Jump to content

10 -15 år gammal Bavaria seilbåt. Gjekk det like gale som spådd?


sunnmøre

Recommended Posts

Seilars: Du kjem med gode innspel her. 38-fotaren er i utgangspunktet større enn det vi tenkjer å kjøpe. Det må heilt klart vere ein "må ha - båt" om vi skal slå til på ein slik. Det du seier om vedlikehald og utstyr er svært viktig. Slik båtmarkedet er i dag, trur eg det er svært liten grunn til å handle ein litt sliten båt, for så å setje denne i den stand ein ynskjer. Trur det var ein meir aktuell tanke for ei tid tilbake. Vi kjem til å bruke tida til å leite etter ein mest mogleg strøken båt som tilfredstiller våre krav, om denne er noko dyrare gjer ikkje noko.

Link to post
Share on other sites

Hadde båt med 17 meter mast tidlegare. Gjekk stort sett greitt å gå der, men ikkje på full flo. Hadde vore greitt å ha ein båt som kunne kome seg under uavhengig av høgda på vatnet. Då vi gjekk der med gamlebåten, så måtte vi minst sjå tre steinhøgder på muren ved kroa for å kunne gå under brua. Trur det var tre høgder, snart 15 år sidan....  Sidan har vi hatt båt som har gått greitt under uansett flo eller fjøre.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Molde er jo ikke så langt borte. Spor opp eiger å ta en titt. Liten motor men er jo sjelden man treng så mye motor, men kan være knappt i dårlig vær. Vanskelig å si noe om tillstand før inspeksjon men ser jo ikke så værst ut på bildene.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=67398606&class=2188&ref=fas

 

Denne båten er dessverre ikkje aktuell. Son til eigaren opplyste om at masta er 17,5 meter høg, noko som er for mykje. Elles trur eg at denne båten kan vere eit bra kjøp, ganske velutstyrt.

 

Elles så må vel denne seiast å vere grei pris på?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63416701&searchclickthrough=true

Veit ikkje noko om båten anna enn det som står i annonsa. Noko som har meiningar om korleis denne er i forhold til eldre Bavaria 33, 34 eller 36? Trur de at det er lurt å gå ned i størrelse for å få ein nyare båt? Denne båten har vel storseilskjøte bak til rormann, noko som eg likar best,

Link to post
Share on other sites

en forholdsvis flat 31 foter er som ei jolle ift. 38 foteren. Mao. svært ubehagelig til utaskjers seiling ift. en betydelig større båt. Du vil stanse opp i frisk bris i mot osv.

I tillegg til en helt annen comfort i 38 foteren, vil cruisespeed antageligvis være i snitt ca. 30% høyere (både for motor og seil) med 38 foteren enn 31 foteren.

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du helt låst til bavaria? Endel jeanneau og beneteau på den alderen har mastheadrigg, noe som gjør at man får lavere rigg med omtrent like mye seil. Et eksempel er denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=66499404.

 

Uten å rakke ned på bavaria vil jeg også mene at innredningen er smartere enn bav 38 med større salong og vinkelbysse. Endel andre ting er også mer påkostet som dekksutstyr og yanmar med aksling. Du får den sikkert for 550'.  Hva er den kritiske grensen på rigghøyde?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

31-fotaren eg viste til ovanfor, er nok ikkje aktuell. Orginale seil i tillegg til fastpropell gjer at der er ein heil del påkost. I tillegg så synes vi at den er litt liten, og har motor som er i minste laget. Liker heller ikkje cockpiten noko særleg.

 

Sun Flyer: Båten du viser til er flott, og absolutt ein båt vi kunne tenkt oss. Problemet er at vi kjem til å halde knallhardt på prisgrensa på 500,000 kroner. Om mogleg ynskjer vi heller å bruke 400.000 kroner. Skulle gjerne brukt meir, men grunna ulike omstendigheiter, kjem vi til å prøve å begrense oss. Mastehøgda bør ikkje vere meir enn ca 16,5 meter, inkl utstyr i toppen. Når det gjeld båtmerke, så er vi slett ikkje låst til noko bestemt. Hadde vi t.d. funne ein fin Jeanneau S.O. 35 til rett pris, så hadde det vore ein svært aktuell båt. Ein båt på 34-36 fot hadde truleg passa behova våre bra.

Link to post
Share on other sites

en forholdsvis flat 31 foter er som ei jolle ift. 38 foteren. Mao. svært ubehagelig til utaskjers seiling ift. en betydelig større båt. Du vil stanse opp i frisk bris i mot osv.

 

Det er vel en drøy påstand. svært ubehagelig utaskjærs? stanse opp? 

Enig i at en 38-fot er mer behagelig enn en 31 m.h.t plass, har betydelig raskere skrogfart, og vil ta stor sjø bedre enn en 31-foter, men en 31 foter er helt grei både i bidevind og utaskjærs. 

Link to post
Share on other sites

Det er vel en drøy påstand. svært ubehagelig utaskjærs? stanse opp? 

Enig i at en 38-fot er mer behagelig enn en 31 m.h.t plass, har betydelig raskere skrogfart, og vil ta stor sjø bedre enn en 31-foter, men en 31 foter er helt grei både i bidevind og utaskjærs.

Tja, mulig du er mer ivrig enn meg, men selv blir jeg i hvert fall for utslitt av det til at jeg synes det er kjekt utaskjærs.

Utaskjærs vil man ofte ha god fremdrift. Fremdrift i motvind på ønsket track for seil i en slik båt vil svært ofte være under 3kts.  (pga. kryssing og bølger som slår i mot)

Er det mer enn 1m bølger så blir det ofte litt motstrøm og da kommer man snaut fremover enten man bruker seil eller motor. 

I medvind blir vinden ofte for svak til ønsket fremdrift eller for sterk etter et par timer mht. at bølgene blir ubehagelig store og man risikerer broach og at autopilot ikke blir til å stole på.

Bavaria 31 er forholdsvis flat, spinklere bygget, tynnere skrog, mindre stabilitet, mindre motor, mindre skrogfart, lavere fribord osv. Utaskjærs, mao. i 1,5m bølger eller større (som det fort blir på utpå dagen sommerstid) så er en båt dimensjonert litt større ihvertfall sterkt å foretrekke i mine øyne. 

Skal man ha en båt som er egnet til utaskjærsseiling så bør den tåle at solgangsbrisen kanskje kommer opp i kuling med litt kastevind på topp og tilsvarende bølger. I slikt vær i nevnte båt er det fort gjort å slite seg ut, men all ære til de som orker.

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[...]

 

Her var det mange merkelige påstander. Så fordi båten er 31-fot er vinden ofte for sterk eller for svak og man risikerer broach og at autopiloten ikke virker?  Jeg er helt enig i at en større båt er raskere og mer behagelig å seile i større bølger, men det er helt greit med en 31-foter i 1,5 m. bølger og kuling. At man stopper opp med 1 m. bølger er bare tull, da må i så fall motstrømmen være lik skrogfarten, over 6 knop. 

 

OK

 

Kva trur de om desse båtane;

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63791672

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=45272971

 

Bavariaen trur eg framleis er for salg. Benneteauen er solgt, men tek den med somillustrasjon på aktuell båttype. (Må ha større motor for å vere aktuell)

 

Har seilt begge, og synes begge er fine båter. Bavaria'en på chartertur i Kroatia, krysset Kvaerner bukt fra Mali Losinj til Pula i 15-17 m/s  fra SØ og 3m. bølger (Jugo). Null problem- ingen antyding til broach, autopiloten funket og ble ikke utslitt :smiley:.  Den annonserte er dessuten greit utstyrt, men er det orginalt storseil bør vel det påregnes at det bør byttes. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavariaen såg jo brukbar ut men bilder lyg ofte. Hvor mange timer på motor? Synest jeg ser litt fukt nedenfra på bord sokkel og muligens sb vindu? Men du har jo kort veg for inspeksjon.

 

Ang. Benetauen så er det mulig en kompis av meg som kjøpte den? Han har hatt flere seilbåter før men skryter uhemma av denne.

Link to post
Share on other sites

 

 

Elles så må vel denne seiast å vere grei pris på?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63416701&searchclickthrough=true

 

 

Jeg ville ikke latt pris telle så mye - heller gått for den båten som gir en go'følelse/ inntrykk av selger - hans/hennes forhold til vedlikehold og utbedringer.

 

Kjenner selger båten godt?

Har selger oppgradert og vedlikeholdt båten kontinuerlig helt frem til siste sesong? ( Brukt penger på båten og gjort tingene skikkelig....)

 

Der er nok av selgere som skryter på seg og kaller seg "petimeter" der ute - da vi kjøpte Aall Inn så var selger heller av den beskjedne typen. Men du verden for en båt vi fikk!  Lav pris for en bruktbåt er kun bra hvis du får mye for pengene. Ikke hvis du må til å rette opp i forrige eiers feil og mangler.

Link to post
Share on other sites

Kjem nok til å leite etter "god-båten". Vil ha ein båt som er godt vedlikoholdt av ein dedikert eigar.  Å kjøpe eit prosjekt, er ikkje nødvendig slik marknaden er no. Kjem også til å sjå på oppgraderingar som eigar har gjort sjølv. Finnast mange som har litt for stor tru på eigne ferdigheiter, m.a. med tanke på tekniske instalasjonar. Finnast sjølvsagt eigarar som har gjort instalasjonane betre enn om det hadde vore gjort på verft:-)

 

Når det gjeld Bavariaen, så er det ein del som hevder at han blir litt lett og uroleg i havsjø. Har du nokon kommentar til det, Krimart? Elles så er byssa lita på desse båtane, men sjefskokka trur at det skal fungere. Hadde vore kjekt med litt meir benkplass, doble oppvaskkummar og meir skap - men det får vel bli ei vurdering.

 

Ein annan ting eg er litt usikker på, er storseilskjøtet. Dei fleste nyare turbåtane har dette utanfor rekkevidde for rormannen. Dette gjer det vansklegare å seile båten åleine. Med god autopilot vil det vel gå likevel, men kjem nok til å sakne å ha storseilskjøtet i handa.. Sånn sett hadde vel kanskje ein Hanse vore eit bra alternativ, men sjefen i heimen liker ikkje interiøret på dei..... Kanskje går det å feste eit auge i dørken, og feste skøtet der for åleineseiling?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en lik 38-foter som nevnt over (B38H) som egentlig er 39,5 fot uten baugspyd. Men jeg har VP MD2040 (40hk) noe som går greit på denne båten. Med 29 hk kan det bli noe snaut med krefter hvis været trykker på.

Men båten er veldig god. Det er 2,5 tonn i kjølvekt. Det er rundt 34 % av vekten. Det gjør den veldig stabil. Nyere Bavaria har lang minde andel av vekten i kjølen. Sammen med høyere fribord blir den lettere på virket av vind og bølger.

 

Naboen min har en B32Cr fra 2011. Den er mye mindre forutsigbar å seil enn båten min. Med 32-foteren må man passe på hele tiden. Men fordelen er ekstra gennakervinsjene helt bakers som gjør det lett å seile singlehanded. Jeg liker heller ikke det lille rattet. På min 38H så er rattet 110 cm i diameter, men det kunne god ha vært litt mer. Roret kunne også vært litt større. Og noen har fått forstørret roret for å unngå broacher.

 

Når jeg sammenligner disse to båtene mot hverandre, så føles 32-foteren mye raskere. Det plasker, hopper og spretter på bølgene og man må passe på hele tiden. Og det er gøy med aktiv seiling. Men min 38-foter gjør allikevel høyere fart og det føles bare som vi glir bortover på flatt vann. Det er vel kanskje derfor H'en i benevnelsen kommer inn: Holiday.

 

Til slutt vil jeg nevne at kvalitet på interiøret er fra to forskjellige verdner. På min har jeg solid lakkering og det finnes ikke sllitasje, sprekker, sorte felt eller hvite skjolder. Alle skjøter er godt behandlet. Naboens båt derimot ser mye mer slitt ut innvendig, enda den er brukt mye mindre. Her har bavaria skikkellig spart på lakken. Det var også et svar til TS.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange merkelige påstander. Så fordi båten er 31-fot er vinden ofte for sterk eller for svak og man risikerer broach og at autopiloten ikke virker?  Jeg er helt enig i at en større båt er raskere og mer behagelig å seile i større bølger, men det er helt greit med en 31-foter i 1,5 m. bølger og kuling. At man stopper opp med 1 m. bølger er bare tull, da må i så fall motstrømmen være lik skrogfarten, over 6 knop. 

 

Merkelige? Tja, jeg sier ikke at det er umulig, men noen ser kanskje poenget mitt med at det er forbundet med svært lite komfort ift. en bedre egnet båt? En "baljete" 31 foter som bavaria 31/32, Beneteau 31,7/32 og Jeanneau sine tilsvarende sliter alle forholdsvis mye mer enn enn en Bavaria 38 i 1,5 meter bølger rett i mot. Det slår og hamrer tilsvarende mer og selv om strømmen bare er en liten knop stopper den delvis opp i hvert bølgeslag. (lett, flat, bred og med stort vindfang, alt man ikke ønsker i motvind for å kunne skjære bølgene best mulig)  Min erfaring etter å ha seilt over 15000 nautiske utaskjærs i moderne 32-42 fots båter i løpet av få år er at det på 32 fotere er vanskelig å stole på autopilot på lens i kraftig nok vind til at man går for seil. (da bølgene utaskjærs da blir 1,5m eller større)  Har man lite seil oppe blir farten for lav og med mye seil blir faren for broach litt vel stor. Svært stor forskjell på komfort og hastighet man klarer å holde når man kommer opp i 36-42 fot i slikt normalt utaskjærsvær i motvind.  Vi har seilt en del båter sammen over lange strekk i slike forhold og slike båter holder rett og slett ikke følge i motvind (til tross for at lystall indikerer samme fartspotensiale) og mannskap trenger lenger pauser eller bytte til større båter for å få hvilt seg.  Ja det går an å seile utaskjærs forholdsvis trygt om man er tilsvarende forsiktig med vær, evt. ikke så opptatt av komfort. Personlig rekord er 19,6 GPS kts med en 31.7, men det var verken fornuftig eller komfortabelt.

Link to post
Share on other sites

Vindøyet: Takk for svar. Fint at du kjem med ei samanlikning mellom 38-fotaren og 32-fotaren. 32-fotaren er etterfølgjaren til 31 Cruiser som eg linka til lenger oppe. Har prata med ein annan som har 32-fotaren, han sa at 31-fotaren er enno meir uroleg i sjøen, så den fell heilt klart ut.

Kunne gjerne ha tenkt meg ein 38-fotar som du har. Dessverre blir masta for høg. Ser at det finnast 37-fotar også i omlag same generasjon, kanskje denne har noko lavare mast? Kan vere aktuelt å sjekke ut.

Det du seier om lakkering og interiør har eg merka meg. Bavaria før årtusenskifte verkar å vere meir forseggjort innvendig. Finare lakk, og meir bruk av heiltre i innreiinga. Etter tusenårsskifte ber båtane meir preg av industriprodukt.

Link to post
Share on other sites

Nord West 370: Er nok ferdig med regattaseilinga, så det blir nok turbåt - trur eg :wink: Bruksmønsteret er helgaseiling om vår og haust, med ei og anna langhelg. Om sommaren er vi ofte på tur langs kysten, har gjerne vore ca 3 veker samanhengande. Ser for med at det kan bli lengre turar etter kvart. Sørlandskysten, Danmark, Shetland, nordover m.m. Har vore på lengre turar tidlegare, både til Shetland og kryssa Biscaya. Dette har vore med eldre båtar (70/80-tals), så eg er meir usikker på nyare båtar når det gjeld sjøegenskapar m.m. Frua ønsker litt nyare komfortabel båt, med dusj og slikt - då blir det vel helst det :lol:

Vi kjem ikkje til å oppsøke dårleg ver med denne båten, kjem ikkje til å gå ut i havet om det meldt storm,  men det er klart at på ein tur til Shetland så må ein rekne men at vervarslinga kan slå feil. Båten må med andre ord tole litt ruskever.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...