Jump to content

Tviste sak om salg av seilbåt


Mr Old Cod

Recommended Posts

Båten har aldri blitt registrert på meg. Jeg var igang med å registrere den i småbåtregisteret men sendte aldri inn kontrakten. Båten er heller ikke forsikret. Den ble solgt pga plassmangel. Motoren fungerer helt topp så turen skulle ikke vært noe problem.

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Båten kan jo fort bli et problem om den er uforsvarlig fortøyd og gjør skade på miljø eller andre båter.

Så det kunne kanskje være lurt å ta rede på hvor båten er også melde fra om det til politiet? eller spørre hvordan du bør forholde deg? For å unngå problemer sener tenker jeg?

Link to post
Share on other sites

Som jeg bl.a skrev i IM til TS, tilby kjøper at du tar hånd om den forlatte båten, men at du beholder kjøpesummen og det som må ha blitt forlatt ombord i den. Aksepterer han det, hent båten, skaff deg ny båtplass og kos deg med den.

 

Er den betydelig skadet, gi den bort eller avhende den for kjøpesummen.

 

Det kan fort hende at ansvaret for båten vil henge ved deg en stund. Den ligger sannsynligvis ulovlig forlatt en plass. Da vil det løpe havneavgifter, fjærning for din regning, den synker og må berges for din regning etc.

Berg den før det er for sent. Men igjen, det betinger kjøpers samtykke.

Link to post
Share on other sites

Båten kan jo fort bli et problem om den er uforsvarlig fortøyd og gjør skade på miljø eller andre båter.

Så det kunne kanskje være lurt å ta rede på hvor båten er også melde fra om det til politiet? eller spørre hvordan du bør forholde deg? For å unngå problemer sener tenker jeg?

Dette er nok lurt, bare for å være sikker. Men ikke si du tar på deg noe ansvar med å flytte den eller lignende, gi dem heller mobilnr til kjøper. 

Link to post
Share on other sites

Ikke hør på noen av oss her. Dette er juristmat, de fleste av oss synser. Enten synser vi av egenerfaring, vi relaterer det som er skjedd her til noe som har skjedd med oss eller noen vi kjenner. Vi kan også synse ut av ren ignoranse.

 

Vær veldig forsiktig med å ta på deg ansvar for båten, da blir den fort din igjen. Selv om du mener at du bare hjelper kjøper med et problem.

 

Ring advokat, du kan fint finne en som vil snakke med deg en time og sette deg inn i de forskjellige sidene av saken. Her er det skikkelig lett å trå feil, det kan være små ting som bestemmer om saken går den ene eller andre veien.

Link to post
Share on other sites

Det som er synd er at den kontrakten ikke er signert, da kunne du jo fraskrive deg alt ansvar.

Står den noen tekst i fbm. Pengeoverføringen som indikerer at båten er solgt?

 

Hvis du kan finne ut hvor båten er, kan du for ordensskyld sjekke fortøyninger og at den ikke tar inn vann, da har du gjort etter min mening gjort mer enn hva som burde forventes.

Får du tak i ansvarshavende hvor båten ligger, kan du muligens forklare han om situasjonen.

 

Jeg ville ikke begynne på noen fordeling av båt/ansvar med kjøperen pr telefon.

 

Ett absolutt minimum må være å møtes ved båten.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville hodt meg lagt unna.

 

Ikke ta noe som helst ansvar. Hadde han spurt om hjelp er det en ting. Men her surrer du deg inn i flere problemer.

Ikke bruk tid/penger på advokat, la han ta dette videre først.

 

Blir det mye mas, be ham ta det gjennom andre kanaler. Her har du ditt på det tørre.

 

Hold deg rett og slett unna.

Link to post
Share on other sites

Har nå vært i kontakt med de fantastiske folkene på skøyta. De har bekreftet hvor de har satt båten. Det er meldt inn til politiet at båten ligger i nødhavn i kjøpers navn. Har også snakket med politiet som bekrefter dette. 

Jeg har nå sendt kjøper en sms som lyder følgende. "Jeg ønsker ikke å kjøpe tilbake båten. Jeg ber deg også slutte å ta kontakt med meg. Om du mener du har rett til å heve kjøpet kan du ta kontakt med forbrukertvistutvalget de vil hjelpe deg videre. Full kontaktinfo på meg finner du i kontrakten. Båten er din og er fortøyd på din risiko og regning. Jeg har vært i kontakt med politiet og skøyta som hentet deg. Alle sms fra nå av vil bli sitert på baatplassen.no  Mva Martin Tolfsen"
Klarte selvsagt å få med en skrivefeil helt i slutten.

 

 

For de av dere som lurer gjelder tråden denne båten:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61175650

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Kan ikke moderator se å få åpnet den andre tråden igjen da, så kanskje vi kan hjelpe den nye eieren litt på veien. Man blir vel ikke mindre oppgitt og stressa på jomfruturen hvis man blir "kastet ut" herfra når man spør om ting, selvom jeg også stusset på fremgangsmåten og sjargongen her. Han fikk vel bare litt for mye på en gang, og kan sikkert hjelpes igang igjen.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke moderator se å få åpnet den andre tråden igjen da, så kanskje vi kan hjelpe den nye eieren litt på veien. Man blir vel ikke mindre oppgitt og stressa på jomfruturen hvis man blir "kastet ut" herfra når man spør om ting, selvom jeg også stusset på fremgangsmåten og sjargongen her. Han fikk vel bare litt for mye på en gang, og kan sikkert hjelpes igang igjen.

 

Jeg er helt enig i dette. Skulle ønske vi fokuserte mer på å hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med dere.
Det fine med båtplassen er at alle kan få hjelp og dele kunnskap.
Jeg er selv ikke veldig aktiv på posting av ting men leser så og si alt:)
Jeg har ingen andre hensikter enn å være en grei båtmann som de fleste andre jeg møter på havet.  
Men akkurat i denne saken mener jeg at min sak er rett. 
Jeg har ei heller mulighet til å ta båten i retur.
Jeg har også strukket meg så langt at jeg er villig til å videreformidle telefonnummer til de andre som var med å bydde på båten.  (med godkjenning av de det gjelder selvsagt)

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Tror alle her mener at du har rett i denne saken. Så her får kjøper stå for sine handlinger, og finne en løsning uten å involvere deg. Heldigvis har du fått betalt, så da må kjøper evt gå til sak mot deg for å få hevet kjøpet. Og det vil han neppe komme noen vei med.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i dette. Skulle ønske vi fokuserte mer på å hjelpe.

Det er jo klart det, men nå har jo fyren fått god hjelp i den andre tråden. Bruker har han også, så han kan jo komme inn å forsvare seg i denne tråden. Det at han ikke har gjort det tyder jo på at han ikke gidder å årdne opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med moderator. Navnet på personen vil ikke legges ut.  Dog lurer jeg på om henvisning til Nic på siden er ok?  om ikke så må det gjerne endres i min tidligere post!

 

bilde

 

 

 

 

Fikk forøvrig denne også tidligere idag.
Denne kom fra personen som betalte ikke kjøper direkte.

Navn og telefonnummer er fjernet.

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Guest Moderator

Jeg er helt enig med moderator. Navnet på personen vil ikke legges ut.  Dog lurer jeg på om henvisning til Nic på siden er ok?  om ikke så må det gjerne endres i min tidligere post!

Så lenge nicket ikke bidrar til å identifisere vedkommende er det ok.

Generelt på baatplassen skal alle få være anonyme.

Link to post
Share on other sites

Du bør nå ta vare på alle mld du får.

Regner med at bekreftelser på avtale om båtkjøp osv ligger på en mld enten på tlf eller vipps. 

I tillegg kan dette være greit å ha om han ikke skulle gi seg med maset om å heve kjøp og verre ting.

 

Den mld du la ut virket jo ikke akkurat å komme fra en stabil person om jeg skal være helt ærlig.

Link to post
Share on other sites

Enig med Snerken. Begge parter bør ta vare på alle meldinger (sms, mms, mail, messenger og annet) som sendes og mottas, samt logge alle samtaler osv. Det er med på å dokumentere prosessen.

 

Sørg også for å lagre en kopi av Finn-annonsen, så du har den som dokument over båtens beskrivelse. Sett annonsen som solgt og inaktiv, men ikke slett den.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Veldig trist sak  :sad:

 

Selger man en båt (eller bil)  må man aldri gå med på å slippe båten avgårde uten at begge har signert kontrakten! Det er så mye greiere å kunne henvise til kontrakten, der kan man skriftliggjøre hva som følger med og eventuelle kjente mangler. Skal litt mer til for at det kan bli så mye diskusjon med kontrakten i orden.

 

Enig med flere som har skrevet her tidligere, ikke dumt å ta vare på meldinger og annonsen. Tror nok fort jeg hadde tatt screenshot av egen tråd og kjøpers tråd i tillegg, det kan være veldig greit å ha begge sider av saken. Selv om det kan virke som om man er på grensen til å være paranoid.

 

Håper virkelig du/dere finner ut av det på en minnelig måte. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...