Jump to content

Til eiere av Princess båter i Bergensområdet


Blanco

Recommended Posts

På sjøen er det for lite Politi,

<{POST_SNAPBACK}>

Enig !

 

derfor kjører disse folka som de gjør og kommer antagelig til å fortsette med det også, men om de vet at noen kaster stein, skyter med softgun, kaster flasker osv... så vil de kanskje tenke seg om en gang til før de buser frem.

<{POST_SNAPBACK}>

Sterkt uenig. Jeg har pratet med enkelte som har oppført seg sjenerende på sjøen. De har tatt til seg mine kommentarerer, og har sett i ettertid at de har tatt mer hensyn. Man er tross alt voksne !

 

En annen ting er at jeg gidder ikke å bidra med mer i statskassa enn det jeg allerede gjør, for vær du sikker på at bøtene kommer i stooooor størrelse dersom du virkelig gjør det du skriver :nono:

 

Hva om du treffer et barn, er du villig til i verste fall påføre alvorlig skade for dette ?

 

På veien i bilen opplever jeg ikke dette problemet, og alt i bilen er like helt og ingen skade skjer, der fyker bare de samme folka forbi i Mercedezen og BMW`n uten svære hekkbølger.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kjører med stjerne på panseret, dog ikke ny, men aner jeg missunnelse her :wink: Av de jeg kjenner, er der et fåtall som har "dyre" biler, mens man er i besittelse av flybåt.

 

Jeg kan legge til at selv om jeg har stjerne på panser, fører jeg samme type båt som du på vannet, saktegående og med seilbåtskrog......

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at tonen i denne tråden har blitt noe krass, og skal vel ta min del av æren for det etter at jeg utøste min aggresjon i et av de første inleggene. Der skrev jeg at jeg kunne ha kastet kaffikoppen rett oppi båten hans, noe jeg ikke gjorde, fordi jeg da hadde lagt meg på samme nivå som ham.

 

Jeg mener imidlertid at det bør gjøres noe med disse bøllene, for de er svært tilstede på sjøen og de er til stor irritasjon. De av dere som for alvor mener at dere ikke har sett dem må være født med griseflaks, eller det er andre årsaker til at dere ikke opplever disse bøllene.

Dersom man tar bilde og vedlegger dette i en anmeldelse, vil det da bli noe ut av det, eller havner det i bunken med "saker man ikke har kapasitet til å gjøre noe med". Jeg tror det siste....

 

Mer politi på sjøen? Det er nok den beste veien å gå. Sjøen og båtlivet burde i utgangspunktet ikke reguleres, systematiseres og kontrolleres. En av kvalitetene med båtliv er muligheten til å være fri uten haugevis med paragrafer å forholde seg til. Tidligere var det færre båter og ditto færre bøller, og de som hadde egen stor båt hadde gjerne gått gradene, og lært å oppføre seg. Sånn er det ikke lenger, har intrykk av at mange hopper rett på stooooor båt og har ertt og seltt ikke erfart å bli slengt hit og dit i ei lita jolle. Jeg tror derfor at båtlivet, totalt sett, hadde blitt bedre med flere politibåter og penger til å bemanne dem...

 

Ha en fin sommer !

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Veldig enig, og har fått roa temperamentet litt før helgeturen.

Har sett et par tilfeller av det du sier i det siste mht kjøp av stor rask båt uten noe som helst erfaring, uff.

Og jeg skjønner godt at en båt som selv er rask men mindre enn disse kolossene ikke merker like mye som oss saktegående og tekstildrevne farkoster gjør, og på sjøen har jeg god tid og ønsker ikke å ta med en stressa hverdag utpå, så missunnelig vil jeg aldri bli.

 

Ha en god helg allesammen, og vis hensyn. :sailing:

:seeya:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Nær/i havner, uthavner og sund der båter ligger fortøyd er det "no wakes" som gjelder etter min mening, og ikke fartsgrensene.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er jeg helt enig i.

Kan komme med en liten historie her som handler om akkurat det. Selv om jeg kanskje misbruker tråden litt. I tilfelle får dere ha meg unskyldt.

 

I Mossesundet står det et skilt som anviser 4 knop fra Rosnestangen til gjennom kanalen. I sundet er det veldig mange båter som ikke overholder fartsgrensen, og dette medfører tildels STORE hekkbølger. Disse bølgene slår i mot bryggeanlegget til båthavna der jeg har båten min, og av og til er det rett og slett umulig å ligge i båsen sin for å jobbe med båten på grunn av dette. Og det ser ut til at det fører med seg andre følgeskader også. Vi har nå ikke strøm på hele den ytterste bryggen, grunnet en kabel som er brent tvers av. Sannsynligvis har det vært litt for lite slakk på kabelen der hvor brygga er skjøtet, slik at den har blitt litt strekt hver gang brygga beveger seg opp og ned når det har kommet noen store bølger. Kabelen er brent tvers av ca 30 cm utenfor strømposten. Og dette er en ganske tykk armert kabel! Det er helt svart av sot rundt kabelen. Antagelig bare flaks at det ikke har begynt å brenne i treverket på brygga. Litt å tenke på, eller?? :confused:

Link to post
Share on other sites

Litt å tenke på, eller??  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke sikker på om dette er det første båtfører tenker på. Men at det er greit å tenke på at det man gjør kan skade andres eiendeler er viktig. Bettongen der du ligger har jo hatt det samme problemet siden havna ble bygd - og båtene på sjøen blir bare større og større. Bygg molo, eller få merket 4 knops grensa skikkelig. Det er kun lokalkjente som helt uten videre vet at 4 knop nordover ikke bare er gjennom kanalen - men faktisk går helt til du har passert "Cellulosen".

 

Som jeg har sagt før - jeg har tilgode å se fartsgrensa mellom Rossnestangen i Mossesundet (der skiltet står) og Kanalen avmerket i et kart eller beskrevet i en forskrift. Er det således da at det bare er en anmoding om å holde lav fart - slik starten på denne tråden var? Jeg overholder grensa jeg - men jeg bryr meg heller ikke på folk som ikke holder den - for jeg synes den er lett å misforstå.

 

Til orientering til de som da ikke er like lokalkjente som meg og Geir Frode:

På vei fra Son til Moss (dvs. sydover) i Mossesundet (dvs innsiden av Jæløya) står det et 4 knops grense skilt på en tange som heter Rossnestangen. Denne er på mostsatt side av papirfabrikken (den som før lagde Mosselukta). Når du da kommer til Kanalen er det et nytt 4 knops skilt på brygge ved innseilingen til Kanalen. Det samme er det i sydenden av Kanalen - rett før leiet til Bastøferga.

 

Om man da kommer sydfra gjennom Kanalen - på vei fra Moss til Son - møter man først et skilt ved Bastøferga som forteller at det er 4 knop i Kanalen - så ser man et tilsvarende skilt i nordenden av Kanalen. Mange tenker da at det er 4 knop bare gjennom Kanalen - men det er det visstnok ikke. Det er 4 knop helt Rossnestangen (og da har man passert havna der Geir Frode har båten). Det er ikke helt logisk for de som ikke er lokalkjente dette her. Heller ikke fordi det er ganske så åpent farvann fra kanalen til Rossnestangen - og går man i rett linje nordover er det fort et par hundre meter fra båten til havna. Min oppfordring til GeirFrode er derfor å få kommunen til å merke dette skikkelig - eller bygge sterkere bølgebryter. For problemet kommer antakelig bare til å bli større og større etterhvert som det blir fler og fler store båter på sjøen. Nå er det også i ferd med å konkretiseres planer om enda fler småtplasser på omtrent samme sted - så kanskje tiden er moden?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på om dette er det første båtfører tenker på. Men at det er greit å tenke på at det man gjør kan skade andres eiendeler er viktig.    For problemet kommer antakelig bare til å bli større og større etterhvert som det blir fler og fler store båter på sjøen. Nå er det også i ferd med å konkretiseres planer om enda fler småtplasser på omtrent samme sted - så kanskje tiden er moden?

<{POST_SNAPBACK}>

Poenget var helt klart som du skriver at man bør tenke litt på at bølgene kan gjøre skade på andre ting enn bare båter. Tror det er mange som ikke er klar over eller ikke tenker på det.

Diskusjonen om fartsgrensen i sundet har vi jo hatt før, :wink: så den skal jeg ikke rippe opp i. Men at noe bør gjøres for å få ned hastigheten der er det ingen tvil om.

Får prøve å ta det opp i foreningen, så kanskje de kan ta det videre derfra til de rette instanser.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lyst til å gi helt slipp på dette :wink:

 

Jeg skiller mellom dem som var litt uheldige eller uoppmerksomme osv. og dem som opptrer bøllete med hensikt. Kan fortelle to historier der jeg mener å ha sett båtførerere som helt klart hadde til hensikt å "lage litt morro". Begge gangene var det snakk om båter i 45 ++ fots klassen, og det skal mye til for å overbevise meg om at førerne av disse båtene ikke var klar over hva de drev med.

 

Episode 1:

 

En seilforening arrranger reagatta for optimistjoller. Regattabanen er lagt nær land, og langt utenfor leden. En stor princess av V typen kommer for full fres innover fjorden midt i leden. Føreren ser regattaen, setter nesa inn mot regattabanen, går inn på regattabanen, runder et par av bøyene, setter så nesa ut mot leden igjen og legger seg på sin opprinnelige kurs. Jeg observerte dette på lang avstand, og så hvilket kaos båten klarte å lage for de stakkars optimist seilerne.

 

Episode 2:

 

Det er vindstille og jeg ligger å driver. Står på dekk for å ta ned og pakke storseilet. En stor båt med god fart dukker opp bak meg på styrbord side, men med god avstand. Så endrer han plutselig kurs. Går rett mot meg og passerer på kloss hold på babord side (dvs han går rundt meg) før han setter kursen utover igjen. Må klamre meg fast for ikke å dette på sjøen.

 

Ingen av disse har vel egentlig gjort noe ulovlig, så å rope på politi her har liten hensikt. De har bare hatt det litt morro.

Link to post
Share on other sites

Tror det er mange som ikke er klar over eller ikke tenker på det.

helt enig. Jeg tror i utgangspunktet folk er "normalt intelligente og høfflige", og at det er mangel på kunnskap om konsekvenser av hva man gjør.

 

Diskusjonen om fartsgrensen i sundet har vi jo hatt før, :wink:  så den skal jeg ikke rippe opp i. Men at noe bør gjøres for å få ned hastigheten der er det ingen tvil om.

Får prøve å ta det opp i foreningen, så kanskje de kan ta det videre derfra til de rette instanser.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er enig i fartsgrensen i Mossesundet, og den er enda viktigere nå som det har blitt lagt ut flere brygger i området. Mitt poeng er at fartsgrensen er vanskelig å forstå ut fra skiltingen - og da kan dette enkelt løses. Ta det med foreningen - så har de litt mer å prate om på benken ved vaktbua :wink:
Link to post
Share on other sites

Episode to du beskriver Lasse kan det være en mye hyggeligere forklaring på. Det kan jo tenkes at

vedkommende lurte på om du eventuelt kunne ha behov for noe slags hjelp der du lå og drev, og at det var årsaken til at han tok en sving rundt deg.

At han så gjorde det litt for nærme og i litt for stor fart er en annen sak.

 

Episode 1 som den beskrives er uhyre tett på å kvalifisere til politianmeldelse etter mitt syn.

 

mvh

 

FredT (fra jobben)

Redigert av Permo Electronics A/S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller så er de bare dumme i hue. Utrolige historier - glad jeg ikke har opplevd noe sånt.

Tror ikke de er dumme. Hvorfor tok de avstikkere fra sin opprinnelige kurs for så å gå tilbake til kursen etter at de hadde "lagt ned" byttet sitt?

 

Slikt skjer heldigvis ikke ofte.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden her kan vi sikkert holde på med i evigheter ,eller til renta kommer opp i 6-7% .Kan fort bli mindre av alle di nyinnkjøpte da .

En ting som irriterer like mye viss ikke mere er dem som gir på både ut og inn fra båtplassen sin så alle båtane skvetter rundt i båsen sin .Kan si så mye at hadde jeg bestemt hadde dem ikke hatt båtplass veldig mye lenger ,en advarsel og neste gang bye bye.Ikkeno problem og få solgt plassen til neste mann på lista . jaja uffameg nå ,jeg måtte bare .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det første som slår meg er at det virker som om mesteparten av idiotkjøringa skjer på østlandet.

Noen snakket om østlending i mental forstand, skal vi klassifisere alle østlendinger med stor båt som idioter?

 

Det neste er at vi med stor båt og takterasse blir stemplet som gruppe og plassert i filen som inneholder de-hensynsløse-meg-meg-meg-folka og de som har flere fot enn operative hjerneceller!

Altså, jeg er en hensynsløs idiot på sjøen av en eneste grunn, størrelsen?

 

Kan vi så stemple alle eiere av sjømygg (båter under 40 fot) som hysteriske og misunnelige og plassere de i en fil?

 

Tviler på det, like lite som vi kan stemples som hensynsløse. Folk som ferdes på sjøen er like uensartet som folk flest, nettopp fordi de er folk flest. En ting er rett, det får større konsekvenser(les bølger) dersom jeg flekker en mygg enn hvis myggen flekker meg. Det er det nok ikke alle storbåteiere som har fått med seg.

 

Jeg har et motsvar til myggrederne: Nesten uten unntak blir jeg forbikjørt av sjømygg på vei inn til havn, og jeg ligger alltid på fartsgrensa. Opplever ofte at båter som ligger et stykke bak plutselig er oppe i halvplan og fosser forbi med et par meters klaring for så å roe ned igjen. Jeg skal love dere at skuta slingrer og unger slår kollbøtte.

 

Hva er dette for idiotkjøring?

Hva tror de at de er?

Er de redd for at jeg skal ta hele havna? (Tror nok det ligger mest her)

Skal de vise at "selv om du har større båt enn meg så går min fortere"? Kanskje...

 

Skulle jeg på grunnlag av dette stemple alle småbåtredere som misunnelige idioter med et lavmål av sjømannsskap?

Selvfølgelig ikke, når jeg tar runden på havna og drøser med folk viser det seg at 99,9 % er trivelige, oppegående folk. Jeg velger å gi litt slakk og hefter meg ikke mer med idiotkjøringa fra myggen selv om samme scenario utspiller seg på vei ut av havna!!!

 

Til dere som hyler på Politi, hold kjeft. Før eller siden får politikerne høre om det og da vil reguleringskåte byråkrater strupe båtlivet effektivt. Det er kun på sjøen vi har et snev av frihet igjen, la det fortsette!!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Det er mange interessante innlegg i tråden her, både de aggressive og de forståelsesfulle, de sure og de humoristiske. Jeg håper at fellesnevneren er noe i retning av at vi alle har det godt og vil ha det godt på sjøen, og at det så langt passering angår er en felles forpliktelse å sørge for at trivselen opprettholdes. Det betyr intet mer eller mindre enn å vise hensyn og gi andre rimelig rom til å manøvrere. I kravet "nødvendig ferdighet i bruk av båt" som er et rettslig kvalifikasjonskrav i tillegg til minstealderen på 16 år, ligger det også innbakt et krav om at man skal ha forstand på hva man kan og ikke kan foreta seg, deri selvsagt kravet til godt sjømannskap (Regel 2a). Man får jo håpe at langt de fleste har den rette forstand hva disse spørsmål angår.

 

Mitt ganske bestemte inntrykk etter mange, mange år med saktegående båt, er at bølgeterroristidiotene er i et særdeles lite mindretall. Og det er slett ikke bare Princess-eiere det er snakk om. Scand Baltic og tilsvarende halvplanere lager heftige hekksjøer, de også. Selv en Nidelv 26 kan skape rikelig med sjenanse i det rette fartsområdet. Og til og med min (nå Index sin) Viksund 27 kan dra opp en durabelig hekksjø.

 

De absolutt få gangene jeg har latt meg irritere over hekksjøer, har uten unntak vært passeringer på kloss hold. Spesielt husker jeg en Princess-konvoi i Bukkasundet samt politibåten "Kjølen" på Byfjorden. I begge tilfeller passering på så kloss hold at jeg ikke hadde rom til å manøvrere for å ta hekksjøene på baugen. Jeg skjelte selvsagt ut begge på VHF, men ingen svarte ... en annen gang var det en Nidelv 26 på marsjfart gjennom et trangt sund i Sunnhordland. Det var gresselig irriterende å måtte løpe som en helt til båten for å holde den av svaberget i hekksjøene etter Nidelven...

 

I alle andre situasjoner der jeg har blitt utsatt for store hekksjøer, har passeringen skjedd på så pass avstand at jeg har hatt tid til å styre mot bølgene. Så jeg kan ikke helt se det store problemet, i alle fall ikke når man er i fart.

 

Men det er likevel på sin plass å henvise til Regel 16: «Ethvert fartøy som skal holde av veien for et annet fartøy skal såvidt mulig i god tid utføre en markert manøver for å holde godt klar».

 

Selv gjør jeg så godt jeg kan for å utvise godt sjømannskap -- dvs. at jeg helst tar en lang sving rundt mindre eller saktegående båter. Og jeg ville kvi meg for å gå tett forbi noen som ikke så meg komme opp aktenfra. Jeg har ikke mer enn 22 timer ved spakene i Hangarskibet ennå, så jeg anser meg for å være under opplæring ... og ser alltid etter hva som skjer akterut når jeg har passert andre båter. Det har gått helt greit hittil. Og fingrene holdes krysset. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

...Det kan jo tenkes at vedkommende  lurte på om du eventuelt kunne ha behov for noe slags hjelp der du lå og drev, og at det var årsaken til at han tok en sving rundt deg.

Eller rett og slett trodde det kanskje var kjentfolk og ville nærmere for å ta en titt.
Link to post
Share on other sites

Eller rett og slett trodde det kanskje var kjentfolk og ville nærmere for å ta en titt.

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst - men det går jo an å slakke på gassen - med mindre spakene bare virker "av og på"

 

Nuvel - jeg må si meg enig i mye av det Skipper_Worse skriver. Jeg synes problemet blir overdrevet - og jeg prøver alltid selv å ta hensyn. Elektroniske hjelpemidler er flott her - feks. å kjøre plotter/radar på radar overlay når det er mye trafikk. Da kan man se de store linjene i hvor trafikken beveger seg foran, og man ser hvor man selv har nok vann til å legge seg på god avstand nå rman passerer

 

Og jeg har ikke en halvplaner - men vi drar litt sjø (men båten er ikke stor) - så jeg gjør så godt jeg kan i å ta hensyn. Men jeg vet faktisk ikke hvor mye sjø båten graver opp - selv om jeg ser meg bakover for å sjekke - synes det er vanskelig å bedømme bølgene fra det holdet (over bølgene, bakfra i 30 knop - og da har jeg litt lyst til å se fremover også :rolleyes: )

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men jeg vet faktisk ikke hvor mye sjø båten graver opp - selv om jeg ser meg bakover for å sjekke

<{POST_SNAPBACK}>

Kjør på for fullt og ta en 360º sving gjennom din egen hekksjø. Da får du en god ide om størrelse og kraft på nært hold.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Eller rett og slett trodde det kanskje var kjentfolk og ville nærmere for å ta en titt.

Må i tilfelle være verdens mest nærsynte båteier :lol:

 

Nei. beklager. Jeg tror ikke noe på disse forsøkene på å finne unnskyldninger. Hadde dette vært tilfelle ville han slakket på farten, holdt litt avstand eller i det minste tilkjennegitt på en eller annen måte at han var nysjerrig. Her var det stø kurs, og blikket rett fram hele veien. Kun ute etter en ting. Å lage mest mulig faenskap. Sikkert en seilbåthater.

 

Skulle gjerne tatt bilde, og det hadde jeg lagt ut ut usladdet, men man har jo ikke med seg kamera når man står på dekk for å pakke seil.

Link to post
Share on other sites

Det første som slår meg er at det virker som om mesteparten av idiotkjøringa skjer på østlandet.

Fordi størstedelen av lystbåtflåten i Norge befinner seg på sør og østlandet, og da vil størstedelen av bølle-episodene komme fra dette distriktet.

 

 

Kan vi så stemple alle eiere av sjømygg (båter under 40 fot) som hysteriske og misunnelige og plassere de i en fil?

Niks - selv om misunnelsen sikkert henger sammen med trefotsyken

 

Jeg har et motsvar til myggrederne: Nesten uten unntak blir jeg forbikjørt av sjømygg på vei inn til havn, og jeg ligger alltid på fartsgrensa. Opplever ofte at båter som ligger et stykke bak plutselig er oppe i halvplan og fosser forbi med et par meters klaring for så å roe ned igjen. Jeg skal love dere at skuta slingrer og unger slår kollbøtte.

Men allikevel - konskvensen når en 17 fots jepp drar alle sine 400 kg forbi deg i halvplan så flytter han brøkdelen så mye vann så når du drar dine 10 000 kg forbi i halvplan. Du lager stooore bølger for små båter - han lager små bølger for stooore båter. Hvem tror du blir mest berørt??

 

 

Til dere som hyler på Politi, hold kjeft. Før eller siden får politikerne høre om det og da vil reguleringskåte byråkrater strupe båtlivet effektivt.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Fint jeg skal holde kjeft - når alle idiotene har lært seg å oppføre seg.... Ikke et sekund før. Disse bøllene gjør livet på sjøen utrivelig og mindre sikkert. Da må man gjøre noe med dem. Om det finnes fungerende løsninger som ikke inkluderer politiet så stemmer jeg for dem. Men det ser ikke ut som dette finnes, og da holder jeg ikke kjeft, men hyler på mer politi!! :yesnod:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det første som slår meg er at det virker som om mesteparten av idiotkjøringa skjer på østlandet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan vel ha sine grunner ... uten at jeg skal gå i detalj her ... :rolleyes::eek::discuss:

 

 

Men allikevel - konskvensen når en 17 fots jepp drar alle sine 400 kg forbi deg i halvplan så flytter han brøkdelen så mye vann så når du drar dine 10 000 kg forbi i halvplan. Du lager stooore bølger for små båter - han lager små bølger for stooore båter. Hvem tror du blir mest berørt?? 

<{POST_SNAPBACK}>

Småbølger fra små båter kan fortsatt sette i gang ekle bevegelser i nesten flatbunnete prammer på 30-40 fot. Det skal faktisk ikke så mye til i sakte fart. Så fei for egen dør først ... :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hallaron: Fordi størstedelen av lystbåtflåten i Norge befinner seg på sør og østlandet, og da vil størstedelen av bølle-episodene komme fra dette distriktet.

 

Hordaland er det suverent største båtfylket i Norge. Med en viss prosentdel idioter som regnes som fast over hele landet skulle vi også her være veldig plaget, det er vi ikke.

 

Hallaron: Men allikevel - konskvensen når en 17 fots jepp drar alle sine 400 kg forbi deg i halvplan så flytter han brøkdelen så mye vann så når du drar dine 10 000 kg forbi i halvplan. Du lager stooore bølger for små båter - han lager små bølger for stooore båter. Hvem tror du blir mest berørt??

 

Jeg snakker ikke om båter som ikke er i stand til å lage bølger uansett hastighet. En Baltic lager et grauthav på halvplan, jeg lager ikke bølger i 5 knop.

 

Hallaron: Fint jeg skal holde kjeft - når alle idiotene har lært seg å oppføre seg.... Ikke et sekund før. Disse bøllene gjør livet på sjøen utrivelig og mindre sikkert. Da må man gjøre noe med dem. Om det finnes fungerende løsninger som ikke inkluderer politiet så stemmer jeg for dem. Men det ser ikke ut som dette finnes, og da holder jeg ikke kjeft, men hyler på mer politi!! :yesnod:

 

Takk for at du viderefører den norske grunnfestede mentaliteten som begrenser vår frihet!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Takk for at du viderefører den norske grunnfestede mentaliteten som begrenser vår frihet!

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, det er noe særnorskt å alltid ville legge seg flat for staten og andre bedrevitende undertrykkende formyndersjeler, jfr. også unionene med Danmark og Sverige, og ikke minst alle de sinnssyke bompengeprosjektene som dukker opp alle steder. Det er så gale at det er til å undres over at det overhodet var noen motstand mot Herrefolket i 1940-45.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hordaland er det suverent største båtfylket i Norge. Med en viss prosentdel idioter som regnes som fast over hele landet skulle vi også her være veldig plaget, det er vi ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm dette var jeg ikke klar over - vil det si at det finnes flere lystbåter i Hordaland enn i indre Oslofjord?

 

Jeg snakker ikke om båter som ikke er i stand til å lage bølger uansett hastighet. En Baltic lager et grauthav på halvplan, jeg lager ikke bølger i 5 knop.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Jeg snakker heller ikke om båter som ikke lager bølger. Jeg snakker om dem som lager bølger - store bølger. Har man en slik båt så har man også ansvar om å ta hensyn - det er faktisk ikke mer problematisk.

Noen har ikke lært dette - og det må man få lov til å påpeke. De som har lært å ta hensyn trenger jo ikke føle seg tuffet. Hadde jeg hatt slik båt (og ikke oppførte med bøllete) ville jeg nok ha ønsket at færrest mulig var med på å stigmatisere "min gruppe".

 

 

Takk for at du viderefører den norske grunnfestede mentaliteten som begrenser vår frihet!

Her er det ikke snakk om noe ønske om å begrense friehet (som jeg også skrev i mitt forrige inlegg)

Vi kan like det eller la være, men faktum er at det blir fler og fler av oss som har båt. Noen av dem som er på vannet oppfører seg ikke. Dersom de gjør båtturen ukoselig eller utrygg for andre må de få beskjed. Er det virkelig noen som ønsker at det skal være fritt fram for bølleopptreden på sjøen?:confused:

 

Dersom man kan løse problemet uten politi er det bra. Jeg ser bare ikke hvordan. Jeg vil heller ha politibåten synlig på sjøen, enn å ha uforsvarlige båtførere synlig på sjøen. :yesnod:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...