Jump to content

10 -15 år gammal Bavaria seilbåt. Gjekk det like gale som spådd?


sunnmøre

Recommended Posts

At båter slår i motsjø, er vel noko som dessverre har kome med dei meir moderne skrogformene. Hadde ein Comfort 30 i min pure ungdom, og den var slett ikkje så galen på kryss i litt sjø. Ved motorgange rett mot bølgene, vil vel dei fleste båtane kunne slå, er vel kun avhengig av kor krappe og store bølgene er. Ein moderne 32-fotar vil nok uansett vere meir ukomfortabel enn for eksempel HR Monsun.

 

Skulle elles gjerne kjøpt ein Hallberg Rassy 372, men det er nok ikkje realistisk akkurat no....  Contrast 362 ser og ut til å ha ei fin skrogform, men sjefen vil gjerne ha litt nyare...

 

Tilbake til Bavaria sidan det er tittel på tråden (gjeld likevel mange nye båtar). Bavaria 34 AC blir sagt å slå i motsjø på over meteren. Ser ein på skrogforma, så ser ein at denne båten er ganske flat framfor kjølen. Då er det ganske så sjølvsagt at det vil bli ein del slag når ein går for motor. Er dette gjeldande når ein seglar kryss også? Då vil gjerne båten ha ei krenging på ca 20 grader, og undervannsskroget vil bli annaleis der overgangen mellom bunn og skrogsider vil møte bølgene, Denne overgangen vil vere meir V-forma, og gje mindre slag i motsjø skulle ein tru? Er det slik at mange som uttaler seg om slag i motsjø gjer dette med erfaring frå motorkøyring, eller gjeld dette også under seil?

Link to post
Share on other sites

De fleste uttaler seg nok med motorkjøring/motorseiling da det er få som seiler i direkte motvind når det nærmer seg kuling utaskjærs. Man får rett og slett ikke nok fremdrift på moderne "eggeskall" båter under 35 fot til at man orker det (dersom man er en familie på tur).

Min erfaring er ihvertfall at man føler seg som et tog som pløyer på (i vanlig motvind utaskjærs) ved siden av en 32 foter dersom man har en normal 38 foter eller større.

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke ett problem på min båt når den krenger, kun ved motorgange i krapp sjø at det slår litt om man ikke finner rett fart og kurs. Har Bavaria 38, og 1 meter krapp sjø på den er lite merkbart. De fleste båter fra rundt 2000 er langt fra så flate som dagens båter. Til ditt budsjett vil nok Bavaria 34 være en glimrende båt. Kjenner etpar fornøyde eiere av 34 foteren, og den ser bra ut synest jeg. Får du litt mer budsjett kan 36AC være aktuell. Ellers må man over på andre fabrikater enn Bavaria om du skal under broa med større båt enn B36AC. Det viktigste når man kjøper så gammel båt er ikke fabrikat, men om båten er velutstyrt og velholdt. Mye av utstyret står for utskiftning, feks. Varmer og kartplotter. Finn en som er oppgradert litt i nyere tid. Ellers må du nok vente noen måneder før det blir bra utvalg på Finn.no

Link to post
Share on other sites

Ei klar ulempe med mange turbåtar, er at dei har storseilskjøte på hyttetaket. Dette gjer nok åleineseiling litt meir utfordrande. Båten bør truleg ha ein god autopilot. Det er kanskje mogleg å auke utvekslinga på storseilskjøte, og montere eit cleat bak på bommen. Då vil ein kunne sleppe ut storseilet frå styreposisjonen, kanskje også klare å hale inn storseilet igjen utan å bruke vinsja på hyttetaket?

Link to post
Share on other sites

På min Dufour var også storseilskjøte originalt på hyttetaket. Det er nå via en brytblokk og cocpitkarmen ført helt bak til styreposisjon med en egen vinsj. Det har gjort soloseiling vesentlig enklere, selv om jeg har autopilot. En enkel men vesentlig forbedring i forhold til å ha skjøtet på hyttetaket.

Link to post
Share on other sites

 

 

Tilbake til Bavaria sidan det er tittel på tråden (gjeld likevel mange nye båtar). Bavaria 34 AC blir sagt å slå i motsjø på over meteren. Ser ein på skrogforma, så ser ein at denne båten er ganske flat framfor kjølen. Då er det ganske så sjølvsagt at det vil bli ein del slag når ein går for motor. Er dette gjeldande når ein seglar kryss også? Då vil gjerne båten ha ei krenging på ca 20 grader, og undervannsskroget vil bli annaleis der overgangen mellom bunn og skrogsider vil møte bølgene, Denne overgangen vil vere meir V-forma, og gje mindre slag i motsjø skulle ein tru? Er det slik at mange som uttaler seg om slag i motsjø gjer dette med erfaring frå motorkøyring, eller gjeld dette også under seil?

Dette gjelder først og fremst for motor. Seiler du blir det mindre forskjell. Bav 34 kan seile godt på kryss utakjærs hvis det er den versjonen med den dypeste kjølen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Då dukka det opp ein båt i som kunne vore aktuell. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=69429892&fks=69429892

Bavaria 34 til 330.000 kroner, som ser rimeleg bra utstyrt ut er ikkje gale. Synd at han ligg så avsides til. Ein hentetur på nesten 600 nm no i januar fristar ikkje så veldig. Får kanskje ta kontakt med Berserkgjengen :lol: Uansett så er dette kanskje eit teikn om korleis prisane blir framover?

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring som Seilars med min Bavaria 37 cr fra 2007.  Rett mot vind for motor og med lange bølger blir det litt slag på flaten rett foran kjølen.  (Krappe bølger splittes av baugen).  Med seil og dermed litt krengning skjærer båten fint gjennom sjøen. Tror også det betyr noe at kraften fra seil trykker båten mer ned foran enn når kraften leveres fra propellen.  Det er i alle fall bare deilig å krysse gjennom bølger med fin fart og rett seilareal.  "Moderne eggeskall" kan gjerne reves tidlig - for de går best i sjøen uten for mye krengning.  For stor krengning gir dårligere fart og komfort ombord.

Link to post
Share on other sites

Skulle tru at det snart kom fleire båtar på Finn.no snart. Om eg søkjer på brukte seilbåtar i Noreg, får eg opp berre 127 båtar no. Kan ikkje hugse at det har vore så få båtar til sals nokon gong. Legg eg i tillegg i kritere på 300.000 - 500.000 kr og 33-36 fot, så er det tre treff på Finn. Legg eg deretter til at motoren skal vere over 20 hk, og båten nyare enn 1990, så er det faktisk ingen båtar til sals på Finn.no no i dag. Med andre ord triste tider for oss som ser etter ny (brukt) båt :lol:

 

Er ikkje så veldig bekymra, båtane vil nok dukke opp etterkvart. Og med litt tålmod, så kjem nok dama som skal bli mi også etterkvart :thumbsup:

 

spk: Takker for tilbakemeldingar. Kommentaren din bekreftar vel at seilbåtar fungerer best under seil.

Link to post
Share on other sites

Litt sent nå, men en hentetur på 600 nautiske skal man ikke se mørkt på, forutsatt at man har tid til det.  Jeg hadde en hentetur på ca. 1000 nautiske i mars mnd. og når jeg en gang bytter båt igjen håper jeg å kunne gjøre noe tilsvarende.  Og så er det jo ofte mulig å utsette henteturen hvis man handler på høsten/vinteren slik at man har større sannsynlighet for å få godt vær på turen.

Link to post
Share on other sites

Ein hentetur frå Oslo-området til Sunnmøre er berre triveleg, men helst ikkje i januar:-) Ein tur i påska hadde vore heilt fint, litt mildere i vêret enn no... Elles kan det vere aktuelt å ha båten på austlandet/ Sørlandet i sommar, for så å seile båten heim på seinsommaren.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i sommer min tredje nye Bavaria. Den første var en 30 som jeg kjøpte i 2006 og den andre var en 35 som jeg kjøpte i 2009. Sist sommer kjøpte jeg en 33 som jeg nå skal komplettere slik at den blir slik vi vil ha den. Ang. Kjølen på Bavaria så overgangen kjøl/skrog limt med Sika lignende produkt. Den nye produktlinjen som kom høsten 2005 var kjølen limt med epoxy. Har kun hatt småting med mine båter som enten Lunde har fikset, eller jeg har fikset det selv. Forøvrig er den 32 foteren som kom i 2009 samme båten som min 33 foter. Det er i hovedsak overbygget og cockpiten som er endret. Jeg ville vurdert 32 foteren for å få en så ny og moderne båt som mulig. Min kone vil ikke kjøpe brukt båt så jeg var tvunget til å kjøpe ny. 32 foteren er ekstremt lavt priset brukt i forhold til ny båt. Det var mange gode kjøp sist sommer. Det er også en størrelse som jeg tror mange 1. Gangs kjøpere velger. Mange oppdager at det er litt mer strevsomt ombord i en seilbåt på sjøen enn på båtmessen. Derfor tror jeg at det er ganske høy turnover på disse båtene. Vi elsker cockpiten og badeplattformen på 2,5 kvm på vår nye båt. Vi tilbringer mye mer tid i cockpiten på denne enn på de tidligere båtene. Toalettrommet er også stort sammenlignet med andre båter i samme størrelse. Seilegenskapene på mine båter skal jeg ikke uttale meg om da jeg nok er en like dårlig seiler som jeg er svømmer.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte i sommer min tredje nye Bavaria. Den første var en 30 som jeg kjøpte i 2006 og den andre var en 35 som jeg kjøpte i 2009. Sist sommer kjøpte jeg en 33 som jeg nå skal komplettere slik at den blir slik vi vil ha den. Ang. Kjølen på Bavaria så overgangen kjøl/skrog limt med Sika lignende produkt. Den nye produktlinjen som kom høsten 2005 var kjølen limt med epoxy. Har kun hatt småting med mine båter som enten Lunde har fikset, eller jeg har fikset det selv. Forøvrig er den 32 foteren som kom i 2009 samme båten som min 33 foter. Det er i hovedsak overbygget og cockpiten som er endret. Jeg ville vurdert 32 foteren for å få en så ny og moderne båt som mulig. Min kone vil ikke kjøpe brukt båt så jeg var tvunget til å kjøpe ny. 32 foteren er ekstremt lavt priset brukt i forhold til ny båt. Det var mange gode kjøp sist sommer. Det er også en størrelse som jeg tror mange 1. Gangs kjøpere velger. Mange oppdager at det er litt mer strevsomt ombord i en seilbåt på sjøen enn på båtmessen. Derfor tror jeg at det er ganske høy turnover på disse båtene. Vi elsker cockpiten og badeplattformen på 2,5 kvm på vår nye båt. Vi tilbringer mye mer tid i cockpiten på denne enn på de tidligere båtene. Toalettrommet er også stort sammenlignet med andre båter i samme størrelse. Seilegenskapene på mine båter skal jeg ikke uttale meg om da jeg nok er en like dårlig seiler som jeg er svømmer.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Oseanisen låg for sal i haust også, så det kan godt hende der er litt prutingsmon.

Veit ikkje så veldig mykje om denne båttypa, men har funne litt på nettet, m.a:

http://www.popularsailing.com/37/beneteau-oceanis-323-cruising-range-tips-handling-coastal-cruiser/

 

Båten får jamt over bra kritikk for seilegenskapane i lite og middels vind, litt meir negativt om egenskapane i sterk vind. Er også ganske var på korleis vekta ombord blir plassert.

 

Kjem ikkje til å reise til austlandet før til påska, om ikkje noko noko heilt spesielt skulle dukke opp. Om denne ligg for sal framleis, så kan det godt vere at eg tek meg ein tur for å sjekke ut båttypa meir. Men - han må ned ein god del i pris :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har oceanis 323 og er veldig fornøyd med båten. Det er riktig at den må reves tidlig, men utenom det er det en skikkelig båt med gode seilegenskaper. Hvor bra denne typen båter seiler kommer jo mye an på seilene.

 

Jeg bruker den i Oslofjorden og nedover kysten. Hadde ikke hatt problemer med å krysse Skagen med den i sommerhalvåret, men ville nok ikke seilt over Nordsjøen vinterstid. Her tror jeg det er viktig å være ærlig mot seg selv hva båten skal brukes til. Er mange - inkl meg- som henger seg opp i stabilitetskurver o.l når de skal bruke båten langs kysten hvor man fint unngår å havne i storm ved å sjekke værmeldingen.

 

Den er også veldig romslig og - mest viktig for meg - den har nesten 2 m ståhøyde i kabinen. Blir fort slitsomt å stange hodet i taket en hel sommerferie. Den båten som ligger ute har nye seil og gennaker på rull. Nye seil er viktig, for standardseilene som følger med er dårlige. Kjenner ikke til disse seilene her, men nye cruising laminat seil koster fort opp mot 40 båtlapper. Gennakeren sikkert rundt 15.

 

Bare spør om det er noe du lurer på om båten

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger Magnuje. Har også lest at båten får positive omtalar for seilegenskapane, spesielt unna vinden. Har lest litt meir negativt om kryssegenskapane. Men som du seier, nye seil er viktig. Trur at mange båtar er levert med altfor dårlige seil, spesilet "billigbåtar". Stabile seil har mykje å seie.

 

I artikkelen eg linka til, blir det sagt at båten er veldig var på vektfordelinga. Eg kjem til å ha både påhengsmotor og redningsflåte langt bak (pushpit), i tillegg til ganske mykje dill.... Korleis opplever du dette?

 

Har du tankar om korleis 323 er i forhold til Oceanis 331.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Venter på nye crusing laminat seil nå som ikke strekker seg så mye i sterk vind. Tror dette vil ha mye å si på kryss da det er enklere å holde kontroll på krengning. Disse båtene liker å seile flatt.

 

Har ikke opplevd problemer med vektfordeling enda, men har ikke påhengsmotor og flåte da. Men det er mye utstyr som allerede er plassert akter så kan se for meg at det ikke er hensiktsmessig å lesse på med vekt der. Dog er det jo feste for påhengsmotor akter så de har sikkert tenkt på dette. Har aldri sett at båten har ligget skjeivt i vannet slik som f eks bav 30 gjør.

 

331 har en del større volum innvendig og trenger litt mer vind for å flytte på seg, ellers samme båt. Den ligger også en del over 323 i pris da den leveres med mulighet til å konvertere til 3 kabiner. Personlig synes jeg 331 ikke har like fine linjer som 323 da den blir litt rar i formen.

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut til å vere ein fin båt volfro. Sambuaren var dessverre ikkje fornøgd med cockpit. Ho vil ha lange nok cockpitbenkar til å kunne ligge på dei. Støttar henne eigentleg i det. Elles eit litt ukjent båtmerke og motormerke her i Noreg, men eg trur verftet har godt rykte lenger sør i Europa. Trur eg såg denne båten på Finnøya for ein del år sidan. Absolutt ein fin båt!

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...