Jump to content

Fornybar diesel til fritidsbåter - 2G Marine!


Eco-1 bioenergi

Recommended Posts

Eco-1 lanserer 2G marine som er et miljøvennlig alternativ til fossil diesel.

 
Vi har mottatt forespørsler fra flere havner og båteiere om at de ønsker dette drivstoffet til sin dieseldrevne båt. Flere miljøfokuserte båteiere har fylt med egne kanner på vår stasjon på Holmen senteret i Asker til vinterlagring av sin båt. 
 
Flere av de som har kontaktet oss har brukt vår stasjon på Holmen til å fylle bilen sin. Nå star båtmarkedet for tur og vi ønsker å skape en informativ dialog med dere i forkant.
 
Fornybar diesel har en egen «premium» dieselstandard som heter EN 15940 i EU. Volvo Penta har godkjent drivstoffet siden 2014 og anbefaler bruk av dette drivstoffet fremfor bruk av fossil diesel B7. Dette har bakgrunn i at 2G MARINE ikke inneholder biodiesel. Mitsubishi har for øvrig også testet drivstoffet med meget gode resultater.  I USA selges 2G marine som vanlig diesel.
 
Noen fordeler ved fylling av 2G Marine
- Fornybart                         =  Tilfører ikke atmosfæren ny CO2
- Ikke hydroskopisk           = Tiltrekker seg ikke vann og fuktighet ved lagring på tank = skaper ikke dieseldyr
- Fri for svovel,
aromtaer og partikler        = Holder båten din tilnærmet fri for sot, og uten vond diesel lukt
- Høyere cetanverdi         = Starter lettere
- Erstatter fossil diesel     = Kan benyttes uten tilpassninger eller endringer i serviceintervall. Forbruket er det samme.
- Mindre slitasje på filter   = Et renere drivstoff, tilnærmet uten partikler
 
Vi vil etterhvert tilby fylling fra egen tankbil til båt, og kan komme til din havn for fylling.
 
Først og fremst tenker vi med dette innlegget å spre informasjon til dere som holder båten kjær. God kommunikasjon med markedet er svært viktig for oss i Eco-1 og tilbakemeldinger mottas med takk!
 
 
Link to post
Share on other sites

Spennende.

Er prisen samme som vanlig avgiftsfri diesel? - følger den samme prisendringer?

 

Ang "ikke hydroskopisk", betyr dette at dieselen i seg selv ikke tar til deg fuktighet fra luft? Hva skjer når luftfuktighet kondenserer på innsiden av en halvfull tank, eller vannlekkasje gjennom utett påfyllingslokk? Vil da dieseldyr allikavel kunne leve, eller er drivstoffet i seg selv av en slik type at dieseldyr ikke kan blomstre opp?

-ikke for å kverulere eller stille negative spørsmål, men dette høres jo spennende ut og det er interessant å vite mere :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan noen forklare meg hva "fornybar diesel" er for noe?

 

 

Fornybar diesel er en diesel som er laget fornybart materiale som for eksempel slaktsavfall, frityrfett, planter osv.

 

Vanlig fossil diesel som brukes idag er laget av olje som ikke er fornybart.

Redigert av Eco-1 bioenergi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Supert Eco-1 bioenergi!!!!  :smiley:

 

Er det noe vi båtfolk trenger så er det et alternativt i disse drivstoffets dommedager. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

 

Hvor i landet er denne dieselen til salgs?

 

Det er kun en stasjon på Holmen senteret i Asker foreløpig. Det er skrevet noe om dette i innlegget øverst.  :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Dette høres jo spennende ut. Kan godt tenke meg en type diesel som ryker mindre når Forden starter opp.

Hvor i landet er denne dieselen til salgs?

 

Ja, 2G MARINE er spennende :wink:

 

Ettersom fornybar diesel - 2G MARINE ikke inneholder svovel og aromater gir dette en betydelig reduksjon i sot/støv fra motoren. Vi har en stasjon på Holmen i Asker som betjener person og varebiler. Fra sommeren 2016 håper vi på flere utsalgssteder langs Oslofjorden, så meld interessen her!

Link to post
Share on other sites

Dette høres bra ut , men hvilke volum skal til for at en tankbil kan komme?

- folk i havner kan jo slå seg sammmen og fylle opp samtidig ..

Vi har et ønske om å "lufte" stemningen for samfyllinger og vil se an etterspørselen for et slikt opplegg fremover. I dag har de aller fleste båten i opplag og de som henter 2G MARINE benytter dette stort sett til vinterlagringen pga. vinteregenskapene som er svært gode. Frem til båten går på vannet anbefaler vi derfor heller 2G POLAR på bilen din :wink:

Link to post
Share on other sites

Påvirker det høyere cetantallet effekten på motoren?

Hei Bitteliten! Høyt cetantall er positivt på flere områder. Først og fremst er det kraftutviklingen ved kompresjon og lavere antenningstemperatur (som igjen gir lavere utslipp av NOx) der cetantallet hevder seg. Videre kan man, der det er snakk om store motorer, oppleve noe mer effekt fra motoren. Dette er som sagt motoravhengig. 

Link to post
Share on other sites

Spennende, og prisen?

Fornybar diesel innebærer at råvaren produktet er fremstilt av ikke går tom, ulikt fossil energi som betegnes som ikke-fornybar.

 

Fornybare energikilder har vi mange av i samfunnet. Bioenergi er en slikt kilde, sol er en annen. Fornybar diesel tilhører den delen av energispekteret som har en kontinuerlig tilførsel av ny energi. Det går ikke tomt.

 

Fornybar energi, herunder fornybar diesel, er fremstilt fra råvarer basert på avfalls- og restfraksjoner fra annen produksjon som ikke er egnet som menneskemat eller dyrefôr. Ved å nytte en fornybar ressurs benytter man den energien som er tilgjengelig og som erstattes kontinuerlig. I tillegg tilfører vi ikke atmosfæren ny CO2. Bioenergien tilhører den korte karbonsyklusen i motsetning til fossil energi som tilfører atmosfæren et netto tilskudd av CO2.

 

Håper det var et greit og kortfattet svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Tombåt,

 

Stasjonen vår på Holmen i Asker betjener kjøretøy og der er prisen i dag 10,49,- per liter.

 

Det er litt vanskelig å estimere dieselpriser frem i tid, da vi på ulike lokasjoner hensyntar transport og volumstørrelse blant annet. Men vi skal være konkurransedyktige og ikke minst levere det beste produktet og det reneste drivstoffet i markedet!

Link to post
Share on other sites

Kan noen forklare meg hva "fornybar diesel" er for noe?

 

Hei Lady B,

 

Fornybar diesel er en syntetisk fremstilt diesel fra biomasse. Fornybar diesel har tilsvarende egenskaper som fossil diesel, men tilfører ikke atmosfæren ny CO2 (Klimanøytral), har ikke svovel og aromater (svært lite lukt, minimalt med sot og ingen farge) og inneholder ikke biodiesel.

 

Fornybar diesel kan benyttes i alle dieselmotorer uten omstilling eller tilpasning av motoren. Det betyr at du kan fylle fornybar diesel og bli fornybar på sjøen øyeblikkelig!

 

Volvo Penta har testet 2G MARINE og er meget fornøyd med produktet. Ettersom 2G MARINE er ekstremt rent får man et produkt som er bedre for motoren med mindre avleiringer og tette filtre.

 

Håper dette var et kort og greit svar :wink:

Link to post
Share on other sites

Supert Eco-1 bioenergi!!!!  :smiley:

 

Er det noe vi båtfolk trenger så er det et alternativt i disse drivstoffets dommedager. 

Hei Morten,

 

Ja, men det er jo nettopp det vi er her for å løse!!! Dieselmotoren er fantastisk teknologi. Solid, driftsikkert og fremtidsrettet. Det er kun innholdet på tanken som må endres for å bli en miljøvinner! 

 

Som vi sier på kontoret i Eco-1 " Det er (innholdet på) tanken som teller" :giggle:

Link to post
Share on other sites

Er produktet grundig testet på eldre motorer som ble utviklet for den dieselen som den gang inneholdt ganske mye svovel? Min Yanmar 4JHE blir 30 år i år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten! Høyt cetantall er positivt på flere områder. Først og fremst er det kraftutviklingen ved kompresjon og lavere antenningstemperatur (som igjen gir lavere utslipp av NOx) der cetantallet hevder seg. Videre kan man, der det er snakk om store motorer, oppleve noe mer effekt fra motoren. Dette er som sagt motoravhengig. 

Men, ved lavere antenningstemperatur ( i sylinderen =  ved lavere trykk = tidligere tenning enn "vanlig" diesel). Vil ikke dette gi  ekstra uønsket påkjenning (tenningsbank?). Eller må tenningspunktet justeres om til denne nye dieselen?

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

For diesel med egenskapene som gjør miljøet en tjeneste og ikke minst det viktigste av alt; sparer meg for guffen diesel eksos lukt og generelt bedrer mitt båtliv så spiller det for meg ingen rolle om denne 2G-MARINE dieselen er bittelitt dyrere en vanlig avgiftsfri man får i dag... Og ikke minst... jeg har fått mang en liter skikkelig søppel diesel på tanken fra fyllestasjoner rundt om så alt i alt så har vel dette med tank rensing tatt i betraktning til vanlig avgiftsfri, så betaler man jo mer en nok for ettervirkningene av denne søppel dieselen man gjerne får rundt langs kysten også. Nei, 2G MARINE høres ut som en mirakelkur som jeg gladelig vil prøve ut!!! 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...