Jump to content

hvordan kommer dere inn i båsen?


Avsluttet2

Recommended Posts

Vær bestemt!

 

Ha litt mer fart enn tomgang.

 

Tilt inn motoren ved sidevind for å få baugen mest mulig ned i sjøen.

 

Ta høyde for vind og strøm.

 

Lær deg hvilken vei propellen snurrer, og hvordan dette påvirker kursen ved manøvrering forover og bakover.

 

Når du er kommet godt inn i båsen, sett kort og konsist i revers.

 

Ha likevel dempemateriale innerst i båsen/på sidene som gjør at du tåler en liten 'dunk'. Den vil komme før eller siden -

og helt sikkert når mange ser på :blush:

 

Husk at øvelse gjør mester!

 

PS. Skibsplast 655 er en daycruiser med svært mange gode egenskaper. En av de få negative er at den er høy i forhold til lengden, og danner et stort vindfang. Jeg har måttet streve en del med å lære å legge til i vår noe vindutsatte havn.

Link to post
Share on other sites

snu båten på utsiden av innfart på skrå opp i vinden

du driver bakover og sidelengs og finregulerer ved å gi litt gass fremover kombinert med fri

avh. av hvor mye baugen driver ift. resten av båten vet du etter hvert hvor mye du skal holde den opp

poenget er at momentet i det du gir litt ekstra gass inn i båsen ikke er med vinden og at du ikke får "sentrifugalkraften" i tillegg til vinden ved å svinge med vinden i ryggen.

Link to post
Share on other sites

Da var det bare å hoye: "Kan du vente litt, jeg er nybegynner?"

Jo, jeg har sansen for den Lars H. Men det er ikke så lett å bruke den når man fortsatt kommer opp i situasjoner der man føler seg som en nybegynner - - etter å ha hatt båt i mange år.

Har du det slik også? Sist helg da jeg skulle inn glemte jeg å sjekke vindretningen, og selvfølgelig kom den fra nord i stedet fra syd som det nesten alltid er i havnen. Da kom jeg noget på skjeive inn, ja. Glad for at naboen som nettopp hadde fått sin båt på plass tok et tak og hjalp meg inn. Og jeg har hatt den samme båten på samme plassen i 18 år! :blush:

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har en 19 fots daycruiser - og hadde samme problemet som deg de første ukene. Jeg ligger i en havn med lite vind - men uansett er det først jeg gjør å sjekke vindretningen, og ta høyde for den. For meg funker det ikke å gå på tomgang - synes båten går for fort da. Jeg sliter nok litt på giret (90 hk 4t Mariner), men velger å ta en så stor sving som mulige inn mot båsen min, og på de siste meterne siger jeg i fri, og gir et par slag på ca 1 sekund fremover for å holde på farten, så ett sekund i revers når jeg er i båsen.

 

Blåser det mye må jeg være mye mer kontant og bruke mer fart - men jeg liker det ikke - har en gang for mange år siden fått propellen full av tau akkurat når jeg skulle bakke opp. Det ble ikke store ripa i baugen - men jeg følte meg som en komplett idiot - det så ut som om jeg med viten og vilje ga gass og kjørte rett i brygga!!!

 

Hvis vindforholdene tillater det - så synes jeg det er best å bruke minst mulig fart, bare gi noen slag forrover - men altså - ved mye vind er det bare konstant drift på propellen og litt fart som fungerer på en lett og litt flat båt.

 

Øvelse gjør mester!

Link to post
Share on other sites

Mange gode svar her. Men jeg er tilhenger av fart. Ikke vær redd for fart når du skal inn i båsen din. Og den berømte oppbakkinga til stopp før du tørner inn har jeg aldri fått grepet på. Det blir bare møl for meg ihvertfall,

Jeg liner opp i god tid med høyde for vind og strøm og går i båsen med gode 2,7 - 3 knop-og så en dæsj akterover for å stoppe. Funker hver gang.

Der jeg lå i forifjor var det betraktelig trangere og da var invalidepjopellen et nyttig hjelpemiddel hvis opplininga ikke var bra nok.

Link to post
Share on other sites

Mange gode forslag her til alle forskjellige båttyper, har selv en Hanto 24 jeg har lært meg og bakke inn i "båsen" det går veldig greit men må bestandig ta høyde for avdrift for her hoss meg kan det være mye vind på tvers av "båsen" det er vel et par ganger på de fem åra jeg har hatt Hanton at jeg må ha tatt en runde ekstra. Det gjør jo ikke så mye det tar et par minutter ekstra. Også er det så mye lettere og entre båten da utliggeren er litt for kort. Det går fortere og stoppe opp når jeg setter giret forover, nå jeg da ligger stille går jeg bak på badeplatformen og fortøyer bak og så går jeg forut og fortøyer der.

 

Men vi har alle våre metoder

Link to post
Share on other sites

Ta høyde for vind og strøm.

 

PS. Skibsplast 655 er en daycruiser med svært mange gode egenskaper. En av de få negative er at den er høy i forhold til lengden, og danner et stort vindfang. Jeg har måttet streve en del med å lære å legge til i vår noe vindutsatte havn.

 

Ja takk.... :eek:

 

Jeg har Skibsplast 655 og har i 4 år hatt min båtplass på "påstrømssiden" (på oversiden av bryggen) i Nidelva i Trondheim. Med stor vannføring med mye virvler i vannet og i tillegg noe vind på tvers av elvestrømmen kan det være riktig festlig å manøvrere seg inn i båsen :blush: Der det er slik strøm som i en elv er likevel min erfaring at det er bedre å bruke litt ekstra tid og ta det med ro enn å sjanse på å være "kontant" og rask.

Link to post
Share on other sites

Mange gode råd her tj. Har laget en liten skisse som viser hvordan jeg går inn i båtplassen. Jeg benytter to alternativer, og velger etter vær og strøm.

 

Bilde

 

Trond

<{POST_SNAPBACK}>

Har du mulighet for å bruke det blå alternativet (ja, jeg vet det er mye lettere med 2 motorer) så slipper du dreieeffekten som båten vil ha dersom du benytter det røde alternativet. Sistnevnte vridning er vanskelig å stoppe, og innebærer som regel at du treffer den ene utriggeren med båten på skrå.

 

Fendre godt og ikke ta det så høytidelig. Alle sliter lenge med dette her. og når en tror en har lært det og gjort noen fine tillegginger så gjørman en brøler igjen og ser ut som en nybegynner :wink:

 

Selv skal jeg legge litt enkel fendring på skråjernene, og begynne å øvre på å bakke inn. Det blir sikkert morsomt å se på :smiley:

Redigert av KOB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv skal jeg legge litt enkel fendring på skråjernene, og begynne å øvre på å bakke inn. Det blir sikkert morsomt å se på  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Med invalidepropell er det faktisk vel så lett å bakke inn som og gå fremover. Minner litt om rygging med bil. Ved lukeparkering bryggelangs har jeg bare gode erfaringer med å bakke inntil og styre meg på plass med baugtrusteren :smiley:
Link to post
Share on other sites

Så her gjelder det altså å være litt tøff og bestemt og holde farten helt inn i båsen. Jeg får ta mot til meg og prøve neste gang.

Får jeg den først inn i båsen er jeg "reddet". Nordavinden som tar mest blåser båten inn i båsen.

Takker for mange gode råd, det være seg tau på tvers av båsen, bryggefendere, tepper og annet.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Fendre langt nok ned så ikke fenderne "ruller" opp på utliggerne, og ikke nærm deg brygga med mer fart enn du har lyst til å kjøre i den med.

Link to post
Share on other sites

Er en ganske fersk båteier selv, og det å legge til- komme seg inn i båsen er ikke altid like lett. Heller ikke så elegant bestandig heller. Mange gode forslag her. Skal ta meg selv i nakken å sette av noen timer til å trene på dette. Har stor tro på å gå litt lenger inn i havna å snu båten for så å gå rolig inn i båsen. Skal øve på en krapp sving, så bakke - så forover å inn i bås. Men en erfaring jeg har gjort er å ikke være redd for å bruke motoren. For sikkerhets skyld bruker jeg sidefendre og.

Link to post
Share on other sites

Du verden så godt å se at alle ikke er verdensmestere. Jeg har alltid tenkt at alle båtforeninger med respekt for medlemmene, skulle arrangere "legge til kurs". Lage en bås av gummi, slik at nybegynnere og andre kan trene trygt uten å knuse båt eller brygge.

 

Applaus til tj, som turte å bringe dette på banen.

 

Faxen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det er bare øvelse som skal til - du kan feks legge ut to bøyer og lære deg å legge båten død langs med disse fra alle forskjellige kurser og vindretninger... Etter en stund så blir det straks mye bedre, det som funker for meg, i alle fall, er å visualisere alle kreftene som påvirker båten - og så bruke erfaring og trening til å få det totale bildet.

 

Det ble et langt innlegg dette - dere som ikke liker skrytehistorier får lese noe annet...! Synes bare det er så veldig interessant å beregne og å kjenne alle kreftene som virker på båten...

 

Har hatt noen spennende år med først Albin Vega seilbåt, der propellen er festa rett bak roret. Altså nesten null rorvirkning i lav fart, både bakover og forover! Da blir det tydelig hvordan den vrir seg på propellen, og dette kan brukes. På påhengsmotor er vel dette neglisjerbart, men med innabords kan det være nesten som en baugpropell når det brukes riktig.

 

Dermed ble prosedyren for Albin Vegaen følgende:

 

Gå inn langsmed bryggeanlegget. Legge over 90 grader inn mot båsen. Passe på å legge over litt for mye, men med senter av båsen rett fremfor senteret av båten. Deretter sørge for at båten vrir seg lilt tilbake idet den siger inn ved å sparke med propellen. Et kort, kraftig spark gir mer vridning, mens et langt et på lavt turtall vrir mindre...

 

Dette funka ganske bra de dagene jeg konsa, men noen ganger var det nødvendig å gå ut igjen...

 

Siste året har jeg hatt en motorseiler som er direkte vrien å manøvrere. Den er høy, og driver nesten like bra som Vegaen med storseilet oppe... Har nok for lite ror, og vrir noe vanvittig... I praksis går den kun i en slak bue til ene siden på lav fart akterover. Men det lar seg gjøre å finne veier rundt dette. Lå på Aker Brygge i vinter, og det var veldig trangt å legge til . Startet vintersesongen med å bruke tilnærma samme teknikk som på Vegaen - men med å beregne avdriften i tillegg. Dette funka i lite vind, men selv da endte det ofte med å måtte gå nesten helt ut igjen flere ganger. Samt å snu båten innerst i anlegget med en halvmeter i begge ender...

 

Til slutt fant jeg teknikken som funker også i mer vind. I innløpet til plassen var det jo nesten alltid medvind inn, noe som ofte førte til at den vred seg for mye i det jeg skulle bakke inn i båsen. Det hører med til historien at akterenden driver mest med vinden.

 

Løsningen var å bakke inn. Vanskelig siden den hele tiden skjente ut til den ene eller andre siden. Det blir mye ratting av sånt, gå akterover en stund, se hvilken vei den driver av, sveive roret over for å gi et spark fremover som retter opp båten. Roret tilbake til styrbord for å kunne gå noenlunde rett bakover, tomgang for minst mulig vridning. Fortsette slik innover til båsen nærmer seg, for deretter å gi et spark fremover som snur båten mens den glir akterover. Dermed glir den forbi båsen mens forskipet driver hurtigere med vinden enn akterskipet på grunn av vridningen. Denne vridningen ble så opphevet av akterskipet har størst vindfang, og båten ligger et lite øyeblikk i den vinkelen som passer for å trekke den inn i båsen. Så et godt trekk akterover, en rask oppretting med et spark fremover mens den siger inn...

 

Det var skikkelig morsomt å finne denne måten å gjøre det på - satt og tenkte og kikka lenge. Men det funker veldig bra - med denne båten i alle fall!

 

Nå ligger jeg i en havn som er lett å legge til i - men får allikevel god bruk for disse krumspringene. Lasta av en motor innerst i havna forleden - det var egentlig alt for trangt... Omtrent 1 meter akterover var det en rampe som trua med å drepe propellen, og båter rett foran baugen... Kraftig pålandsvind også - og grunt! Kom greit nok inn, men IKKE ut...!

 

Løsningen ble et varp - fikk en kamerat til å trekke akterendene opp i vinden fra en annen brygge. Gikk ut lykkelig og fornøyd - og oppdaga at her bærer det rett i steinmoloen... Klin umulig å få den helt opp mot vinden, prøvde å gå fremover for å rette opp, ble bare mer og mer skjeivt... Endte med å legge kjettingen fra baugsprydet mot brygga før det gikk galt, sparke godt fra og rette opp... Måtte snike meg helt inntil ene brygga og starte med rotasjon ut for i det hele tatt å komme meg ut av den fella...

 

Det har vært mange lignende situasjoner med denne båten, og hver gang har jeg på en måte vært glad både fordi det gikk bra, og fordi jeg føler jeg får mer og mer kontroll over skuta... Selv om den bare er på 6-7 tonn og 31 fot, gjør det at den er forjævlig å finmanøvrere det lettere å lære det som trengs nå som jeg har skaffa meg Hankøfjord på 50 fot...

 

Og så er det skikkelig morsomt da, å komme inn i en havn med mange kritiske tilskuere... Prøve seg på et c-moment, se at de bare veeeenter på at du skal smelle i brygga... Legge skuta død 10 centimeter fra bryggekanten, spasere i land med en tamp... Da blir det ofte et smil selv fra fiskere og gamle gubber! Tror det er noe som henger igjen fra barndom på sørlandet dette, et behov jeg har for å vise meg kanskje? Det gikk liksom sport i det å glane på alle som skulle legge til - sørge for at de hadde litt press på seg! Ble nesten som en idrett egentlig - hadde kanskje vært morsomt å gi karakterer som i hopp, hehe!

 

Nei, nå gleder jeg meg til å få fritidsbåtlappen - og å sjekke hvor mye jeg kan få Hankøfjord til å sparke sidelengs!

Link to post
Share on other sites

Hulda bakker inn, det er stress når det blåser stikker og strå. Bulker jeg med brygga, vil jeg kutte strømkabelen med eksosrørene. Kabelen er helt ny, og viselig plassert akkurat der den ikke burde være plassert. Jeg må finne noe 4X4 og fendre med.

 

Ellers støttes hschrde, finn ei bøye og tren der. I min barndom hadde jeg 25 kvm spissgatter, uten motor. Det ble lagt til ved bøye og brygger. Vi bakket fokk, vi kunne til og med bakke båten på plass ved hjelp av kun seilkraft, vi kunne seile sidelengs. Etter litt trening bommet vi aldri. Dette greier jeg ikke i dag med Hulda. Det går nedover med de gamle guder.

Link to post
Share on other sites

Mjøssatte min Saga 27 i går, denne båten er ny for meg, kom meg ut og som snekker flest er ikke sving akterover det beste for en ”gammel tante”. Lav vannstand med maks 20 cm vann under kjølen gjorde at det er veldig trangt om plassen ved tillegging. Kom meg ut på dypt vann og begynte å se hvordan båten oppførte seg ved manøvrering, trente en ½ time på å snu på femmøringen og ikke minst få akterenden dit jeg ville ha den. Det er hydraulisk gir på båten og følte at jeg ville gjøre meg godt kjent med dette før jeg la til kai for aller første gang. Dette giret gir en forsinkelse på ca 1 sek. fra spaken settes i gir til giringen faktisk skjer. For å snu båten på femmøringen jibba jeg bare girspaken fram og tilbake mellom frammover og bakover samtidig med at roret ble brukt, funka meget godt.

 

Det var godt vær på Toten i går og mange sto å så på da jeg kom inn til kai, de var spendte på om det gikk greit å legge til med så lite vanne. Tumleplassen ”veldig liten” ved tillegging akkurat nå. Mulighet for å kjøre rett inn i båsen eksister ikke. Jibba meg rundt med seine tikk-takk på girspaken og store rorutslag, det hele foregikk med lite motorkraft(tomgang). Tilslutt var det bare å gli inn i båsen. Dette var etter en liten tur med øvelse med denne båten, har hatt en del forskjellige båter opp i gjennom tiden og på snekker fungerer dette med aktiv bruk at forover og akterover godt for meg.

Link to post
Share on other sites

Var ute i dag og da jeg kom inn igjen blåste det bra.

Kvidde meg som vanlig, la ut fenderene og gikk inn mot båsen.

Har alltid prøvd å ta en stor sving, men i dag skiftet jeg taktikk. Jeg gikk med litt større fart enn jeg pleier og mye krappere sving. Fikk da baugen inni og båten vred seg fint inn i båsen ved hjelp av utliggerene. Litt gass framover så var jeg helt på plass...

Skal jeg bruke denne teknikken så er jeg nok avhengig av å fendre utliggeren på ene siden eller strekke et tau slik som et av forslagene var.

 

Takk for alle gode råd!!!!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier også å gå forholdsvis nær "min" side av brygga, stoppe opp og så en krapp sving inn mot båsen. En liten vipp på gassen så smetter baugen inn i båsen. Båten svinger som regel mest ut med hekken, så det er greit å ha god plass på motsatt side. Har pleid å ta det meget forsiktig, da 18hk og vridbar propell ikke har noen direkte imponerende bremseeffekt for å si det slik.

 

Har ikke prøvd plassen med den nye båten ennå, men med større dybde, større ror og 3x effekt så burde det gå som en lek! Den virket i alle fall meget lettmanøvrert det lille jeg har fått prøvd den så langt.

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men hander om å legge til i båsen.

 

På Søndag var hele fam. ute og innviet den nye båten. Mange folk nede ved brygga når vi skulle legge til etter en fin tur. En "eldre" herremann kommer inn 5 min etter oss. Nyere 14-fot m/10hk påhenger. Har ikke sett han før, men han så virkelig ut til å ha hatt båt før. I god fart inn mellom båsene (5 knop er for mye her), tok en krapp sving og inn mot båsen sin. Så full gass - forover :confused: (tok nok feil mht giret) og rett inn i brygga. DUNK!!! Tok et par sek. før han innså feilen han hadde gjort. Trodde nesten han forsøkte å ta opp båten på denne måten :lol: Han var ikke så høy i båt-hatten sin iallefall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...