Jump to content

Tviste sak om salg av seilbåt


Mr Old Cod

Recommended Posts

Hei!
Takk for at du tar deg tid til å lese dette.
Beklager at teksten er litt lang.
 
Jeg trenger råd i en tviste sak av en solgt brukt seilbåt.
Jeg har nå fått solgt seilbåten min grunnet jeg ikke hadde fått båtplass til den for sesongen.
Det ble endel interesse for den på finn og hadde 3 potensielle kjøpere. Jeg hadde en mini bud runde og høyst budene kjøpte båten for 13 båtlapper usett.
Vi avtalte at han skulle overføre pengene via Vipps med en gang. Dette ble gjort og pengene er nå på konto.
Vi avtalte samtidig at jeg skulle legge kontrakten i båten.
Kjøper kom med morgentoget for å ta over båten.
Jeg bor rett i nærheten og treffer derfor kjøper og viser han til plassen. Det viser seg at kjøper er førstegangskjøper av båt og har ingen erfaring. så jeg tilbyr meg å ta en liten tur utpå sjøen for og vise han litt. Båten er i grei stand og har ikke noen feil som er betydlige. (skrev i kontrakten at den kunne ha noen lekkasjer som alle andre gamle båter)
Jeg har benyttet båten endel og har ikke merket noen spesielle feil. Motor fungerer meget godt. Alt av utstyr som er listet opp på finn annonsen er også med båten.
Kontrakten ble ikke signert på stedet da avtalen var at han skulle sende en kopi pr mail når han hadde fått båten fra Kristiansand til Holmestrand området.
Etter turen på sjøen ønsker jeg personen lykke til og ber han sende noen bilder av turen. (jeg har tatt turen selv men i motsatt retning med samme båt)
 
Litt utpå ettermiddagen får jeg telefon om at personen har kjørt på grunn og kommer ikke løs. Jeg gjør da det jeg kan for å hjelpe han. Jeg tok kontakt med redningsskøyta og ber de ringe vedkommende for å spørre om han vi ha assistanse. 
Dette takker han ja til.   Etter en tid får de han av grunnen som han har satt seg fast i. 
 
De gir han noen råd og prøver å gi han en rute oppover.
 
Kort tid etterpå kommer en sms om at kjøper vil heve kjøpet.
Jeg skriver at jeg ikke kan godta dette men gir han gjerne kontaktinfo til de andre som var med i budrunden.
 
Sms tilbake tilsier nå at kjøper plutselig ikke har båtplass til båten. Jeg svarer ikke.
iløpet av natten tikket en ny sms inn.
Kjøper var forberedt på noe helt annet med båten.
Han skriver at han ikke har ødelagt verdien til båten og påstår at båten omtrent mangler alt. Jeg har sagt at den er helt fin å legge på tur med (Jeg hadde nesten samme reise i august med samme utstyr uten problemer).
Utstyret han påpeker som mangler er Sjøkart og dregg. Dette har heller aldri blitt påstått at har fulgt med. Verken på finn eller på telefon/kontrakt.
Kjøper har fortøyd båten på en ukjent plass. (han har sendt koordinater men disse gir en posisjon midt i kvåsefjorden)
 
Siste sms gir han beskjed at det ligger 60L med bensin og ny olje i båten samt at om jeg ikke betaler tilbake beløpet innen 14 idag så blir jeg anmeldt samt et privat søksmål.
 
Hva kan jeg gjøre i denne saken?

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Det er nok ingenting å bekymre seg for. Du kan jo bare vise til tråden både her og den kjøper lagde, samt kjøpskontrakt og eventuelt logg fra redningsskøyta at vedkommende har kjørt båten på grunn og vil heve kjøpet. 

Man kan heller ikke bare legge fra seg båten og kreve at selger skal hente den hjem igjen ved hevet kjøp. 

 

Du får hilse han at båten flyter, har seil og ror, mer enn det trenger du strengt tatt ikke. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen jurist, så ta det jeg sier med en klype salt, men dette hadde jeg ikke brydd meg mye om.

 

Han har kjøpt en båt USETT for 13.000,-. Prisen antyder vel heller ikke at båten verken er strøken eller at man kan seile jorden rundt i den.

 

Han satte selv ut på tur med båten og gikk på grunn, dette har jo du null ansvar for. Dog kan det godt tenkes at båten har tatt skade av dette og jeg hadde heller ikke gått med på å heve kjøpet.

Redigert av Donzi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest tråden det refereres til vet jeg ikke om jeg skal le eller grine.

 

Du kan på ingen måte ta noe som helst ansvar for denne personens svært dårlige vurderingsevne. Han må først og fremst holde seg på land og selge båten videre til noen som er kvalifisert til å eie båt.  Beklager hvis han eller andre blir støtt av dette, men jeg kan ikke la vær å bli provosert av hvor dumdristige noen er og i tillegg be andre rydde opp i det når man har driti seg ut. Sjølivet er ikke for alle.

Link to post
Share on other sites

..Kan ikke skjønne annet enn at dette er kjøpers fulle ansvar..

 

Ikke jeg heller. Man har faktisk et ansvar som kjøper også. Han har kjøpt usett, greit, men fikk båten forevist og testet. Har betalt og valgte å dra av gårde med den. Solgt i mine øyne. Kanske Skipper W har en kommentar om saken ? Bare for å få en fagmanns syn på det ?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er sære greier.

Står båten fortsatt registrert på deg?

Står den fortsatt forsikret i ditt navn?

 

Tenker at dersom kjøper har forlatt båten, så kan du få det umiddelbare ansvaret for den, der den ligger... Selv om du har solgt fra deg ansvaret for den.

 

Kjøper har ikke vært pålogget siden siste melding i 14-tiden i går.

 

Jeg håper RS hadde "radaren ute" og at de ville reagert og respondert dersom det var grunn til å bekymre seg for vedkommendes ve og vel og formidle ham videre til helsevesenet.

( uten at det trenger å bli diskutert videre her i åpent forum)

 

Jeg tror ikke kjøper skulle skaffet seg denne båten.

Kontakt RS og hør om de vet hvor båten er.

Link to post
Share on other sites

Personen presenterte seg ikke som Chris.  Men personen veklset mellom to navn. Dog sjekket jeg dette opp mot kredittopplysning / folkeregisteret før handel. begge navnene dukket opp som samme person med korrekt fødselsdato og adresse. Vil ikke betegne kjøper som noen svindler eller person med urent mel i posen da alle data var korrekte.

 

Men totalt uerfaren med båt var han.

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Personen presenterte seg ikke som Chris.  Men personen veklset mellom to navn. Dog sjekket jeg dette opp mot kredittopplysning / folkeregisteret før handel. begge navnene dukket opp som samme person med korrekt fødselsdato og adresse. Vil ikke betegne kjøper som noen svindler eller person med urent mel i posen da alle data var korrekte.

 

Men totalt uerfaren med båt var han.

Hvor gammel var han, om jeg får spørre? 

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er hva skal han anmelde??

At du har solgt en båt til en som ikke visste hva han gikk til? Neppe straffbart det.

 

Nå har vi bare fått din versjon av saken, men kjøpers tråd vitner om dårlig aprilspøk, eller dårlig vurderingsevne.

 

Føler du deg sikker på at du ikke har utelatt noe og mener du kan stå med rak rygg i en rettsak,hadde jeg ikke foretattt meg noe.

 

Den rettsaken tviler jeg på kommer uansett.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...