Jump to content

10 -15 år gammal Bavaria seilbåt. Gjekk det like gale som spådd?


sunnmøre

Recommended Posts

Hvilken Bavaria 33 cruiser. Det var en modell fra 2006 og en modell fra 2011?. Jeg har sistnevnt men med dyp kjøl. Har dog hatt en Bavaria 35 med kort kjøl på 1,55. Jeg ville gjerne hatt kort kjøl på den jeg har, men min sto ferdig i Danmark med lang kjøl og prisen var god så da ble det det. Det var en stor fordel for meg som har båt i Oslofjorden å ha kort kjøl fordi jeg kom inn stort sett alle steder som motorbåter kom inn. Båten blir ikke like stiv, men seiler også godt med kort kjøl. For oss så er det imidlertid viktigere med liten dypgang en skarp kryss. Den korte kjølen er som en torpedo som henger i to finner så tyngden ligger på 1,55 og er således mer effektiv enn eldre båter som har vekten i hele kjølen. Begge modeller fra 2006 og 2011 er fine båter og ville ikke nølt med å kjøpe de selv. Ønsker man å monterer/utbedre ting selv er det god plass bak skott og Bavaria ferdig kabelstokk med uttak for det meste på strømsiden.(Du finner koblingskjema på nett eller hos forhandler.) Det er tysk grundighet som ligger i bunn og alt teknisk er gjort skikkelig og det er godt merket. 

Link to post
Share on other sites

ønsker du å seile i medvind og komme inn i grunne viker er den sikkert helt super. Ønsker du å kunne krysse effektivt med gode vinkler og lite avdrift er den kanskje ikke like super... Uansett er vel dette båter som har prioritert bovolum og komfort for familien i havn, noe som tydeligvis fenger med tanke på hvor mange det er av disse båtene.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at det er den som er avertert i Rossland(på finn).  Ser ut som et bra eksemplar som har det meste av utstyr. Mangler ankervinsj bak, men det er det lett å montere på denne båten. God plass til dette i og på hekken. Den har stor motor og er gunstig priset i forhold til de andre med tanke på utstyr, motor og årgang. Som sagt vil du sette pris på den grunne kjølen når du kan lure der andre seilbåter ikke kommer inn. Motoren er også stor nok til at du kan holde skrogfarten også i motsjø/vind. 18 hk som endel har blir lite om du må gå i motsjø/motvind da faller farten til 4,5-5 knop. Det ser ut som om det er skjult montasje ang. autopilot og det klarer du ikke å montere under kr. 30 000,- i dag om du gjør all jobben selv.(holder selv på med det in min båt).  Ser absolutt ut som et ok kjøp. Må selvfølgelig se båten for å sjekke om den er i god stand.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen. Har omsider blitt litt meir trykk på Finn.no omsider, men utan at vi har klart å finne den rette båten enno.

 

Nokon som har erfaring med denne båttypa? Har aldri vore ombord i ein slik båt, så er ganske grønn.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=75886485

 

Vi har i utgangspunktet ikkje hatt lyst på tre lugarar og langsgåande bysse, men kanskje det kan vere aktuellt likevel? Synes toalettet ser lite ut, og lite moglegheiter for å henge frå seg våte klede ser ut til å vere ei ulempe. Salongen ser også ut til å vere litt kompakt? Vi vurderer denne  båttypa t.d. opp mot ein Bavaria 34 med to lugarar - tankar om det?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 38-foter fra samme årgang (aug '98). På denne tiden laget Baviaria skikkelig kvalitetsbåter. I perioden 1998 - 2000 er båtene både CE-godkjent og Lloyds-sertifisert. Siden ble Lloydssertifiseringen for kostbar for Bavaria. Utvidet bruk av heltre og lakken er av svært god kvalitet. Min båt er like tett og tørr som ny. Skroget er lett å få skinnende blankt. Jeg bruker en god runde med NorPol R10 og TC Nano etterpå.

Det står ikke noe om seilene, men hvis de er originale kan du til nød bruke de som tak over uteplassen hjemme. Dacron-seil bør heller ikke være mer enn 5 år gamle. Investerer du i et nytt hightech storseil med stående spiler får du max seileglede ut av båten.

Link to post
Share on other sites

Ligg ute nokre båtar av denne modellen no. Har forstått det slik at Bavaria 36, som eg linka til, og Bavaria 37 fram til 2002 i stor grad er identiske.

Kjem nok til å sjekke ut ein båt av denne typa, for å finne ut om dei kan vere aktuelle. Får dessverre ikkje gjort dette før tidlegast i månadsskift. Synes innreiinga ser ut til å vere meir forseggjort enn på nyare båtar. Toalettet på på båtane med tre lugarar ser trangt ut, men på to lugars er det kjempeflott. Var som sagt lenge uaktuellt med tre lugarar, men plutseleg kom det eit barnebarn, så spørsmålet er om vi skal tenke tre kabinar. Har mest lyst på to, men er svært usikker. Elles liker eg ikkje plasseringa av genuavinsjene langt framon rattet. Der er Bavaria 34 betre. Autopilot med fjernkontroll er nok veldig kjekt å ha på desse båtane. Masta på desse båtane ser ut til å vere oppgitt til å vere 16,2 meter pluss antenner. Det skulle gå rimeleg bra i høve bruer på vestlandet som ofte er 16 meter :lol:

Link to post
Share on other sites

Neida, er open for det meste. Men har begrensingar på pris og mastehøgde. Vil heller ikkje ha teakdekk då båten blir i bruk det meste av året. Dama vil gjerne ha dusj og komfort, og eg vil gjerne ha forferdeleg mange ting :lol: Ønsker også helst ein båt som er lett å seile åleine, som for eksempel Hanse 342 (der liker sjefen interiøret ganske dårleg....) Vi har nok ganske mange ønske, og skulle gjerne hatt litt meir penger. Situasjonen vår er dessverre slik at vi må begrense oss litt, men båt skal vi ha :thumbsup: Har hatt seibåt i snart 20 år, men den nyaste så langt har vore ein 1986 modell. Vi ynskjer gjerne noko nyare denne gangen. Satser på å finne noko i løpet av året, men stressar ikkje :sweat: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Ja 36 fot i 1999 er det samme som 37 fot i 2002 med noen små endringer. Senere ble den kalt 38 cruiser. Min ble kalt 38 H i 1998 men har samme layout som 39 cruiser 10 år senere. Skroglengden er 11,85 m.

Du har et poeng med at vinsjene er plassert litt langt fram hvis du seiler alene. Men de er bedre tilgjengelig hvis du har mannskap da vinsjer langt bak er kronglete. Den største ulempen er vel at det ikke er satt av plass til spinnakervinsjer.

Ellers synes jeg båten du viser til er noe dyr. Jeg ga mindre jeg for min for to år siden.

 

For å få lange sittebenker på så liten båt som 34- 36 fot må du godt opp på slutten av 2000-tallet med Bavaria. Da blir prisen høyere også.

Du bør definitivt satse på en med autopilot montert på roret under dørken. På pidestallen er det både stygt og i veien. Hvis du kjøper 34 fot eller større bør du velge motor med minst 29 hk.

Link to post
Share on other sites

Linken eg har lagt ut, er meir som eit døme på båttypa. Prisen bør nok ned ein heil del. Var ein 38-fotar utanfor Molde som lag lenge for ca samme prisen i haust. Denne hadde dessverre for høg mast. Elles kom det ein Bavaria 37 med to lugarar på finn i dag, 2002 modell. Prisforlangande 590.000 kroner :confused: Synes at 36-fotaren bør gå for ca 400 og 37-fotaren for under 500, men kanske er eg ikkje realistisk?

 

Elles er eg heilt enig i at det er dumt at det ikkje er plass til spinnakervinsjer. Det hadde eg på siste båten. Perfekt til genua når eg seila åleine.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en ny Bavaria 34 cruiser i 2000.  På mange måter en bra båt, praktisk innredning, kraftig motor med en VP på 29 HK, og den seilte helt ok, spesielt etter at jeg fikk utbedret en alvorlig feil.  Feilen var at jeg ikke klarte å få satt overvant til mere enn ca 15 prosent av bruddlast, og dette skyldes at det faktisk manglet 20 - 25 mm gods mellom dekket hvor masten var steppet, ned til mastestøtten inne i båten som igjen står på kjølen.   Når da overvantene ble satt hardt var det dekket som ga etter og kom opp....    Etter utbedring med mellomlegg i epoxy - utført av verksted i Kr.sand på regning  til  Lunde båt,  ble dette også ok.

 

Muligens er dette er feil på flere båter fra denne perioden,  så ta en sjekk under takpanel ved  masten at det er hel-ved mellom 

mastestøtte og dekk.

 

En annen ting er at disse båtene er veldig flate i forskipet, og slår så det virkelig skrangler i alt i motsjø, både på kryss og for motor.  Nå kom jeg fra en langkjølt Sparkman og Stepens 40, og klarte aldri helt å akseptere dette helt, så båten ble solgt etter tre år til fordel for en Hanse 371 som seiler veldig mye bedre og mykere i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Sunnmøre -   Klart mindre slag når du får 20 grader krengning, men også ganske dårlig fart om du krenger disse båtene så mye.  Forskipet er flatt, og akterskipet er flatt - og båten er bred i forhold til vannlinjelengde.  

 

Dette tilsier at båten skal seiles ganske rett for å holde farten oppe,  Har du gode seil, og bruker akterstagstrammer aktivt så seiler den ganske rett og med grei fart i forhold til andre tilsvarende båter,  men den slår så gebisset skrangler om du seiler i mere enn 1 m motsjø.

 

 Dett gjelder nok  mange båter fra denne perioden i størrelsen 30 - 40 fot.  Kommer du over 40 fot  skjer det på en måte noe med forholdet skroglengde og bølgehølyde, iallefall i bølgehøyder hvor vi normalt seiler, , og det oppleves mye mykere og bedre i sjøen. Vi seilte til Shetland med en Bav. 42  - myk og fin i sjøen selv under ganske friske forhold.

 

Ser at jeg skrev at dekket kom opp.  Det skal selvsagt være at dekket - hyttetaket kom ned pga. søyletrykket fra masten.

 

Jeg har aldri seilt Hanse 342, men om du går inn på myhanse.com er det en egen tråd om disse. 

 

Hansene er heller ikke feilfri, men det går mere på detaljer som ikke er like pent utført bak paneler osv.  Jeg har måtte sage ut mange 100 mm

hull i innerliner  for å kunne trekke og inspisere slanger og kabler.  Det er ganske enkelt med en hullsag og deretter sette inn en ventilrist for lufting.  Viktig både for å kunne inspisere og for å unngå mugg og lukt.  Skal du se på en Hanse fra denne tiden, så sjekk nøye for mugglukt

under køyer i forkabin og i stuerom under benker.

Link to post
Share on other sites

Trasig det du seier om slamring i motsjø. Kjekkast med ein båt som tar sjøane mjukt. Spørsmålet er om dette er noko som gjeld dei fleste nyare båtar, eller om det er båtar som er tydeleg værre/ betre enn andre. Ser sjølvsagt at t.d. ein Contrast 36 vil vere betre i motsjø enn svært mange nyare konstruksjonar, men så var det ynskje om ein litt nyare båt.... Ser ut som Bavaria 36/37 rundt år 2000 har litt djupare forskip, trur eg..

 

Har og høyrd om Bavaria 34 som måtte forsterke bunnstokken der mastestøtta står. Denne bunnstokken var hul, og enkelte eigarar hadde visst opplevd at denne ikkje tolte trykket frå mastestøtta når riggen var riktig spent.  Dette var visst ein enkel reperasjon om det vart gjort før det oppstod skader.

Link to post
Share on other sites

Bavaria har endret båtene gradvis hele tiden. Men spesielt fra midten på 2000-tallet ble båtene bredere, lettere, bedre bokomfort men mere vindfang i skroget, mindre kjøvekt i %. Summer av dette ble mer fokus på cruising. Derfor kom modellene Match opp for å fylle det sportslige segmentet. Det var heller ikke helt vellykket med unntak av 35-foteren. Det ligger en på Finn nå men har vel for høy mast for deg eller?  Husk at en bred hekk gjør risikoen for broach større samt at det girer noe mer i kraftig medsjø hvis farten ikke er høy nok. I begynnelsen av 2000-tallet var forskipet relativt skarpt og stevnen ikke så rett heller. Jeg synes det gir litt mer opp-og-ned i baugen enn nyere båter med rett stevn som skjærer rett gjennom bølgene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Har framleis ikkje handla båt, men det er det nærmaste det har vore:-) Kom ein Bavaria 32 for salg i går, med djup blykjøl og stor motor. 2005 modell. Nokon som har erfaringer å dele? Har lest i enkelte testar at denne er litt veik og urolig med vinden bakfrå. I ein tysk test av båten med djup blykjøl, skrev dei at båten var stiv, men krev aktiv formann:-) Er litt mindre enn vi ynskjer, men kanskje i ei fornuftig prisklasse... Synspunkt på denne båten?

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Orginale seil på båten, så dei bør nok skiftast om ikkje så lenge. Fristande med gennaker som du seier. Dersom eg ser meg litt om etter gunstige seilkjøp, bør eg kunne få denne med ny og oppgradert seilgarderobe til ein OK sluttsum. Fristande, men eg er som sagt litt usikker på egenskapane i litt tøffare forhold. Oppgradert seilgarderobe vil sjølvsagt hjelpe:-)

Link to post
Share on other sites

Prata med ein kar no i ettermiddag. Han hadde seila mykje med Bavaria 32, med nye og oppgraderte seil. Han meinte at mykje av dei negative kommentarane om at båten er veik, kom frå folk som hadde seila båten med orginalseil. Desse var etter hans meining dårlege, altfor djupe og lite formstabile. Spesielt genuaen. Med skikkelege seil blir det ein heilt annan båt, med mykje meir forutsigbare egenskaper.

Sjøegenskapane var også heilt OK, sa han. Båten er lett og levande, i tillegg til å ha ein brei bakende (då han kom). Dette gjer at han ikkje kan samanliknast med gamle og smale modeller. I forhold til mange av dei enda nyare båtane i samme storleik, meinte han at Bavaria 32 var enkel å handtere.

 

Så tja, hadde i utgangspunktet tankar om litt større båt, med tyngre kjøl! Kanskje er det likevel ein tanke å vurdere ein Bavaria 32?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser lenger oppe i tråden din at du ser etter båt rundt 36 fot pga barnebarn etc. Siden du da i utgangspunktet hadde tenkt deg større så er min menig at det er bedre å kjøpe større båt nå en å bytte båt etter kort tid fordi den ble for liten. Det blir ofte dyrere ( egen erfaring :-) )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...