Jump to content

Tviste sak om salg av seilbåt


Mr Old Cod

Recommended Posts

Trist å lese om denne saken. Hadde en lignende opplevese nylig med et salg på finn. Man kjøper ikke en liten båt langt unna, uten noe erfaring og reiser så alene med den. Hva skjedde med sunn fornuft? Uansett hvor mye utstyr man har er det lite til hjelp om man ikke kan lese kartene, håndtere båten eller utstyr. Beklager å måtte si det, men dette er ren idioti. Var på en båtur med en kamerat for en del år siden, selvom han hadde kartplotter med gps og dybdemåler greide han allikevel og kjøre på skjær 2 ganger, mens jeg var inni cabinen og få fortøyningstauet inn i propellen som en siste avsluttning. Han hadde akkurat tatt båtførerprøven, men det holdt ikke. Våknet opp dagen etter med 20cm høyt vann på gulvet. Båten ble heist opp på søndagen og skadene kom på 90000kr. 

 

Dette har aldri skjedd meg. Ved å bruke sunn fornuft i kombinasjon med å vite hvordan man bruker utstyret og håndterer båten så skjer ikke sånne ting. Det skal sies at jeg seilte med norgeskart appen I hele fjor sommer uten å kjøre på grunn en eneste gang. Seilte blant annet ned til Sverige i stiv kuling med en 24 fots Eygthene og sånn gjør man ikke uten noen erfaring. Man skal ha respekt for sjøen og det er skremmende å lese om hva folk finner på.

Link to post
Share on other sites

Trist å lese om denne saken. Hadde en lignende opplevese nylig med et salg på finn. Man kjøper ikke en liten båt langt unna, uten noe erfaring og reiser så alene med den. Hva skjedde med sunn fornuft? Uansett hvor mye utstyr man har er det lite til hjelp om man ikke kan lese kartene, håndtere båten eller utstyr. Beklager å måtte si det, men dette er ren idioti. Var på en båtur med en kamerat for en del år siden, selvom han hadde kartplotter med gps og dybdemåler greide han allikevel og kjøre på skjær 2 ganger, mens jeg var inni cabinen og få fortøyningstauet inn i propellen som en siste avsluttning. Han hadde akkurat tatt båtførerprøven, men det holdt ikke. Våknet opp dagen etter med 20cm høyt vann på gulvet. Båten ble heist opp på søndagen og skadene kom på 90000kr. 

 

Dette har aldri skjedd meg. Ved å bruke sunn fornuft i kombinasjon med å vite hvordan man bruker utstyret og håndterer båten så skjer ikke sånne ting. Det skal sies at jeg seilte med norgeskart appen I hele fjor sommer uten å kjøre på grunn en eneste gang. Seilte blant annet ned til Sverige i stiv kuling med en 24 fots Eygthene og sånn gjør man ikke uten noen erfaring. Man skal ha respekt for sjøen og det er skremmende å lese om hva folk finner på.

 

 

Jeg har selv tatt turen fra Oslo til Kristiansand helt uten erfaring men Seacat'en jeg hadde. denne var ikke mer enn 21 fot og hadde ingen hjelpemidler ombord. Turen er den beste jeg har hatt i mitt liv selv om været til tider var utfordrende. Jeg benyttet også Norgeskart appen hele veien uten for store problemer :)

Jeg hadde ikke båtførerprøven og aldri seilt før. Men lærte meget raskt :)

Båten er snakk om ble seilt fra Fredrikstad i August i fjord. Dette var også en nydelig tur!

 

Båtførerprøven tilsier ikke at man kan føre båt. Kun at man har passert pensum i teori.

I et så praktisk fag burde prøven endres til å ha både teori og en praktisk del

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv tatt turen fra Oslo til Kristiansand helt uten erfaring men Seacat'en jeg hadde. denne var ikke mer enn 21 fot og hadde ingen hjelpemidler ombord. Turen er den beste jeg har hatt i mitt liv selv om været til tider var utfordrende. Jeg benyttet også Norgeskart appen hele veien uten for store problemer :)

Jeg hadde ikke båtførerprøven og aldri seilt før. Men lærte meget raskt :)

Båten er snakk om ble seilt fra Fredrikstad i August i fjord. Dette var også en nydelig tur!

 

Båtførerprøven tilsier ikke at man kan føre båt. Kun at man har passert pensum i teori.

I et så praktisk fag burde prøven endres til å ha både teori og en praktisk del

 

Jeg har også tatt den turen, men startet i Kristiansand og endte i Oslo. Det var med den eygthene'n og var en fantastisk tur. Da jeg og en kamerat nærmet oss Jomfruland satt vi kursen langt ut på havet for å slippe det gromse partiet. På en vindstille dag var dette helt fantastisk.

 

 

Thomas

Link to post
Share on other sites

Litt sent  og muligens utenfor toppic men.......

 

Vedrørende diskusjonen om peiling av mobiltelefoner.

 

Det stod vel at RS hadde sagt at de fant han via mobiltelefonen.

Kan løsningen være at de ringte han og spurte hvor han var?

Ved å forklare hva han så, eller om han kunne spørre noen hvor han var så har nok RS funnet fram.

Ikke så veldig mye hokkus pokkus.

Link to post
Share on other sites

Litt sent  og muligens utenfor toppic men.......

 

Vedrørende diskusjonen om peiling av mobiltelefoner.

 

Det stod vel at RS hadde sagt at de fant han via mobiltelefonen.

Kan løsningen være at de ringte han og spurte hvor han var?

Ved å forklare hva han så, eller om han kunne spørre noen hvor han var så har nok RS funnet fram.

Ikke så veldig mye hokkus pokkus.

Slik som jeg forstod så har han gitt feil koordinater til både meg og til RS. Derfor brukte de endel tid på å finne han.   Det kan ha vært Assistanse funksjonen som ble brukt i RS appen. Slik at posisjon ble sendt elektronisk. (dog kun spekulering fra min side).

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...