Jump to content

hvordan kommer dere inn i båsen?


Avsluttet2

Recommended Posts

I øvrigt har jeg fået et nyt problem ved tillægning på min rigtige plads. Her ligger jeg mellem træpæle. Det der nogle gange sker, er at båden (der er markant tungere end alle mine tidligere både) rammer en træpæl enten på grund af vind eller bådens egen inerti. Bådens vægt betyder så, at træpælen "fjedrer": Bådens vægt presser pælen til siden og den fjedrer herefter tilbage og skubber båden over i den anden pæl, der så ligeledes fjedrer...og så har man et flipper-spil i overstørrelse...

 

Jeg ved ikke om der er nogen, der har gode råd her. Bortset fra ikke at ramme pælen, da. Det er jo ikke fordi jeg VIL ramme den, det viser sig bare umuligt at undgå.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

jeg ligger litt vanskelig til og har vært lenge på samme plass

99 av 100 smyger jeg meg fint på plass , går opp på ripa , hopper i land, med gearet i fri og tar i mot båten

og smetter ferdige fortøyninger på plass .

den hundrede gangen vil jeg overhode - ikke i det hele tatt, snakke om !

Link to post
Share on other sites

Hadde en skaar snekke på 24 f en gang, med vribart propellanlegg og frikobling, måtte jo ha litt fart for og styre, så kom etter en tur på sjøen i godt sig, og sikta inn båsen, slo den i fri, vred om og skulle koble inn igjen, problemet var at dritten ikke tok tak igjen, og jeg gikk i brygga med et brak, noe flaut,men heldigvis sent på sessongen

Link to post
Share on other sites

Mne med den forrige båten som veide snaut halvparten, ble det mye flipperspill i litt dårlig vær...

 

Joda, det her gjaldt nok det forrige båten - en Mekling med hekkaggregat. Den jeg har nå - en Vista 28 er en blytung motorseiler som nok er lettere og handtere i havna. men den ligger fremdeles - på andre året - inne til restaurering, så jeg har ikke noen erfaring med denne enda.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger i en elv, (ferskvannskjører motoren hver gang jeg kommer hjem i havn) og sliter en del når kraftverket slipper mye vann eller ved sterk vind. Jeg kommer inn fra høyre side, på bilde, og må legge meg 1/3 ut i elva før jeg tar 90 graders svingen. Ligger jeg lenger ute tar strømmen eller vinden tak før jeg kommer meg inn. Lirker meg inn med vridbar propell på tomgang. Har jo ikke styring uten propelldrift pga aksel og ror. Ved mye strøm/vind må jeg gå opp med god fart fram til svingen inn, deretter bruke båtshaken mot båten på nedsiden mens jeg lirker litt for å deretter gå bestemt inn og slå bakk. Krevde en del øvelse og trening men går stort sett greit nå. Veldig greit med ferdigspleisa taulengder liggende på brygga. Redningsbøya som flyter ved siden av båten hengte jeg tilbake på plass for "ente" gang etter at bilde var tatt. Noen, og jeg tror jeg vet hvem, synes det er forferdelig gøy å hive de på sjøen. Vurderer å "tilfeldig" dytte en av de over kanten på brygga der hvor det mangler bøye neste gang jeg ser de der....

 

P.s. På en av de første turene med skuta skulle jeg bunkre i sponvika. Pæla trebrygge som stikker 30m ut, jeg skulle legge meg med baugen rett på enden for å sette i land en. Verken jeg, brygga eller det 5-6 personene som stod der glemmer vel det noen gang. 5500kg i to knop rett i brygga....Har fått litt mer føling med vridningen og bakken nå da..... :rolleyes:

 

137.jpg

Redigert av Arve A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok stor forskjell på båttypene hvordan situasjonen bør angripes. Synes likevel alt for mange går til kai uforberedt og med for stor fart. Hverken fendere, tau eller mannskap er klare. Er alle forberedt, utstyr klar og farten rolig og forsiktig så går det som regel bra. blir det en liten feilberegning av kursen, så er det bare å bakke opp og forsøke på nytt.

Link to post
Share on other sites

Enig med siste taler her. Alt for mange ganger har eg blitt offer for båter(motorbåter) som kommer inn i havna uten fendre og fortøyninger klare. Sist eg låg i Bergen så kom det ein, aleine i båten, smalt i sida på meg, eg hadde 2 fendere ute heldigvis , og forsøkte deretter å holde 31 fot båt mens han skulle finne fortøyningene fram. Og ja eg hjalp til når eg oppfatta situasjonen. Og dette er bare ein av gangene, er det for smale dollbord og vanskelig å gå på dekk som gjer dette?

 

 

Eg skal heldigvis skifte båtplass om ei veke, for der eg har plass nå, kan eg bare glømma å komma inn med litt av æren i behold om det blåser litt.

Redigert av JGH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ytterst sjelden at jeg har problemer med å komme inn i båsen, har hendt et par ganger at jeg har kjørt inn i nabobåsen og fortøyd, gått hjem og fått telefon dagen etterpå. De fleste skjønner sikkert hvorfor, :drink: . Men trening, erfaring og øvelse med forskjellige båttyper gjør at fortøyning ikke lenger byr på de store utfordringene for å si det slik.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei,

 

En kveld etter at jeg og yngste matrosen hadde vært på guttetur med båten,overhørte jeg min kone spørre han ved leggetid "krasjet pappa båten når han skulle legge til i dag"?

He he :lol: sier vel litt om hva hun er vant til. Etter at vi gikk fra 23 til 33 fot så hadde jeg en liten innkjøringsfase før jeg fikk dreisen på hvordan jeg skulle gå inn i båsen.

 

Mvh

BB

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Å legge til i hjemmehavna, er en såpass krevende øvelse at jeg alltid må pisse før jeg begynner.

:lol: :lol: :lol:

 

Artig tråd med mye god trøst for oss evige skogsmatroser. Nå har jeg ny 20 fots daycruiser og trangt område ved båsen i hjemmehavna. Faktisk er det verre å komme seg ut av båsen enn inn i den, synes jeg. Ved vindstille går det vanligvis bra, men er det litt vind, og båten først har begynt å vri seg til en side akterover (og baugen snurrer rundt), er det omtrent helt umulig å rette den opp igjen uten at hele båten med godt sig nærmer seg nabobåter og deres påhengere som ligger der som opptiltede, utstikkende sverd på rekke og rad. Har hatt to nestenulykker, men med flaks og åndsnærværelse(?) har jeg hittil unngått smell. Så vidt. :smash:

 

Foreløpig har jeg bare hatt båten i to uker, men håper at manøvrering i havn etter hvert blir mer rutine. Å montere baugropell på en 20-foter er vel feigt? (Om mulig i det hele tatt ... )

Link to post
Share on other sites

så stor 36 foter med overbygg må jo bli litt spennende i sidevind uten visp i baugen? selv med 2 maskiner?

 

en venn har forøvrig den mest lettmanøvrerte båten jeg har prøvd, 2 hekktrustere, 1 stooor baugtruster, også sånn fin spak som kan dyttes alle veier, dette på 30 fot...

Link to post
Share on other sites

Etter å montert baugpropell i vinter kan eg fortelle hvordan eg løser dette. Eg kjører inn i havna og går rett mot land. . Holder så godt BB eg kan, og når eg nærmer meg min bås som er nr.2 SB fra land bakker eg med full sving SB. Da "drar" eg hekken mot opningen. Så lar eg båten roe seg før eg starter med å finjustere den mot opningen. Er det ingen vind og strøm i sjøen går dette uten bruk av baugpropell. Når eg ser båten treffer inn i bås så går eg på badeplatform og kontrollerer mens eg står klar med fjernkontroll og finjusterer med baugpropell. I år går dette som en drøm.

Kort hvordan eg gjorde dette i fjor. Gikk inn med 200 i puls, stresset og var nervøs. Såg eg baugen for hadde eg ingen plass å ta meg igjen. Det var en stygg opplevelse hver gang. Og madammen var livredd og ville helst at båten låg godt fortøyd.

Link to post
Share on other sites

Ser en her over snakker om båter som kommer inn uten å ha fått tau og fendre på plass, det ser vi ofte og jeg har hatt sånne på tur å legge til utenpå meg 2-3ggr også og da har jeg stoppet de før de kommer inn.

Selv om de ikke bryr seg om egen båt så kan de ikke regne med at andre ikke har samme forhold til egen båt. Dog er jo fendrene enkelte kommer med som grillpølser men det er jo bedre enn ingenting da

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Dette er en gammel tråd men det er vel sikkert mange som søker og kommer over den etter at de har frustrert en kald og mørk høstkveld etter en strabasiøs jomfrutur med den nye båten i 4 meters bølger (ja man vet aldri!)

 

Uansett kom jeg over denne videoen på YouTube fra Upptäck Baatlivet:

 

Det er enda flere videoer der. F.eks. legge til langsmed brygge, naturhavn o.l.

 

Er veldig imponert over disse små og enkle videoene som de har laget. Kjempegøy å titte på disse nå midt på vinteren når man sitter hjemme med sjøsyka :)

Link to post
Share on other sites

Min kone skulle øve i sommer. Jeg hylte og skrek, men hun gled helt perfekt inn (bedre enn meg), men desverre på feil plass....

Jeg lover hver gang å ikke hyle og skrike, men greier ikke la være vi lander i båsen til slutt hvert gang, enda ikke ødelagt noe..

 

Sikker på at om det virkelig smeller en dag, et det jeg som har roret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...