Jump to content

Tviste sak om salg av seilbåt


Mr Old Cod

Recommended Posts

Bare en liten komentar angående peiling av telefon ; Jentungen "mistet" telefonen sin på bussen i Bergen. Vi meldte den stjålet hos politiet, og regnet den for tapt. Etter ca 14 dager ble vi oppringt av en hyggelig kar fra Laksevåg lensmannskontor med beskjed om at telefonen var funnet, og kunne hentes på kontoret.. Jeg lurte sef på hvor de fant den, da både bussfører og selskap hadde gjennomsøkt bussen uten resultat. 

- Telefonen fant vi på plata i Oslo, var svaret.-Og det tar ca 10 til 15 minutter å finne en smarttelefon med peiling. Men, en må gidde å gjøre det, og det er det bare noen få kammer som gjør........

Ja, det sa politiet. Ikke vet jeg. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det står da vitterlig i annonsen: "Noen av bildene er fra da jeg kjøpte den mens resten er fra i år". Eller har ny eier kopiert tidligere eiers annonse; rett og slett?

 

Du får komme med en kommentar Mr Old Cod. Nå er vi litt spent? Er det du som har tatt båten tilbake eller er det den havarerte seiler som er i sving her? :confused:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Kjedelig sak dette. Det er en grunn til at eg skjølv foretrekker kjøp/salg via forhandler på dyrere gjenstander:)

 

Men, hallo i luken. Dette omhandler en gjenstand på 13000,-. Burde være unødvendig å lage slikt oppstyr for slike summer.

Verdien ligger i båten uansett tilstand.

Link to post
Share on other sites

Hei Igjen!

Det har kommet inn et par nye sms fra kjøper. 
Han ønsker nå og selge båten igjen.
Jeg ser dog at han ikke nevner i annonsen at båten har vært på grunn. Samt at hele annonsen er plagiat av min egen. Annonsen er dog borte nå.

Bildene er mine private samt at personen i bildet ikke har gitt sitt samtykke til andre enn meg.

 

Regner med at det er noen andre her som har meldt den inn siden den er fjernet.

 

Prisen er så om så men han må jo ha litt til skøyta også :)
Hadde jeg hatt båtplass ville jeg vurdert å legge inn et bud igjen.

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at jeg ikke vet hvor alvorlig grunnstøtingen var i dette tilfellet: De fleste seilbåter/seilere har gått på grunn, men i de fleste tilfeller uten noe dramatikk og skader av betydning. Er det skade av betydning skal det oppgis ved salg, hvis ikke så er ikke det vanlig å gjøre det.

Link to post
Share on other sites

-men det er jo heve senke kjøl... Uten å kunne så mye om det, så ser jeg for meg at potensialet for skade på selve skroget er svært liten? Kjølen vel koblet sammen med noe mekanikk/ hydraulisk opplegg som måtte ta den eventuelle smellen. -med mindre det er designet for å tåle det.

 

Jeg synes at det er langt over grensa å kopiere annonsen. Ny selger kan jo umulig stå inne for teksten og garantier om kvaliteter.

 

Når vi vet om hvor mange båter som EGETLIG har hatt grunnberørig, i løpet av en båts levetid, og ser hvor skjelden det er skrevet i finnannonser, så vet jeg ikke helt...

 

Jeg er redd denne båten har blitt en varm potet, som ingen vil holde, når de blir kjent med siste ukes hendelse.

 

Navn på båtmodellen er faktisk ikke nevnt i denne tråden, og det kan jo på en måte være bra. Da er den ikke søkbar. For en fremtidig eier kan jo få

et lykkelig liv, og introduksjon til seilbåtlivet, med båten, lykkelig uviten. Følelser er jo viktigere enn kunnskap. For båten er fortsatt billig.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at jeg ikke vet hvor alvorlig grunnstøtingen var i dette tilfellet: De fleste seilbåter/seilere har gått på grunn, men i de fleste tilfeller uten noe dramatikk og skader av betydning. Er det skade av betydning skal det oppgis ved salg, hvis ikke så er ikke det vanlig å gjøre det.

Moderne båter med finnekjøl får nesten alltid skader etter en grunnstøting når hastigheten er over et par knop. Desverre er det mange båteiere som kun sjekker for lekkasje etter grønnstøtinger og er det tett så er det greit. Så selges båten og ny eier lurer på hvorfor det er noen små sprekker her og der. Så går man båten nærmere etter i sømmene og finner delaminering i bunnen i forkant og bakkant av kjøl. Reparasjon av en slik skade koster fra 200.000 og oppover.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke tro skaden er stor om noen i det hele tatt. Dog vet jeg ikke.

Kjølen står løst i en kum og kan bevege seg opp og ned. 
Det er noe hydraulikk for å heve og senke. Jeg vet dog ikke om dette fungerer da jeg aldri har hatt behovet.

Når båten ble sjøsatt i august kom kjølen sigende ut.  
Ca en halvmeter lenger ble den.

 

Når det gjelder navnet på båten så fant jeg det ut via tips fra folk på finn.no :)

Båtkortet sa Albin 1980 dog er dette ukorrekt :)

 

Det er kanskje heller en fordel for ny eier å vite litt om historien til båten? 
Så har jo ny kjøper også mulighet til å spørre om ting hvis det er noe de lurer på .

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Moderne båter med finnekjøl får nesten alltid skader etter en grunnstøting når hastigheten er over et par knop. Desverre er det mange båteiere som kun sjekker for lekkasje etter grønnstøtinger og er det tett så er det greit. Så selges båten og ny eier lurer på hvorfor det er noen små sprekker her og der. Så går man båten nærmere etter i sømmene og finner delaminering i bunnen i forkant og bakkant av kjøl. Reparasjon av en slik skade koster fra 200.000 og oppover.

Jeg har seilt lite båter produsert etter år 2000, så hvis det er det du mener med moderne så kan det hende du har rett. Når det gjelder båter produsert før det med finnkjøl, vil jeg påstå at de fleste grunnstøtinger ikke gjør større skade (men jeg har ikke annet enn egen erfaring og synsing å referere til;).
Link to post
Share on other sites

Da var båten tydeligvis ute for salg igjen med noen feil.

Får vi se hvordan det går denne gang.  :-)

 

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73962699

 

Båten har ikke landstrømanlegg.
Kun skjøteledning med kabeltrommel. og en cee - schuko omformer

 

Oljen som skal på motoren er standard 2 takt TC-w3 mineral, Ingen magisk syntetisk olje.

 

Bildene er også igjen tatt uten tillatelse.

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Utrolig bra stand denne båten er i nå mtp. hvor grundig du "lurte" han.

Bla. all råte er fjernet, batteribanken er blitt helt "rå"

 

Du kan virkelig få sagt det!  

Båten er vel shinet opp for store summer siden prisen også har økt.

Lurer på om båten ligger i nødhavn enda eller om det er skaffet plass.

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Båten er i utrulig bra stand etter fiksing av batteribank og bytting av noko treverk? Jaja, ikkje så verst denne båten var i utgngspunktet heller då. Godt kjøp med andre ord::)

 

Berre meld inn til Finn.no ang misbruk av bilder! Vedkommende kan ta bilder skjøvl korleis båten ser ut pr.d.d.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har båten ligget ute for salg en stund på finn.no med nye bilder og ny tekst.

Bildene må jeg si ble ganske greie :) Jeg er faktisk overasket at båten ikke er solgt mtp været vi har hatt den siste tiden.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74957496

 

 

Nå er båten blitt sjødykting og har torpedolodd:)
 
Håper virkelig turen går bedre med skøyten på 50 fot som han ønsker å kjøpe!

______________________________

Seil som om det er det siste du gjør!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...