Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

enig,

F.eks ting som finish og lukeløsninger og slik gjør at dette ser mer fabrikkbygd enn hjemmebygd ut :) 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for alle varmende kommentarer folkens !!!

 

Bitteliten skrev for 7 timer siden:

Plutseilig var det en flott båt jo :clap: :clap:

Du må ikke bli lurt, den ser nok mer ferdig ut enn den er. Det gjenstår fremdeles mange timer med diverse greier :giggle:

 

Knude skrev for 2 timer siden:

Å da var du over "evighetskneiken"   Nå blir det båt.    :thumbsup:    Jeg ser  at du er blitt fortrolig med  materialet  glassfiber  gjennom byggeprosessen.  Får jobb som plastformer  .......:wink:

Du innponerer med "det lille ekstra" 

Gode kommentarer fra selveste båtbyggerguruen treffer selvsagt en amatør midt i hjertet :thumbsup: Det er klart at man blir litt varmere i trøya etterhvert når man får jobbet litt med disse materialene, men ideene har vel mer eller mindre vært der hele tiden. Så får vi se om det blir tid til noen flere prosjekter når dette er avsluttet, og alt annet som har samlet seg opp av ugjorte ting rundt dørene her :crazy: Men det hadde jo vært gøy å fått brukt de nye kunnskapene og erfaringene til noe også :yesnod:

 

ivar skrev for 2 timer siden:

enig,

F.eks ting som finish og lukeløsninger og slik gjør at dette ser mer fabrikkbygd enn hjemmebygd ut :) 

Mange takk for det Ivar!

Det var litt gøy i går når vi løftet inn styrekonsollen og fikk se litt mer hvordan det blir. Moro å se at noen at de ideene man har hatt blir ok i virkeligheten. Så får vi se hvor vellykket dette blir når det kommer på vannet...

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Joltus said:

Oppussing?? 

 

Det må nå å være å dra uttrykket litt for langt? ?

 

Dette er vel omtrent like mye "oppussing" som når man ser på Discovery-dokumentarer om restaurering av gamle amerikanske biler, og så ender de med å bytte absolutt alt, inkludert ramme og motor. Til slutt har de ikke en eneste original del igjen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Just now, Joltus said:

Ja det er jo helt absurd dette her! Hehe.... Tøft å følge! 

 

Hva er egentlig igjen av @Komodo sin Draco? 10 kg glassfiber og gelcoat litt nedenfor fenderlista, aktenom tvers på babord side? Alt annet er jo strippet og bygget opp igjen. :giggle: Og det til mye bedre spec enn originalt, må jeg få legge til! :thumbsup:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Møtte en som hadde brukt samme båt til det samme som deg. Draco 20. Bak på den hang det en splitter ny Evindrude 250 HK. Den hadde ikke kassett. Ment båten gikk særs bra. Den var skroget mørke grått på.

 

Ellers synes jeg da du har mulighet til overta gamle norske tradiosjoner som båtbygger :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev 1 time siden:

Møtte en som hadde brukt samme båt til det samme som deg. Draco 20. Bak på den hang det en splitter ny Evindrude 250 HK. Den hadde ikke kassett. Ment båten gikk særs bra. Den var skroget mørke grått på.

 

Ellers synes jeg da du har mulighet til overta gamle norske tradiosjoner som båtbygger :yesnod:

 

Har du bilder av denne båten?

Link to post
Share on other sites

Igjen, takk for alle lovord :flag_bp: 

 

Kveldens oppgave var motorbrønn til kassa. 

 

Først måtte jeg ha litt mer nøyaktige maler til de stykkene som skulle bli motorbrønn.

01.JPG.c566c0ace371385f63403880414f400e.JPG

 

Deretter kunne delene kappes til med millimeters nøyaktighet. Sparer mye sliping og støv på det :yesnod:

02.JPG.9fd5f1cb9dc385f2507160fac54489d3.JPG

 

Så ble platebitene pent dandert, og montert sammen med glassfibersparkel.

03.JPG.154480be59df3c626ee35cfdb37db7c6.JPG

 

Etter at rådyrsteka og et par glass rødvin var fortært, kunne jeg slipe over sparklingen.

04.JPG.7837504c64df833216eec3e68631ad19.JPG

 

Og støpe over med strimler av glassfiber. Brukte smale remser av 450g CSM til dette. 

05.JPG.b34a410b9e6051e557bcf0d0d174eee5.JPG

 

Det neste blir å ta av lokket og støpe fra undersiden. Akkurat denne motorbrønnen blir det jo ingen belastning på, så styrkemessig spiller dette liten rolle. Men lokket ellers blir jo utsatt for litt trasking, så det er jo greit å legge på noen lag. Til slutt blir lokket støpt fast i kassa og inn mot skroget. Men som man skjønner er det mange arbeidsoperasjoner, så enten man vil eller ikke så tar det sin tid. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 10 timer siden:

Oppussing?? 

 

Det må nå å være å dra uttrykket litt for langt? ?

Ja, litt feilaktig begrep kanskje. Ombygging?

 

Popeye70 skrev for 9 timer siden:

Hva er egentlig igjen av @Komodo sin Draco? 10 kg glassfiber og gelcoat litt nedenfor fenderlista, aktenom tvers på babord side? Alt annet er jo strippet og bygget opp igjen. :giggle: Og det til mye bedre spec enn originalt, må jeg få legge til! :thumbsup:

Joda, det er da noe igjen! Men hele skroget ble jo renslipt innvendig, så det er kun skallet :smiley:

 

baatsman skrev for 8 timer siden:

Møtte en som hadde brukt samme båt til det samme som deg. Draco 20. Bak på den hang det en splitter ny Evindrude 250 HK. Den hadde ikke kassett. Ment båten gikk særs bra. Den var skroget mørke grått på.

 

Ellers synes jeg da du har mulighet til overta gamle norske tradiosjoner som båtbygger :yesnod:

Den hadde det vært gøy å sett, synd du ikke fikk knipset den. Med 250 gamp burde den flytte seg brukbart i skjærgården... Ellers så er det vel en grunn til at båtbygging i Norge ikke er særlig lett å få til lenger, så jeg tror ikke jeg tør å satse på det :smiley:

 

StåleK skrev for 3 timer siden:

Utrolig bra. Det blir jo rett og slett en flott båt, med høy kvalitet. Bare håper at det er nok krefter i den påhengeren din til å gi deg rett under 30 knop, har du noe formening om hva totalvekten på båten blir?

Ja, det var det da (grøss) :ghost:  Har rett og slett ikke peiling på hva vekta er, jeg bare krysser fingrende for at 100-hesteren kommer til å duge... Når vi sjøsatte for å sjekke vannlinja la vi i 460 kg støpejernslodder for å simulere utstyr, bensin mm, og da synes jeg allikevel den lå lett i vannet. Så jeg har et håp om at det skal fungere... Det var jo meningen denne båten skulle bli veldig lett og enkel, men det har gått med sinnsykt mye mer materialer enn først antatt. I ettertid er det sikkert en god del jeg kunne spart på, men det er jo alltid lett å være etterpåklok :rolleyes:

 

Napoli skrev 37 minutter siden:

Imponert! For en sinnsyk jobb du har gjort her. Bøyer meg i hatten for denne jobben!

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 54 minutter siden:

Bare å fikse større motor det vel? 

 

Eller er det et viktig kriteria at akkurat den motoren må brukes? 

 

må vel prøve med den motoren han allerede har.  Men såpass solid som denne båten er bygd så hadde nok 150hk passet godt :smiley: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 1 time siden:

Bare å fikse større motor det vel? 

 

Eller er det et viktig kriteria at akkurat den motoren må brukes? 

Som @ivar sier, jeg har jo motor, så jeg prøver med den først. Blir den for liten så må jeg jo bytte, men det betyr jo også økte kostnader. På grunn av bruksområdet for båten ønker jeg heller ikke å ha for stor motor, har derfor et håp om at den jeg har skal være stor nok :smiley:  

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har i bakhodet at jeg må bytte motor hvis den blir for liten, men i utgangspunket ønsker jeg ikke større motor. Det kommer til å bli mye kjøring i dorgefart, både etter makrell, og forhåpentligvis ørret, og da er det mer økonomisk å gå med en 1,7 liter enn en 3 liter. Men når man skal opp i plan med dykkerutstyr ombord ønsker man selvsagt mest mulig krutt. Så det blir et kompromiss. En annen ting er at den motoren jeg har begynner å bli noen år selv om den er helt ubrukt, så det er ikke så gunstig å bytte ut den. 

Link to post
Share on other sites

gjelder å finne seg en propell som passer til formålet også. Mye bladareal og ikke så mye stigning.  Kanskje en 15"  når den skal i plan med dykkerflasker osv.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Supert resultat ? kjedelig start på prosjektet med all utbedring av slurvet, men helt rått det du har gjort, dokumentert og forklart for oss andre underveis..

 

Har du sett noe på hvordan du skal montere stige for dykking? Om det er lury å legge inn forsterkninger nå, eller holder det godt nok å montere den utenpå glassfiberen i nye "påbygget"? 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 9 timer siden:

gjelder å finne seg en propell som passer til formålet også. Mye bladareal og ikke så mye stigning.  Kanskje en 15"  når den skal i plan med dykkerflasker osv.. 

Det er klart. Nå er det jo som jeg har nevnt tidligere en kar her ute på øya som har en Draco 20 som han har bygd som åpen jolle, og han har en 60 hester totakter på hekken. Det fungerer helt fint det også. Ingen racerbåt selvsagt, men drar lett opp i plan med båten full av teiner. Tror den gjør et par og tjue knop. 

 

Her er forøvrig propellen som Erling Ravn plukket ut for meg. Men han var veldig klar på at jeg bare må prøve den på, og passer den ikke må jeg komme tilbake og få en annen. Det skulle ikke koste meg noe, og som han sa, det er jo ingen vits at jeg har liggende en propell som ikke passer. Makan til service som man får hos Ravns Garage tror jeg man skal lete lenge etter!

DSC_0124.JPG.7f5f8a36eb055ef97c74527de20afdc2.JPG

 

 

Olsen83 skrev for 3 timer siden:

Har du sett noe på hvordan du skal montere stige for dykking? Om det er lury å legge inn forsterkninger nå, eller holder det godt nok å montere den utenpå glassfiberen i nye "påbygget"? 

He he, pussig at du spør! I dag har vi vært på et arrangement med ungene, men akkurat det du skriver hadde jeg allikevel mål om å få gjort i løp av kvelden :smiley:

 

Som sagt, så gjort. Når reker var inntatt var fredagskosen offesielt over, så da var det å finne fram vippesag, vinkelsliper, båndsliper mm. 

 

Planen er å montere en stige bak luka på styrbord side av motoren. Stigen skal være til å vippe ned. Jeg har laget et par slike stiger før til dykkebåter, så jeg ser for meg hvordan jeg vil ha den. Men lokket over kassa er ganske tynt, så det måtte forsterkes.

DSC_5699.JPG.a57f8f31d759f1ffa25abee1e007f54f.JPG

 

Jeg tegnet med en tusj innvendig for å se hvor jeg kan legge forsterkning.

DSC_5701.JPG.d505b33c7eb0c709ab847142669025b9.JPG

 

Foran motorbrønnen skal det også forsterkes litt, der gjenbruker jeg litt av stiverene jeg kappet av innvendig i skroget. De er opprinnelig støpt rundt et klyvd papprør.

DSC_5702.JPG.7382520536f649dc31445b75894e85be.JPG

 

Også platebitene som jeg bruker som forsterkning er gjenbruk fra det som er kappet vekk, så her blir det mer original Draco :giggle: Platene jeg limer på er tykke, så dette blir solide saker å skru stige i :thumbsup: 

DSC_5703.JPG.148499809c7493a1549045156c4dabad.JPG

 

Så blandet jeg en vending med sparkelmasse av polyester og klasket platene på så det tøt ut sparkel langs alle kanter. Til dette brukte jeg 350g polyester som jeg blandet ut med litt fin sagflis og resten slipestøv av glassfiber. Fikk også litt til overs som jeg sparklet rundt motorbrønnen. Før lokket blir limt og støpt fast skal det støpes litt mer fra innsiden. Vi får se om det blir noen ledige stunder i morgen :smiley:

DSC_5704.JPG.01c8fc861eba30f2b2c895447e51f0ae.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg syns båten fortjener en slik en :saint:

 

 

spitfirex7.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Blank og fin den @Teerex :thumbsup: Men nå har det blitt skrevet positivt her inne tidligere om Merc sine Black Max propeller, så da får vi gi det en sjanse :smiley:      

 

Hmm, nå ble det krøll med entertasten igjen...

 

Forsterkning av lokket på undersiden. Glassfiberstrimler tilpasses på forhånd slik at støpingen skal gå radig. 

19.08.18 01.jpg

 

Ferdig forsterket. 

19.08.18 02.jpg

 

Sjekket vekta etter at plata var ferdig støpt.

19.08.18 03.jpg

 

12,5 kg synes jeg ikke var ille :thumbsup:

19.08.18 04.jpg

 

Så var det å mattslipe all støp og kappe vekk grader fra siste forsterkning. Det blir mange runder med pussepapir og slipemaskiner, så man bør ikke ha fobi for slipestøv om man skal holde på med dette :crazy: 

 

Endelig var det på tide å lime plata på kassa. 

19.08.18 05.jpg

 

Til tross for nitidig sliping og tilpassing i timesvis var allikevel ikke  alt100% plant, så litt vekt måtte til ...

19.08.18 07.jpg

 

Til slutt støpte jeg rundt kanten så godt jeg kunne innvendig gjennom lukene. Det skal jo støpes utvendig, men ved å støpe litt på innsiden også er planen å kunne støpe litt tynnere laminat på utsiden slik at det ikke blir så klumpete. 

19.08.18 08.jpg

 

 

19.08.18 09.jpg

 

Slenger på et tips på tampen av kvelden. Jeg har prøvd litt forskjellige ruller mens jeg har holdt på med dette. Bruker stort sett mohair rullene fra Biltema, men har prøvd andre også. Biltemarullene fungerer, men har en tendens til å slippe dotter av hår. Jeg ser at hvis det først rakner en tråd i rulla, ramler alle hårene av langs den tråden. Jordanrulla er bedre, den brukte jeg med stort hell når jeg coatet innvendig. Men tidligere i sommer rattet jeg innom ei ny sjappe som har etablert seg i Fredrikstad som kaller seg "Jem & Fix". Dette er en dansk billigbutikk med et sortiment som ligger et sted mellom Jula, Plantasjen og Byggmax. Uansett, de mohair-rullene jeg kjøpte der var veldig gode! Litt dyrere en BT sine, men veldig mye bedre :yesnod: Kjøpte tre forskjellige størrelser. Nå har jeg bare prøvd en rulle hittil, og den har jeg brukt flere ganger nå. Hvis de fortsetter å være like bra kjøper jeg ikke flere ruller på Biltema.

19.08.18 10.jpg

 

De hadde også veldig billig MS-polymer fugemasse. Tror den kostet ca 60 kroner. Den var veldig tynn i konsistensen, og shore er (selvsagt) ikke oppgitt på patronen. Men hvis den holder mål er den jo et alternativ. Den er i alle fall den billigste MS-polymeren jeg har funnet. 

1227822899_19_08_1806.jpg.62cd5ef22219f2a37da0b19c80b6c4e0.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...