Jump to content

hvordan kommer dere inn i båsen?


Avsluttet2

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Tenker litt på gjestehavner og fremmede båser.... Trenger man virkelig alltid hjelp for å få båten i bås? Jeg mener, ingen på brygga kan jo hjelpe til noe særlig med den konkrete manøvreringen for å komme riktig inn i båsen utover å anvise hvor det er en ledig bås på forhånd. I all hovedsak så klarer jo folk helt fint å legge egen båt i en bås uten noen problemer.

 

Går mange debatter om at folk skal løpe til for å hjelpe til å fortøye båter i båsene. Er det bare jeg som syns det er litt rart? Når båten er sånn noenlunde i en bås så er jo stort sett jobben gjort med mindre det blåser noe jævlig eller noe. 

 

Og trenger man hjelp så spør man vel om det? Jeg syns det er mer pinlig å få hjelp når jeg ikke trenger det eller ikke har spurt om det enn å spørre om hjelp når jeg trenger det, men det er kanskje bare meg. 

-------

 

Virker litt som om det er "hjelpeplikt", ja en hjelper selvsagt til om man står lagelig til, og selvsagt om man blir spurt men en løper vel ikke rundt som en "bryggetulling" for å ta i mot fortøyninger av alle som kommer inn i havna? 

 

Ser jeg noen kommer alene i båten, eller alene sammen med småunger osv så hjelper jeg selvsagt til uten å bli spurt. Eller så og si "stiller meg opp" sånn at jeg kjapt kan hjelpe til hvis jeg forstår at det er ønsket. Men har en del ganger opplevd å bli sett litt rart på når båter legger til i bås og jeg har kommet til for å hjelpe. Har i grunnen bestemt meg for å begrense den aktiviteten. Men igjen, selvsagt hjelpe til når det ligger i kortene at noen kanskje trenger hjelp, eller når noen ber om det. 

------

 

Tvert i mot kan jeg selv forestille meg at jeg blir ekstra stresset og kanskje mer klønete om det stiller opp et "hjelpemannskap" når jeg skal legge til. Selvfølgelig har alle gode intensjoner og den beste vilje men tror det av og til også kan stresse folk/båtførere. 

 

Og en annen ting, hvis man legger til i feks gjestehavn og har problemer med å legge til, kan man ikke kontakte gjestehavnen pr. telefon eller VHF og avtale anløp? Har norske/svenske gjestehavner en rib/gummibåt i beredskap som kan geleide båter i havn, dytte litt i siden osv hvis man sliter med å manøvrere, evt stille med en mann/dame på land som kan ta i mot fortøyningene? En betaler jo havneavgift og en slik service burde vel være mulig å få når/hvis man vet at man trenger det eller føler så usikker at man vil ha det uansett?

 

Å sikre gode og trygge anløp må jo være i en gjestehavn sin interesse, det er ikke få av oss som gruer seg til å gå inn i fullpakka gjestehavner. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår du ikke at hjelpen er en gest fra nabobåtene eller fra gjestehavna/brygga Pinkvin . Den er ikke alltid nødvendig. Når noen hilser og tilbyr hjelp føler du deg velkommen og gode relasjoner er i gang.

 

Hvert år ser jeg mange nye fjes i hjemmehavna som er både uerfarne og ukjente med båt og fortøyning som sliter med vind og strøm.

 

Heldigvis har vi ikke svensketilstander i skjærgården vår. Vi som frekventerer skjæra har nok fortsatt gode holdninger om båtlivet og kan fortsatt kalles båtfolk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Asj, liker dårlig når folk mener seg berettiget til å definere hva som er "båtfolk" eller ikke. Om du ikke.... så er du ikke "båtfolk", om du ...... så er du virkelig ordentlig "båtfolk". 

 

Tror heller en kan si østlending. Ser ikke for meg at vestlendinger, møringer, osv har slike debatter, at en skal sprette rundt og hjelpe gud og hvermann inn i båsene sine. At man har hjelpeplikt eller så er man ikke "båtfolk". 

---

 

Østlandsfenomen ;-) 

 

Trenger man hjelp så spør man om det. Og man hjelper til når det trengs. 

Link to post
Share on other sites

Folk i båt kan ofte trenge en håndsrekning..vi har båtfolk på 50 /60 år som sliter med å komme i land pga helse eller dårlige knær..vi har barnefamilier med 3 barn under 5 år som har mer enn nok med å passe unga når de skal kaste dregg, manøvrere båt , feste kiler og hoppe på land. På svensk side er det god underholdning. På norsk side sitter folk å nyter avkjølt hvitvin på bridgen. Utover det er folk meget behjelpelige

 

Har du ikke fått med deg at hovedvekten av fritidsbåtflåten er stasjonert på øst og sørlandet og det er her man må ta debatten. Det ligger riktig nok en og annen fritidsbåthavn i en og annen fjord men trengselen er ikke merkbar.

Link to post
Share on other sites

Min nåværende båtplass er longside ytterst på en pir. Dette gir sjelden noen utfordringer med selve tilleggingen. Det er “bare” å gli bort og stanse båten. Vind er sjelden noe problem der jeg ligger. Dersom det er folk i nabobåtene, kommer de gjerne bort og hjelper til med fortøyning, eller slår av en prat.

De gangene det har vært utfordringer, har dette vært knyttet til adkomsten til piren fra sjøveien og at noen har “lånt” plassen og mine fortøyninger. For å komme til piren, må jeg gjennom en gjestehavn og marinaområde. På dager med mye båtaktivitet, ligger folk og sirkler rundt i havnebassenget og venter på ledig drivstoffpumpe. I den situasjonen er de ofte lite imøtekommende og forståelsesfulle.
 
Siden det er mye snakk om mangel på hjelpsomhet, vil jeg nevne en opplevelse som ligger et par år tilbake i tid. Det var “smeigevær” med vindstille, flatt hav og skyfri himmel. Vi kom til en uthavn og siktet oss inn på en longsideplass ved en brygge. Fenderne var ute og mannskapet sto klar med fortøyningene. På motsatt side av brygga lå det en stor trawler. Eieren var ute med storfamilien og middagen var i full gang på flybridge. Trawler-eieren avbrøt sitt måltid og løp ned på brygga for å ta meg i mot og hjelpe mitt mannskap med fortøyningene. Jeg takket for hjelpen og vi gikk hvert til vårt. Litt senere overhørte jeg en samtale fra flybridgen. “Hvorfor løp du ned midt under middagen for å hjelpe de folka? De klarte seg jo utmerket alene.” Svaret var: “På sjøen hjelper vi hverandre! Det koster så lite å gi noen et godt minne fra en båttur.”
Dette er en flott holdning som jeg forsøker jeg å etterleve.  

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Jeg er relativ fersk på båtsia, guttepjokk på 5 og meg alene, får som regel alltid hjelp, i noenlunde tilfeller har jeg måtte spørre om hjelp.. Som regel kommer det automatisk.. Pga. Den hjelpen jeg får prøver jeg å hjelpe andre så godt jeg kan.. Har vært borti no soss som flirer å peker når man står i som værst.. De kunne jeg klart meg uten.. :)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ah, kaster glatt all selvhøytidelighet overbord. Om noen får glede av å se meg kløne så versågod, la de flire. Bare å heve seg over denslags og holde seg for god til å gjøre det selv. Har klønet min del men ikke opplevd noen som åpenbart flirer av det, men selvsagt, skjønner jo om folk gliser litt i skjegget hvis/når man gjør rare øvelser. De fleste av oss har jo vært nybegynnere (noen er jo fødte verdensmestere da men..) og kjenner igjen seg selv når de ser andre stresse og kløne. Jeg føler meg stadig vekk som en nybegynner, fører båt som nybegynner og blir gledelig overrasket når ting går bra. "Bare flaks" tenker jeg, men etterhvert så har man flaks litt oftere :-)

 

Det mest plagsomme å se på er de som skal være superproffe men kløner det til, samtidig er det kult når de som skal være superproffe faktisk også klarer å være det. Selv lider jeg sammen med de som åpenbart er skjelvene i knærna, som jeg selv ofte er. Å stå å flire åpenbart da er jo rett og slett stygt og ufint Samtidig, om noen har den gleden så la de ha den. Men det er ikke de folkene jeg slår av en bryggeprat med sånn med en gang. Men sånt er ikke noe vits å bruke energi på, drit i de og glem de fortest mulig. Bedre å hygge seg enn å la seg plages av idioter.

 

Samtidig må en jo godta og akseptere at en skal kløne en stund frem til en får tak på ting, veldig få som er født med ror mellom beina. Kanskje en burde ha en sånn rød L på båten de første sesongene sånn at folk ikke skal ha forventninger til perfekt sjømannskap når en skal legge til i en havn osv :-D Da kan jo de som har stor glede av å se andre kløne på få øye på en i god tid og få sikta inn kamera osv. Tror det er viktig å være lite selvhøytidelig, senke skuldrene og ikke selv tro at en skal ha full kontroll og fremstå som proff. Slapp av, ikke stess, gå sakte og forsiktig, be om hjelp hvis en føler en trenger det og le gjerne av en selv om en kløner det til. 

------------

 

Ok, jeg skal innrømme det, jeg gliser i skjegget når selvhøytidelige folk kløner det til. Ansiktene blir stramme, stemmene går opp i volum og toneleie og det ligger tjukt utenpå at de føler at de driter seg ut foran alle andre fordi en blir så sur og stram i ansiktet at det ser ut som hele dagen er ødelagt. Men hvem er det som gjør at det blir sånn, det er jo ikke de som ser på, det er de selv. 

 

En psykolog jeg kjenner sier at folk har en stor tendens til å overdrive hva andre folk mener/syns og legger merke til av hva en selv gjør. Og jo mer stressa en er jo mer overdriver man hva andre måtte tenke om hva man driver med. Så tipset er vel å gi f... i hva andre måtte tenke om ens egen kløning. 

Link to post
Share on other sites

Har en båtnabo jeg som har løsningen. Han har plass innerst på rekka, en slags longside-plass på hovedbrygge. Han ligger i greit driv i 3-4 knop rett mot brygga.. Også legger han over og deiser med et kraftig dunk rett i brygga med skutesiden.. Gjør det hver gang.. Blått skrog har han også, og ironisk nok legger han ut fendere ETTERPÅ.. Er noen små riper på den båten..

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ah, kaster glatt all selvhøytidelighet overbord. Om noen får glede av å se meg kløne så versågod, la de flire. Bare å heve seg over denslags og holde seg for god til å gjøre det selv. Har klønet min del men ikke opplevd noen som åpenbart flirer av det, men selvsagt, skjønner jo om folk gliser litt i skjegget hvis/når man gjør rare øvelser. De fleste av oss har jo vært nybegynnere (noen er jo fødte verdensmestere da men..) og kjenner igjen seg selv når de ser andre stresse og kløne. Jeg føler meg stadig vekk som en nybegynner, fører båt som nybegynner og blir gledelig overrasket når ting går bra. "Bare flaks" tenker jeg, men etterhvert så har man flaks litt oftere :-)

 

Det mest plagsomme å se på er de som skal være superproffe men kløner det til, samtidig er det kult når de som skal være superproffe faktisk også klarer å være det. Selv lider jeg sammen med de som åpenbart er skjelvene i knærna, som jeg selv ofte er. Å stå å flire åpenbart da er jo rett og slett stygt og ufint Samtidig, om noen har den gleden så la de ha den. Men det er ikke de folkene jeg slår av en bryggeprat med sånn med en gang. Men sånt er ikke noe vits å bruke energi på, drit i de og glem de fortest mulig. Bedre å hygge seg enn å la seg plages av idioter.

 

Samtidig må en jo godta og akseptere at en skal kløne en stund frem til en får tak på ting, veldig få som er født med ror mellom beina. Kanskje en burde ha en sånn rød L på båten de første sesongene sånn at folk ikke skal ha forventninger til perfekt sjømannskap når en skal legge til i en havn osv :-D Da kan jo de som har stor glede av å se andre kløne på få øye på en i god tid og få sikta inn kamera osv. Tror det er viktig å være lite selvhøytidelig, senke skuldrene og ikke selv tro at en skal ha full kontroll og fremstå som proff. Slapp av, ikke stess, gå sakte og forsiktig, be om hjelp hvis en føler en trenger det og le gjerne av en selv om en kløner det til. 

------------

 

Ok, jeg skal innrømme det, jeg gliser i skjegget når selvhøytidelige folk kløner det til. Ansiktene blir stramme, stemmene går opp i volum og toneleie og det ligger tjukt utenpå at de føler at de driter seg ut foran alle andre fordi en blir så sur og stram i ansiktet at det ser ut som hele dagen er ødelagt. Men hvem er det som gjør at det blir sånn, det er jo ikke de som ser på, det er de selv. 

 

En psykolog jeg kjenner sier at folk har en stor tendens til å overdrive hva andre folk mener/syns og legger merke til av hva en selv gjør. Og jo mer stressa en er jo mer overdriver man hva andre måtte tenke om hva man driver med. Så tipset er vel å gi f... i hva andre måtte tenke om ens egen kløning. 

 

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg tror nok noen ganger det er mer flaks enn noe annet, når jeg alene i båten elegant sklir inn i en fullstappet gjestehavn i beste middagstid, gjør en 270gr rotasjon, har nesten 90gr rett inn på bryggen før jeg i siste sekund drar hekken inn og båten stopper perfekt med fendere som såvidt stryker bryggen. Da er det nesten så jeg selv ikke forstår hvordan det gikk til.

 

Da er det fort glemt at man helgen før skulle legge til longside på den ytterste flytebryggen i Grebbestad, og frua som feilberegner vinden som skyver båten vekk fra bryggen. Det endte med at båten med meg drev av, med henne stående igjen på bryggen. Jeg måtte ta en strafferunde i havnebassenget for å få dratt inn akterfortøyningen jeg slepte etter båten, og deretter prøve på nytt. Det satt heldigvis på andre forsøk. Jeg føler da selv at jeg kløner noe veldig, men ser jeg andre som gjør tilsvarende så hoverer jeg overhodet ikke, men løper til for å hjelpe.

Jeg hører nok helt klart til blant de som ønsker å hjelpe andre. For to-tre uker siden lå vi i Havstenssund. Det blåste sønnavind med en smule fra øst i tillegg. Her spratt jeg opp fra salongen mer enn to ganger for å hjelpe til. De fleste som har kjørt litt båt vet jo at det oftest er enklere å legge til opp i mot vinden. Det var en familie i en daycruiser som la til med vinden bakfra. Frua her hoppet i land og ble stående med tampen i hånda. Hadde hun dratt et spring kunne herren muligens ha hold hekken inne med å kjøre motor, men det endte med at hekken dro ut og båten snudde 180gr. Litt senere kom det en seiler alene i en 40+ fot som satt veldig pris på å uoppfordret få hjelp til å fortøye foran da han skulle bunkre.

Link to post
Share on other sites

kløner litt hver gang jeg, men jeg håper og tror det blir bedre etterhvert. ;) 

Har som dere andre nevner her hatt tilfeller med vind og trang plass i ukjent havn, som har gått superstrøkent uten noe problem (aka flaks), men også kløna det skikkelig til når jeg skal inn i båsen min i havna når det var sol og helt vindstille, og også ved tillegging longside på en tom brygge.  :P tar det ikke så høytidelig, men jeg kjenner at det er litt halvflaut der og da. Det viktigste for meg er uansett å unngå å skade min båt eller andres, så får det heller være med stoltheten. ;) 

Den daglige utfordringen pr nå er at vi er relativt ferske, og dermed går ikke ting så flytende som for mer drevne folk. dermed blir det ofte at en litt usikker skipper som skal finmanøvrere på feedback fra en enda mer usikker rederinne ofte ofte ender med overkorrigeringer som videre skaper en serie med nye korrigeringer.  

i hjemmehavn har jeg bås innenfor en større seilbåt som stikker ganske langt ut, og fra baugankeret hans til badeplattformen på båten på neste brygge er det omtrent 38 fot. ;) 

dette vanskeliggjør litt å kunne "turne" båten min 90 grader og bakke rett inn (uten å være farlig nær begge båtene), så det blir litt baugpropellkjøring og bakking på skrå, som fort kan bli klønete inn i mellom utriggere om man ikke har tunga rett i munnen. men det går bra tilslutt. :)

fruen er jo også (fordi hun er fersk og usikker) veldig sein med å hoppe i land, fortøye osv. dette gjør jo også at det ved mye vind er en utfordring i seg selv bare å holde skuta på plass/inntil til det er et par tamper på plass. det er da tidvis vanskelig å holde stressnivå og toneleie på et nivå som ikke ødelegger båtkosen, men det blir bedre for hver gang, så jeg har trua. ;) Vi setter ihvertfall pris på de som tar i mot fortøyningene på land, om det trenges eller ikke, så er det en hyggelig gest. 

Det morsomste er faktisk en gang da vi la til, og det sto ei hyggelig dame på bryggekanten klar til å ta i mot tauet, og frøkna kastet tauet med 100% treffsikkerhet i armene hennes, MEN, hun hadde jo ikke festet andre enden til kryssholtet, så da sto damen der på brygga med en bunt med tau.  :lol:  men det ble en hyggelig kveld det også. 

Prøver bare å si, at jeg ser såååå mange som kløner i havnene, både drevne og nybegynnere i alle typer båter, og jeg synes det er ufint å sette seg selv på pidestall og gjøre narr av de som sliter litt, for det er jaggu ikke mange som er feilfrie i fritidsbåtflåten vår.  GOD SOMMER FOLKENS! 

Link to post
Share on other sites

Ligger man i en svensk gjestehavn og blar opp noen hundrelapper for et par ankerfester føler man seg sikkert velkommen. Helt annerledes er det ute i skjæra når beflaggede norske båter fortrenger svenske og det er konkurranse om plassenene. Da får man sjelden hjelp og svensson fortsetter å lese i boken eller ser en annen vei når en norsk båt fortøyer like ved og det henger aldri fendere ute. Det er jungelloven i Sverige.

 

Har vel heller aldri sett noen stige ned fra flybridgen for å hjelpe ei tresnekke med 3 barn uten vinsj og visp når de fortøyer. Sånn er det bare Lars.

 

Kommer nok litt an på øynene som ser. Kjenner meg ikke igjen. Sånn er det bare, Ugla. God sommer.

Link to post
Share on other sites

Kommer nok litt an på øynene som ser. Kjenner meg ikke igjen. Sånn er det bare, Ugla. God sommer.

 

Nå må du ikke fyre opp Ugla da, det er godt så lenge han er taus! :pray: :pray: :pray:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ah, kaster glatt all selvhøytidelighet overbord. 

 

Jepp, vi må alle bidra til kveldsunderholdningen :)

 

Ser forøvrig at vi med pinnebåt er litt underrepresentert her, og det er nok fordi dette er litt enklere, ihvertfall når det henger en finnekjøl under båten. Lite avdrift og snur på en femøring. OK, har man baugthruster og to motorer, IPS m. joystick og det hele blir det vel enkelt med motorbåt og, men med litt vindfang, uten baugthruster og kun en motor ... skulle likt å se meg selv forsøke, for å si det sånn...

Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke fyre opp Ugla da, det er godt så lenge han er taus! :pray: :pray: :pray:

 

Tja, hvis noen finner det provoserende at jeg får hjelp til å fortøye av svensker i Sverige noen ganger får de bare bli provosert ... men det beste hadde jo vært om det kunne få passere i stillhet ja ...

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Nå må du ikke fyre opp Ugla da, det er godt så lenge han er taus! :pray: :pray: :pray:

Jeg lå en gang i Hamburgsund med sprukket diesel slange. Jeg måtte gå inn til brygga fordi jeg kunne risikere motorstopp.Jeg tror jeg fikk en 5-6 henvendelser fra folk som kom forbi at her kan du inte ligga...det er forbjuden.

Det var på en søndag og alt var stengt. Man treffer ofte på folk som kan være litt uhøflige når man trenger det som minst. Jeg trengte jo bistand.

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke være grei å droppe å sitere noe jeg skrev for snart et år siden for hver gang du skriver noe?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har heller ikke hatt båt lenge og som hos deg må jeg ordne det meste selv. Dette er våres ordning.

Når vi nærmer oss å legge til blir det ro i båten for farsan skal få et kontrollert hjerteinfarkt.

 

Ut med fendere og legge klart tauverk midtfjords.

På vei inn styr som om du mener det, jeg har hatt mer problemer med for rolig fart mao mindre styring en når jeg er litt mer bestemt.

 

Kast ut noen blåser midtfjords og øv på å legge til. Finn en øde kai og legg til alene. Mange ganger.

Når du har lagt til x ganger i x havner stoler du mer og mer på deg selv. 

 

Lykke til :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...