Jump to content

Tviste sak om salg av seilbåt


Mr Old Cod

Recommended Posts

"Lyve om at båten ikke kan kjøre så langt "?

 

Har du løyet om det?

 

Hvordan klarte du isåfall det?

 

Det er vel været og ikke båten som begrenser dette.

 

En "ocean race båt" kan også være puslete når været står på.

Akruat som at en pioner 10 foter med 9, 9 kan krysse skagerrak, hvis været står en bi.

 

Altså er det ingen som er ansvarlige for å sette liv i fare enn skipperen selv.

Som i rettferdighetens navn fikk endel varsellamper tent i SIN EGEN tråd

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Fikk 2 nye sms ifra kjøper nå. Der han mener at han har lovfestet rett til å heve kjøpet. (Dette er jeg helt enig i om grunnlaget er vesentlig mislighold eller andre grove faktorer). Her trekker han også frem at det er '' Pill råttent gjort å lure en som ikke har kjennskap til båt''.

 

Tilstanden på båten er også bedre enn når han hentet den. Dette er fordi det er mer bensin og en kanne olje.

 

Resten av 1 og 2 endrer tonen i ordlyden seg til å bli ydmyk. Da kommer selvsagt min lyst til å hjelpe han igjen! Jeg tar da kontakt med en av de andre som var interessert og forklarer saken fort. De går med på at jeg kan dele deres telefonnummer med han.

Jeg har sendt han telefonnummer samt at jeg har gitt beskjed hvor den ligger til ny potensiell kjøper.

Den nye potensielle kjøperen har også sett båten samt prøvd den utpå sjøen.

 

 

Nå er saken opp til kjøper. 
Kanskje vi får en lykkelig slutt på dette :)

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Jeg holder nå på og gi opp!

 

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Heldigvis reiser jeg vekk for en stund i morgen.

Jeg ga personen som var interessert navnet på området båten ligger i nå ingen koordinater.

Innholdsfortegnelse har hele tiden ligget på finn.no.

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Moro med litt humorlesing sent på en torsdag. ^^

 

Synd at du måtte bli plaget slikt. Kjøper ser ut til å ikke har peiling overhode og burde tatt med noen som kan båt om han var usikker.

 

Men til den prisen så speiler det vel at båten ikke er strøken. 

 

Lykke til, håper du kan få avsluttet denne saken raskt! :)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Gi opp.

Du ønsker ikke at en av de andre kjøperne skal være nødt til å forholde seg til denne fyren.

La han slite med det selv.

 

Politi og RS vet hvem han er og det er han som får krav på eventuell havneleie osv.

Hadde jeg vært deg, ville jeg sluttet å svare på hans meldinger. Om det ikke er masse som mangler fra din side i kommunikasjonen her (noe jeg ikke misstenker), så kommer det ikke noe godt ut av å fortsette dialogen. Det er ikke selgers ansvar å sjekke kjøpers kompetansenivå og om han mener 2-taktsolje er en svindyr investering har han ikke skjønt helt hva et båthold koster pr år. Dette kan du som selger heller ikke lastes for.

 

Reis bort og forsøk å glemme hele saken. Ring Politi asap om han kommer med trusler om å møte opp hos deg e.l.

For all del ikke gå med på å møte ham igjen. Det lukter Psykriatri lang vei her....

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du kommer best ut av det ved å slutte å være snill.

Fyren har tydeligvis innsett at han ikke har peiling på hva han driver med. Og prøver å legge det på deg. Ser ut som han mener det er din skyld at han " ble lurt av norgeskart appen" også.

Ville bare sendt en mld og sagt at du ikke er villig til å la han heve kjøpet. Og at alt ansvar er på han. Så ikke svare mer på mld hans. Kommer det noe fra noe forbrukertvist greier, så legger du bare frem all korespondanse.

Noen folk blir bare værre hvis man prøver å hjelpe...

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Her må kjøper skjerpe seg – mange hakk. Han mener altså at han skal ha rett til å heve kjøpet, på eksakt hvilket grunnlag? Meg bekjent er det ikke ulovlig å selge båter uten at det følger med anker eller komplett kartverk. Bare vrøvl fra ende til annen, selvsagt. Imponert over at du gidder å holde dialogen gående. At han attpåtil mener at fulle bensinkanner skal være god smøring av dealen gjør saken ganske besynderlig, for i mellomtiden har båten altså vært grunnstøtt.

 

Imponert av at du ikke har blokkert nummeret. Jeg ville latt ham seile sin egen sjø.

Link to post
Share on other sites

Blir for dumt åbføle seg lurt også.

Han fikk masse gode råd i den stålbåt-tråden.

Men siden han ikke likte svarene valgte han å ikke spørre om denne.

Så sto vi nærmest i kø for å hjelpe han på veien hjem. Her velger han også å se bort fra alle råd.

Og papirkart hadde nok ikke hjulpet, siden han ikke klarte å bruke norgeskart appen heller.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Gi opp.

Du ønsker ikke at en av de andre kjøperne skal være nødt til å forholde seg til denne fyren.

La han slite med det selv.

 

Politi og RS vet hvem han er og det er han som får krav på eventuell havneleie osv.

Hadde jeg vært deg, ville jeg sluttet å svare på hans meldinger. Om det ikke er masse som mangler fra din side i kommunikasjonen her (noe jeg ikke misstenker), så kommer det ikke noe godt ut av å fortsette dialogen. Det er ikke selgers ansvar å sjekke kjøpers kompetansenivå og om han mener 2-taktsolje er en svindyr investering har han ikke skjønt helt hva et båthold koster pr år. Dette kan du som selger heller ikke lastes for.

 

Reis bort og forsøk å glemme hele saken. Ring Politi asap om han kommer med trusler om å møte opp hos deg e.l.

For all del ikke gå med på å møte ham igjen. Det lukter Psykriatri lang vei her....

 

RSL

Mener at jeg har fått med det som er av detaljer som er aktuelt for båten. 

Har brukt den endel og vært veldig fornøyd selv.  Båten seilte jeg selv fra Fredrikstad i fjord med mindre utstyr :)

Var sist ute siste lørdag til søndag og en liten tur på onsdag :)

Det fine med saken er at kjøper har også uttalt seg i sin egen tråd. Da kan man se begge sider av saken.

 

Jeg ønsker å si takk til alle dere som har kommentert og har gitt meg tips i saken. Hadde jeg visst dette hadde sjøspeiderne heller fått den.

 

Det er kjipt å bli landkrabbe men av og til må man prioritere økonomien i disse nedgangstider :)

Har solgt begge båtene mine nå. Den andre reiser fra Kristiansand i morgen med kurs Trondheim.

Det kommer nok en tråd ang dette her i morgen :) Såvidt jeg har skjønt blir de 3 stk som tar turen. da en eller to med erfaring.

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

.......

Har solgt begge båtene mine nå. Den andre reiser fra Kristiansand i morgen med kurs Trondheim.

Det kommer nok en tråd ang dette her i morgen :) Såvidt jeg har skjønt blir de 3 stk som tar turen. da en eller to med erfaring.

 

Jeg kan ikke annet enn å ønske og tro at det blir en solskinnshistorie i forhold til den første.

(Er du sikker på at de har med seg varme klær, papirkart, kunnskap, erfaring, røyk, snus, øl, vester, dregger, mobiler, nettbrett, kompass, tillatelse hjemmefra... er du videre sikker på at de ikke har en diagnose, allergi, inntolleranse eller fobi av noe slag?)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Beklager var på farten når jeg fikk varsel fra baatplassen via epost på telefon. Så klarte å poste det i feil tråd, men here goes:

Seilte i god tro avgårde utaskjærs som første båttur annet enn å ratte og fortøye litt nå og da i div båter når jeg var yngre.

Blei stående i indresund på motsatt side av daumannsviga i påvente av bedre vær.

Senere kom jeg i kontakt med en eldre mann i ei snekke med båtplassen sin der som tilhørte området å sku ut å fiske.

Så han guida meg rundt, men sa jeg var sinnsyk som la av sted med sjøkart-apper på telefon og uten anker/dregg.

Han mente jeg var veldig ambisiøs og mente jeg var blitt lurt trill rundt når bare så enkle ting ikke var på plass.

Følgte senere rådet hans om å følge leia og ta en rolig tur hjemover istedenfor utenskjærs samt skaffe en dregg ASAP når jeg kom til Lillesand.

Mens jeg Petra videre med hjulvispern som gikk helt okey etter min mening (mekanisk bakgrunn) ble jeg etterhvert lurt av kartprogram fra kystverket "Norgeskartet" på tlf etter jeg kom gjennom Gamle Hellesund, tok jeg det veldig pent innover Grundesund og ble etterhvert stående med kjølen i sanden.

Tok ganske lang tid før kystvakta kom pga selger ga dem feil kordinater og de ikke hørte meg skikkelig heller på telefon son streika konstant pga strømbrudd.

Var kobla i lader fra den fantastiske strømbanken som var lagt opp, og den håndholdte VHF som var med viste seg å være defekt.

Volumhjulet hadde påståelig et "Sweetspot" for å motta selv om susen kom som bare det med SQL knappen inne, så lyd var det.

Prøvde å transmitte flere ganger og det var ikke mye hjelp i.

Sto så i sandbunkern å forsøkte å gynge meg løs med ror motor og stå på båten rundtom. Gikk nesten.

Etter det var jeg stranda på tiltaua plass av kystvakta og anbefalt ikke å legge ut på tur, ønska heller ikke det selv om lanternene hadde fungert.

Da var jeg blakk og bynte etterhvert å studere nærmere når jeg var "fanget" der i natt. Og oppdager at det er råte omtrent overalt når jeg titter under putene.

Under dekksplatene ser jeg at det er litt vann. Ble forsikra om at skroget var tipp topp å etter en guida tur til havna ved Esso/Shell i Kristiansand blei jeg bare swosha i vei, ta utenskjærs ingen problem.

Mangla bare at han sparka fart i båten for meg. Senere når jeg satt i båten etter tauinga ser jeg at luringen har fått med merknad i kontrakta hvor han har kryssa av for skade på skrog og råte. Noe jeg har telefobopptak av at var helt tipp topp!!!

Link to post
Share on other sites

Yumyum hva i Alle dager er det du forventer deg ? Du har kjøpt båt til rundt 10lapper. Og har ingen peil tydeligvis. Og vil ikke høre på gode råd og når ting går galt så er det alle andre sin feil. Er da heller ikke selgers feil at du roter deg på grunn el blir "lurt" av norgeskartet ? Dette blir for dumt.

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøper du en båt til 13k og som i tillegg etter hva jeg forstår er 40 år gammel kan du ikke klage på noe som helst. Du må se på båten før du kjøper den, er ikke det mulig må du i ihvertfall sjekken den ordentlig før du legger av gårde på den måten. Muligheten for å heve kjøpet forsvant da du tøffet utover. 

Lykke til med salget evt. båtlivet. 

Link to post
Share on other sites

Prøver å svare på noen av påstandene fra yumyum.

Vhf fulgte med men var noe ustabil som også stod i annonsen og som jeg sa uttrykkelig til deg. 
At du heller ikke fant ut av hvordan den virket er ikke relevant. 
Jeg ga RS koordinatene som du leste opp fra din telefon samt stedsnavnene du oppga. 
Når du var i kontakt med RS så har du også klart og gi feil koordinater enda en gang.

Du skulle opprinnelig komme kl 5 på morgenen å hente båten så derfor hadde jeg ikke lagt deg inn i planene mtp visning. Jeg gjorde dette kun for å være grei med deg. Jeg viste deg forseilet, forklarte hvordan du starter motoren og ga deg noen råd for turen. Jeg har seilt ned kysten fra Oslo 2 ganger de siste årene og har lært en hel del selv. 

Jeg brukte 1,5 timer på turen med deg. At ikke du fikk med deg hva jeg fortalte deg er på din kappe.
At dette er å bli swosha avgårde er ikke min oppfatning.

Jeg har aldri avertert båten med dregg eller papirkart da dette er noe jeg aldri har brukt selv på båten.

 

 

Batteribanken er på 200 ah og er 6 mnd gammel. Jeg ladet batteriene dagen før du kom.
Støpselet du brukte gir ut 1 ah på 5v.

Dette er mer enn nok for de fleste telefoner. Du har mest sannsynlig benyttet en billig kinakabel med tverrsnitt som ikke burde være tillatt.

 

RS peilet deg gjennom din telefon. Koordinatene du oppga var bare tull.

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Jeg er motorbåtmann, men synes båten du solgte, ser veldig bra ut i forhold til prisen. Liker ikke å sette noen i bås, men kjøper virker utfra tidligere tråd, hentetråd og din info, å være langt fra noe rakettforsker-emne. Kjøper har kanskje hatt et romantisk syn på båtlivet, men uten erfaring har virkeligheten svidd. Det virker som du har gjort hva du kan, og at kjøper bør si; ok, my bad, sorry. Mister litt troen på folk som tror det går an å navigere og føre båt via en app...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg er motorbåtmann, men synes båten du solgte, ser veldig bra ut i forhold til prisen. Liker ikke å sette noen i bås, men kjøper virker utfra tidligere tråd, hentetråd og din info, å være langt fra noe rakettforsker-emne. Kjøper har kanskje hatt et romantisk syn på båtlivet, men uten erfaring har virkeligheten svidd. Det virker som du har gjort hva du kan, og at kjøper bør si; ok, my bad, sorry. Mister litt troen på folk som tror det går an å navigere og føre båt via en app...

 

 

Jeg er litt uenig i at du ikke kan føre båten for kart på telefon.

Jeg har gjort det på alle mine turer rundt om kring de siste årene. 

Telefonen er vanntett og jeg har alltid en ekstra om det skulle gå galt. 

Posisjonen vises nøyaktig og du har alltid oppdaterte kart. 

Men uansett hvor gode kartene er så blir de ikke bedre enn den som leser de.

En kikkert er også et must for min del privat :)

Hvordan skal man kunne lese papirkart når man står i pøsregn alene med fokk og storseil?

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

 

Hvordan skal man kunne lese papirkart når man står i pøsregn alene med fokk og storseil?

 

Det har folk gjort siden lenge før du og jeg ble født.

 

De første tre årene mine med båt som egnet seg for mer enn soling, hadde jeg kun papirkart i plastlomme + kompass. Når jeg kjøpte den båten jeg har nå, var det med en kartplotter og jeg må innrømme at jeg ikke har papirkart fremme til en hver tid til de strekkene jeg ferdes lengre, men ved total blackout av all elektronikk ombord skal jeg allikevel klare å komme meg i havn. (må finne frem papirkartene fra innunder senga først.... )

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig at papirkart kan være greit å ha i båten hvis alt går galt.  
Kartlesing må du uansett lære deg selv om du benytter en app.
Kompasset er også noe jeg har tilgjengelig men sjeldent har behov for. 
Fordelen med å vite ned til 5 meter hvor du er gjør inngangsporten til navigering veldig lett å lære.

Du har ikke med deg sekstant også? ;) 

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

App på nettbrett (eventuelt en stor mobil) fungerer da utmerket til normal navigasjon. Nå kjenner jeg ikke til appen Norgeskart, men Navionics fungerer tilnærmet like nøyaktig som plotteren (litt færre oppdateringer pr sekund på padden).

Hvorfor skulle Navionics-appen være noe mindre pålitelig enn et papirkart?

 

Man har selvfølgelig en form for backup om mobilen skulle ta kvelden.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...