Jump to content

10 -15 år gammal Bavaria seilbåt. Gjekk det like gale som spådd?


sunnmøre

Recommended Posts

Ja ok, da har du jo en del erfaring og er dere fornøyd med komforten på langtur i en slik 32 foter så ok.

Personlig ville hatt litt tålmodighet og sett hva som dukker opp i løpet av noen få mnd. Akkurat nå er det lite attraktive båter i den generen i mine øyne. Jeg hadde kanskje vurdert 32 foterene dersom jeg fikk de til rundt 370.000 slik at jeg hadde mulighet til å med sannsynlighet bytte raskt igjen dersom det skulle dukke opp noe som er mer midt i blinken for dere.

 

Vi har alle forskjellige prioriteringer.

Seilbåten jeg personlig totalt sett har trivdes best i av alle seilbåter jeg har hatt i det prisområdet er en 36 foter av denne typen:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=60323953&fks=60323953 Jeg har aldri seilt 34 foteren (men det er det jo noen andre på forumet som har) og det er vanskelig å finne en superflott 36 foter til 500k. 

Ingen skarpseiler dette, verken innaskjærs eller utaskjærs, men båtene oppleves alikevel for meg som en ingeniørmessig genistrek og et kunstverk, så slik sett trivdes jeg i all slags vær hvert eneste minutt. For at det for meg skal være kjekt med et slikt kunstverk må de imidlertid være svært velholdte med teknisk moderne std., men de fleste som selges i dag er dessverre ganske nedslitt på det ene eller andre vis.

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

32-foteren er ikkje aktuell. Du tenkjer kanskje på 34-fotaren eg linka til? Najad er nydelege båtar, både 360 og 343 kunne vore aktuelle. Men som du seier, så er vedlikehaldet viktig på desse. Å få ein velstelt og oppgradert Najad i mi prisklasse er nok vanskeleg. Er heller ikkje glad i 30 år gamle teakdekk. Var elles ein test i eit svensk båtblad for ein del år sidan mellom Bavaria 34 og Najad 330.

 

Når det gjeld prioriteringar, som du seier, så må ein også vere realistisk. Med begrensa budsjett kan det vere ei utfordring. Er ikkje interessert i å kjøpe eit oppussingsprosjekt.

Link to post
Share on other sites

32-foteren er ikkje aktuell. Du tenkjer kanskje på 34-fotaren eg linka til?

Velholdt 34 foter. Ja den ser forholdsvis velholdt ut på bildene. Skroget er kjent for gode egenskaper og det ser spesielt flott ut. Imidlertid er det lite nytt og den mangler litt av nytte/kjekt å ha ting som ankervinsj akter, moderne kartplotter, vhf osv. Spinnakerutrustning med Elvstrøm spinnaker? Vel, for meg mangler den også en spesielt flott innredning og et par andre flotte ting som kan sette en prikk over ien når man skal velge hvor man skal tilbringe mye av fritiden sin.

Motor og seil er forholdsvis gammelt men sikkert ok, samme med stående og løpende rigg, sprayhood, kalesje, VVS osv. (utifra hva jeg kan se i annonsen)   370.000 var maks jeg selv ville bydd for denne pr. dags dato dersom jeg var i din situasjon. (pluss minus basert på besiktigelse/mer detaljert info/testseilas)

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse gikk normalt for rundt 1 million som nye. For et par år siden for 600.000 (som i annonsen) og kanskje dukker det straks opp en noenlunde tilsvarende eller en litt nyere og tilsvarende velutstyrt Jeanneau SO35 til under 500.000?

Mange kjekke ting å ha dersom det er i topp teknisk stand: Nye seil og masthead rig til ditt bruk mht. høyde, ankervinsj akter, moderne kartplotter, flere nye batteri, radar, tv, baugpropell, teakdekk, flott innredning, skrogvinduer, eget dusjavlukke, rulleseil, 3 bladet foldepropell (8kts) osv.

Bavariaene har nok ofte og noen fordeler så du får vektlegge det som betyr mest for deg og din familie.

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nord West 370: Heilt enig når det gjelder prisvurdering på Bavariaen. Vil tru at prisnivået på 34-fotaren kjem til å ligge mellom 350 - 450.000 kroner i all hovudsak til våren.

Når det gjeld Oceanis 361 så er det flotte bobåtar. Har ein kjenning som har seila ein del med ein slik. Han meiner at dette er ein av dei dårlegaste kryssbåtane han har vore ute i. Underrigga og svært volumiøs. Er del litt sjø, så parkerer den heilt. Men visst nok fin unna vinden, og kjempeflott å bo i.

Jeanneau SO 35 er fin, absolutt aktuell. Trur at både denne og 361 må ha ei oppgradert seilgarderobe, djupe og ustabile seil på desse båtane er nok ikkje så vellykka. Blir spanande å sjå kva som dukkar opp på Finn etterkvart. Vi har i alle fall bestemt oss for ei prisgrense på 500,- denne gongen, og det er etter at båten er oppgradert med nødvendig nytt utstyr. Trur at det skal gå an å få ein grei båt til denne prisen, slik markedet er no. Om vi hadde kome ned på 400.000, så hadde det sjølvsagt ikkje gjort noko det heller :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Ja, i direkte motvind er det ikke så mange turbåter i klassen du vurderer som er spesielt gode for seil. Oceanis 361 med dårlige seil er som det sies elendig (ift. andre 36 fotere, men den har ihvertfall skroglengden og evt. forholdsvis gode seil som på den jeg henviste til). Selv har jeg en generell "motvindangst" da jeg liker best turbåter generelt og da er det greit med god motor til slike forhold.  Mange kompromisser å ta hensyn til, men dersom man insisterer på å seile med familien i motvind og blir bekymret dersom man bruker noen minutt ekstra på noen timers seilas så kan det kanskje veies opp ved at man trives bedre ombord pga. annet enn kryssenskapene i ugunstig vind som evt. overgår naboen.

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det hadde dukka opp ein Dufour 34 i mi prisklasse, eller som kunne prutast ned, så hadde det vore superaktuelt. Trur at mastehøgda på den er grei. Den har også dei seilegenskapane som eg eigentleg er glad i. Sjølv om vi er ute etter ein turbåt, så er eg glad i å seile, og Dufouren skal etter det eg skjønar ha gode seilegenskapar. Hadde vore kjekt med ein båt som gjekk godt på kryssen også, noko som er svakheita på ein del av turbåtane. Har nok litt av kappseilingsgenet i meg framleis...

Link to post
Share on other sites

Om det hadde dukka opp ein Dufour 34 i mi prisklasse, eller som kunne prutast ned, så hadde det vore superaktuelt. Trur at mastehøgda på den er grei. Den har også dei seilegenskapane som eg eigentleg er glad i. Sjølv om vi er ute etter ein turbåt, så er eg glad i å seile, og Dufouren skal etter det eg skjønar ha gode seilegenskapar. Hadde vore kjekt med ein båt som gjekk godt på kryssen også, noko som er svakheita på ein del av turbåtane. Har nok litt av kappseilingsgenet i meg framleis...

Jeg tror de kom med høy eller lav rigg og de få som ble solgt i Norge kom kanskje med høy og den blir nok i høyeste laget? MD 2020 motor var vanlig. Importøren slet en periode generelt med at de ikke fikk dekket alvorlige feil av verft (som etterhvert kastet inn årene da de ikke nådde opp i konkurransen) men evt. feil er sikkert uansett utbedret på de båtene nå. Med tilsvarende gode seil på en bavaria eller oceanis så er det snakk om 0,0x i forskjell på lystall. Men ja, jeg skjønner at det kan være avgjørende i en totalvurdering.

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner du har to store utfordringer: Brua og "sjefen" og begge er like kompromissløse. :giggle:  Da tror jeg du må utvide spekteret ditt. Har du kikket på Hunter 33? Ingen på Finn akkurat nå, men fant en tilsvarende annonse i utlandet. Mener å huske at de ble annonsert for rundt 450'.

 

http://www.yachtworld.com/core/listing/cache/searchResults.jsp?man=Hunter+33

 

Båten virker større innvendig enn størrelsen tilsier, og mulig det er på bekostning av plassen i cocpit. Den er også litt andeldes rigget en de tysk/franske. Jeg har vært ombord i et par av de i havn, og det virker greit :thumbsup: , men jeg har aldri seil  med den.

Link to post
Share on other sites

Sjefen er knallhard, viktig at ho blir fornøgd :lol:

Akterlugaren i Dufour 34 ser liten ut, sjølv i to-lugarsutgåve.

Hunter 33 er fin innvendig, men synes at cockpiten er litt dårleg. Seilegenskapane er også litt svake. Seila litt saman med ein Hunter for nokre år sidan, og vart ikkje imponert.

Jeanneau 37 er flott, og ein båt eg gjerne kunne tenkt meg om mastehøgda er grei.

Link to post
Share on other sites

Hvis innredningen og cockpiten er viktigst, kan jeg anbefale sun od 35 i stedet for 37. De er nesten identiske. Ihvertfall i 2 lugars versjon. Ganske pen med teak fra den tiden når det ikke var politisk ukorrekt med Burma teak. For seil er de derimot ganske ulike. Ut fra det du sier om hva du tenker om havseiling er nok so 37 vesentlig bedre for deg. Jeg syns den er ganske kjedelig men er en stayer på bankekryss og generelt i hardvind. So 35 er livligere men har for lav kjølvekt og for grunt ror. Mister styringen for lett når du krenger endel. Men surfer fint i medvind. Hadde den kommet i dag ville den nok hatt to ror. Seilte min hjem fra Frankrike og fungerte fint da.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Merkelige? Tja, jeg sier ikke at det er umulig, men noen ser kanskje poenget mitt med at det er forbundet med svært lite komfort ift. en bedre egnet båt? En "baljete" 31 foter som bavaria 31/32, Beneteau 31,7/32 og Jeanneau sine tilsvarende sliter alle forholdsvis mye mer enn enn en Bavaria 38 i 1,5 meter bølger rett i mot. Det slår og hamrer tilsvarende mer og selv om strømmen bare er en liten knop stopper den delvis opp i hvert bølgeslag. (lett, flat, bred og med stort vindfang, alt man ikke ønsker i motvind for å kunne skjære bølgene best mulig)  Min erfaring etter å ha seilt over 15000 nautiske utaskjærs i moderne 32-42 fots båter i løpet av få år er at det på 32 fotere er vanskelig å stole på autopilot på lens i kraftig nok vind til at man går for seil. (da bølgene utaskjærs da blir 1,5m eller større)  Har man lite seil oppe blir farten for lav og med mye seil blir faren for broach litt vel stor. Svært stor forskjell på komfort og hastighet man klarer å holde når man kommer opp i 36-42 fot i slikt normalt utaskjærsvær i motvind.  Vi har seilt en del båter sammen over lange strekk i slike forhold og slike båter holder rett og slett ikke følge i motvind (til tross for at lystall indikerer samme fartspotensiale) og mannskap trenger lenger pauser eller bytte til større båter for å få hvilt seg.  Ja det går an å seile utaskjærs forholdsvis trygt om man er tilsvarende forsiktig med vær, evt. ikke så opptatt av komfort. Personlig rekord er 19,6 GPS kts med en 31.7, men det var verken fornuftig eller komfortabelt.

 

Som sagt er jeg helt enig i at en 38-foter er bedre enn 31, og tilsvarene 45 bedre enn 38. Men jeg synes du overdriver m.h.t hvor håpløs en 31-foter i denne klassen er. Ja, den vil være tregere - spesielt i motsjø. men er er det mange flere faktorer enn skroglengde og -form. Type seil, seilenes tilstand og riktig trim, type autopilot. Har man rullestor og en sliten rullegenoa forstår jeg veldig godt at det er ubehagelig med bidevind i kuling. Ditto hvis autopiloten er for svak. Men hvis valget er mellom en 38-foter med slitte seil og rullestor kontra en 31 med gode seil og penger til å oppgradere autopilot mm. er jeg ikke så sikker på at 38-foteren nødvendigvis er bedre. 

Link to post
Share on other sites

Vel, det finnes sikkert noen familier som er mer ivrige enn oss og da blir det en overdrivelse, men min erfaring ifm. den anbefalingen er basert på nye tilsvarende båter som alle har vært velutstyrte for dagens nivå og mannskap med mye erfaring og lite erfaring. Moderne utstyrte båter både autopilotmessig og seilmessig.

Mannskap ønsker generelt alltid avlastning til de større båtene med mer fremdrift og bedre komfort. Og ikke minst en motor man kan spe på med og gå rett mot "mål" (feks. langs kysten hvor vinden ofte er rett i mot) dersom man går lei av å se at man nærmer seg målet med mindre enn 2kts i retningen man skal i motstrømmen.

En 32 foters "eggeskallbåt" (inkl. de små First båtene til Beneteau som og er lette, brede og forholdsvis flate) gjør under 5kts i snitt på kryss utaskjærs i bølger (typisk familieseilas). Med regattaseil og godt mannskap stamper den uansett noe veldig allerede i forholdsvis små bølger selv om den kan gå litt skarpere enn en mindre trimmet båt. Med litt motstrøm (som man ofte får i slikt vær) så blir det alikevel fort under 2-3kts. fremdrift. Det blir rett og slett litt vel slitsomt for en vanlig familie på havstrekk.  Mao. man starter motor og får en ubehagelig motorseilas. Man starter ofte motor i slike forhold også med en Bavaria 38, men med en dobbelt så stor motor ombord i et større og mer egnet skrog blir det da ihvertfall en helt annen hastighet og komfort slik at man kommer seg til havn innen rimelig tid uten å slite ut hele familien. (de som trives minst ombord i slike forhold)

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...