brukbart i forhold til høyden på vinsjen.

360526018_15_09.18210.jpg.2319e49b7cc133cd9ef59990f49ec86a.jpg

 

Som den observante leser husker har jeg her forsterket innsiden med 5 lag 600g CSM/Roving, men det var nok greit fra før. Nå er det nesten 20mm her framme.98619693_15_09.18220.jpg.875d6b370355abe05db294d701b060d0.jpg

 

Og der var bøylen på plass. Tok meg bryderiet med å rubbe gelcoaten i baugen før jeg monterte bøylen. Alle skjønner jo at det ikke blir så lett å komme til der etterpå...

691154297_15_09.18230.jpg.a3985d8d0e21b2e598532ac839357b4f.jpg

 

La også på et kraftig syrefast flattstål på innsiden for å fordele kreftene. Dette ble også knekt i en svak vinkel for å tåle større krefter før det blir bøyd. 

1044777556_15_09.18240.jpg.64bde299fcd67376acac335456d4059d.jpg

 

 

Det neste nå blir å koble til styrepumpa for å teste at den fungerer og er tett. Dette er ei pumpe som jeg har overhalt for mange år siden, men aldri testet. Hvis det viser seg at den ikke fungerer må jeg bruke ei annen pumpe, og da er det kjedelig å evt. ha tatt ut for stort hull :worry:  Trottler og instrumenter skal også på plass :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei @jørn! De pakningene kommer fra Industrihydraulikk på Råbekken. Samme med den pakningen jeg brukte på styrekonsollen, ekspandert neopren det også. Kjøpte slanger og slangeklemmer pluss div annet der også. For de som vil ha gode slangeklemmer kan jeg anbefale å dra dit!

Liten matpause nå, skal straks ut å montere rattpumpe. Hummerfisket nærmer seg :ghost:

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Komodo said:

Gjorde også et forsøk på å frostsikre ventilen etter tidligere tips her på forumet. Skrudde ventilen fra hverandre, og boret et hull i ventilhuset som jeg gjenget opp med M6. Intensjonen er da at vann skal dreneres ut fra ventilhuset når den stenges slik at det ikke vil bli et innesperret vannvolum som kan fryse og sprenge ventilen. 

 

Jeg har tilsvarende spylepumpe, men med filteret montert separat og over vannlinja. Jeg frostsikrer da ventilen og pumpa når ved å helle litt frostvæskeblanding i filteret. Jeg lar først pumpa dra det inn og deretter lar jeg det renne ut i sjøen gjennom ventilen mens jeg åpner og lukke ventilen. På tilsvarende måte frostsikrer jeg også andre inntaksventiler.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det finnes drenerte kulekraner å få kjøpt, men tror de bare er i messing? De har ikke en plugg montert i seg da de er beregnet montert frostsikkert under bakken. Hullet sitter da i nedkant av kula og er borret på stengt ventil. Når man åpner krana vil den hele delen av kula dekke hullet i huset slik at vannet ikke renner ut. 

Har ikke åpnet de og sett, men kan se i morra om vi har en slik på lager å ta bilder eventuelt?

 

Igjen så er det mange fiffige og kreative løsninger ute å går :thumbsup: stå på, likært :clap:

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke den typen inne på lager, men vi pratet litt om hvordan den fungerer. Når du stenger kula så drenerer du ikke bare kula, men også ledningen over, dvs at du har hull i kula som vender mot utstyret. Skal du borre i en ny kulde nå du da borre to hull..

 

Sjekka om det var bilder i katalogen for moro skyld, men der stod bare veiledende pris. 5/4" med drenering eks mva, sett deg ned, 3875 kroner :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

jørn skrev On 16.9.2018 at 9.20:

Er de selvklebende?

Glemte akkurat det ser jeg... Nei, de er ikke selvklebende, de må limes. Du kan bruke kontaktlim, eller to-komponent gummilim av samme type som brukes på gummibåter (ikke PVC duk! og dykkedrakter). Jeg brukte kontaktlim, og tror det holder lenge. Dette er industrigummi for proffbruk, da duger det ikke med dobbeltsidig tape ala vinduspakninger. Du skjønner det når du får pakningen i hånda- det oser kvalitet av den :cool: 

 

NilsPils skrev On 16.9.2018 at 21.29:

Jeg har tilsvarende spylepumpe, men med filteret montert separat og over vannlinja. 

Har du samme modell på 6 gallon (22 l/min)? I så tilfelle, er du fornøyd med pumpa og effekten?

 

Snartbåt? skrev for 3 timer siden:

Mye imponerende arbeid her Komodo. Det blir spennende å se sluttresultatet. Lykke til med hummerfiske:thumbsup: kommer du i mål til 1.?

Takk for det Snartbåt! Satser på at den er operativ til den 1. ja :smiley:

 

Olsen83 skrev for 3 timer siden:

Hadde ikke den typen inne på lager, men vi pratet litt om hvordan den fungerer. Når du stenger kula så drenerer du ikke bare kula, men også ledningen over, dvs at du har hull i kula som vender mot utstyret. Skal du borre i en ny kulde nå du da borre to hull..

 

Sjekka om det var bilder i katalogen for moro skyld, men der stod bare veiledende pris. 5/4" med drenering eks mva, sett deg ned, 3875 kroner :thumbsup:

Sikkert bra ventil, men ikke overraskende utgår den med høye kneløft. Den jeg har nå er per definisjon frostsikret. Når jeg stenger vil det lille vannet som ligger i ventilhuset bli drenert ut. Er ventilen utett vil den lekke i dreneringshullet, så da har jeg kontroll på det også :thumbsup:

 

---------------

 

Monteringsarbeidet snegler seg framover, og 1. oktober nærmer seg med stormskritt :ghost:  Et tips om man skal gå på en omfattende renovering ala dette er å ikke forsøke å spare penger på alt. Ikke det at man ikke får det til, men deg kan koste dyrebar tid å få mikket på plass alle saker og ting hvor det stadig mangler noen biter. Som nevnt har det kostet meg en del hodebry og kjøring hit og dit for å komme i mål med styringen. Burde selvsagt heller kjøpt en komplett styring fra Ravns Garage når jeg kjøpte motoren, hadde fått en bra pris av han. Evt på Stokken Båt og Motor, hvor jeg handler det meste av tjafs og utstyr jeg trenger. 

 

Men bestemte meg til slutt for å gjøre et forsøk med SeaStar sylinderen og den gamle Sleipnerpumpa jeg hadde liggende. Sylinderen var ny fra eske, men pumpa var noe jeg hadde liggende som jeg har overhalt for mange år siden. Men den har aldri vært testet etter overhalinga, derfor valgte jeg å koble opp og teste før jeg tok ut hull i styrekonsollen. Her har jeg rigget meg til med en provisorisk jigg for å fylle på olje og lufte. Beholderen på lekta er en oljebehoder for de gamle Sleipner SP trusterene som jeg rigget til med slange og kobling den gangen jeg la om til hydraulisk styring på Viksunden. Underletter påfylling og lufting betraktelig! Det fulgte også med en slange og nippel i SeaStar esken, men den passet ikke inn på Sleipnerpumpa. Uansett, pumpa fungerte, og alt var tett, så da var det bare å montere :thumbsup:

362261789_17_09_1801.jpg.7ea7c6ccfd64069092adba24d28d303d.jpg

 

Her er pumpa på plass i konsollen.

1129296995_17_09_1806.jpg.b889335a1e16cb983300775439b77e43.jpg

 

Rattet var også noe jeg hadde fått billig, men det var jo ikke uten grunn. Pyntekoppen i midten manglet en form for feste, så da måtte det lages. Det løste jeg ved å gjenge opp en slags lang mutter som jeg sveiste til en unbrakoskrue. På den måten kunne jeg skru dekselet fast fra utsiden med en M8 skrue.

1635936290_17_09_1803.jpg.a734c154c99a76ed77a17685d2b30008.jpg

 

Unbrakoskruen brukes for å holde rattet på plass

392411216_17_09_1805.jpg.5fb85665b6b2faec62cdf815c70ad517.jpg

 

Så dreide jeg meg ei lita pynteskive i POM som skulle ligge i senter, og forsenket for en unbrako senkeskrue i M8

1889676848_17_09_1804.jpg.f51d1b88180ee9c793160d915b16a5bb.jpg

 

En annen ting som måtte gjøres var å tette hullene som jeg boret i skroget for å få skrudd pullertene framme. 

1346192458_17_09_1812.jpg.66b14267476cb15a8307ac48b473daab.jpg

 

Til dette valgte jeg å lage meg to pynteskiver av ei syrefast plate. Platebitene ble kappet til med vinkelsliper. Så sveiste jeg på en M10 pinneskrue før jeg rundet og slipte platebiten i ønsket fasong. Til slutt fikk de seg en runde på poleringsskiva. Men det ble en utfordring å montere dem. Å komme til fra innsiden kunne jeg bare glemme, det måtte overlates til den yngre garde. Fikk jentungen (12 år) til å komme ut og legge på skive og entre mutter fra innsiden, mens jeg påførte fugemasse og holdt på utsiden. Men det var lettere sagt enn gjort. Hun fikk så vidt inn hånda, men når mutteren var i ferd med å entre fikk hun hånda full av glassfiberbiter, så da måtte det prosjektet avbrytes... Endte med at jeg limte dem fast med fugemasse fra utsiden og satt på press, så får vi se om guttungen har enda mindre hender og kommer til (med gummihansker...) når han kommer hjem fra Kypros neste uke :giggle:

380942952_17_09_1811.jpg.420fcda35baff925a0f02cedc4b727bd.jpg

 

Neste jobb var å montere kartplotter. Greit å få plassert den så optimalt som mulig slik at jeg kan plassere instrumentene synlig etter det. Men der var det nok et skjær i sjøen. Braketten jeg hadde var den jeg brukte på Steadyen som vi har hatt som slepejolle, og som jeg har fisket hummer med fram til nå. Men den kunne ikke brukes her. Den stakk for langt ut, så plotteren kom i konflikt med rattet :worry:

1621558692_17_09_1807.jpg.fcf28c1e87539f94035da89ed15f50d0.jpg

 

Ny brakett måtte framstilles.

1936701034_17_09_1808.jpg.08baef7bd6bdf1769c24440ec63c4432.jpg

 

Tegnet av profilen på ei 3mm syrefast plate. Den gamle braketten var av relativt tynn aluminium, og det har vært et irritasjonsmoment at den ikke har vært stiv nok for vibrasjoner.

716161926_17_09_1809.jpg.b2ae687f19f09f688dd978b8426f7367.jpg

 

En runde med vinkelsliper og bormaskin, så ble det slik.

1437113839_17_09_1810.jpg.d05dfd8b1a49faba538b4c94a9d430d8.jpg

 

Ferdig brakett, syrevasket og klar til montering. de svarte plastskivene som skal låse instrumentet mot vridning ble limt med aralite. Høydeforskjellen mot den gamle ses her. 

1230657054_17_09_1813.jpg.f1b995b5e19568b74fd2ad701ecdc107.jpg

 

Og der var den på plass :smiley: Instrumentet er det samme som jeg bruker i Viksunden (moderskipet). Kjører jo ikke to båter på en gang :giggle: Det har blitt grundig testet for regn og sjøsprut når jeg har fisket med Steadyen, så den testen er bestått :yesnod: Ikke få ganger det instrumetet har stått i påsregn, eller fått en skyll med grønn sjø over seg. Denne båten er jo høyere, så nå vil det nok bli noe mer vernet. 

410940984_17_09_1814.jpg.8a7c63372021a8bf4feb264e39fe7608.jpg

 

Neste ut var å plassere kontrollboksen. Her er malen tapet på. Fikk tatt ut hullet og boret hull før jeg tok kvelden, så da er det bare å trekke kabler. Nå kan jeg jo også bore hull til de andre instrumentene. Det jeg har av instrumenter nå er tankmåler, knopmåler og turteller. Ser ut til at disse tre må plasseres på babord side av rattet. Et lite bryterpanel må jo også på plass.

244802201_17_09_1815.jpg.02e4ffe09523487a6126a8fa0be6eab0.jpg

 

Når jeg rotet i eskene med deler i dag fant jeg en pose med et SC conversion kit. Er det noen som har greie på Mercury som kan fortelle meg hva dette "Smart Craft" systemet er for noe? @Teerex kanskje?

113591590_17_09_1816.jpg.36c07daa11995007a4ae3de3183b4d3c.jpg

 

 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Smart craft er jo de klokkene til mercury og informasjonen du kan få ac disse. Varierende utforming og grad av digitalisering ut fra hvilken modell du har. 

 

Eg kan finne ut omtrent alt eg ønsker om trykk og diverse på motoren min med å bla gjennom smart craft menyene. 

 

Så det kittet du fant er kanskje bare kobling mellom sensorene (altså motoren) og displayene. Men det er jo litt snodig siden eg trodde det var plug and play. 

 

Så det kan være andre sensorer. Man får jo bensintank, dybde, temperaturer osv også. 

 

Og man kan f. Eks koble farten fra gps inn på smartcraft og dermed få mer nøyaktig utregning av rekkevidde og forbruk pr mil osv. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...