Jump to content

Tviste sak om salg av seilbåt


Mr Old Cod

Recommended Posts

Jeg er enig at papirkart kan være greit å ha i båten hvis alt går galt.  

Kartlesing må du uansett lære deg selv om du benytter en app.

Kompasset er også noe jeg har tilgjengelig men sjeldent har behov for. 

Fordelen med å vite ned til 5 meter hvor du er gjør inngangsporten til navigering veldig lett å lære.

Du har ikke med deg sekstant også? ;) 

 

Et sidespor her... jeg klarer fint å navigere med kart og kompass (men bruker GPS)...men har veldig lyst å lære meg å bruke sekstant....

Første spørsmål blir vel..hvor får jeg kjøpt en ?

Link to post
Share on other sites

Et sidespor her... jeg klarer fint å navigere med kart og kompass (men bruker GPS)...men har veldig lyst å lære meg å bruke sekstant....

Første spørsmål blir vel..hvor får jeg kjøpt en ?

Det hadde vært veldig artig å lære seg sekstant :)

Du finner de billig på ebay ser jeg :)

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=sekstant&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xsextant.TRS0&_nkw=sextant&_sacat=0

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært veldig artig å lære seg sekstant :)

Du finner de billig på ebay ser jeg :)

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=sekstant&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xsextant.TRS0&_nkw=sextant&_sacat=0

 

Ja, NOK 200, og free shipping.. ikke ille...

Så neste spørsmål blir da... finnes det noen som faktiskt kan bruke det ?

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ganske dårlig magefølelse for denne ekspedisjonen din.  Alt som er skrevet av kommentarer etter innlegget ditt er

helt relevant.  Jeg har seilt opp og ned denne kysten i snart 40 år, og det kan være ganske tøfft på de åpne strekkene som du uansett må over.

 

Det er tidlig på året, lite folk på sjøen, og å stole på en 5 HK utenbords motor er rett og slett for farlig.  Som tidligere sagt må du lære deg å seile på forseilet før du legger ut.

 

- Vanntett etui til telefonen - går ut fra at du ikke har VHF med deg

- Sjekk anker - Minst 40-50 meter tau og noe kjetting, samt 7-10 kg anker,  ikke paraply typen. Du trenger å kjøpe deg tid om vispen stopper.

- Pairkart for hele strekket.  Tegn inn ruta du skal gå før du legger ut hver dag og noter kurser med blyant i kartet.

  Du får ikke oversikt om du baserer deg på kart i telefonen, men det kan være en god hjelp i trange farvann som blindleia og tonerleia.

- Sjekk kompasset.

- om du ikke har kikkert, så kjøp en 7X 50  trenger ikke koste så mye -  du trenger det for å finne innløp, sjømerker etc.  

- Sjekk vind, retning, sikt  på Yr.no., men sjekk det for fyrstasjonene opp gjennom kysten.  Det blåser som regel adskillig mere enn om du sjekker   f.eks   Lillesand eller Arendal by.  

 

Beklager var på farten når jeg fikk varsel fra baatplassen via epost på telefon. Så klarte å poste det i feil tråd, men here goes:

 

Seilte i god tro avgårde utaskjærs som første båttur annet enn å ratte og fortøye litt nå og da i div båter når jeg var yngre.

Blei stående i indresund på motsatt side av daumannsviga i påvente av bedre vær.

Senere kom jeg i kontakt med en eldre mann i ei snekke med båtplassen sin der som tilhørte området å sku ut å fiske.

Så han guida meg rundt, men sa jeg var sinnsyk som la av sted med sjøkart-apper på telefon og uten anker/dregg.

Han mente jeg var veldig ambisiøs og mente jeg var blitt lurt trill rundt når bare så enkle ting ikke var på plass.

Følgte senere rådet hans om å følge leia og ta en rolig tur hjemover istedenfor utenskjærs samt skaffe en dregg ASAP når jeg kom til Lillesand.

Mens jeg Petra videre med hjulvispern som gikk helt okey etter min mening (mekanisk bakgrunn) ble jeg etterhvert lurt av kartprogram fra kystverket "Norgeskartet" på tlf etter jeg kom gjennom Gamle Hellesund, tok jeg det veldig pent innover Grundesund og ble etterhvert stående med kjølen i sanden.

Tok ganske lang tid før kystvakta kom pga selger ga dem feil kordinater og de ikke hørte meg skikkelig heller på telefon son streika konstant pga strømbrudd.

Var kobla i lader fra den fantastiske strømbanken som var lagt opp, og den håndholdte VHF som var med viste seg å være defekt.

Volumhjulet hadde påståelig et "Sweetspot" for å motta selv om susen kom som bare det med SQL knappen inne, så lyd var det.

Prøvde å transmitte flere ganger og det var ikke mye hjelp i.

Sto så i sandbunkern å forsøkte å gynge meg løs med ror motor og stå på båten rundtom. Gikk nesten.

Etter det var jeg stranda på tiltaua plass av kystvakta og anbefalt ikke å legge ut på tur, ønska heller ikke det selv om lanternene hadde fungert.

Da var jeg blakk og bynte etterhvert å studere nærmere når jeg var "fanget" der i natt. Og oppdager at det er råte omtrent overalt når jeg titter under putene.

Under dekksplatene ser jeg at det er litt vann. Ble forsikra om at skroget var tipp topp å etter en guida tur til havna ved Esso/Shell i Kristiansand blei jeg bare swosha i vei, ta utenskjærs ingen problem.

Mangla bare at han sparka fart i båten for meg. Senere når jeg satt i båten etter tauinga ser jeg at luringen har fått med merknad i kontrakta hvor han har kryssa av for skade på skrog og råte. Noe jeg har telefobopptak av at var helt tipp topp!!!

 

Ikke at jeg forventer noe fornuftig svar, men her ser vi det meget godt dekkende innlegget til "Lysekil" med både bekymring og gode råd.

 

Under ser vi "svaret" fra den "stakkaren" som ga faen i alle gode råd, og nå sutrer over hvor stygt han har blitt lurt, og hvordan han har blitt satt i livsfare.

 

Jeg må si jeg fortsatt har vanskelig for å tro at denne historien er sann, da jeg knapt kan tro at noen er så stokk dumme, men jeg har tatt feil før

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde denne yumyum køddet med båtplassen helt fra starten. Og jeg var skråsikker når info kom opp opp seilturen fra Krsand. Nå ser det faktisk ut som at dette faktisk skjer og at det er en stakkars kjøper som er utsatt for denne personen. Helt utrolig!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja, NOK 200, og free shipping.. ikke ille...

Så neste spørsmål blir da... finnes det noen som faktiskt kan bruke det ?

 

Tror ikke disse messingsekstantene fra Kina kan brukes til annet enn pynt.

Den billigste som kan brukes tror jeg er Davis MK3 (livbåtsekstant). Den tror jeg er god nok for å lære seg prinsippet, og for navigasjon på åpent hav. Når du ser land, så kan du bruke sekstant til å måle vinkel mellom objekter for å finne posisjonen din.

http://www.nautiskfritid.no/products/davis-mk-3-sextant2

Link to post
Share on other sites

Du er beundringsverdig tålmodig! Synes du allerede har strukket deg langt, så får du slikt tilbake..

 

 

Jeg og. Generelt ville jeg vel vært litt tilbakeholden ovenfor personer med "alternativ virkelighetsforståelse", plutselig snur værhanen igjen og da er nummeret ditt er øverst på lista

Link to post
Share on other sites

 

Han mente jeg var veldig ambisiøs og mente jeg var blitt lurt trill rundt når bare så enkle ting ikke var på plass.

 

 

 

Det står i kontrakten hvilket utstyr som følger med båten. Står det ikke noe om dregg, så følger det ikke med dregg, står det ikke med vhf så følger det ikke med vhf osv.

Link to post
Share on other sites

Møtte en person en gang som skulle krysse drammenselva i en liten oppblåsbar gummibåt. Stri strøm, iskaldt vann, øsende regnvær og med en presenning over hodet. Han trengte ikke vest fordi han var så god til å svømme. Anbefalte han å la være. Nesten sikker på at det var Yumyum..

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Fantastisk spesiell sak. Sier noe om hvor mange rare folk det er der ute....

 

yumyum; Lær deg å bli voksen. La denne saken være en lærepenge- for dette er nok ikke første gangen du har kommet opp i rare situasjoner. Undersøk før du kjøper noe, skaff deg kunnskap om det du skal gjøre, vær ydmyk for råd- ikke skyld på andre, lær deg å ta ansvar for dine egne handlinger. Om ikke du tar dette til deg kommer du til å få mye problemer fremover.

 

Mr Old Cod; du har vært ryddig, og strukket deg lenger enn forventet for å hjelpe. Lær deg når du må komme deg ut av noe, og lær deg å lese mennesker. Nå har du truffet typen, neste gang du treffer på en slik, sikrer du deg enda bedre, og holder en armlengdes avstand.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er ekte og reelt (noe jeg fortsatt er usikker på), så tror jeg vi alle skal være glad for at det var en liten seilbåt og ikke en stor motorsykkel som skiftet eier her.

 

Og til de som anbefaler kjøper å fortsette prosjektet og ta båten videre hjem :  :nonod:

 

De fleste ville nok fint ha kunnet klart det, men i dette tilfellet er det det dessverre ikke forsvarlig å slippe vedkommende ut på havet igjen uten tilsynsvergen sin er jeg redd.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

RS har ingen mulighet til å peile tlf.

 

Har lest begge tråder, og det er mye rart.

Man bruker IKKE baatplassen.no, eller andre fora til å rydde opp i slike saker.

 

Jeg synes det er helt fair av trådstarter å bruke et forum til å søke råd i en slik sak. Det er greit å sjekke om man selv er på jordet eller om motparten er helt urimelig.

Link to post
Share on other sites

 

Man bruker IKKE baatplassen.no, eller andre fora til å rydde opp i slike saker.

Om man føler seg usikker på hvordan man skal forholde seg til en vanskelig sak og / eller person så synes jeg Båtplassen.no er et utmerket fora for å lufte saken sin for å sammenligne sin egen retsoppfatning mot andres, som kansje til og med også har vært borti lignende.

Hvem er egentlig du til å bestemme hva som er gjengs og ugjengs her?

Link to post
Share on other sites

RS har ingen mulighet til å peile tlf.

 

Har lest begge tråder, og det er mye rart.

Man bruker IKKE baatplassen.no, eller andre fora til å rydde opp i slike saker.

 

 

Jeg snakket med de som hentet personen.

De sa at de fant han gjennom telefonen han hadde med.

Koordinatene de fikk av meg og han var ukorrekte. Mener du at de bløffer?

 

Jeg har ingen teknisk informasjon om hvordan de gjorde det, men forholder meg til de de fortalte meg.

 

Jeg har fått super hjelp av alle her på baatplassen og er kjempe takknemlig for alle innspill.

Kjøper har også mulighet til å forsvare seg da han også er medlem!

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

RS har ingen peileapparater ombord i båtene som kan peile seg inn på mobiltelefon ombord, ingen andre selskaper heller for den saks skyld. 

Nei jeg sier ikke at noen av dere lyver, sier bare at de ikke har ett slikt apparat.

 

I den situasjonen du nå har kommet i - og kanskje satt deg selv i ved at du ikke fikk signert kjøpekontrakt med det samme (men man lærer av det også) så hadde jeg valgt å kontakte ev advokat med det samme. Kjøper virker på meg (ut fra trådene) useriøs, og har stor forståelse for din situasjon.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

*kremtkremt* Kan Admin sjekke om partene poster fra ulike IP-adresser, så vi i det minste kan få bekreftet om dette ikke er teater fra ende til annen? Når en historie virker for spinnvill til å være sann er den sjelden det...

 

Tenkte akkurat det samme om IP adresse.

Link to post
Share on other sites

Nei jeg sier ikke at noen av dere lyver, sier bare at de ikke har ett slikt apparat.

 

 

Ingen har et slikt apparat. Det går ikke uten videre an å peile en GSM telefon. Den er lurere enn som så.

Telenor kan, etter en rettsavgjørelse, opplyse om hvilken basestasjon som er brukt.

Det er mulig å sende en kommando til en Smarttelefon for å få den til å sende posisjonen sin tilbake.

Men enhver som gjør det vil snart finne seg selv bak lås og slå.

Link to post
Share on other sites

RS-appen har vel mulighet for å sende posisjonen som SMS til RS. Det er ikke akkurat "peiling", men sånne teknikaliteter går jo fort tapt når noe gjenfortelles.

 

RS Appen sender med posisjon om du bruker den knappen/ringemetoden på den som heter "nød" tlf 120.

Da kommer posisjon opp i kartet på mottakersentralen, det er 5 av de i Norge.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...