Jump to content

Fornybar diesel til fritidsbåter - 2G Marine!


Eco-1 bioenergi

Recommended Posts

Bårdp skrev 28 minutter siden:

Her tror jeg ikke du har hverken sjekket ECO-1 sin sertifisering ei heller lest artikkelen du linker her. :smiley:

"Vi kan lykkes med den ambisiøse politikken for biodrivstoff," er første linje i artikelen, og artikkelen videre understreker egentlig akkurat det jeg mener. :thumbsup:  Det er ikke noe problem å drive en del bærekraftig palmeolje produksjon, men 2.generasjons biodrivstoff inneholder mer andre biologiske avfallsstoffer som ellers ville blitt dumpet. Her kommer også sertifiseringen inn i bilde som sikrer bærekraftig produksjon.

Også for ordens skyld så har ikke ECO-1 noe ansvar over andre leverandører av biodrivstoff utover seg selv. Og det er ECO-1 denne tråden handler om. :smiley:

Det finnes verstinger i alle sektorer og enheter. Det er greit å plukke ut råtten frukt, men ikke kaste hele kurven. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Vel, et så meningsløst standpunkt kan man ikke diskutere videre med. Ha en fantastisk Mai måned Bårdp.
Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noen som faktisk har prøvd denne dieselen? 

 

Husker jeg fikk litt fyldig biodiesel på bilen engang og den luktet "gatekjøkken" i relativt lang tid etter. Hvordan er lukta fra denne dieselen? 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 10 timer siden:

Noen som faktisk har prøvd denne dieselen? 

 

Husker jeg fikk litt fyldig biodiesel på bilen engang og den luktet "gatekjøkken" i relativt lang tid etter. Hvordan er lukta fra denne dieselen? 

Denne er ikke fyldig og er også renset, så denne lukter svært lite til ingenting. Jeg har benyttet denne dieselen på bilen min nå i snart 2år. Fyller også denne konsekvent på Seilbåten, noe jeg vil fortsette med. En annen ting er at diesel dyret lever svært dårlig av denne typen diesel. Det er jo også en god fordel. :smiley: 

 

Ida Marie III skrev for 10 timer siden:

Hva er galt med vanlig diesel?  ? ???

:giggle:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt 2G siden de startet å selge det på Lindøya for knappe 2 år siden og har bare gode erfaringer. Den lukter lite både fra eksos og søl ved filter bytte. Motorer starter lett og går pent, også etter vinteropptak. Kanskje litt lavere effekt på motoren, men lite merkbart i daglig bruk. Problemet er at det er få steder å bunkre, men siden jeg har seil og lite forbruk (120 liter/sesong 28 hk VP2030) er det heller ikke noe stort problem. Det er ikke noe problem å blande med vanlig diesel. Så vidt jeg har forstått er det verken palmeolje eller andre tvilsomme ingredienser miljømessig.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja verden vil bedras, samme hva ærlig faktavitenskap  sier. Regndansen går videre, rundt den politiske gullkalven.

Og folket flokker seg i dansen.

HUA-HUA,  UGH - UGH.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

svai skrev for 11 timer siden:

Så vidt jeg har forstått er det verken palmeolje eller andre tvilsomme ingredienser miljømessig.

 

 

 

 

Er du sikker på du har forstått rett da ? 

Det er sannsynligvis noe av det verste miljø svineriet som lages.. selv om det muligens brenner litt renere i motoren din..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Propell1 skrev for 2 timer siden:

Ja verden vil bedras, samme hva ærlig faktavitenskap  sier. Regndansen går videre, rundt den politiske gullkalven.

Og folket flokker seg i dansen.

HUA-HUA,  UGH - UGH.

 

Bårdp skrev for 2 timer siden:

Ja vi driter da i om noen millioner sulter til døde og skogen forsvinner bare vi kan fylle Biodiesel som lukter bra. Hura!

--

Nei, dere kan drite i om jeg fyller 50-100 ltr diesel i sesongen som lukter bra like mye som dere kan drite i om jeg kjøper resirkulert dopapir eller ikke. 

 

Men det viktigste er jo å unngå å få samme hjerneskader som de av dere som har brukt vanlig diesel over lang tid åpenbart kan ha fått når naonopartikklene har trengt langt nok inn i hjernene deres og fått samlet seg opp over tid.  

 

https://www.reuters.com/article/us-brain-diesel/diesel-fumes-can-affect-your-brain-scientists-say-idUSL1044145320080311?feedType=RSS&feedName=healthNews

 

Eller kanskje dere bare arvet det fra dieseleksosutsatte foreldre?: 

 

http://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/diesel-exhaust-a-danger-after-2-hours-indicates-ubc-study-1.2893849

 

Diesel er ikke barnemat og sunt uansett kilde:

 

https://www.trucknews.com/features/breathing-dangerous-diesel-fumes/

---

 

Uansett, søk hjelp eller gå over til seilbåt. Noe må dere nesten gjøre for det kan virke som nanopartiklene har trengt langt inn og helseskadene allerede er der. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 17 minutter siden:

 

--

Nei, dere kan drite i om jeg fyller 50-100 ltr diesel i sesongen som lukter bra like mye som dere kan drite i om jeg kjøper resirkulert dopapir eller ikke. 

 

Men det viktigste er jo å unngå å få samme hjerneskader som de av dere som har brukt vanlig diesel over lang tid åpenbart kan ha fått når naonopartikklene har trengt langt nok inn i hjernene deres og fått samlet seg opp over tid.  

 

 

 

Eller kanskje dere bare arvet det fra dieseleksosutsatte foreldre?: 

 

 

 

 

 

Noe må dere nesten gjøre for det kan virke som nanopartiklene har trengt langt inn og helseskadene allerede er der. 

 

Det var da voldsomt.... feil fot i dag også.. ??

Link to post
Share on other sites

Fiskeriministeren var nylig i Indonesia. Norsk Importforbud av palmeolje, til bruk i biodiesel ble tema. 

Indonesia truet med at dersom Norge setter importforbud, så vil ikke Indonesia kjøpe fisken vår. 

 

Så da ble det ikke aktuelt med importforbud. 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

--

Nei, dere kan drite i om jeg fyller 50-100 ltr diesel i sesongen som lukter bra like mye som dere kan drite i om jeg kjøper resirkulert dopapir eller ikke. 

 

Men det viktigste er jo å unngå å få samme hjerneskader som de av dere som har brukt vanlig diesel over lang tid åpenbart kan ha fått når naonopartikklene har trengt langt nok inn i hjernene deres og fått samlet seg opp over tid.  

 

https://www.reuters.com/article/us-brain-diesel/diesel-fumes-can-affect-your-brain-scientists-say-idUSL1044145320080311?feedType=RSS&feedName=healthNews

 

Eller kanskje dere bare arvet det fra dieseleksosutsatte foreldre?: 

 

http://www.cbc.ca/news/canada/british-columbia/diesel-exhaust-a-danger-after-2-hours-indicates-ubc-study-1.2893849

 

Diesel er ikke barnemat og sunt uansett kilde:

 

https://www.trucknews.com/features/breathing-dangerous-diesel-fumes/

---

 

Uansett, søk hjelp eller gå over til seilbåt. Noe må dere nesten gjøre for det kan virke som nanopartiklene har trengt langt inn og helseskadene allerede er der. 

Og ellers står det bra til ?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

 

Det var da voldsomt.... feil fot i dag også.. ??

 

Som moderator bør du vel vite at en ikke endrer i sitat uten å markere det i selve sitatet. Enten i teksten før/etter sitatet eller i selve sitatet, feks på denne måten "<klippet>". Du har klart mesterstykket å sitere innlegget i sin helhet, men har klippet vekk biter vilkårlig hist og pist så teksten er gjengitt som min, men fremstår med en helt annen mening. 

 

Sitatfusk er ikke vanlig standard hos moderatorer flest, men det finnes åpenbart unntak. 

 

Forsåvidt hyggelig at du leste det jeg skrev, men mindre hyggelig at du endrer på tekst og gjengir det som mitt. Skriv heller litt mer selv fremfor å fuske med andre sin tekst.

 

LM 605 skrev 1 time siden:

Og ellers står det bra til ?

 

Helt topp. Men må du virkelig sitere hele innlegget? Det gjør forumet til en dårligere plass for alle. 

  • Sitering: Ikke bruk mer enn nødvendig for forståelsen. Sitering av bilder og hele innlegg er sjelden nødvendig.

Men hva lurte du på egentlig? 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det på det rene at om lag halvparten av all biodiesel (ikke-fossil diesel-olje) som omsettes i Norge kommer fra palmeolje. Produsentene (Neste oil m.fl.) har sertifikat som forteller at råstoffet er godkjent ihht en europeisk standard. Dette er mulig fordi biomassen er klassifisert som avfall fra skogbruk. Altså produserer disse for eksempel palmeblader og resten er avfall..... Det gjør det vel ikke akkurat miljøvennlig eller?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Du har klart mesterstykket å sitere innlegget i sin helhet, men har klippet vekk biter vilkårlig hist og pist så teksten er gjengitt som min, men fremstår med en helt annen mening. 

 

 

 

Helt topp. Men må du virkelig sitere hele innlegget? Det gjør forumet til en dårligere plass for alle.

 

 

Kanskje en fordel og bli enig med seg selv ? ?

 

Link to post
Share on other sites

Norge gir milliarder til land som Indonesia for at de ikke skal hugge regnskog. Så hogger de regnskogen for å dyrke palmeolje og truer med handelskrig hvis vi ikke kjøper palmeoljen deres . . . . !

Idioter hvem . . . . ?

 

Så et spørsmål til spesialistene: stemmer det at en commonrailmotor kan ta skade av biodiesel? Hvorfor går det bra da tydeligvis på biler, men ifølge noen utsagn ikke på båtmotorer?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan jo kjøpe biodiesel basert på frityrolje i stedet. Er jo grei skuring for seilere å kjøpe noen kanner. 

 

https://www.circlek.no/no_NO/pg1334073767171/business/Stasjoner/Søkstasjonbedrift.html

 

Men hvis det blir luktende gatekjøkken av båten så blir det med forsøket. Vanlig diesel lukter dritt, frityrolje lukter enda mer dritt. 

Link to post
Share on other sites

Vi må ikke blande dieselen i denne tråden med tradisjonell biodiesel. Her er det snakk om såkalt HVO (hydrogenerert vegetabilsk olje) som fremstilles gjennom en spesiell prosess som i prinsippet gir en svært ren, syntetisk diesel. Mye renere enn den vanlige dieselen man kjøper, som jo er tilsatt en andel tradisjonell biodiesel. Så en ting er miljøaspektet, men ser man litt egoistisk på dette, så soter denne dieselen ned motoren langt mindre, den forbruker mindre, motoren starter lettere når det er kaldt og den går jevnere. Det er også ganske fascinerende å legge nesen mot eksosrøret når man har fylt denne dieselen, det lukter faktisk ingen ting. Så ikke det dummeste å ha på tanken om du skal starte motoren i havn og ikke vil plage seg selv eller sine naboer. Dieselen følger standarden EN 15940, som man kan lese mer om fra mange kilder på nettet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert mykje rett her, eg har ikkje greie på det, men at ein moderne dieselmotor går so mykje jevnere med dette på tanken, tvilar eg sterkt på. I alle høve går min Steyr heilt jamnt, den kan vel knapt gå jamnare, den startar med det samme, kan ikkje starte lettare etter mitt syn, og ryk svært lite. Når det gjeld røyk og sot er det kanskje litt å gå på? Ikkje mykje vil eg tru. Men ingen ulemper med denne dieselen ? Litt dokumentasjon hadde vore greitt.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev On 10.5.2018 at 18.11:

Nå er det på det rene at om lag halvparten av all biodiesel (ikke-fossil diesel-olje) som omsettes i Norge kommer fra palmeolje. Produsentene (Neste oil m.fl.) har sertifikat som forteller at råstoffet er godkjent ihht en europeisk standard. Dette er mulig fordi biomassen er klassifisert som avfall fra skogbruk. Altså produserer disse for eksempel palmeblader og resten er avfall..... Det gjør det vel ikke akkurat miljøvennlig eller?

 

Dette viser hvor komplisert dette temaet er. Veldig bra med et konstruktivt innlegg. Vil gjerne ha ren diesel, men ikke på en måte som gjør mer skade enn vanlig diesel.

Ellers må jeg si denne tråden tar litt av og at engasjementet og ordbruk godt kunne vært vinklet mot mer saklighet og respekt for hverandre.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...