Jump to content

10 -15 år gammal Bavaria seilbåt. Gjekk det like gale som spådd?


sunnmøre

Recommended Posts

Etter årtusenskifte kom Bavaria for alvor på markedet, med billige masseproduserte båtar. Mange meinte at byggekvaliteten var dårleg, og det vart snakka om skott som løsna, dører som ikkje lot seg opne når riggen var spent, lekkasjar, mykje knirk og lydar under seilas, styring som svikta og ikkje minst kjølar som forsvant i djupet.

 

Eg er på markedet etter ny turbåt til under 500000 kroner, og ser at Bavaria 34AC og 36AC, men også den litt nyare 33 Cruiser no ligg innanfor denne prisgrensa. Bavaria 34 har faktisk gått langt under prisgrensa mi, nærmer seg 300000 kr.

 

Mange hevda at byggekvaliteten til Bavaria i åra 2000 og utover, var så dårleg at dei ville vere uaktuelle som bruktbåtar. Ligg mellom anna fleire trådar på dette forumet om dette. Var fleire "høgrøysta" diskusjonar :giggle:

 

No har vi kome til år 2015. Det er kanskje på tide å kome med ein fasitt på korleis desse første masseproduserte Bavariane har tolt tidas tann. Skulle tru at mange har konkrete erfaringar å kome med no, både gode og dårlege.

 

Er eldre brukt Bavaria noko å satse på, eller er dei berra å gløyme?

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte ny Bavaria 33 Cruiser i 2006 og hadde den i 6 år. Meget godt fornøyd med båten! Den er en romslig 33 foter - er vel nærmere 35 fot lang. Lettseilt og man følte seg trygg i båten. Ingen ting som løsnet eller noen form for ulyder / feil i den perioden vi hadde den. Den fikk prøvd seg i mye dårlig vær når vi hadde den.

Det er kanskje ikke noen konkurranse båt, men har helt greie seilegenskaper og fungerte perfekt som familiebåt til vårt behov. Min erfaring er at den var av god kvalitet. Jeg hadde ikke nølt med å kjøpe en brukt Bavaria hvis den hadde fått godt stell av forrige eier. Mye båt for pengene.

<p>Båter: Ibiza 20 Touring SE, Glastron CVX 16, Glastron GT-150

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Med fare for avsporing. Men 480.000 for en -86 mod Omega 36 virka veldig stivt prisa? Men selv har jeg bare god erfaring med B36. Ikke noe trøbbel med den etter 8 år.

 

Hehe, la oss spore litt av ... jeg hadde forventa en litt annen seilgarderobe til den prisen. Men tilbake til tema - Bavaria er billig blant annet fordi man ikke gjør seg flid med innredning og annet kosmetisk monteringsarbeid, her og der ser man (ihvertfall jeg i min bav) at øyemålet ikke har vært helt på topp. Det forringer jo ikke båtens levetid. Men det kan jo si noe om kvaliteten på jobben som er gjort på mer vitale deler. Oppsiden med masseprodusert eldre båt er da at det er lett å finne ut om akkurat den modellen og årgangen man er interessert i har sykdommer, og man kan kanskje også regne med at det som ikke har løsna etter 15 år tross alt er skrudd greit nok fast. Ikkenoe verft jeg kjenner til har levert alle modeller og årganger uten feil oppgjennom ... Bavaria, HR, Najad, det er nok av tråder om slikt her, så det er bare å søke opp. 

Link to post
Share on other sites

styring som svikta og ikkje minst kjølar som forsvant i djupet.

 

 

På Match 42 er kjøler som bokstavelig talt detter av et reelt problem. Elendig håndtering av saken fra Bavarias side endte med at Match-serien ble nedlagt. Lunde har vært flinke til å håndtere slike problemer, så jeg tror vel kanskje at båter solgt gjennom Lunde kan forventes å være litt mer problemfrie enn f.eks. bruktimporterte? Vet også at Bavaria har brukt forskjellige typer tetningsmateriale oppigjennom og at noen har opplevd lekkasje når de ikke har lest "bruksanvisningen" og etterstrammet kjølboltene på nybåten. 

Link to post
Share on other sites

Har en B38H fra 1998. Hel og tett båt. Ingen negative bemerkninger som kan knyttes til produsenten eller kvaliteten på produksjonsmaterialene.

Blir gliterende blank i gelcoaten etter en runde med TC Nanopolish om våren. Interiøret ser nesten nytt ut, uten svarte spor etter fukt eller lyse prikker etter luft under lakken. Puter og madrasser holder god form og farge, tross 16 år på sjøen.

 

Jernkjølen ruster litt her og der, men det ble mye bedre enn etter at jeg monterte zinkanode. Tok av alt gammelt bunnstoff og primer i våres. Helt strøken i plasten under, så hadde Bavaria gjort godt grunnarbeide.

De originale seilene derimot er elendige. Men etter så mange år er forhåpentligvis de fleste seilene byttet ut. Resten av utstyret om bord er jo likt som øvrige båtprodusenter bruker, men min tørre båt gjør at elektronikken lever lenge.

 

Min erfaring er at Bavaria er den beste bruktbåten jeg har eid.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en B40 Ocean som jeg bor i. Denne båten har vært bodd i fire år og en tur til Karibien og tilbake før jeg overtok den.

 

Jeg skjønner ikke frykten for eldre Bavaria. Det eneste negative med min båt er at en sjeldent gang løsner det en stav av teakdekket. Teaken er limt fast på noe finér som ikke er vannfast. Når denne har ligget lenge nok mister den festeevnen. Det jeg må gjøre da er å løfte opp staven, ha på godt med sikaflex og klemme på plass igjen. Dette tar meg 15 minutter. Dekket er ikke skrudd fast så noen fare for lekkasjer gjennom er det ikke.

 

Når det gjelder det kosmetiske på innredningen så finnes det nok båter det er gjort seg mer flid med. Men fortsatt er det mer enn godt nok for min del.

 

Som bo-båt er den meget romslig og godt isolert.

 

Som langturbåt virker det som om det ikke er noen problemer. Det finnes flere eksempler på Bavaria som langturbåt. Jeg hadde ikke tenkt meg om å velge Bavaria som langturbåt.

 

Seilmessig syns jeg også den fungerer bra, den er ikke rask, men trygg og forutsigbar. Akkurat det jeg forventer av en turbåt. 

Link to post
Share on other sites

Vet også at Bavaria har brukt forskjellige typer tetningsmateriale oppigjennom og at noen har opplevd lekkasje når de ikke har lest "bruksanvisningen" og etterstrammet kjølboltene på nybåten. 

Den setningen kan forstås på to måter men jeg antar du mener at "bruksanvisningen" sier at kjølboltene skal etterstammes?

Jeg spør fordi jeg har etterstrammet min kjøl.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den setningen kan forstås på to måter men jeg antar du mener at "bruksanvisningen" sier at kjølboltene skal etterstammes?

Jeg spør fordi jeg har etterstrammet min kjøl.

 

Ikke vet jeg om det står i owners manual, fikk det fortalt av "nabobåten" i en eller annen havn som hadde hatt litt lekkasje fordi han ikke hadde etterstrammet. 

Link to post
Share on other sites

På Match 42 er kjøler som bokstavelig talt detter av et reelt problem. Elendig håndtering av saken fra Bavarias side endte med at Match-serien ble nedlagt. Lunde har vært flinke til å håndtere slike problemer, så jeg tror vel kanskje at båter solgt gjennom Lunde kan forventes å være litt mer problemfrie enn f.eks. bruktimporterte? Vet også at Bavaria har brukt forskjellige typer tetningsmateriale oppigjennom og at noen har opplevd lekkasje når de ikke har lest "bruksanvisningen" og etterstrammet kjølboltene på nybåten.

Hvordan kan kjøler bare falle av? Vibrasjoner som gjør at 12 muttere skrur seg løs?

Link to post
Share on other sites

Var i markedet etter båt med samme budsjett selv i 2010/11. Omegaen det er linket til lå ute til salgs da også, men med en annen eier. Var på visning av båten og den gangen var det i allefall en velholdt og fin båt, båten ble også solgt relativt kjapt. Det ble ikke den for vår del, men en annen "gammel" båt fra -88. Har ikke hatt noe trøbbel med den heller så vedlikehold er nok nøkkelordet uansett merke.

Lykke til med båtjakt :)

Link to post
Share on other sites

Lite seilbåttråder på forumet for tida, så får håpe at ein tråd med Bavaria i tittelen fortsatt får folket til å engasjere seg. For 10 år sidan ville vel tråden hatt langt over 100 postingar allereie :lol: Var nok å seie Bavaria i ei bisetning då, så var var folk i hundre :giggle: Får håpe at lufta ikkje har gått heilt ut av ballongen i så måte.

 

Sat og las gamle trådar om Bavaria på Marineguiden.se i går kveld. Mykje rart som vart skrive for 10 år sidan. Mellom anna var det ein som påstod at motorane som Volvo leverte til Bavaria hadde andre og dårlegare lager enn ellers. Kanskje ikkje så veldig sannsynleg :lol:

 

Tilbake til tema:

Eg er langt frå låst til Bavaria når eg skal kjøpe meg ny bruktbåt. Det er likevel ikkje til å kome vekk frå at t,d, ein Bavaria 36 under 500000 kan vere fristande. Det er sjølvsagt viktig å sjå på korleis båten er vedlikehalden. Ein båt frå 1985 kan nok heil sikkert vere i betre stand enn ein frå år 2000. Omega 36 er dessverre heilt uaktuell uavhegig av pris. Har ei bru på 16 meter som eg bør kunne gå under. Omegaen har rett og slett for høg mast.

Trur også at Bavaria 33 Cruiser vil gå for under 500000 til våren, men liker ikkje heilt utsjånaden på dei. Litt for bollete. Heilt sikkert flotte båtar, men 34 og 36 blir noko smekrare.

 

Synes å hugse at ein del snakka om lekkasjar i byrjinga,  i rekkestøtter og vindu synes eg å hugse? Meiner også at enkelte hadde problem med styringa, og eit eller anna med roraksling? Skulle tru at dette er sånt som er ordna på båtane no.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en 2002 modell Bavaria 36 i to-lugars versjon frem til for to år siden. Var svært fornøyd med båten. Passe stor, greie seilegenskaper (med oppgraderte seil), mye stuveplass, god tilgang til tekniske installasjoner og tett både oven- og nedenfra.

 

Eneste lekkasjene jeg opplevde var fra vakuumventilen på motoren og en slange ut fra varmtvannstanken som måtte byttes. (Volvo Pentas vakuumventil i messing anbefales byttet til Martec for å slippe drypping).

 

Jeg hadde aldri problemer med roret men det er ganske vanlig at man må bytte nedre rorlager etter 10-15år (gjelder ikke bare Bavaria)

 

Link to post
Share on other sites

Ikkje så mykje utvalg nå så kanskje like greit å vente til våren? Men e du redd for gamle båter kan du jo kjøpe nyere, det går jo rykter om at du he peng på kistebunnen prute på denne?

 

http://m.finn.no/boat/forsale/gallery.html?finnkode=65900672

Akkurat denne modellen har ikke Bavaria vært heldig med. Disse smale, mørke vinduene gjør båten trang og dyster innvendig. Velg heller tidligere eller senere modell. Naboen min har en slik en. Men den er best egnet til dagsturbåt.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan kjøler bare falle av? Vibrasjoner som gjør at 12 muttere skrur seg løs?

Det var vel bare på en båt kjølen falt av, og det var på en charterbåt der tidligere leietakere hadde "glemt" å fortelle at de dessverre hadde seilt på grunn. Men historien i ettertid førte til diskusjon om innfestingen på Match- serien var for svak. De fleste ble vel ekstra forsterket

Link to post
Share on other sites

Hadde en B38-04 modell og seilt over 20000NM uten problemer. Orginal seilene er ikke maksimale, anbefales å bruke noen "lapper" ekstra til oppgraderte seil. Fordel med den dype blykjølen, da standard kjølen gjør båten noe "ustabil" i sterk vind-- Lunde Båt har i alle år yt topp service-

Link to post
Share on other sites

Det var vel bare på en båt kjølen falt av, og det var på en charterbåt der tidligere leietakere hadde "glemt" å fortelle at de dessverre hadde seilt på grunn. Men historien i ettertid førte til diskusjon om innfestingen på Match- serien var for svak. De fleste ble vel ekstra forsteredket

Du underdriver. Båter fikk sprekker rundt kjølboltene allerede etter henteturen. Min nabo i båthavnen var en av de. Han turte ikke gå ned i båten mens han gikk med motor til Stavanger for reparasjon engang. Men de gjør nok ikke den tabben flere ganger..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Akkurat denne modellen har ikke Bavaria vært heldig med. Disse smale, mørke vinduene gjør båten trang og dyster innvendig. Velg heller tidligere eller senere modell. Naboen min har en slik en. Men den er best egnet til dagsturbåt.

Hva er det som er galt med denne modellen?

Vet den er blitt kritisert for vinduene som er små og ikke så pene, og at dette ble endret senere. Men hvorfor er den best egnet som dagsturbåt?

(har ingen trang til å forsvare den på noen måte, men spør av nysgjerrighet.)

Link to post
Share on other sites

I fare for å trakke noko på tærne, men eg synes ikkje dei nyare Bavariabåtane etter 2005 er fine før dei kjem opp i litt størrelse. Dei blir for volumiøse i høve til skroglengda, overbygget litt for dominerande. Det er sikkert glimrande båtar til sitt bruk, men får ikkje godkjensla når eg kviler auge på dei. Bavaria 39 er t.d. meir harmonisk i linjene.

 

Kjem nok til å prøve å halde budsjettet på 500000 kr. Då begrenser det seg litt kva ein kan velge i. Trur at ein Bavaria 36 med blykjøl kunne vore eit OK alternativ. Ser også ut til at denne båttypa vil kunne gå for under prisgrensa mi. Uansett vil eg ha ein båt som er i god stand og som er bra utstyrt.

Link to post
Share on other sites

Du underdriver. Båter fikk sprekker rundt kjølboltene allerede etter henteturen. Min nabo i båthavnen var en av de. Han turte ikke gå ned i båten mens han gikk med motor til Stavanger for reparasjon engang. Men de gjør nok ikke den tabben flere ganger..

 

Det ble jo en jobb med forsterkninger av kjølfestet og Lunde båt gjorde en kjempejobb - og jeg skal ikke påstå at det orginale kjølfestet var helt greit-  men uansett var det da bare en som mistet kjølen? Husker at Bavariaverftet ikke akkuret håndterte det på en god måte. 

 

Liten digresjon: Dette var jo en Match 42 som var en i en seire av flere som ble brukt til regatta-charter med utgangspunkt fra Murter i Kroatia. Husker jeg var inne i Vodice marina litt senere den sesongen. Da lå alle de andre Bavaria Match-ene fra det samme selskapet på rekke og rad rett bortenfor oss, de fikk jo seilingsforbud. Jeg kunne ikke dy meg og dykket ned og tittet - flere enn den som havarerte hadde tydeligvis vært innom moder jord, men kjølen hang da på...

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvordan det er mulig å gå på grunn i Kroatia. Veldig enkel navigasjon der. :)  De fleste charterselskapene har jo en dykker i sjøen når båtene leveres inn. Rart at de slapp det igjennom. Kjøpte en jeanneau sun fast 43 i Zadar for mange år siden. Den var også brukt i regatta, men kjølen var helt strøken.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...