Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Bergsholmen skrev for 14 timer siden:

Nummet eg har oppgitt er syrefaste koblinger.

I hydroscand sitt system så er det «S»en sist i delenr. som sier at den er syrefast?

Det er et veldig bra tips!  Men akkurat nå heller jeg mot å bruke Seastar sylinderen og Sleipnerpumpa. Målte koblingene på sylinderen en gang til, og de måler 14,2, altså 9/16". Det vil si at det er 9/16-24 UNEF. På Sleipnerpumpa er det 1/4" BSP, så da får jeg se om jeg får mikket til en overgang. 

Link to post
Share on other sites

Båtbyggeren (frua altså :giggle:) syntes lite om at jockeysetet skulle være hvitt, så det måtte få en ny runde med oppgradering (har jo allerede støpt og coatet innvendig i det)

her har det fått seg to strøk med grå topcoat. Hadde egentlig bare tenkt å gi det et strøk, men så ble det så dype penselstrøk og litt hvitt som syntes gjennom, så jeg måtte matte det ned og gi det et strøk til med rulle. Montering av luke, sete og ryggstøtte gjenstår, men det er jo fort gjort.

438697270_07_09_1801.jpg.91a14f2c9ef503991367a868b2c111dd.jpg

 

Luka til oppbevaringsrommet i dørken måtte også få litt tlc. Den hadde skader langs hele kanten fra støpen der maskeringstapen hadde skrukket seg. Skal jeg støpe en luke på denne måten igjen kommer jeg til å ta meg jobben med å sparkle opp gode radier i forma før jeg støper!

Her har jeg slipt alle kanter og hjørner og lagt på et strøk med topcoat. Fargen er lik den som er i dørken innvendig, så den skiller seg ganske kraftig ut.

111607358_07_09_1802.jpg.d705d332610959502dfbe9361737888b.jpg

 

Derfor maskerte jeg rundt kanten og la på et lag til. Brukte den samme topcoaten denne gangen også, men blandet i litt ekstra svart pigment. Det var faktisk overraskende lett å treffe på fargen ved å røre inn litt pigment på øyemål. Brukte den siste skvetten i boksen etter å ha coatet jockeysetet, så det begynte å haste litt pga. gelling :sweat:  Luka må jo også få litt antiskli, men det prioriterer jeg ikke nå. 

208180238_07_09_1806.jpg.d9663b09bdd05c2a52efe02fb9c2a6d2.jpg

 

Begynner for alvor å se slutten på sliping og coating nå, kun et par småting igjen :thumbsup:

2076920103_07_09_1813.jpg.05e7c5f5d1057e552de78c6ca761ed19.jpg

 

Det neste var å bore aktespeilet for motor. Fikk lånt meg en borejigg.

522470166_07_09_1803.jpg.81cdf3689b784a66b844a95b4ca91036.jpg

 

Men som man ser ble det litt konflikt med jiggen og boltene fra avstivningsstagene, så der måtte jeg finne på noe lurt. Hadde opprinnelig tenkt å bruke ei plate av 5mm sjøvannsbestandig aluminium som jeg har fått klipt og knekt, men selv om jeg lagde utsparinger for boltehodene så ville de stikke et par millimeter utenfor plata.

1596381150_07_09_1809.jpg.545f623c763d57189a946ab417fc1265.jpg

 

Men som flaks var så fikk jeg denne plata av en bekjent. Den er i 8mm alu, så den bygger mer en boltehodene :thumbsup: Denne plata har samme fasong som det motoren har mot speilet, så også den måtte tilpasses noe.719283405_07_09_1805.jpg.d62b058518eae9c8bb50cd7496818300.jpg

 

Men det var fort gjort med ei hullsag og litt sliping med rettsliper.

223386015_07_09_1816.jpg.7ca3091521da2d2142bc02b9181397aa.jpg

 

Det gikk faktisk også veldig greit å skalke ut segmenter uten å ha styring fra senterboret. Legger til at jeg har en stødig bormaskin som kan låses i både X og Y. 

37801932_07_09_1817.jpg.933ba17ba248e37daa186ed21cba8050.jpg

 

Da gjenstår det bare å lime den fast.

1235917107_07_09_1818.jpg.162dd3310155f07a69740978ef224ec6.jpg

 

Så var det styrekonsollen som stod for tur. Før den blir montert skulle kabelen til nivågiveren skjøtes, og inspeksjonsluka tettes. Denne luka blir en ren serviceluke, så den ble bare satt fast med fugemasse. For de med god hukommelse sveiset jeg et eget trekkrør til tanken for denne kabelen, så det ble lettvint nå. Forresten litt merkelig at de giverene kommer med så utrolig kort kabel :confused: Siden jeg ikke er fagutdannet elektriker så legger jeg ikke ved noe ytterligere dokumentasjon av skjøtingen :giggle:

257953363_07_09_1814.jpg.6d048d7e00dfecd8c4d77fa0d55790fb.jpg

 

Til påfylling og lufting har jeg valgt syrefaste komponenter, ikke forkrommet messing. Jeg vil at dette skal holde seg over tid. 

622121448_07_09_1811.jpg.a6e7c98cb8e07c5ad07a4d34fe4e8ee7.jpg

 

Luftenippelen var opprinnelig i 90 grader, så det ble konflikt ved monteringen. Kappet derfor av stussen og sveiste den på slik at den kom rett opp i konsollen. Da kan jeg legge inn en god svanehals opp før den går ned til tanken. Vil jo nødig risikere å få vann inn gjennom luftingen når jeg skal vaske og spyle båten etter fisketur. Særlig gjelder jo det ved bruk av spylepumpe og saltvann!

1660153809_07_09_1812.jpg.19fd1ec5b1f736019715f0129a083dba.jpg

 

 

 Litt mer har også blitt gjort, men mer om det i morgen (hvis jeg rekker :giggle: )

07.09.18 04.jpg

Link to post
Share on other sites

Kaprer tråden litt jeg @Komodo, mente jeg leste noe om setback og motor skulle heves noe med mere setback?  Jeg har ein 20" stamme på en båt det er anbefalt 20-25 stamme på. denne er i korteste laget merker jeg, men kansje med å få flyttet den 15 cm ut fra akterspeilet hadde vært ei løsning? finnes det noen formel på dette ?

Link to post
Share on other sites

Jtk1 skrev for 2 timer siden:

Kaprer tråden litt jeg @Komodo, mente jeg leste noe om setback og motor skulle heves noe med mere setback?  Jeg har ein 20" stamme på en båt det er anbefalt 20-25 stamme på. denne er i korteste laget merker jeg, men kansje med å få flyttet den 15 cm ut fra akterspeilet hadde vært ei løsning? finnes det noen formel på dette ?

 

Tror «tommelfingerregelen» på dette 1’’ opp for hver 1’’ bakover..

15 cm er jo 6’’ så det kan være ein løsning for deg, mener eg?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Share on other sites

Hei @Jtk1 , kapring er ikke noe problem!

 

Som Bergsholmen skriver er det jo tommelfingerregler på dette. Jeg mener derimot å huske at det ble sagt 1:6. Altså 1" opp for hver 6" bakover. Du kan jo tenke deg selv, når du går i plan vil jo ikke vannet gå i en stigning av 45 grader fra der det slipper skroget og opp bak. Denne stigningen er også avhengig av hvor mye vann båten fortenger, og hvilken hastighet du kjører i. Jo langsommere hastighet, jo brattere vil vannet stige, jo større hastighet, jo høyere vil båten ligge i vannet, og vannet bak båten stiger i en slakkere vinkel. Hvis du blar tilbake i tråden finner du mer diskusjon rundt dette. Det er i forbindelse med utformingen av kassa bak og klossene under. 

 

En setback bakover vil hjelpe deg på problemet ditt, men du får også tyngdepunktet lengre bak. Men det finnes også braketter med justeringsmuligheter for høyden som ikke gir så mye setback, men som gir deg mulighet for å senke motoren. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 9/6/2018 at 2:46 PM, Komodo said:

 

Nei, satser på å rekke årets :smiley:

 

Jasså, morsom på min bekostning :giggle:

Begge deler er verdifull kvalitetstid. Du mener vel heller ikke på fullt alvor at jeg skulle sjøsatt jolla med en helt standard koppholder :giggle:

 

 

 

:wflag:Sorry... Bare lurte på om du begynte å få litt avsluttningsvegring? Med bare tre uker igjen til deadline ville jeg sortert arbeidsoppgavene i «need» og «nice» og da hadde nok koppholder fort havnet i «nice» for min del.. men folk er heldigvis forskjellige... ? Uansett: imponerende bra arbeid, litt missunnelig på maskinparken din...

Link to post
Share on other sites

Dette helgen ble det aktiviteter med ungene osv. som tok tiden, så det ble liten fremdrift på prosjektet. Men jeg fikk nå allikevel gjort noe i ettermiddag.

 

En positiv overraskelse var at styrekonsollen var skrudd sammen av to deler, det hadde jeg ikke lagt merke til før! Det betyr at det blir lettere å komme til for montering av utstyr, samt evt. service senere :thumbsup:

 

Her har jeg skrudd av den øverste delen

129484773_09_09_1801.jpg.6915b72520f6410106c2a2c2b8c6c50e.jpg

 

Og limt den fast i dørken

297672616_09_09_1803.jpg.c2975b01d9314ed59256e67287a3fd1b.jpg

 

Jeg velger å kun lime konsollen, ikke skru. Ønsker ikke å lage hull i laminatet i dørken inn til kjernen dersom det ikke er nødvendig. Jeg brukte Bostik Extreme til dette, og det gikk faktisk med en hel patron til den jobben. Etterpå fuget jeg langs kanten både utvendig og innvendig der det ikke tøt ut fugemasse. Jeg ønsker ikke at det skal være spalter der skittent vann, rester av agn, fiskeslo osv. kan bli liggende og godgjøre seg. 

343532158_09_09_1802.jpg.c4d4db61f8555b4fdf68d6f057691f33.jpg

 

For å unngå å få vann inn i konsollen blir alle åpninger tettet. Mellom de to delene av konsollen ville jeg derfor ha pakning. Her blir den tilpasset og skjøtet sammen med O-ring lim. 

336223299_09_09_1804.jpg.dbf0958fd1208102d375c55e6107358e.jpg

 

Deretter limte jeg den på underdelen med kontaktlim. 

1377744533_09_09_1806.jpg.3ce18e4922b0a391f4ab93d6b2addabc.jpg

 

Deretter monterte jeg to hengsler i framkant slik at overdelen kan vippes framover.

54407398_09_09_1809.jpg.26325c37681bdecfc83254010d96a3ba.jpg

 

1021592363_09_09_1810.jpg.477c257180b152f75132f45f0dece903.jpg

 

Til slutt et lite tips når man skal skru i coatet glassfiberlaminat med karosseriskruer/treskruer. For å unngå at gelcoaten skal sprekke når man skrur inn skruene er det lurt å bore gjennom coaten med et bor som har litt større diameter enn det skruen har. 

2045908563_09_09_1807.jpg.a4054f537a9371a1cb9567cb2175f220.jpg

 

Deretter borer man resten av hullet med et bor som er f.eks. 1mm mindre enn skruens diameter. De fleste som har knotet og skrudd litt på båt har vel sett hvordan gelcoaten sprekker opp rundt slike skruehull, noe som kun skyldes slurv. 

299642043_09_09_1808.jpg.08ddb17e200574ab6b817929d9c078fc.jpg

 

 

Vel det var alt for i dag. Noen andre småting har også blitt gjort, mer om det siden. Men som Krimart var inne på, nå begynner det å haste hvis det skal bli noe hummerfiske i år, så til uka må jeg nok klemme til litt mer :worry:

Link to post
Share on other sites

Jtk1 skrev On 8.9.2018 at 14.34:

Jeg har ein 20" stamme på en båt det er anbefalt 20-25 stamme på. denne er i korteste laget merker jeg,

 

har du mer data om båt og motor?   Er problemet at propellen slipper?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

syns det hørtes litt rart ut med "anbefalt stamme 20-25 "  men ser de skriver "Rigglängd: L (20") / XL (25")"

Mistenker jo da at de har gjort et kompromiss her mtp akterspeilhøyde.   Litt rart for da blir det jo ikke optimalt for noen av alternativene 

Så kavitasjonsplate havner altså godt over bunn?   


Alternativt kan du prøve annen propell , og jeg ikke husker feil så har brukeren  @Solseng prøvd litt forskjellig på samme motor. Så om du finner noe med godt grep så kanskje du slipper å flytte motor 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Likte den stussen på koppholdere :thumbsup: føler det som at den definerer prosjektet ditt, alt er gjennomtenkt ned til siste detalj.

Er kanskje bare et unntak her og det er at du ikke gikk bort fra donorskroget når du så tilstand og fikk tak i en annen  i bedre stand :lipseal:  men tror alle her på baatplassen kan lære noe i denne tråden, gleder meg til el opplegget :smiley:

 

Skal du forresten ha en litt grov spylepumpe fra sjøen? Har ikke sett at det er satt av en eventuell gjennomføring for å hente vann noe sted? 

Stå på videre, gleder meg til fortsettelsen

Link to post
Share on other sites

Olsen83 skrev for 4 timer siden:

Likte den stussen på koppholdere :thumbsup: føler det som at den definerer prosjektet ditt, alt er gjennomtenkt ned til siste detalj.

Takk for det Olsen :thumbsup: Lage litt slike småting som særpreger båten er jo litt av moroa. Krona på verket der er vel det stagsystemet som nå er støpt inne i motorkassa slik at ingenting av det syns :lol:

 

Spylepumpe skal det være. Hvis du blar litt tilbake i tråden så har jeg lagt ut bilde av den også, men foreløpig ligger den i esken. Det blir satt inn en 1" skroggjennomføring til vanninntak til denne, med en reduksjon ned til 19mm stuss. Det blir også satt inn svinger til ekkolodd, så det skal tas et par hull til i skroget :yesnod:

 

Edit: Fant bilde av pumpa nå, denne er det jeg skal ha inn. 

1781946576_24_09_1704.JPG.824f61b8131a10040f1bfd7db00bffd0.JPG

 

Og her er svingeren til ekkoloddet.

DSC_1203.JPG.bf86cc88d3ea1e58c50ca588e3dd5457.JPG

 

DSC_1204.JPG.843c5f5e38acc5d7aa55aaf423acf536.JPG

 

Skal også ha trådløs dødmannsbryter

DSC_1198.JPG.fec177f3aad6a7ff095cf09629931ec0.JPG

 

Ellers er det ikke noe å fortelle om i dag. Har boret noen hull, trekt noen slanger og malt litt. Kommer tilbake med rapport når litt mer blir ferdig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Utrolig gøy å følge prosjektet ditt.
Jeg har samme spylepumpe i båten min, den fungerer bra, men har av og til behov for en liten dult, hvis den ikke starter.

Jeg passer alltid på å gå fra den trykkløs, det vil si at trykkbryteren er på. 
Så jeg tenkte at det kan være hensiktsmessig å ha grei tilgang til pumpa, hvis du får samme problemet...

Link to post
Share on other sites

Bra tips @Viksund 830 , og takk for at du følger med på tråden :thumbsup:

 

Akkurat det med plassering av pumpa ble faktisk tema nå i kveld. Er det noen som vet om den kan monteres under vannlinja? Eller er det risikabelt i forhold til vanninntrengning? Jeg fant en grei plass å montere den uten at den blir i veien for noe, men det er altså under vannlinja. Noen innspill på dette?

 

Alternativ 1, bak bensintanke, men altså under vannlinja:

DSC_5857.JPG.a07aa9aa6b9e4ad745a2b0bdf7482860.JPGDSC_5858.JPG.569738c16db27ac920fb101a3b272a8e.JPG

 

Alternativ 2, i skrogsiden i benken bak. Her blir den litt mer i veien, og ødelegger plassen i benken:

 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 2 timer siden:

Så lenge du har stengekran så burde det ikke være noe problem. Selv så har jeg pumpe under vannlinjen, men kranen er stengt når jeg ikke bruker pumpa. 

 

Jeg er en smule distre på slikt så en slik løsning hadde nok ikke vært det beste for meg :diving:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Rytteren skrev for 1 time siden:

Hva om du lar slangen gå i en ekstra loop over vannlinjen før du kobler den på pumpa? Da får du i hvert fall en slags vannlås på den.

Du vil uansett kunne risikere en uønsket heverteffekt. Kran kan glemmes å lukkes. Jeg ville plassert pumpe over vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...