Jump to content

Fornybar diesel til fritidsbåter - 2G Marine!


Eco-1 bioenergi

Recommended Posts

Ja, dette høres fantastisk ut og jeg er overbevist om at det er miljøvennlig. Ikke for å ødelegge gleden men er dette bærekraftig på lang sikt? Noe sier meg at skal alle mennesker få mat, så må vi over på mindre kjøtt og mer grønt. Mao blir det nok slakteavfall når kosten må legges om? Er det riktig at dyrke raps for å få diesel på lystbåt når mennesker sulter?

Link to post
Share on other sites

Ja, dette høres fantastisk ut og jeg er overbevist om at det er miljøvennlig. Ikke for å ødelegge gleden men er dette bærekraftig på lang sikt? Noe sier meg at skal alle mennesker få mat, så må vi over på mindre kjøtt og mer grønt. Mao blir det nok slakteavfall når kosten må legges om? Er det riktig at dyrke raps for å få diesel på lystbåt når mennesker sulter?

 Er det ikke slik at alt plantematerialet kan produseres til diesel? Må vel ikke nødvendig vis være Raps eller slakteavfall.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Husker ikke om det er trådstarters diesel eller om det gjelder en annen produsent/forhandler, men leste nylig en artikkel om en produsent av bærekraftig diesel som har begynt å selge i Norge. Visstnok basert på blant annet matavfall og rester fra trevareindustrien. Klart, fyller alle biodiesel spørst det om verdens mat- og trevareproduksjon klarer dekke behovet for avfall til å lage diesel nok til alle, men kan man få brukt avfallet til noe nyttig er det gjerne bedre både miljømessig og økonomisk enn å la avfallet gå til spille :yesnod: Hvis biodieselen har så gode egenskaper som beskrevet håper jeg det kommer et alternativ til Stavanger-området også! Både til bil og til båt.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke om det er trådstarters diesel eller om det gjelder en annen produsent/forhandler, men leste nylig en artikkel om en produsent av bærekraftig diesel som har begynt å selge i Norge. Visstnok basert på blant annet matavfall og rester fra trevareindustrien. Klart, fyller alle biodiesel spørst det om verdens mat- og trevareproduksjon klarer dekke behovet for avfall til å lage diesel nok til alle, men kan man få brukt avfallet til noe nyttig er det gjerne bedre både miljømessig og økonomisk enn å la avfallet gå til spille :yesnod: Hvis biodieselen har så gode egenskaper som beskrevet håper jeg det kommer et alternativ til Stavanger-området også! Både til bil og til båt.

 

 

Hei Hakkannen.

Takk for ditt innlegg og interesse for 2G Marine.
Den forhandleren du referer til er oss :) . Vår fornybare diesel for personbiler heter 2G polar og er omtalt blandt annet hos NAF. Du kan lese artikkelen NAF har skrevet om stasjons satsningen ved å trykke på lenke under.
2G polar og 2G marine er mye av det samme produktet.
Vår fornybare diesel lages av avfallsprodukter fra biomasse som ellers hadde blant annet gått på søppeldyngen. Dette er en fornybar ressurs, ved at den CO2 som slippes ut av eksosrøret går til ny produksjon av biomasse ved at blandt annet planter tar opp CO2 som produserer ny biomasse, og som så blir til avfall og som kan brukes til produksjon av ny fornybar diesel.
Tilgangen på avfall er stor og flere produksjonsmetoder for utvikling av råvarer til produksjon av fornybar diesel er allerede igang, blandt annet på Tofte hvor man forsker på produksjon med avfall fra trevirke.
Målet vårt er å plassere ut 100 stasjoner i Norge i løpet av to år - så hold utkikk !
Link to post
Share on other sites

Forresten, kan man være helt sikre på at drivstoffet gir motoren tilstrekkelig smøring?

Minner om at man for noen få år siden opplevde trøbbel med D-serien til VP. VP mente da at den norske dieselen inneholdt for lite "smøring" og anbefalte tilstelninger.

 

 

Hei Eureka,
 
Takk for ditt innlegg.
 
2G MARINE har de samme smøreegenskapene som ordinær fossil diesel har.
Link to post
Share on other sites

Ja dette høyrest heilt fantastisk ut. Nesten for godt til å vere sant. Då byrjar eg å vere litt på vakt.  Ikkje negativ, men berre litt sunn skepsis. Me har til no berre fått høyrt det positive. Vent å sjå.

 

 

Hei Fjordgubbe,

 

Takk for ditt innlegg.

 

Fornybar diesel er et drivstoff som kan sies å være "i pose og sekk". Man får et fornybart drivstoff med betydelig lavere utslipp samtidig som man får et  renere drivstoff som er bedre for motoren.

 

Dette produktet har vært tilgjengelig på verdensmarkedet siden 2008, og tilbakemeldingene fra brukerne har vært gode. Som nevnt over i det første innlegget, så anbefaler Volvo Penta bruk av 2G MARINE fremfor bruk av marine diesel, B7.

 

2G MARINE har de samme egenskapene som fossil diesel - med tillegg av lavere utslipp og renere drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Er en generell offisiell biodiesel FAQ fra VP NA her

 

G2 biodiesel holder kanskje en bedre standard en 'vanlig' biodiesel, men nevnte reduserte smøreegenskaper, vasking av sylindervegger, uttørking av pakninger og dårlig stabilitet høres jo ikke spes. lovende ut.

Og hvordan er denne i vinterkulda? Holder den seg homogen og stabil, eller vil den skille seg i lag med forskjellige bestanddeler om den ligger på tanken noen måneder i minusgrader?

 

Oppsummeringene fra sidelinjen på artikkelen :

  • Biodiesel is an efficient solvent that can, when first used, dissolve constituents in the fuel system. The fuel filter should therefore be changed after a short period of usage.
  • Biodiesel is not a fuel with long-term stability, it can oxidize in the fuel system. The entire fuel system must be emptied and operated on normal diesel before any extended period of still standing, such as during winter storage.
  • Biodiesel has a negative effect on many rubber and plastic materials. Rubber hoses and plastic components in the fuel system must be checked regularly and changed at more frequent intervals than usual to avoid leakage.
  • Biodiesel impairs the lubricating capacity of oil due to its higher boiling point. The intervals for changing lubricating oils and oil filters must be halved compared with normal.
  • - See more at: http://www.volvopenta.com/volvopenta/na/en-us/marine_leisure_engines/FAQ/Pages/faq_biodiesel.aspx#sthash.pGWpKzn4.dpuf
Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Er en generell offisiell biodiesel FAQ fra VP NA her

 

G2 biodiesel holder kanskje en bedre standard en 'vanlig' biodiesel, men nevnte reduserte smøreegenskaper, vasking av sylindervegger, uttørking av pakninger og dårlig stabilitet høres jo ikke spes. lovende ut.

Og hvordan er denne i vinterkulda? Holder den seg homogen og stabil, eller vil den skille seg i lag med forskjellige bestanddeler om den ligger på tanken noen måneder i minusgrader?

 

Oppsummeringene fra sidelinjen på artikkelen :

  • Biodiesel is an efficient solvent that can, when first used, dissolve constituents in the fuel system. The fuel filter should therefore be changed after a short period of usage.
  • Biodiesel is not a fuel with long-term stability, it can oxidize in the fuel system. The entire fuel system must be emptied and operated on normal diesel before any extended period of still standing, such as during winter storage.
  • Biodiesel has a negative effect on many rubber and plastic materials. Rubber hoses and plastic components in the fuel system must be checked regularly and changed at more frequent intervals than usual to avoid leakage.
  • Biodiesel impairs the lubricating capacity of oil due to its higher boiling point. The intervals for changing lubricating oils and oil filters must be halved compared with normal.
  • - See more at: http://www.volvopenta.com/volvopenta/na/en-us/marine_leisure_engines/FAQ/Pages/faq_biodiesel.aspx#sthash.pGWpKzn4.dpuf

 

 

 

 

 

Hei Kaffelars,

 

Takk for ditt innlegg,

 

Den artikkelen du har funnet hos Volvo Penta er en artikkel om biodiesel EN14214. Vårt produkt inneholder ikke biodiesel. 2G MARINE er fornybar diesel, EN 15940.

 

 2G MARINE har de samme egenskapene og er bedre på flere punkter enn ordinær fossil diesel (B7/EN 590) som du nevner over: smøreegenskaper, renere og stabilitet. 2G MARINE har bedre lagringsegenskaper enn fossil diesel.

 

Fordi 2G MARINE er homogent, så holder det seg stabilt helt ned til under 30 minusgrader. Fossil diesel forringes fra 22 minusgrader. 

Link to post
Share on other sites

Har det ikke aromater så har det veldig dårlig smøreeffekt.

Det er rart med dette bio-greiene. Vi kan ikke bruke en dråpe palmeolje i maten, men 35% av verdens biodrivstoff er utvinnet av palmeolje.

Og fordi om VP i følge eco1 har uttalt seg positivt så ville ikke jeg hivd dette eller annen HVO på tanken før motorprodusenten godtar noe annet enn EN590.

Link to post
Share on other sites

Pga den lave svovelandelen blir det tilsatt et smøreadditiv i diesel. Testen for smøregenskaper kalles HFRR og du vil finne dette på et sertifikat på diesel om du ber om det.

Verdien skal være lavere enn 460.

Kanskje Eco1 kunne lagt ut sertifikat på sin HVO?

Etter det jeg har sett av HVO så er egenvekten helt nede på nivå med parafin og har lavere brennverdi enn diesel.

Forbruket vil derfor øke.

Link to post
Share on other sites

Har det ikke aromater så har det veldig dårlig smøreeffekt.

Det er rart med dette bio-greiene. Vi kan ikke bruke en dråpe palmeolje i maten, men 35% av verdens biodrivstoff er utvinnet av palmeolje.

Og fordi om VP i følge eco1 har uttalt seg positivt så ville ikke jeg hivd dette eller annen HVO på tanken før motorprodusenten godtar noe annet enn EN590.

 

 

Hei Stian69,

 
2G MARINE fremstilles ikke av palmeolje, men fra avfalls- og restfraksjoner. Det er nettopp bredden innen råvaretilfang som gjør fornybar diesel til et svært godt miljøvalg. Vi har valgt å holde oss til råvarer som er avfallsbasert, da dette ikke fortrenger produktiv matjord eller spesielt karbonholdige områder. 
 
Det er opp til motorprodusentene selv å godkjenne fornybar diesel på sine motorer, noe VP har vært tidlig ute og gjort. Det fortjener de honnør for;-) De viser at deres motorer ikke  gå på en fossil ressurs når det er et alternativ tilgjengelig.
 
Smøreevnen er lik (altså innenfor spesifikasjonskravet) EN590.
Link to post
Share on other sites

Neida, jeg mener ikke at deres parafinske diesel er basert på palmeolje. Jeg mener at 35% av verdens biodrivstoff er basert på palmeolje, og jeg forstår ikke hvorfor all verdens miljøorganisasjoner roper på dette og regjeringen gir skattelette for dette.

Denne skatteletten er vel også grunnen til at dere kan holde den prisen dere gjør. Dersom regjeringen tar bort sitt insentiv så vil sannsynligvis prisen på dette gå opp kraftig da råvarene er ganske mye høyere.

 

Har du en link eller dokumentasjon på VP sin godkjenning? Jeg finner det ikke på nettet.

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg mener ikke at deres parafinske diesel er basert på palmeolje. Jeg mener at 35% av verdens biodrivstoff er basert på palmeolje, og jeg forstår ikke hvorfor all verdens miljøorganisasjoner roper på dette og regjeringen gir skattelette for dette.

 

 

Det blir litt epler og pærer. Joda, palmeolje er vist "værre" enn annen olje mtp miljøpåvirkning for matproduksjon, men det kan allikevel være bedre for miljøet brukt som drivstoff enn det fossilt drivstoff er.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...