Jump to content

Til eiere av Princess båter i Bergensområdet


Blanco

Recommended Posts

Sist fredag kl. 1910 holdt vi på å sette på plass det vi trengte av god mat og drikke for en hyggelig weekend i båten. Da kommer det 3 stk Princess for fulle mugger med baugen til værs durende forbi marinaen. Selv om vi prøvde, hadde vi ikke mulighet for å berge det som ikke allerede var sikret og på plass i skap og skuffer. Når det ene sett av bølger var passert kom neste og tok det vi trodde var berget.

Dette skjer til tross for at det er satt opp store skilt med SAKTE FART i begge fartsretninger forbi marinaen. Det underlige er at det i år stort sett er Princess båter som ikke respekterer og tar hensyn forbi denne marinaen som ligger litt utsatt til. Jeg har også hørt fra en annen marina like nord for Bergen som har samme problem med disse båtene. Her er det og blitt skader på båter i bryggene. Hos oss har vi hatt seilbåtrigger som har dundret sammen, og utriggere som røskes løs fra festene.

 

KAN DERE VÆRE SNILL OG RESPEKTERE ANDRE ENN DERE SELV!!! IKKE ØDELEGG FOR ANDRE!!!

 

Nå er det slik at jeg fikk tatt noen høyoppløselige bilder av dere tre kamerater sist fredag. Vurderer å legge disse ut slik at dere og de som kjenner dere kan se hvilken oppførsel som ikke er akseptabel på sjøen.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det der var ikke pent nei. Men har du prøvd å anrope dem på VHF? Da opnår du 1. at de blir varslet om uakseptabel oppførsel, samt at mange andre får vite om det. Det kan muligens sette en stopper for denne oppførselen, da alle andre i området også vil høre det.

 

Men har lagt merketil at VHF ofte brukes for å varsle på forhånd hvis man er nødt til å gjøre spesielle manøvere som kan være til hinder eller føre til andre problemer. Noe som gjør at man får tid til å ordne så man er klar for hva som kan komme.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at jeg fikk tatt noen høyoppløselige bilder av dere tre kamerater sist fredag. Vurderer å legge disse ut slik at dere og de som kjenner dere kan se hvilken oppførsel som ikke er akseptabel på sjøen.

<{POST_SNAPBACK}>

Bilder er fint. De kan også brukes i en anmeldese av forholdet - om det er slik at skiltet med Sakte Fart er en fartsgrense - og ikke bare en anmodning om å senke farten. Bildene kan også brukes av lokalaviser om man ønsker å få litt oppmerksomhet rundt problemet Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilder er fint. De kan også brukes i en anmeldese av forholdet - om det er slik at skiltet med Sakte Fart er en fartsgrense - og ikke bare en anmodning om å senke farten. Bildene kan også brukes av lokalaviser om man ønsker å få litt oppmerksomhet rundt problemet

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig!

 

Kom med de. Kontakt også lokalavisen og som sikkert vil trykke de. Få problemet belyst så kanskje man kan få litt bukt med dette tullet. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Må bare slutte meg til dere andre her. Sist fredag var jeg ute for noe liknende, var på vei ut byfjorden i 4-5 knop, og passer mine egne saker. Blir da tatt igjen og passert av en voksen kar i en 16-18 fots sjærgårdsjeep, i 20-25 knop. Og det som kommer nå er INGEN overdrivelse:

 

Han kan ikke ha vært mer enn 3-4 meter fra meg !! Helt sant !!

 

Gnomen hilser og passerer som om ingenting var hendt, jeg rister på hodet og sjeller for meg sjøl. Selv om båten hans planet og jeg har 4 tonn båt så merker en bølgene på så idiotisk kort avstand... og dessuten ; hva om jeg pltselig hadde endret kurs? Jeg kunne uten problemer ha pælmet kaffikoppen oppi båten hans.... Forbannet fortsetter jeg videre utover - og tror du ikke tullingen kommer innover igjen? Lengre avstand men fremdeles alt for fort. Det er max fart 7 knop hvor han passerte meg begge veier, og han hadde minst det tredobbelte. Heldigvis ingen unger i båten denne gangen, men hva om de hadde vært i cockpiten - og fått glovarm kaffe over seg?

 

Hva skal man gjøre med sånne dri***ekker?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Som alternativ til VHF metoden, så har jeg bordet en båt som fikk halve gjengen på brygga til å se rødt. Av en eller annen merkelig grunn så skal folk kjøre i nidelva i trondheim, med den farten som båten river opp størst mulig hekksjø. Dvs i halvplanefart på ca 5 - 6 knop for mange mindre båter. Vil si at vedkommende har justert farta si etter dette.

 

Av dette så har jeg funnet ut at bare 50% av de som kjører båt i indre havn i trondheim har peiling på hvordan båtene demes lager sjø, og ved hvilken fart.

 

Har forslag til nye bestemmelser av fart i havn.

 

 

MAKS Bølgehøyde etter båten = 10 cm Noe som vil se mellom 3 - 4 knop for de fleste. Prøver å kjøre slik selv i havn eller der det er nødvendig. Selv om det går i 50 knop ute på sjøen.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Straffeloven § 418:

 

Med bøter straffes den som forsettlig eller uaktsomt,

[...]

3. under navigeringen handler slik at fartøyer volder eller utsettes for fare eller skade.

Foreligger skjerpende forhold, er straffen bøter eller fengsel inntil 3 måneder.

 

Sett i gang og anmeld forholdet. :smash:

 

Den slags navigering er en helv.... ting og en usivilisert uskikk. Og det gir alle med store båter dårlig rykte, selv om det bare er et fåtall som synder.

 

Og kom igjen med bildene, så vi kan få se hvor og hvem det er!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke det så oppsiktsvekkende at dette skjer med en Princess.......

 

Dessverre er Princessmiljøet plaget av en gruppering som er gjennomført hensynsløse og føler seg som noen overmennesker. Dette ser man godt når de legger til havn. "Her kommer jeg!!" oser det av de. Særlig blant de med Princess i V-serien er dette utbredt.

Dette ser jeg gang på gang.

 

Men når det er sagt så tror jeg nok at 90% av Princess eierne er vanlige høflige båtfolk. Det er bare at vi legger merke til unntakene.

 

Jeg tar konsekvent bilder av slike bøller - gjerne så de ser det. Ofte skjønner de da at de har gjort noe dumt. Kunne vært fint med en slik gapestokk her der vi kan henge ut disse bøllene. Vi har jo tidligere diskutert taxibåtene. Men jeg tør ikke åpne en slik gapestokktråd her, er redd moderatorene stopper det.

 

Anabelle

Redigert av Anabelle (see edit history)

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Ja, VHF er brukt mange ganger, men uten unntak svarer ingen.

 

Det er forreningen som har satt opp skiltene og ikke Havnevesenet. De vil ikke. Dog gjelder straffeloven i slike tilfeller, men det blir i de fleste tilfellene en ikke prioritert sak.

 

At 90% av Princess eiere er OK båtfolk, er nok riktig. Men de siste 10% er i ferd med å gi Princess et HARRY stempel. En motebåt for folk som i disse gode tider for mange bransjer har tjent penger og ikke har hatt båt før.

 

Bildene er i 1,6 Mb, og må komprimeres kraftig. Jeg er dog litt tilbakeholden med å starte en offentlig gapestokk. Hvis jeg finner at de ikke direkte kan identifiseres(tatt med 70 mm linse), kan det hende jeg legger dem ut som eksempler. Jeg regner med at de kjenner seg selv igjen ut fra sted og tidspunkt.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært svært forsiktig med å legge ut slike bilder dersom båt eller person kan identifiseres.

Helt enig, men dersom personer, båtforeningsvimpel, båtnavn og reg.nr. sladdes, burde en vel være på den rette siden?

Men jeg ville nølt i det lengste. En ting er ubehagelige bølger, - en annen er ubehagelige båteiere på nært hold!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har sagt det før, men sier det igjen: enkelte mennesker skal "opp og frem", men som Arne Gjeltnes sier så fint i et av sine dikt fra boka "Den sumaren eg fylte diesel":

 

SLIK EG SER DET

 

Det er sikkert dei

som vil opp og vil fram,

medan andre er glada,

når dei kan dela ein dram.

 

Det er sikkert dei

som brukar tida nytig,

og som ikkje har snubla sidan åttåsytti,

dei er sikkert smarte

og dei er sikkert best,

men aldri om eg ber dei

heim på fest.........

Link to post
Share on other sites

...Dessverre er Princessmiljøet plaget av en gruppering som er gjennomført hensynsløse og føler seg som noen overmennesker. Dette ser man godt når de legger til havn. "Her kommer jeg!!" oser det av de.

:eek::blush:

 

Synd med slike bøller som ødelegger ryktet. Har man mye penger, er det enkelt å skaffe seg en fet båt helt oppunder grensen for hva som krever sertifikat, og da blir kunnskapen om bl.a. hekkbølger deretter. Tror kanskje det er så enkelt som det. Slike tilfeller vil nok alltid dukke opp i nye varianter hele tiden så lenge folk har en del penger. Og da er det ikke lett å komme til livs. Skal ihvertfall love at jeg skal gjøre mitt for å ta hensyn til andre.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, men dersom personer, båtforeningsvimpel, båtnavn og reg.nr. sladdes, burde en vel være på den rette siden?

Men jeg ville nølt i det lengste. En ting er ubehagelige bølger, - en annen er ubehagelige båteiere på nært hold!

 

Lars H.

Jeg har tidligere tatt til orde for å legge ut slike bilder, men vet at mange er i mot det, bl.a du, Lars.

Mener at der det går helt klart fram at det dreier seg om bøllete opptreden bør slike bilder kunne legges ut.

 

Man har lite annet å stille opp med mot slike bøller.

Link to post
Share on other sites

Kunne være veldig fristende å legge ut slike bilder, og de fleste (inkludert meg) ville synes det var helt på sin plass. MEN det er selvfølgelig ikke lov å legge ut bilder av enkeltpersoner eller mindre grupper på internett UTEN å innhente tillatelse først!

Kan vanskelig tenke meg at det er forbudt å legge ut bilde av en båt uten å måtte spørre noen først. Da er det i tilfelle mange bilder rundt omkring som må fjernes.

Link to post
Share on other sites

Det kan da vanskelig være noe problem å legge bildene ut her, til illustrasjon av saken. Skulle liksom bøllene protestere mot at deres egen bølleopptreden blir synliggjort? Skulle de nekte for det som bildene faktisk viser?

 

I fall de skulle føle seg uthengt ville jo bildene ha hatt en ønsket effekt. Da ville de formodentligvis tenke seg om neste gang. Selv om dette kanskje er mye å forlange av "folk i båt" som har brukt opp arven på å kjøpe seg en Princess som de ikke evner å føre på normalt hensynsfullt vis.

 

Kom igjen med bildene!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det der var ikke pent nei. Men har du prøvd å anrope dem på VHF? Da opnår du 1. at de blir varslet om uakseptabel oppførsel, samt at  mange andre får vite om det. Det kan muligens sette en stopper for denne oppførselen, da alle andre i området også vil høre det.

 

Men har lagt merketil at VHF ofte brukes for å varsle på forhånd hvis man er nødt til å gjøre spesielle manøvere som kan være til hinder eller føre til andre problemer. Noe som gjør at man får tid til å ordne så man er klar for hva som kan komme.

<{POST_SNAPBACK}>

Riktig, jeg prøvde å kalle opp en stor halvplaner en gang på kanal 16 etter at den lagde så mye bølger i havna at salingshorna på seilbåtene slo inni hverandre. Men lyttet han på kanal 16? neida , neida, neida.
Link to post
Share on other sites

Riktig, jeg prøvde å kalle opp en stor halvplaner en gang på kanal 16 etter at den lagde så mye bølger i havna at salingshorna på seilbåtene slo inni hverandre. Men lyttet han på kanal 16? neida , neida, neida.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Han våget vel gjerne ikke å svare ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hadde en slik TULLING forbi meg i det trangaste sundet i Horten nå sist fredag.Kunne ikke gjøre noe da det er for trangt der så resultat , litt knuste små ting og en mindre fornøyd skipper og mannskap .Fikk tak i han seinere på kvelden og fortalte han meninga mi om sånne DUSTER .Men han ,en eldre mann med ny båt av året sjønte nada .Trur ikke han var den som fant opp kruttet

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...