Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Heisann!

Ja, det gjenstår ennå litt støping, men det er ikke snakk om mange kilo nå, mest småpirk og coating. Antall kg som har gått med har jeg ikke summert, men det har blitt langt mer enn først antatt. Hovedårsaken er alle skadene i skroget, men også at jeg har laminert tykkere på dørken og kassa bak enn jeg først så for meg. Ellers veldig enig; det blir spennende å se hvordan den oppfører seg i sjøen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det har ikke vært så mye tid til prosjektet i det siste, men et par timer i ny og ne har det blitt. I dag fikk jeg svidd av tre timer på mattsliping, og et par timer med støping.

 

Inneværende arbeidsoppgave er å lage en skjørtekant fra rekka og ned til skroget. Denne vil gjøre at skrogsidene blir vesentlig stivere, samt at det blir et litt mer helhetlig inntrykk av ferdig båt. Ikke fullt så høy grad av hjemmemekk.

 

Her har resten av platene til skjørtekanten kommet på. Etter litt forskjellig testing fant jeg ut at det beste var å lime platebitene fast med en glassfiberstrimmel og polyester og presse det fast med ei lekt for å få det så jevnt som mulig. Tvingene ble så flyttet før jeg støpte fast platene i underkant med en 50mm brei strimmel.

315720154_15_06_1801.jpg.b2496b1ea4513b454c819b21f2c3f990.jpg

 

Her er tvingene fjernet, og jeg har fått svidd av noen timer med sliping før videre støping. Nå begynner formene å vise seg.

1129007995_15_06_1802.jpg.e1e1dc5879b22ef25f1a3684a390217c.jpg

 

Bak i hjørnene fuktet jeg en strimmel og formet en grei radius mellom platene. Litt sparkling må sikkert til til slutt, men det er i hvert fall jevnt nok til å støpe videre på, og det var poenget nå.

1481365861_15_06_1803.jpg.d0d6dc1aea25ced8f34de039352513f5.jpg

 

I hjørnene foran mot det lille dekket la jeg også noen remser med glassfiber for å få en tålig grei radius. Det fine med CSM til dette bruket er at når den er godt fuktet så sklir fibrene fra hverandre, og den lar seg forme til både utvendige og innvendige hjørner og dobbeltkrumme flater.

658271974_15_06_1804.jpg.f324854deb16b572ce076d2749bf5b1f.jpg

 

Etter å ha mattslipt rundt hele og støvsugd grundig begynte jeg å laminere bak. Her har lukekanten fått seg to lag til med 450g matte. Ikke så rent lite knot å laminere over kanten. Denne støpen går over fire radier, to innvendige hjørner, og to utvendige. Da er det en utfordring å få matta til å legge seg i alle innvendige radier uten at det blir luftbobler :sweat: Godt å være ferdig med den jobben... Jeg ville støpe rundt flest mulige kanter i ett jafs for å slippe å få flere klumpete skjøter enn nødvendig her hvor luka skal ligge.

2128706212_15_06_1806.jpg.4988ac5e983d448a35dc031645bdb8cc.jpg

 

La også tre lag til i hjørnene bak. Da er det klart for å støpe de rette kantene ovenfra og ned. Jeg tenkte å legge tre lag 450g matte der.

313239731_15_06_1807.jpg.9c36edd64b7415a783da4d0815c9c099.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Heeei. Nå kommer det seg,og nå sees konturen av det ferdige produkt. Lurt å lime med et par matte lag i mellom. Jeg bruker den fremgangs måten en del. Kan også brukes som avslutning uten videre overstrålte der det måtte passe.

lykke til videre i støv føyka. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

begynner å komme så lant nå at det kan begynne å tenkes på innvendig finish.  Det er sikkert sagt noe om før også ...?   Blir det topcoat eller noe mer fancy? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

hvordan tenkes det påført?    Ser for meg det kan bli litegrann tynt med bare et lag om det påføres med pensel eller rull -  men det er det sikkert andre som kan si noe mer konkret om 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Legg ett strøk med kost,om du har trykkluft kan du legge siste strøk med å sprøyte med en Biltema sandblåser med underkopp. 

Blir fint ruglemønster, samt du kan skvette litt andre farger også.Skjuler ujevnheter, lett å holde reint. 

Coaten kan tynnes litt med aceton, om du ikkje har sprøytekvalitet 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 9 timer siden:

lykke til videre i støv føyka. 

Takk for det Knude :thumbsup:

 

Jakob T skrev for 3 timer siden:

Legg ett strøk med kost,om du har trykkluft kan du legge siste strøk med å sprøyte

Betyr det at du tenker at ett strøk er for snaut? Noen formening om det @Knude ? Legger du flere lag når du coater dekket på skuta?

 

I dag var det perfekte forhold for støping i teltet. Litt varmt på dagen, men perfekt på kvelden.

1141763861_16_06_1801.jpg.d7f705543fbd87a0cc5385347a3564c6.jpg

 

Bare synd at pirket tar så lang tid... Begynte med å støpe tre lag csm på plata bak benken og over kanten. 

286409975_16_06_1803.jpg.5dd57a0fdb7c09422eb55c7326a7522d.jpg

 

Det var litt utfordring å få det bra over kanten, siden det var litt avbrudd i radien enkelte steder. Ikke helt lett å få duken til å ligge perfekt når det er luft bak. Jeg bestemte meg derfor for å legge ei smal remse over kanten hele veien rundt resten av båten. Da har jeg fast underlag å støpe mot hele veien. La også noen strimler over plateskjøtene. Der var det litt saksing enkelte steder.

2017308969_16_06_1802.jpg.781019d53a67efaca7b1c918c20a6890.jpg

 

Til slutt la jeg på ei remse på fire plasser der kryssholtene kommer. Der skal jeg sparkel opp kanten for å få den i vater. Kommer til å blande en masse av polyester og sagflis, og da er det greit å ha en kant å sparkle mot slik at det blir mindre sig og mindre sliping. 

599025273_16_06_1804.jpg.f2410ad8b58ffee0b1fa260bd71ac238.jpg

 

Vel, det var det jeg rakk i dag. Man håper jo alltids på å få gjort mer, men TTT var det noen som sa :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Det blir topcoat innvendig ja, ikke noe fancye greier her i gården :giggle:  Men jeg er usikker på om jeg bør ha ett eller to strøk. Noen meninger om det der ute?

 

Sprøyte eller rulle/ pensel? Tror du.må regne med 2 strøk, men du må vel regne med finsliping og rubbing? 

Link to post
Share on other sites

Ville ikke brukt to strøk med topcoat om det er vanlig industri kvalitet  H. Det er så mye voks innblandet at den bør mattslipes ganske mye for god heft før andre strøk.  Om du da ikke bruker den som finsparkel så har det lite for seg. Selv har jeg lagt et tykt strøk med langhåret rulle . Den godt vasket i aceton før bruk. Skal senere om et år eller noe mattslipe og finsparkle før et strøk til.  Om  du har fin overflate bruk heller tynn Gelcoat  S kvalitet som første strøk .toppcoat rett på uten pussing. 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hmm. H-kvalitet og S-kvalitet var nytt for meg. Jeg har et spann med hvit gelcoat som jeg har tenkt å blande voks i og bruke. Hviken kvalitet det er har jeg rett og slett ikke merket meg. Bestilte bare et spann. Jeg har også en skvett svart som jeg har tenkt å blande i for å få grått. Det er en formcoat. Brukte den når jeg støpte bunnpanelene i motorkassa, samt når jeg blandet grått til luka i dørken. Jeg likte den gråfargen, så den har jeg tenkt å bruke videre.

 

Sparkle har jeg ikke tenkt til å gjøre. Jeg matter ned før jeg coater, da synes jeg finnishen blir god nok. Ut fra det du skriver tror jeg at jeg forsøker å legge et tykt lag og se hvordan det blir. Som du sier går det jo alltids an å legge et lag til senere. Der jeg skal ha antisklimønster blir det uansett to lag, og det er jo de plassene som vil bli mest utsatt for slitasje. Kommer ikke til å sprøyte, legger på med rulle. Godt tips å vaske rulla godt i aceton først :thumbsup: Utrolig irriterende å drive å plukke ut lodotter fra rulla i coaten  :headbang:

 

Var forøvrig akkurat ute og sparklet opp for pullertene nå- så da får jeg se om det blir anledning til å slipe til det og støpe videre i morgen. Kvier meg litt for å bruke slipemaskiner på søndager... Måtte bygge opp ganske mye med sparkel, så jeg må bruke lange bolter...

Link to post
Share on other sites

da kan du kanskje legge et tynt lag gelcoat (og tykkere der du har antiskli) uten voks først , for så å avslutte med et lag tilsatt voks til slutt? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den delen av rekka som stod igjen utenfor dollbordet var veldig skrå, så der måtte det sparkles opp for montasje av pullerter. Som beskrevet tidligere var det også litt smalt, så på de fire punktene er det også støpt litt ut i bredden. Undersiden ble også rettet av med glassfibersparkel slik at det blir et plant underlag for å skru fra undersiden. 

 

Her er det bygget opp med sparkel. Det gikk med en drøy kilo sparkel for å planere de fire punktene.

1704511279_17_06_1801.jpg.ea3b134436e981da48f302fae8803cab.jpg

 

199494365_17_06_1802.jpg.5fa39b1c48f8e68a124e35e548f199f3.jpg

 

Og framme.

1563901576_17_06_1803.jpg.7f9e3b13ab4c5dd3e9dd857227f8fff5.jpg

 

Etter herding ble det en ny runde med sliping. Alt skal støpes over med to-tre lag glass, så alle radier må rundes pent. Det er jo også greit å få litt pene buer og avslutninger på festene. Brukte en 9" vinkelsliper med disk og K24 papir for å planere. Den har så stor plate og er så grov at det er lett å grovslipe slik at man får jevnet ut. Dette er unnagjort på noen få minutter, men etterpå er det et støvlag over alt som er inne i teltet. Den sender ut en støvsky som ikke ligner grisen... Så brukte jeg båndsliper med K60 papir til å forme buer og radier. Til slutt gikk jeg over alt for hånd med 40 papir. 

 

Her er pullerten prøveplassert framme på babord side.

1917233430_17_06_1804.jpg.4b2382ca10de29ed75faedea278f37e3.jpg

 

Og styrbord side bak.

1984322383_17_06_1805.jpg.e043ebf4d3c4a62cb617602474787425.jpg

 

Så var det å kappe opp matte til å støpe over kanten med overlapping ned på skroget. Mens jeg drev og kappet fant jeg ut at jeg kun hadde 450g matte til et lag, så da gikk jeg for 600g i lag nr. to. Men så gikk jeg tom for 600g matte også :rolleyes: Så kom jeg i prat med en i nabolaget som hadde en rull med matte, men den er ultratynn, bare ca. 150g. Han hadde jeg hjulpet med en liten jobb for et par uker siden, så matta skulle jeg få. Jeg får skaffe litt 600g. i morgen, så kan det jo hende jeg drar over et par lag med den tynne matta til slutt. 

783532720_17_06_1806.jpg.725f5070a4464a46ecc5d16252dde76b.jpg

 

Ja ja, det var det jeg rakk i dag, det er jo andre gjøremål også. Nye muligheter til uka :smiley:

Link to post
Share on other sites

Utrolig hva folk har av egenskaper her inne. Leser men ingenting å bidra med foruten et lite tips for rullen:

 

før du vasker den med aceton, så er det veldig lurt å tape den med papirtape et par ganger. Masser den tapede rullen godt og dra tapen av. 

 

Etter to ganger taping og acetonvask er mange og nitti prosent av løshårene i rullen fjernet. 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Er snart klart for bruk jo :yesnod:  

Husker ikke om jeg tippa farta tidligere, men ville først antatt rundt 30 til 33 knop på topp, men nå vil jeg anta at du ikke kommer over 30 på topp? Helt ukvalifisert gjetning selvfølgelig, men så solid som denne blir vil jeg tro at vekta kan bli deretter :worry:  

Skal bli spennende å se hvordan den oppfører seg i sjøen til høsten med alt av teiner og utstyr lastet opp..

 

Red: utrolig bra håndverk og finish på alt du gjør!  Moro å se hvordan du løser utfordringer på en mekanisk sterk måte og estetisk bra også.. Fortsett sånn, helt knall :clap:

Redigert av Olsen83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige ord @Tor Arild  og @Olsen83 :flag_bp:

 

Sitat

før du vasker den med aceton, så er det veldig lurt å tape den med papirtape et par ganger. Masser den tapede rullen godt og dra tapen av. 

 

Etter to ganger taping og acetonvask er mange og nitti prosent av løshårene i rullen fjernet. 

Det var jo også et veldig smart triks! Skulle ha visst om det før, utrolig irriterende å drive å plukke ut lodotter i finnishstrøket :worry:

 

Har dere noen tips til gode ruller? Ser at Knude nevner langhåret rulle. På så stort areal som det blir inni båten er det kanskje lurt å bruke store ruller, ikke den lille typen, eller hva tror dere om det? 

 

Olsen83 skrev for 3 timer siden:

Er snart klart for bruk jo :yesnod:  

Husker ikke om jeg tippa farta tidligere, men ville først antatt rundt 30 til 33 knop på topp, men nå vil jeg anta at du ikke kommer over 30 på topp? 

Ja, hjelper nå :thumbsup: For min del tviler jeg vel på om jeg kommer over 25 knop. Hvis den ikke drar i plan med hummerteiner og agnbøtte er der krise, da må jeg ha større motor :sweat:

 

Sitat

Skal bli spennende å se hvordan den oppfører seg i sjøen til høsten med alt av teiner og utstyr lastet opp..

:yesnod:

 

Fikk tak i litt mer 600g matte i dag, så da var det å fortsette med å klippe og rive.

DSC_5559.JPG.d079ada84fd97e061b18cf6aaec8df1b.JPG

 

Hadde håpet å få støpt helt fram på den ene siden før kvelden, men der måtte jeg gi meg. Kom godt over halvveis da. Jeg syntes plata bak ble litt tynn, så der skal jeg legge på litt mer. Det jeg støpte på siden i dag består av fire lag med forskjøvet skjøter. 1 lag 450g, 1 lag 600g, og til slutt 2 lag 150g. Det ble også en ny erfaring med den 150g matta. Den var faktisk ganske genial for å dekke over skjøter. Rullet ut en lengde på 2,5m og kløyv på midten, så på den er det ingen skjøter på det jeg har støpt nå.

DSC_5561.JPG.af765944a9d51867a44e4ee4e984ca8a.JPG

Redigert av Komodo
Fikk ikke trykket enter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imponerende prosjekt.
Blir grønn av misunnelse på at du har tid, plass og evner til å holde på med noe sånt. Jeg må nøye meg med å gjøre sånn inni huet mitt:-)

Blir både mer forvirret og litt lurere av å trokle meg gjennom denne tråden.

 

Men jeg lurer på noe om motorkassa.
I vinklene i på ytterveggen har du avsluttet kjernematerialet ganske langt fra hjørnet. Hva er tanken rundt det? og har du gjort det samme ned mot bunnen?
Og hvorfor gjør du det ikke med avstiverene?

(stjal ett bilde fra tråden din, og klusset litt på :-))

motorkasse.JPG

Redigert av Lars Martin (see edit history)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...