Jump to content

hvordan kommer dere inn i båsen?


Avsluttet2

Recommended Posts

Når jeg skal inn i båsen i hjemmehavnen så må jeg uansett om jeg er alene eller har familien med ordne med alt selv. Har jeg familien med har kona nok med å holde småen på snart 3 i ro slik at han ikke er i veien.

Jeg har funnet ut at det funker bra å gå inn langs båsene med rolig fart, sette motoren i fri og gli samtidig som jeg svinger inn mot båsen. Da har jeg tid til å ta med meg båtshaken, gå frem og ta imot og når snuten er inne i båsen hopper jeg på land og drar båten helt inn i båsen.

Dette fungerer greit når det er vindstille.

Når det blåser er dette vanskeligere. Det er vanskelig å beregne svingen for vinden tar fatt i båten når den glir inn. Har jeg kommet inni med snuten og hoppet i land så er det heller ikke så lett å dra den inn fordi vinden tar fatt i akterenden og vrir hele båten.

 

Jeg ser jo at folk med store båter som har det minst like trangt i båsen som meg kjører rett inn.

ER dette mulig med en lett daycruiser med utenbordsmotor også eller er det bare utopi å tro at jeg også skal få det til en gang???

 

Dere andre med lette båter på rundt 20 fot med utenbordsmotor, kjører dere rett inn i båsen??

 

tj

Link to post
Share on other sites

Øvelse, tj, øvelse, det er det som skal til. Gjerne i ro og mak og med noen til å fendre hvis du kommer galt av sted. Med nok øvelse gjør du det i blinde, også når været ikke er det beste.

 

Du må i alle fall kjenne båten og dens styreegenskaper, men det gjør du vel allerede. Så da vet du hvor mye du skal gi i forover med fullt rorutslag, for å gjøre en 90º sving. Mer komplisert er det egnetlig ikke, men det tar alltid litt tid å venne seg til.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Som fersk båteier i fjor sommer fant jeg ut at det var vanskelig å manøvrere båten når giret står i fri (utenbordsmotor). Med giret innkoblet og på tomgangsturtall ble det straks mye enklere, men når det ikke er kjøl på båten er det lett at vinden tar tak i båten og skyver den sidelengs!

Redigert av citroen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fortøyer akter først og så setter motoren i gear igjen!

Da står den og går der til jeg har fortøyd i baugen!

 

Blir vel litt annerledes nå da jeg ikke har vribar proppel men det går nok det og.

Jeg fendrer bestandig før jeg går inn.

Nå ligger jeg ikke i bås lenger men mot fast brygge og en stolpe på hver side akter

Link to post
Share on other sites

Jeg var "førstereisgutt" ifjor med 20 fots båt med påhenger og kan bare underskrive det som Skipper_Worse skriver. Jeg hadde mange "interessante" manøvrer. Men, tilslutt måtte sjøulkene på benken medgi at det var ikke no moro å se på lenger, "det hendte jo aldri no" :yesnod:

 

Øvelse gjør mester her ja, men vil du spare båten din for riper og skrammer kan jeg anbefale oppblåsbare bryggefendere på det varmeste.

 

Bilde

 

Trond

Link to post
Share on other sites

:confused::confused: Du er ikke alene med dette problemet, tidligere hadde jeg en Sandvik 25 og det var null problem. Nå har jeg en flatbunnet Fjordcruiser med et lite ror som ikke virker hvis jeg ikke har propellen i gang - jeg MÅ kjøre forover for at båten skal svinge!! Når det blåser hender det at jeg må kjøre ut igjen for å prøve på nytt. Når jeg bakker svinger båten til babord uansett om roret er helt styrbord eller babord - jeg føler meg som en nybegynner hver gang jeg skal inn i båsen :headbang::eek:
Link to post
Share on other sites

Er glad jeg fikk solgt min gamle Marex Suncruiser. Den drev sidelengs så fort det ble litt vind når jeg gikk på sakte fart. Men den snudde på femøringen og lystret drevet begge veier når jeg bakket.

 

Elwaroen, med sin lange kjøl er som å kjøre en trikk på skinner. Selv med god sidevind legger den seg trofast på sin vante plass. Om jeg fortøyer forut eller akter først kommer av hvilken vei strømmen går. Det betyr svært lite da Elwaroen er tung i siget, så her høves intet stress.

 

Snuevnen er kun trening. Man må "jigge" den rundt. Bruke gear, ror og motor. Det å kunne manøvrere båten på rett plass under ulike forhold er noe av det morsomste ved båtlivet, syntes jeg.

 

Øvelse gjør en etter tid til mester.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så det er altså vanlig at også båter med påhengs kjører inn i båsen.... så her er det altså bare å øve....

Det høres så enkelt ut å ta en 90 graders sving og det er det jo forsåvidt også, men det er jo rimelig trangt i en båthavn da. Jeg har ikke mulighet til å ta den svingen for så å fortsetter rett fram og inn i båsen.

Må liksom lure meg rundt hekken på båten ved siden av, blir svingen for krapp så har jeg motoren hans i min babord side og utligger på styrbord side godt plantet inn i baugen.

Blir svingen mer enn 90 grader kommer baugen inn men styrbod side ved hekken slår da borti den andre nabobåten.

Selv om det er trangt så er det ikke noe trangere enn i andre båthavner så det er vel håp for meg også....

 

Å kjøre båten inn i gir på tomgangsturtall gir nok den beste styrekontrollen. Har prøvd dette noen ganger, men har trukket meg hver gang... Synes farten rett og slett blir altfor stor og om en da ikke treffer perfekt ser jeg for meg at jeg får brukt for forsikringen....

 

Skjønner godt at du synes det er gøy å finmanøvrere astor. Men akkurat i hjemmehavnen med så mange båter og liten plass er stressfaktoren for høy til at jeg koser meg. Ja det er vel egentlig så stressende at jeg kvier meg til å komme inn og med nordavind har jeg et par ganger latt vær å gå ut fordi jeg vet at det vil bli så vanskelig å komme inn igjen. Da er det ikke mye gøy!! Men jeg kommer vel dit en gang jeg og :smiley:

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej Tj !

 

Nu har jag inte haft någon 'större' båt med utombordare,men teknikken kan sikkert funka endå!

 

när jag hade Joda24an o var ute o fiskade mycket själv, när jag då skulle förtöja själv, så hade jag ordnat med en gummikantskoning längst fram på bryggan inne i båset,

 

man gled försiktigt fram mot bryggkanten....0,05 knop sen när man vel stött emot, då ger man lite

gas framåt så att båten står o 'stångar' mot bryggkanten (samma princip som små passagerarfartyg

använder sig av när dom skall släppa iland folk på öar!) sen kan man enkelt gå akterut o lägga på

akterförtöjningar....sen legger du i 'back'...går fram i fören o legger på för-förtöjningar!

 

förutsetter dock att båten er välbyggd og att bryggan håller :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg med en liten roreffekt forover og ikke noe akterover, lærte meg fort at det selfølgelig måtte øves...

Men eet tips hvis du har bås og ligge i, er å ta et tau fra midten (eller lenger ut) på hver av utliggerene og binde den opp i senter av båsen helt fremme (stramme opp tauet slik at det ikke går helt i brygga fremme) Da kan du bare du har fått baugen på innsiden la tauet føre deg i helt inn uten å komme inntil utliggerene...

Jeg gjør alltid alt alene (koseligst sånn...) kjører baugen inn i tauet, lar den stå i gear og svinger styrbord, da rekker jeg babord akterfortøying, så motsatt. Da ligger hun fint uten og kunne skli ut av båsen, så er det bare å gå foran og gjøre fast der og... kjempefint med det tauet....

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei TJ - dette er en velkjent utfordring. I lav fart glir båten sidelengs - og det blir værre jo mindre fart du har. For å få styrerespons må du bruke gass. Dette opplevde jeg på vår Uttern D55 og på vår Nidelv 690. Det er først nå med Nidelv 300 at jeg opplever at båten i en viss grad "sitter i vannet" - dvs at avdriften ikke er så stor.

 

Løsningen da vi hadde de mindre båtene var å kle utriggerne med tepper. Jeg gikk da inn i båsen etter å ha tatt 90 graders sving i en ganske bestemt fart - dvs at jeg hadde mer enn tomgangsfart inn. Jeg sørget også for å ha en så lang sving som mulig - dvs. at jeg gikk langt opp mot bryggen på motsatt side før jeg svingte. Poenget er å utnytte all plass du har. Da jeg var 1 meter fra brygga (dvs. at jeg var inni båsen - mer eller mindre på tvers) bakket jeg opp. Båten vred seg da med propellen (slik båter med en propell gjør når du bakker) - og stoppet sakte og pent mot den teppebelagte utriggeren. Ikke like elegant når jeg var aleien i båten og det blåste - men jeg fikk da fortøyd på et vis :rolleyes: Et viktig knep er derfor å lære seg hvilken vei hekken vrir seg når du setter motoren i bakk. Du kan da lære deg å styre mot eller med den veien hekken vrir seg slik at du kommer dit du vil.

 

Med Nidelv 300'en bakker jeg inn i båsen. Dette er skikkelig lukeparkering. Må først ta en 90 grader mot stb for å få hekken mot båsen (og jeg har en av de innerste båsene - så det er trangt). Så bakker jeg inn på tomgang mens baugen kontrolleres med baugpropellen. Utfordringen min er at båten gjør 3 knop på tomgang - og med elektronisk gasshåndtak er det vanskelig å sette båten "et brøkdel av et sekund" forover for å stoppe siget - for det tar ett sekund fra jeg setter gasshendelen i fri til giret slår ut (VP's EVC har forsinkelse på girinnslaget). Men som Skipper Worse sier: Øvelse gjør mester. De siste gangene har jeg brukt ankeret akter som støtfanger. Det kiler seg perfekt under brygga og båten stopper akkurat der den skal være.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så her gjelder det altså å være litt tøff og bestemt og holde farten helt inn i båsen. Jeg får ta mot til meg og prøve neste gang.

Får jeg den først inn i båsen er jeg "reddet". Nordavinden som tar mest blåser båten inn i båsen.

Takker for mange gode råd, det være seg tau på tvers av båsen, bryggefendere, tepper og annet.

 

tj

Link to post
Share on other sites

En påhenger har en rimelig bra styreevne, øv deg en stille dag i litt åpent farvann. Kast ut en fender og forsøk å nærme deg den fra ulike vinkler, både med sig (så lærer du hvor langt båten går etter å ha vært satt i fri), med gear forover, og gear bakk. Forsøk deg frem hvor lang tid du trenger å tomgangs-bakke før båten ligger stille.

 

Jeg har drev på min 24' og gjør det på følgende måte: Alltid i tomgangs-forover mot bryggen (båsen) i god tid, så jeg kan vurdere om jeg må ta hensyn til vind og bølger. Noen meter fra båsen legger jeg over slik at jeg kommer mot båsen i 45 graders vinkel. Noen meter fra frisetter jeg, siger litt, tørner drevet motsatt vei og legger inn en liten tomgangs-bakk til båten ligger stille. Da har den vridd seg slik at båten ligger parallelt med utriggerne. En liten touch forover (fortsatt tomgang) og båten siger rett inn i båsen. To meter før bryggekant setter jeg en liten bakk, og der ligger den som en perle på en snor. Blåser det mye, eller det er mye bølger hender det at jeg må forsøke en gang eller to, som de fleste andre her. Hemmeligheten er saaaaakte fart, og en motor som er justert slik at den kan gå både forover og i bakk på tomgang. NB Husk at bakk ikke er båtens brems annet enn i nødsfall!!

 

I tillegg til dette har jeg (selvsagt?) ferdig spleisede fortøyninger liggende på bryggen. Disse kan jeg nå med en båtshake. Skulle det være mye vind fra feil kant, eller mye sjø, forsøker jeg etter beste evne å komme så nær en av utriggerne som mulig, napper tak i en av fortøyningene og hopper i land. Deretter drar jeg skuten på plass og fortøyer etterhvert som det er mulig.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

:lol:

Skift til seilbåt. Den kjører du inn i båsen på samme måte som en bil i en trang parkeringsplass.

Å FORTØYE EN STOR SEILBÅT ALENE ER VANLIGVIS IKKE NOE PROBLEM.

Derimot er det ikke enkelt med en "stor høysekk" i sidevind.

Men som flere sier: Øvelse gjør mester.

Link to post
Share on other sites

Ett tips som kanskje kan være lurt TJ er å ha tomgangsfart inn mot båsen slik at du kommer inn på ca 30-35 grader. Sett så i fri deretter kontroror og tomgang revers. Det snur akterenden. Ratt opp og sakte forover og du skal normalt havne i båsen. Viktig er naturligvis å sette i forover ved 10 grader inn i båsen slik at du ikke blir liggende motsatt vei på tvers.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og hvem har ikke hatt problemer før det ble LITT lettere med trenig? Som fersk båtfører, hadde aldri ført annet enn 12 foter med påhengs, skulle jeg ut med min Saga 27 aller første gang. Hadde fått selgeren til å legge henne på plass med akterfortøyning i blåse. OK, jeg løsnet tampene, la rattet helt over for å bakke babord. Men med rett aksling og litt sidevind, bakket hun styrbord! Vel, vel, trangt var det så jeg bakket videre utover, litt sikksakk riktignok, men ut mod elven (med noe støm) bar det. bakover! Og selvfølgelig kom det en større seilbåt inn. Da var det bare å hoye: "Kan du vente litt, jeg er nybegynner?" Og han stoppet og smilte mens jeg bakket forbi ham med centimeters klaring. Vel ute i strømen snudde vi heldigvis på oss, jeg vet ikke hvordan, og vi kom oss ut!

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg lå i sånn "bås" før.

For å forenkle dette, siden jeg stort sett er alene i båten, lagde jeg meg en tamp ytterst på den ene utriggeren med en innspleist løkke i enden.

På vei inn i båsen tok jeg farta av båten, la løkka på styrbord vinsj, ga hardt babord ror og lot motoren gå på tomgang forover. Da la båten seg pent inntil utriggeren på styrbord side sånn omtrent midt i "båsen". Så var det bare å tusle på land og fortøye ordentlig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt av andre her: Med påhenger eller drev har du stort sett kun styring når propellen går. Jeg henger meg derfor på rådene fra ”Marna” og ”Contraband”.

 

Men, siden båter av forskjellige typer oppfører seg ulikt, og forskjellige vind- og strømforhold også gjør sitt beste for å bidra til ”underholdningen”, så er egentlig det viktigste rådet at her er det kun øvelse som kan gjøre mester! :wink:

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Forrige eier av båten min skulle vise hvordan man manøvrerte båten inn i båsen og kom inn med godt sig (tipper 3-4 knop) og ga god revers så båten stoppet prompte.

Jeg synes dette ikke er noe god måte å komme inn i havna på, da det kan oppstå situasjoner en ikke har kontroll på feks. at noe henger seg opp (gear/gass), eller at noe ryker som styring/gear/gass etc.

Selv går jeg inn på tomgang da classic`en lystrer roret meget bra forover og ikke så værst akterover eller. da har jeg full kontroll hvis noe skulle oppstå og føler jeg at farten blir for stor frier jeg bare ut, og ikke tar det noe lenger tid eller å legge til heller.

Bedre rolig enn :headbang:

Sa ikke til vedkommende at jeg også har noe fartstid som størrmann på liten slepebåt (35) fot, og med den var det en helt annen prosedyre for å gå til kai.

Den lå på en flytebrygge som lå med 45 graders vinkel mot strømmen i elva og med baugen i 45 graders vinkel mot land medstrøms (og uten baugtruster).

For å gjøre det hele komplett lå den også på nersiden av brygga slik at strømmen kunne føre den nedover.

Her var det å gå motstøms med god fart mot brygga for deretter å tørne mot land og langsmed brygga

Og raskt sette bakk for deretter å hoppe på land å sette baugtrosse for deretter å gå ombord igjen i ei helv..... fart å sette mere bakk før en igjen hoppet på brygga for å sette aktertrossa før en igjen hoppet ombord for å sette propellvinkelen i nøytral :crazy:

Men for en enkel jobb når vi var flere ombord :yesnod:

Mvh

Link to post
Share on other sites

Men eet tips hvis du har bås og ligge i, er å ta et tau fra midten (eller lenger ut) på hver av utliggerene og binde den opp i senter av båsen helt fremme (stramme opp tauet slik at det ikke går helt i brygga fremme) Da kan du bare du har fått baugen på innsiden la tauet føre deg i helt inn uten å komme inntil utliggerene...

Jeg gjør alltid alt alene (koseligst sånn...) kjører baugen inn i tauet, lar den stå i gear og svinger styrbord, da rekker jeg babord akterfortøying, så motsatt. Da ligger hun fint uten og kunne skli ut av båsen, så er det bare å gå foran og gjøre fast der og... kjempefint med det tauet....

Erik

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var virkelig en god ide. Det må prøves.

 

Jeg hadde en 20 fots daycruiser med hekkaggregat, men har nå gått over til 19 fots med utenbordsmotor. Jeg må ærlig innrømme at det var mye enklere med den gamle båten. Litt vind og båten driver av (og i Stavanger er det sjelden vi bare har LITT vind) :yesnod: Så er det å bakke opp, - og prøve igjen.

 

Det går helt sikkert bedre når jeg blir vant med den nye båten........... men tautrikset må prøves.

Link to post
Share on other sites

Hei Tj!

 

Ser du har fått mange gode råd, men etter min egen erfaring mangler du ett:

 

Når du har en såpass lett (kjølløs) båt med en kraftig påhenger, vil tyngdepunktet ditt ligge nermere akterenden. Min erfaring er at ved å gi et kontant, men kort "spark" med motoren, så fikk jeg vridd båten den veien jeg ønsket. og det gjalt både forover og bakover (hadde båten i 18 år...).

Jeg hadde før det en langkjølet plattgatter. Den kunne du sige sakte og kontrollert inn til riktig plass uten at vind eller andre saker vred båten ut av kontroll. Her var det absolutt på sin plass med rolig motorbruk.

 

Jeg forstår din bekymring godt...

Båten jeg har nå har ingen kjøl, den er rask, har en tung motor helt bakerst og et Duoprop drev. Det betyr at den ikke har noe propell-side-effekt ved bakking, men at det trekker rett bak dit drevet peker. Dette er fint, men problemet er at motoren er kraftig, båten har mye av tyngden helt bakerst og fronten nesten ikke nede i vannet, men stort vindfang. Når så motoren har en tomgang som gir ca 4 knop og volvodrevet har en forsinkelse på innslag av giret, blir det mye rar manøvrering ved sakte fart. På bakk virker det som om drevet drar båten rett bak den vei drevet peker, men det har liten eller ingen innvirkning på noen svingeffekt om båten er vridd i vinkel en eller annen vei: drevet trekker bare båten sidevegs med seg....... Dersom det var en sving ut av en bås man ønsket seg, så ble det altså ikke det, kun en skrå sidevegs forflytning, da helst inn mot andre båter etc... Og har denne sidevegs glidningen av bauen først startet, så er det nesten umulig å stoppe denne bevegelse ved hjelp av motor/drev. Båten har definitivt behov for en baugtruster!

Men, jeg har hatt båter i 30 år og jeg vil ikke gi opp og installere baugtruster før jeg har fått god nok trening på finmanøvrering kun med drevbruk. Så det gjelder nok det samme her som du får tips om: Trening, trening og atter trening. Foreløpig har jeg kun en sesongs trening. og jeg håper at det ikke skal medføre ekstra utgifter / kostnader før jeg har fått lært meg dette. Deretter skal det monteres baugtruster!!

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var det bare å hoye: "Kan du vente litt, jeg er nybegynner?"

Jo, jeg har sansen for den Lars H. Men det er ikke så lett å bruke den når man fortsatt kommer opp i situasjoner der man føler seg som en nybegynner - - etter å ha hatt båt i mange år.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...