Jump to content

hvordan kommer dere inn i båsen?


Avsluttet2

Recommended Posts

Dette er en gammel tråd men det er vel sikkert mange som søker og kommer over den etter at de har frustrert en kald og mørk høstkveld etter en strabasiøs jomfrutur med den nye båten i 4 meters bølger (ja man vet aldri!)

Uansett kom jeg over denne videoen på YouTube fra Upptäck Baatlivet:

Det er enda flere videoer der. F.eks. legge til langsmed brygge, naturhavn o.l.

Er veldig imponert over disse små og enkle videoene som de har laget. Kjempegøy å titte på disse nå midt på vinteren når man sitter hjemme med sjøsyka :)

Var no rimeligt vindstille i den filmen
Link to post
Share on other sites

Jeg bakker inn med en 21 fots daycruiser med stort vindfang. Det er i tilleg strøm i elva samme vei som jeg bakker. Så styring har jeg ikke. Enten treffer jeg eller så må jeg avbryte. Men det går bra etter litt trening..

bilde

Det er i tilleg dobbelbås.. Båt nr 3 med mørk kalesje..

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

 

Hei.

 

Og hvem har ikke hatt problemer før det ble LITT lettere med trenig? Som fersk båtfører, hadde aldri ført annet enn 12 foter med påhengs, skulle jeg ut med min Saga 27 aller første gang. Hadde fått selgeren til å legge henne på plass med akterfortøyning i blåse. OK, jeg løsnet tampene, la rattet helt over for å bakke babord. Men med rett aksling og litt sidevind, bakket hun styrbord! Vel, vel, trangt var det så jeg bakket videre utover, litt sikksakk riktignok, men ut mod elven (med noe støm) bar det. bakover! Og selvfølgelig kom det en større seilbåt inn. Da var det bare å hoye: "Kan du vente litt, jeg er nybegynner?" Og han stoppet og smilte mens jeg bakket forbi ham med centimeters klaring. Vel ute i strømen snudde vi heldigvis på oss, jeg vet ikke hvordan, og vi kom oss ut!

 

bilde

 

Lars H.

Skjønner ikke hva folk surrer med når båten skal kjøres i båsen. Såre enkelt med litt selvtillit

 

 

 

https://vimeo.com/131068903

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I den nye båsen la jeg et tau med rykkdemper på tvers over båsen, i lufta, ca en meter fra brygga. For at tauet ikke skal henge i vannet og få en V-form så er det festet med et tynt tau inn mot brygga. 

 

Om jeg bommer litt på farten så dempes den fint mot tauet. Med dette og bryggefendere så har jeg litt mer margin og slipper å treffe helt perfekt osv. 

----

 

Sånn ellers så pleier det å gå greit. Eneste var forrige plassen jeg hadde båtplass, der var det så smalt mellom bryggeradene at jeg ikke alltid klarte å snu når vinden var feil. Da måtte jeg bakke hele veien ut, men det er jo greit nok så lenge en har en båt som lar seg styre akterover. 

Link to post
Share on other sites

I den nye båsen la jeg et tau med rykkdemper på tvers over båsen, i lufta, ca en meter fra brygga. For at tauet ikke skal henge i vannet og få en V-form så er det festet med et tynt tau inn mot brygga.

Har sett likedan ordning i en av nabobåsene hos oss, men uten rykkdemper.

 

Slik gjorde jeg det i båsen på gamle båtplassen:

 

bilde

 

Vurderer å gjøre noe lignende med nybåsen.

 

Har man godt med sidevind og skal inn i en trang bås med andre båter som stikker langt utenfor på begge sider, så må man nesten ha litt fart, ellers blir avdriften ukontrollerbar. Da er det kjekt å ha godt med sikring.

Link to post
Share on other sites

Syntes det var vanskelig da jeg først kjøpte båte men nå, etter 2 sessonger, kjører jeg bare rett inn uten å "tenkte" for mye på det. Eneste jeg måtte gjøre denne sessongen var å spikre fast en refleks på enden av båsen slik at jeg slipper å lete etter riktig bås.  Men jeg synes båter med påhengsmotor er mere trøbblete å manøvrere en min 7.6m halvplanerende med innenbords.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg har min første drevbåt og den første med stor motor, bare hatt snekker og seilbåter i 32år før denne.

Viking 28 med V8 bensin og noen gamp.

Første tur i dag og erfarer at minste fart er ca 3knop, ned til 2,7 i full sving.

Nå har jeg båtplass ytterst på brygga med enkel tilgang så den er jo ganske enkel, blir spennende på trange steder.

Går det ann å bremse farten med flapsene helt nede? kan man bruke flapsene til å styre med i fri? hva med å ha drevet helt opp for å få mindre fart?

Eller er det bare å ha 3knop helt inn å gi den en kraftig bakover for å bråstoppe? ser mange gjør det.

Tar gjerne tips på dette  :clap:

Link to post
Share on other sites

Som svar på det siste, så er det å bruke mye motorkraft som kontra, bare med på å gjøre vondt værre... Nesten. :)

Bli kjent med siget i båten, etter at du har koblet fri. Utnytt siget. Du kan styre også med båten i fri. Legg til med baugen mot vinden. Se på flagg eller vindfløer på toppen av seilbåtmaster for å se vindretning.

Har du høyreroterende propell, singel, så vil båtens hekk trekke mot babord i revers. Utnytt det.

Jeg er vant til å håndtere 31fots motorbåt som har minst 3 knop på laveste turtall og går aldri høyere på turtall enn laveste tomgang, i gir, når jeg skal legge til. Det blir enorm kraft og bare tull om jeg øker turtallet. Da har jeg tullet det til i utgangspunktet.

 

Tar det heeeelt med ro når jeg legger til.

 

Igjen, utnytt siget.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Oystein Ny, jeg har også samme "problem" som deg. Min båt kjører over 4 knop på miste turtall. Jeg drar ned trimflapsene når jeg går inn i trange havner, da minker farten til drøye 3 knop. Går så inn og ut av gir jevnlig og lar båten gli i den retningen jeg skal. Løfte og senke drevet gjør jeg ikke lenger, har ikke merket noen effekt. Løfter innimellom om jeg er redd for at det er grunt. Følger godt med på vind og tar det sakte, sakte. Avdrift på strømninger er minimal, det er vinden som teller på min båt (helplaner).

 

Min bås er innerst på babord side og jeg legger inn med hekken først (for å gjøre det litt ekstra vanskelig). Jeg går ganske langt mot babord inn mot båsen på "gli-fart". Stopper opp fremdriften når jeg ligger rett utenfor båsen. Kjører så baupropellen for å vri båten med hekken mot plassen min. Her også kjører jeg et støt eller to og så lar jeg den gli til den er i posisjon og stopper opp bevegelsen før jeg går videre (liker å stoppe en bevegelse før jeg går til neste, dersom jeg driver i en retning samtidig som jeg setter i gang noe nytt så blir det fort uoversiktelig). Så bakker jeg med drevet rett bak (duoprop så den drar ikke til siden) og styrer med baupropellen. Det er ingen mulighet for "styrefart". Jeg er for nærme moloen og det er grunt nærme den. 

 

Erfaringen de siste ukene er at så lenge jeg bare tar det meget med ro, går inn og ut av gir og planlegger med hvor vinden "blåser" meg så går det så fint så. 

 

Planlegging for hvordan avbryte er også smart. En gang ble jeg blåst mot moloen og da måtte jeg legge over mot babord sånn at drevet dyttet hekken vekk fra land samtidig som jeg brukte baupropellen for å skyve meg litt sidelengs mot styrbord. Dette gikk fint, men kun fordi jeg hadde fundert på hvordan jeg skulle gjøre dette på forhånd. Hadde ikke kommet på den manøveren uten å ha testet og tenkt den ut. Samtidig har jeg også lært meg hvor mye jeg må dreie på rattet for å gå fra maks utslag til rett bak. Jeg har ingen ror-indikator så det å vite hvor mye du må dreie på rattet før drevet/roret står rett er smart. 

 

Men IPS så gøy ut ... kanskje neste båt?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Går det ann å bremse farten med flapsene helt nede? kan man bruke flapsene til å styre med i fri? hva med å ha drevet helt opp for å få mindre fart?

 

 

Ja, det hjelper litt. I tillegg så går båten litt mer stabilt (mindre pendling høyre/venstre) med trimplan helt nede noe som jeg synes er en fordel i trang havn.

 

 

Eller er det bare å ha 3knop helt inn å gi den en kraftig bakover for å bråstoppe? ser mange gjør det.

Tar gjerne tips på dette  :clap:

 

Jeg bruker heller litt inn og ut av gir slik Sjøbliss skriver, prøver å unngå voldsomme gasspåslag.

 

Men der dette faktisk er nødvendig er hvis du skal snu når du bakker for å motvirke propellpadling så det bare går sidelengs, da kan litt ekstra gasspådrag hjelpe. Men det er jo litt risky å gi på inne i en trang havn. Som Sjøbliss skriver kan man lære seg å utnytte denne effekten men det har ikke jeg fått til helt ennå. Er på 3dje året med drevbåt.

 

Har ikke baupropell og IPS ser jo ut som ren skjær luksus :giggle:

Link to post
Share on other sites

Takk så mye :-) 

Da prøver jeg sakte fart, ut/inn med gear, med/uten flaps og utnytte siget.

Blir spennende å se om jeg blir like komfortabel med dette som jeg har vært med snekke og seilbåt.

Seilbåt og særlig katamaran med motor i hvert skrog er jo i særklasse når det gjelder dette synes jeg.

Baupropell og IPS hadde sikkert vært fint men jeg prøver å klare meg uten, koster litt mer enn jeg er villig til å betale foreløpig.

Link to post
Share on other sites

I alle fall i hjemmehavna synes jeg naboene er riktig så flinke å hjelpe til, både når jeg går og når jeg kommer tilbake igjen. Gjerne dette har noe med at flere båteierne langs brygga drøser litt av og til og dermed blir kjent med hverandre? Synes ikke det er så mye bryet å hjelpe til selv heller, har mang en gang tatt i mot båter på brygga. Noen "vil" ikke ha hjelp, sikkert noe med egen stolthet å gjøre eller at de er mange nok ombord til å klare seg selv. Gidder ikke tvangshjelpe folk, men ser jeg det sklir ut og at tilleggingen ikke går som planlagt trår jeg selvfølgelig til med en hånd og to. Når jeg kommer mot havna forbereder jeg meg alltid på å klare alt selv (ikke sikkert det er folk ombord i de andre båtene til en hver tid), men ser på det som en kjekk bonus om noen hjelper til om de kan. 

 

Jeg legger alltid til med raua inn, både på grunn av at fortøyningene er lagt opp til det og fordi det er greiest å stige ombord akter (stiger ombord en del ganger i løpet av en dag). Båten min trekker godt mot babord under bakking, noe jeg utnytter ved å legge meg ca. midt mellom flytebryggene på vei inn for så å bakke opp når jeg har passert båsen min. Er det vindstille trenger jeg nesten ikke bruke roret da båten trekker seg mot babord og dermed svinger fint inn i båsen. Er det vind må jeg kompensere. Har dessverre ikke baugpropell, noe jeg har savnet en del ganger i trange havner og med sidevind. Et par ganger har det vært så mye sidevind at det ikke har vært forsvarlig å bakke inn. Prøver gjerne et par forsøk for så å legge til med baugen og bruke turfortøyningene fram til jeg kan snu båten når vinden roer seg.

bilde

Link to post
Share on other sites

Ligger man i en svensk gjestehavn og blar opp noen hundrelapper for et par ankerfester føler man seg sikkert velkommen. Helt annerledes er det ute i skjæra når beflaggede norske båter fortrenger svenske og det er konkurranse om plassenene. Da får man sjelden hjelp og svensson fortsetter å lese i boken eller ser en annen vei når en norsk båt fortøyer like ved og det henger aldri fendere ute. Det er jungelloven i Sverige.

 

Har vel heller aldri sett noen stige ned fra flybridgen for å hjelpe ei tresnekke med 3 barn uten vinsj og visp når de fortøyer. Sånn er det bare Lars.

Link to post
Share on other sites

Kanskje, kanskje. Det blir vel kanskje litt for mange båter med norske flagg i den svenske skjærgården i fellesferien, det er vel ikke til å stikke under en stol.

 

Jeg følte meg i allefall veldig godt tatt i mot da vi kom til Skärhamn en tidlig morgen i Desember, det var fantastisk. For ikke å glemme Kungshamn, hvor Svensk tok i mot oss først for å gi oss vann, og så for å anvise plass i gjestehavna.

 

Men digresjon. Dette handler om å komme seg inn (og ut) av bås, vi har jo en egen tråd for opplevelser langs svenskekysten :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...