Jump to content

Til eiere av Princess båter i Bergensområdet


Blanco

Recommended Posts

Først og fremst, jeg har ingenting imot bildegapestokk, men da under forutsetning tildels sladding og at foreseelsen er grov.

 

Samtidig humrer jeg litt når jeg leser innleggene. For en tid tilbake ble der kunngjort et bilde fra en salgsannonse for det som tilsynelatende er råkjøring oppetter en seilbåt som ligger på svai. Der var da en del som reagerte såvidt jeg kan huske på at der ble opprettet en "gapestokk" her.

 

Jeg oppfordrer derfor til forsiktighet slik at man ikke "tråkker i baret"......

 

Samtidig kan jeg legge til at før årets ferie starter, har jeg lyst til å trene kastearmen opp igjen, for deretter å kjøpe et visst antall tennisballer som skal ligge på lett tilgjengelig plass i båten :wink:

Link to post
Share on other sites

Riktig, jeg prøvde å kalle opp en stor halvplaner en gang på kanal 16 etter at den lagde så mye bølger i havna at salingshorna på seilbåtene slo inni hverandre. Men lyttet han på kanal 16? neida , neida, neida.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har opplevd dette, intet svar, tok kontakt med Bergen Radio.

De kalte opp båten (rutebåt) da de har svarplikt og meldingen om uansvarlig ferdsel ble overbrakt..............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei jeg MÅ jo bare skrive noe i denne tråden!

 

Var i Bergen i helga, tok Flaggruten fra Stavanger til provinshovedstaden.

På vei tilbake søndag traff vi faktisk 3 store flybridgebåter (ikke Princeser!) som dro for full guffe igjennom trangt sund samtidig som HSD`s Vingtor kom dundrende andre veien i 25-30knop. Avstand 15 meter, :eek: litt sjokka at folk TØRR gå så fort i trange sund... Ellers så vi en liten hurtiggående båt like øst av Åmøy som ABSOLUTT SKULLE foran Vingtor, flere av passasjerene strakte hals for og se om han kom frem på andre siden!! Gi jo bra men... jeg traffikerer leia til flaggruten i byfjorden, legger meg heller bi og lar disse båtene gå forbi....vil ikke slåss mot en som er så mye større en meg! :lol:

 

dette ble litt OT men viser at mange godt kan lære seg litt mere båtvett og ha iltt god tid på sjøen...om en lar en båt passerer forran så mister en ikke mange minuttene......

 

 

Men tror nok at de oftes går bra... :yesnod: og at jeg begynner og bli gammel... :blush:

Link to post
Share on other sites

....vil ikke slåss mot en som er så mye større en meg! :lol:

Ikke skal du det heller!

 

Fra Sjøveisreglene:

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

For enkelthets skyld kan du regne hele norskekysten innaskjærs som enten havneområde eller trangt farvann...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod::yesnod::cool:

:lol::lol::lol:

 

Så ikke den selv, faktisk!

 

Men vi som har fartøier av den mer forfinete sorten, nogen hack høiere enn de mer for den vulgære almuen produserte moderne* Princess-baater, vi har dog opdragelsen i skjønneste orden hjemmefra og har lært å vise hensyn ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*klassiske vakre Princess unntatt, mye av hensyn til behovet for ikke å fornærme en viss fersk Princess-eier ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, pass deg for Hangarskibet! Har hatt anledning til å studere det på nært hold, og det er fryktinngytende stort!! :yesnod:  :yesnod:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er verst når Hangarskibet er stridsdyktig, dvs. at Quindebestet er om bord. Nåde den da som forviller seg bort fra den smale sti ... Det skulle være unødvendig å si at det som regel går ut over gamle Worse ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ser at det nå er nesten 1500 som har lest denne lenken. Det er vel da en liten mulighet for at de bolde karer har lest dette eller noen som kjenner dem kan ha lest det.

 

Fikk ikke fram i innlegget at episoden fant sted i innerleden sør om Korsneset. Antakelig skulle de rekke vorspielet i Rosendal.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

I fjor ble vi "angrepet" av en 40 fot halvplaner i Vestfjorden i Tønsberg, denne båten siktet seg inn på oss (3 båter i følge) og passerte oss på ca 5 meters avstand selv om han hadde hele fjorden å ta av, han måtte kjøre sikksakk for å komme nær nok alle 3 båtene. Når de passerte oss stod familien og båtføreren med sin store ølvom på flyen og dekk og moret seg stort over at vår båt kastet seg side til side så saker og ting fløy veggi mellom, og de lo av oss! Det var underholdning for dem! Det var bare så synd at de ikke ble liggende litt lengre stille et stykke ute i fjorden, for de stoppet opp et øyeblikk etterpå før de kjørte videre, for jeg var da klar til å borde skuta og få kapteinen på sjøen :( Det stod JEANDRE på akterspeilet med store bokstaver om noen skulle ha sett denne idioten? Eller er det båttypen?

Legger også ved et bilde her som ikke identifiserer personer eller andre ting ombord i den aktuelle containeren.

 

Bilde

 

Nå har vi som som regel et svært kraftig softgun-gevær med fargekuler liggende i båten så de skal ikke føle seg for trygge, og jeg vil neppe nøle med å sende ei flaske over heller når jeg er på krigsstien.

 

Det er vel lov å forsvare seg i farlige situasjoner?

 

:discuss::headbang::boxing:

Redigert av Shipman28 (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

... og de lo av oss!

 

 

Nå har vi som som regel et svært kraftig softgun-gevær med fargekuler liggende i båten så de skal ikke føle seg for trygge, og jeg vil neppe nøle med å sende ei flaske over heller når jeg er på krigsstien.

 

Ser fram til den dagen jeg hører om noen som får inn en fulltreffer med fargekuler :smiley:

 

Tips:

 

Får man tak i båtnavnet, kan man søke etter båten i VHF registeret

Link to post
Share on other sites

Skjønner at folk blir irriterte, men noen er jo like agresive .......Ro ned og slapp av....

 

<{POST_SNAPBACK}>

Kan godt forstå at folk blir irriterte jeg...og tildels aggresive.... Lager selv skikkelig hekksjø på rundt 2 meter fra vannlinje og opp til hekkbølgen, som deretter legges ned til rundt 1.5 M etterpå. Disse bølgene siger skikkelig hurtig innover, og i ganske lang tid uten å miste for mye moment. I trangt farvann, så vil de kunne lage ganske mye materiell skade på både båt og bryggeanlegg.

 

Bildene her er tatt rundt 19 - 20 knop, og landgangen (2,2 M lang .... for perspektivet) henger stort sett i vater underveis fra hekken, rundt 1,5 M over vannlinjen, og båten stikker 1,5 M dypt i V en bak + propeller osv. Rundt 21 Tonn displasement fortrenger ganske mye vann ved 20 knop.... og en tilsvarende Princess vil ikke være stort annerledels....

 

Bilde

 

Bilde

 

Ubehagelig i liten båt, og eller ved landligge for de fleste lystbåter ville jeg tro...

 

Synes at det er helt OK å klage, og muligens å henge ut førerene jeg (vet ikke helt om bilder ... men OK verbalt).....

Vi er alle på sjøenfor å kose oss....., seilbåter, mororbåter, snekker, store og små. Fundamentalt for denne gjensidige kosen er at vi repsekterer hverandre, holder avstand, eller reduserer fart, slik at det ikke blir u-komfortabelt for våre venner på sjøen når vi passerer. Bølger kan vi alle få nok av i åpent farvann, og vi trenger ikke sjø innaskjærs, som kunne lett ungåes ved vising av litt sjøvett og repekt for andre.....

 

Hilsen en som ikke ønsker at glasset veltes underveis eller til ankers....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kanskje et kurs for containerførere hadde vært noe?

Kan vel alltids ordne en tur i 30 fot seiler som blir forbipassert av en slik 40 fot koloss på nært hold, så kan disse individene få kjenne på kroppen hvordan det føles når alt du eier havner i dørken, og om du ikke holder deg skikkelig fast så blir du både gul og blå.

 

Jeg er ikke spesielt hissig av meg vanligvis, men jeg kan bli fryktelig sinna når lunta er brent ut, nok er nok!! Det kan på ingen måte forsvares det JEANDRÈ gjorde i Tønsbergfjorden, å gjøre dette for underholdningens skyld er jo helt sinnsykt.

Jeg tror det hadde vært en god følse å få kastet en bøtte med 10 liter vann inn på spisebordet deres om de ligger i gjestehavnen en annen gang, så kanskje de oppfører seg mer som mennesker neste gang de er utpå.

 

:boxing:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg sånn at jeg er TIDLIGERE eier av en Princess her i Bergensområdet.... :rolleyes:

 

-Er jeg i faresonen da?  :lol:

 

Du overlever vel enn så lenge, i alle fall hvis du dukker med en gang du hører noen i en saktegående båt ta ladegrep på haglen ... :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du overlever vel enn så lenge, i alle fall hvis du dukker med en gang du hører noen i en saktegående båt ta ladegrep på haglen ...  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Eller om han ser en tennisball kommer susende :wink:

 

HarBayliner : Tror nok ikke du er i noen faresone, jeg ser igrunnen på den gjengen her inne på dette forum som voksne ansvarlige personer som ikke er ute etter å sjenere andre. Jeg tror nok heller problemet ligger hos dem som er ute etter å vise seg på en heller noe barnslig måte, og de mener jeg vi ikke har noen av her !

Link to post
Share on other sites

Totalt 3 stk prinsess ,V 48 (2 stk) + 1 stk V-42 går ut fra Egersund på vei nordover i dette øyeblikk.

KL 17.13

de gikk pent og pyntelig, ingen stor fart.

--------------

Men det er jo muligt de ikke skal helt til Bergen.

:seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...