Jump to content

Fornybar diesel til fritidsbåter - 2G Marine!


Eco-1 bioenergi

Recommended Posts

NilsPils skrev On ‎10‎.‎05‎.‎2018 at 22.23:

Norge gir milliarder til land som Indonesia for at de ikke skal hugge regnskog. Så hogger de regnskogen for å dyrke palmeolje og truer med handelskrig hvis vi ikke kjøper palmeoljen deres . . . . !

Idioter hvem . . . . ?

 

Så et spørsmål til spesialistene: stemmer det at en commonrailmotor kan ta skade av biodiesel? Hvorfor går det bra da tydeligvis på biler, men ifølge noen utsagn ikke på båtmotorer?

Jeg er på ingen måte spesialist, nick'et refererer til musikkpreferanse?. Det er mange common rail motorer i personbiler, traktorer, anleggsmaskiner m.m. som får problemer pga innblanding av biodiesel. En kompis med nesten ny Fendt traktor som brukes til brøyting fikk brått en regning på 76.000,- +mva grunnet dysehavari sist vinter. Dieselen er fra firmaets tank som renses og taes prøver av jevnlig. Det er en anleggsentreprenør med flere titalls biler og maskiner. Injektor-problematikk er velkjent blant både lette- og tunge kjøretøyer med common rail. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er så lei av folk som synser å mener uten at de løfter en finger for å undersøke de reelle fakta rundt meningene sine. "Jeg tviler sterkt" "Jeg tror atte" er de absolutt dummeste argumenter som finnes. Jeg bryr meg lite om hva dere fyller på tankene deres i utgangspunktet, men om dere stikker hodet i sanden samtidig som dere proklamerer å se solen blir utrolig teit og lett gjennomskuelig. Råolje produkter er og forblir en dårlig fremtid for oss alle, så er det kanskje på tide å få fingrene ut av øra og hodet opp av sanden eller?

2 generasjons biodrivstoff og synth drivstoff innehar lite av problemene 1 generasjon hadde. Om vi har en vei å gå enda...? Ja! men produktene er langt bedre for miljø, både lokalt og globalt enn Diesel fremstilt av råolje.

Fyll biodrivstoff og plukk plast i fjæra! 

 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Morten83 skrev 7 minutter siden:

Jeg er så lei av folk som synser å mener uten at de løfter en finger for å undersøke de reelle fakta rundt meningene sine. "Jeg tviler sterkt" "Jeg tror atte" er de absolutt dummeste argumenter som finnes. Jeg bryr meg lite om hva dere fyller på tankene deres i utgangspunktet, men om dere stikker hodet i sanden samtidig som dere proklamerer å se solen blir utrolig teit og lett gjennomskuelig. Råolje produkter er og forblir en dårlig fremtid for oss alle, så er det kanskje på tide å få fingrene ut av øra og hodet opp av sanden eller?

2 generasjons biodrivstoff og synth drivstoff innehar lite av problemene 1 generasjon hadde. Om vi har en vei å gå enda...? Ja! men produktene er langt bedre for miljø, både lokalt og globalt enn Diesel fremstilt av råolje.

Fyll biodrivstoff og plukk plast i fjæra! 

 

 

Samt kjøpe injectorer i ny og ne...??

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 7 minutter siden:

 

Samt kjøpe injectorer i ny og ne...??

 

Kjørt i lengre tid med 2G, ingen problemer så langt. Så hvor kommer dette fra Ida Marie III? Har du noe å legge bak denne påstanden? For det er akkurat det det er, en ubetydelig påstand uten basis. 

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Morten83 skrev 10 minutter siden:

 

Kjørt i lengre tid med 2G, ingen problemer så langt. Så hvor kommer dette fra Ida Marie III? Har du noe å legge bak denne påstanden? For det er akkurat det det er, en ubetydelig påstand uten basis. 

 

Tja .. du trenger ikke lese mye i denne tråden før det dukker opp andre nyanser, meninger og ikke minst erfaringer..

Link to post
Share on other sites

Meninger er det nok av, erfaringer er det ikke mye av. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Må innrømma med ein gong; - eg har ikkje lese heile tråden I detalj.

Det eg vil sei; er at eg reagerer på tonen som enkelte brukar ovanfor sine motdebattantar.

Det må vel gå an å ha sterke meiningar om eit viktig tema utan å vera så kvass I kantane..?

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 1 minutt siden:

Så lenge dieselen i det hele tatt inneholder palmolje er det etter min mening bare å holde seg langt unna.

Jada Bårdp, nå har du skrevet det i alle innleggene dine her. ? Vi har fått det med oss.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Hadde servictekniker ombord I Stenungsund. Han fortalte at vi skulle være glade for at vi slapp og fylle biodiesel på båtene våre I Norge.  Helt konkret så anbefaler de et finere forfillter til VP D6 en vi bruker I Norge. Han sa også at om jeg måtte fylle I Sverige, anbefalte han og kjøre tanken tom og fylle opp I Norge før vinterlagring.

Link to post
Share on other sites

Sitat

Jada Bårdp, nå har du skrevet det i alle innleggene dine her. ? Vi har fått det med oss.

Du vet som en god miljøforkjemper kan ikke dette sies for ofte. Så det vil jeg nokk gjenta så lenge det selges diesel basert på dette miljøfintlige stoffet.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev Just now:

 

Joda, bare les igjennom...

Masse negativ erfaringer..

 

Hvor?

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 10 timer siden:

Det er mange common rail motorer i personbiler, traktorer, anleggsmaskiner m.m. som får problemer pga innblanding av biodiesel. En kompis med nesten ny Fendt traktor som brukes til brøyting fikk brått en regning på 76.000,- +mva grunnet dysehavari sist vinter. Dieselen er fra firmaets tank som renses og taes prøver av jevnlig. Det er en anleggsentreprenør med flere titalls biler og maskiner. Injektor-problematikk er velkjent blant både lette- og tunge kjøretøyer med common rail. 

 

Denne står noen ganske få innlegg lengre oppe... 

Si meg, leser du bare dine egne innlegg ? 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

 

Denne står noen ganske få innlegg lengre oppe... 

Si meg, leser du bare dine egne innlegg ? 

Her blir det aldri nevnt hva slags biodiesel som ble benyttet, denne tråden handler om 2G polar. DieselDahl har for lite informasjon i innlegget sitt. Det er mest sannsynelig 1G biodiesel DieselDahl snakker om her. 2G har ikke disse problemene som blir beskrevet. En annen ting så vil jeg tro at min nyere SUV har finere mekanikk en landbruksmaskiner. Da er det jo også rart bilen min nå har gått knirkefritt med 2G i snart 2 år, mens en massiv traktor med langt større rail får problemer. 

@DieselDahl  Hadde vært artig å fått litt mer info om type biodiesel her, hvor lenge dette er siden osv. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Etter et lite søk på nettet viser blant annet til erfaringer og nevener spesielt at biodieselen ikke er stabil over tid:

 

https://gemini.no/2015/04/kan-biodiesel-skade-bilen-din/

https://forskning.no/bil-og-trafikk-miljoteknologi/2015/03/kan-biodiesel-skade-bilen-din

http://www.bilindustrien.com/biler/fuels/alternative-fuels/133928.html

 . . . . . . . .

 

Så lenge jeg kan unngå det blir det ikke noe biodiesel for min båtmotor, hverken fra palmeolje eller noe annet! Problemer med biodiesel blir atakelig ekstra stort for båter som blir stående med ustabil biodiesel på tanken, i motor og i filtere over vinteren.

 

Og så er det lett for meg å beslutte dette, da jeg heller ikke tror noe på hypotesen om menneskeskapt klimakatastrofe, spesielt ikke pga. mine utslipp av CO2. Men jeg har ikke noe imot å hjelpe regskogen (så lenge korrupte politikere og andre ikke får sugerør ned i lommene mine) . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 54 minutter siden:

Etter et lite søk på nettet viser blant annet til erfaringer og nevener spesielt at biodieselen ikke er stabil over tid:

 

https://gemini.no/2015/04/kan-biodiesel-skade-bilen-din/

https://forskning.no/bil-og-trafikk-miljoteknologi/2015/03/kan-biodiesel-skade-bilen-din

http://www.bilindustrien.com/biler/fuels/alternative-fuels/133928.html

 . . . . . . . .

 

Så lenge jeg kan unngå det blir det ikke noe biodiesel for min båtmotor, hverken fra palmeolje eller noe annet! Problemer med biodiesel blir atakelig ekstra stort for båter som blir stående med ustabil biodiesel på tanken, i motor og i filtere over vinteren.

 

Og så er det lett for meg å beslutte dette, da jeg heller ikke tror noe på hypotesen om menneskeskapt klimakatastrofe, spesielt ikke pga. mine utslipp av CO2. Men jeg har ikke noe imot å hjelpe regskogen (så lenge korrupte politikere og andre ikke får sugerør ned i lommene mine) . . .

Er ikke vanskelig å finne slike artikler NilsPils. Forsåvidt så er de to første linkene du linker en og samme artikkel, den siste er ikke datert. 2G biodiesel er rimelig ny vare. 2G Polar tilfredsstiller standarden EN 15940, som er en rimelig fersk dieselnorm fra europeiske standardiseringsmyndigheter. Drivstoffet oppfyller alle kravene til den gjeldende EU-standarden EN590 på alt, bortsett fra vekt. 2GPolar inneholder ikke svovel og aromater og er derfor 2,5 prosent lettere. Noe som strengt talt er en fordel.

 

Og å bla igjennom artikler imot biodiesel så regner jeg med det blir lagt like mye vekt på artikler for? Eller er det bare å supplementere det negative med det negative uten å undersøke det positive, så er vi tilbake der vi startet med dette å sjekke begge sider av saken før man uttaler seg. 

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bårdp skrev 41 minutter siden:

Kan ikke skjønne at det kan være noe positivt å si om dette drivstoffet så lenge det benytter palmolje i produksjonen av det.

 

Må gå an å vurdere egenskapene uavhengig av palmeolje eller ikke vel? Jeg har ikke sansen for revefarmer eller at folk får kappa hendene av i konflikter rundt gruvedrift etter diamanter, men revepels er fortsatt varmt og diamantene skinner flottere enn mye annet for det. 

Link to post
Share on other sites

I stedet for synsing. Her er resultater fra real life tester med 2G sammenliknet med vanlig diesel utført av Marintek. Signifikant reduksjon av forbruk og utslipp. 

https://www.nho.no/siteassets/nhos-filer-og-bilder/filer-og-dokumenter/nox-fondet/dette-er-nox-fondet/presentasjoner-og-rapporter/302001917-00002-rapport-2g-polar-final01-392181_2_1.pdf

 

 

Redigert av svai (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 8 timer siden:

Du vet som en god miljøforkjemper kan ikke dette sies for ofte. Så det vil jeg nokk gjenta så lenge det selges diesel basert på dette miljøfintlige stoffet.

 

Bårdp skrev for 4 timer siden:

Kan ikke skjønne at det kan være noe positivt å si om dette drivstoffet så lenge det benytter palmolje i produksjonen av det.

 

Jeg vet ikke med andre her inne, men jeg dro på smilebåndet! Stå på!??

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Guest Avmønstret#
Propell1 skrev for 6 timer siden:

Om to-tre år kan norsk firma forvandle plast til drivstoff.  Så slipper vi å bruke skogen til det.

 

Vi kan gjøre begge deler. Etter hva jeg har fått med meg ligger vi "langt bak" mtp gjenvekst i våre norske skoger. Ser for meg at norsk skog som drives bærekraftig er et bedre alternativ enn mye annet, men blir helt sikkert for dyrt....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...