Astor Svart 3.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2005 Fordelen med Mossesundet er at de aller største neppe legger veien inn i Mossesundet. De er for store til å komme under kanalbrua. Liten trøst kanskje. Det er selvsagt nok av båter under en viss størrelse som lager hekkbølger. Så oppfordringen må bli! Alle vi her på Baatplassen tar hensyn gjennom Mossesundet og andre steder langs kysten hvor vi ser småbåthavner langs land. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
unknownuser Svart 3.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2005 ...Alle vi her på Baatplassen tar hensyn gjennom Mossesundet... <{POST_SNAPBACK}> ...Og dermed var dette blitt et ØSTLANDS-forum... - -på tide å starte ÅPENT FORUM avd. Vestlandet f.eks? mvh harBayliner (som ikke er spesielt ofte i ehh ...Mossesundet? -men som tar hensyn i andre sund, off kårse!) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2005 Beklager min feilformulering her på forumet. Skjønner for fremtiden at jeg må veie ordene grundig. Ble lett revet med når Mossesundet dukket opp her i diskusjonsspalten. Mitt barndomsfarvann. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
RITS Svart 4.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2005 Antall båter i småbåtreg. pr 1. april 2004. Hordaland 42423 Østfold 34435 Vestfold 30110 Rogaland 28846 V-Agder 25606 Akershus 23701 Ø-Agder 23216 Møre&Romsdal 20354 Lista fortsetter med ubetydelige båtfylker....... Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
JanB Svart 5.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2005 Hmm dette var jeg ikke klar over - vil det si at det finnes flere lystbåter i Hordaland enn i indre Oslofjord? <{POST_SNAPBACK}> Hordaland er største båtFYLKE, - som kjent er ikkje indre Oslofjord noko fylke. Derimot er det fleire betydningsfulle båtfylke som soknar til Oslofjorden (sjå innlegget over). Ergo er det nok i indre Oslofjord båt-tettheten er størst, - ikkje i Hordaland (heldigvis ). Men likevel finst det idiotar her vest også, jfr. starten på denne tråden. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
BEG Svart 5.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2005 Dette er en sak som handler om hensyn og hvordan man oppfører seg mot andre i samfunnet, og det som er litt rart er at disse hensynsløse folkene i svært mange tilfeller sitter bak rattet på en slik båt (container) og leker småkonge fra flybridgen. Jeg er klar over at det finnes noen få som ikke kjører helt tulling i slike båter, men jeg ser dem nesten aldri, er ikke det litt rart? <{POST_SNAPBACK}> Du må være klar over at vi som sitter på flybridgen ikke i utgangspunktet er noen bøller. Vi er kultiverte og kvalitetsbevisste mennesker. Det er imidlertid ikke bestandig så lett for oss å se disse småbåtene som ligger og flyter blant alt annen driv-ved i fjorden. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Skipper Worse Svart 5.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2005 Vi er kultiverte og kvalitetsbevisste mennesker. Det er imidlertid ikke bestandig så lett for oss å se disse småbåtene som ligger og flyter blant alt annen driv-ved i fjorden. Så enig, så enig!!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
REM Svart 5.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2005 Hordaland er største båtFYLKE, - som kjent er ikkje indre Oslofjord noko fylke. Derimot er det fleire betydningsfulle båtfylke som soknar til Oslofjorden (sjå innlegget over). Ergo er det nok i indre Oslofjord båt-tettheten er størst, - ikkje i Hordaland (heldigvis ). Men likevel finst det idiotar her vest også, jfr. starten på denne tråden. <{POST_SNAPBACK}> Oslofjorden, denne vesle fjordstubben fra Tønsberg til Oslo, rommer halvparten av hele norges lystbåtflåte. På en fin sommerdag for to år siden gjorde jeg et, etter forholdene, rimelig nøyaktig anslag over antall lystbåter jeg kunne se omkring meg. Jeg befant meg da utenfor Asker og kunne se mot Oslo i Nord og til Håøya i Sør. 800 båter kunne jeg telle. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 5.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2005 Men likevel finst det idiotar her vest også, jfr. starten på denne tråden. <{POST_SNAPBACK}> Jøss, må ha vært Østlendinger på tur til Vestlandet Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 5.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2005 Jøss, må ha vært Østlendinger på tur til Vestlandet <{POST_SNAPBACK}> jolo ... tør der andre av høflighetsgrunner velger å tie!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mix Svart 5.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2005 (redigert) Jeg måtte bare, fristelsen ble for stor ! (tror ingen ble støtt, litt takhøyde og humor må vi ha!) Redigert 5.Juni.2005 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
messepiken Svart 5.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2005 Det er kanskje på tide at disse hekkbølgesynderene gjør som slepebåtene? De rygger jo som kjent, for å unngå å lage for store bølger for fritidsbåtene Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 5.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2005 ???????????? ikke de jeg har truffet på Og de verste angående hekkbølge må jo være redningskøytene... ikke snakk om å sakke av der i gården... tj Sitér dette innlegget Link to post
Havgaper Svart 6.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 Hekkbølger er altid vanskelig å hanskes med om en sitter opp på en flybridge eller nede i en jolle (sistnevnte lager muligens ikke store hekkbølger). Dere i båter over 20 ft. Se bak dere. Husk hva dere sier når dere ligger ferdig fortøyd i en båt der det begynner å skvalpe litt sjø på dere slik at dere dunker inn i steinene. Astor er den mest kloke her, sammen med karen fra Rogaland. Se bak dere. Kjør og se slik at dere unngår å legge sjø inn på marinaer eller folk som har fortøyd. Astor som er en gammel Sætre mann vet og har erfart gjennom sine mange fartstider fra små joller opp til det han har idag. Bruk hodet og skjekk hekkbølgen. Det er kloke ord som flere burde ta innover seg. Skipper Worse som jeg har stor respekt for føler jeg er litt i utakt å mangler noe båtfølelse. Han var for arogant i denne tråden. Det er typisk for folk som ikke har lært sjømannskap fra de var født. Hør på havgapets Astor dere. Han har ferdet ifra Solvangs tid på marinaen i Sætre, campet på Gråøye, Hjelp, Håøya og hans yndelings sted Sans pollen. Dette er en sjømann det står stor respekt av i Hurum og Røyken. Stor takk til denne symatiske mannen fra Klokkarstua. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 6.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 (redigert) Astor som er en gammel Sætre mann Skipper Worse som jeg har stor respekt for føler jeg er litt i utakt å mangler noe båtfølelse. Han var for arogant i denne tråden. Det er typisk for folk som ikke har lært sjømannskap fra de var født. Sans pollen <{POST_SNAPBACK}> Astor, er dette sant? Tror ikke Skipper Worse er i utakt, han er kun Bergenser Mvh Redigert 6.Juni.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 6.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 Tror ikke Skipper Worse er i utakt, han er kun Bergenser Tiltredes!! Det ser ut som at Havg. aper ikke har funnet ut hvordan en tråd kan leses fra start til slutt. For han har åpenbart ikke lest innlegg nr. 91. Og ikke forstår han seg på humor heller. Stakkar. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Avmønstret4 Svart 6.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2005 (redigert) Tiltredes!! Det ser ut som at Havg. aper ikke har funnet ut hvordan en tråd kan leses fra start til slutt. For han har åpenbart ikke lest innlegg nr. 91. Og ikke forstår han seg på humor heller. Stakkar. <{POST_SNAPBACK}> Det er en god egenskap å ikke ta seg sjøl for høytidlig Vi er nok av samme alen Uten å si for mye, så er vel Bergen en av de koseligste byer jeg besøker (les bergenser) Redigert 6.Juni.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2005 (redigert) "Snakker om sola - så skinner den" er det gammlet ordtak. På vei inn Mossesundet i dag møtte jeg en Princess 40. Båten hadde ligger til kai i Kanalen. Jeg passet på å holde 4 knop fra Rossnestangen (selv om det napper i gassarmen ). På høyde med Bettongen (der GeirFrode har båten sin) kom denne Princess 40 mot meg. Passerte meg i rolig fart - så dro den på - i 4 knops grensa. Det var vel ca 1/2 nm til grensa der 4 knop opphører Tenkte at jeg skulle se om han hørte på VHF'en bare for å informerer høflig om at det er 4 knops grense her - men det gjorde han ikke. Kan tenke meg at det "nappa litt" i fortøyningene til GeirFrode. jeg tror at årsaken til at han dro på her er at han ikke visste at det var 4 knop i området. Skiltingen er i beste fall utydelig. Han tok veldig fint hensyn til meg - og jeg opplevde det ikke som grisekjøring på noen måte. Redigert 7.Juni.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2005 "Snakker om sola - så skinner den" er det gammlet ordtak. På vei inn Mossesundet i dag møtte jeg en Princess 40. Båten hadde ligger til kai i Kanalen. Jeg passet på å holde 4 knop fra Rossnestangen (selv om det napper i gassarmen ). På høyde med Bettongen (der GeirFrode har båten sin) kom denne Princess 40 mot meg. Passerte meg i rolig fart - så dro den på - i 4 knops grensa. Det var vel ca 1/2 nm til grensa der 4 knop opphører Tenkte at jeg skulle se om han hørte på VHF'en bare for å informerer høfflig om at det er 4 knops grense her - men det gjorde han ikke. Kan tenke meg at det "nappa litt" i fortøyningene til GeirFrode. <{POST_SNAPBACK}> Det nappa sikkert godt det. Og hvis ikke Amorøsa var våken ennå, så ble sikkert han hivd rundt i køya også. Han har overnattet i Betongen i natt. Om P-eieren hadde lyttet på vhf'en ville han sikkert ikke svart deg heller. Jeg tror jeg vet hvilken båt du mener, den har ligget i kanalen en stund. Skulle ikke forundre meg om den ligger der igjen i ettermiddag. Har inntrykk av at det er en del som bruker kanalen som fast båtplass for tiden. Jeg har forøvrig snakket litt med noen i båtforeningen om fartsgrensen i sundet, og det er nok havnevesenet som en gang i tiden har satt opp skiltene. Så det gjelder vel å få de til å ta tak i saken igjen. Noe som kanskje ikke er helt enkelt, tenker jeg. Får håpe foreningen ser litt mere på det etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 8.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2005 Og hvis ikke Amorøsa var våken ennå, så ble sikkert han hivd rundt i køya også. Han har overnattet i Betongen i natt. <{POST_SNAPBACK}> Takk for hjelpen GeirFrode. Nei, min overnatting var veldig rolig, så alle tok nok hensyn til at jeg lå der og sov. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 20.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2005 Dette innlegg gjelder ikke Princess, ei heller fly-båt, ei heller skal der legges ut bilder, men ønsker allikevel rette en :nono: til noe jeg opplevde i helgen : Jeg hadde denne helgen gleden av å ha "samboer", dvs slepte på båt longside. På søndag var der noe trafikk på sjøen. I 2-3 tilfeller ga vi internasjonalt tegn for varsomhet, samt blåste i horn for at andre båter skulle redusere fart slik at vi slapp å ødelegge skutene ved at de slår i hverandre. Dette fungerte svært bra, all honnør til dem som tok hensyn. Imidlertid, rett utenfor Lillesand kommer der en (tror det var det) baltic Scand i leia mot Lillesand, jeg vurderer avstand som betryggende, og bølgene ikke skal bli så voldsomme. Den suppegjøken får tydligvis øye på oss (ser sikker litt voldsomt med to store trebåter longside ....), legger om kursen rett mot oss UTEN Å DEMPE FART. Passerte kloss oppetter oss. IDIOT. Vår båt er høy, jeg har aldri opplevd sjøen over dekk. Denne gang gjorde det det, og med åpne luker kan dere tenke dere hvordan sengetøyet ble..... Minsten på to år lå i forpiggen, var ikke morro for ham heller..... Normalt er jeg en ganske så fredsommelig mann, men om jeg noengang skulle kommer til å møte denne "folk i båt" fyren igjen, skal han få høre hva jeg mener om ham ! Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 21.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2005 Idioter finnes i alle områder og formater! Vi hadde slengt ut "kaffedreggen" utenfor Frognerstanda camping i helga (glomma). Vi lå velca. 30-40 meter fra land kan jeg tenke meg. Samtidig er det en person som setter ut båten sin, en liten speedbåt(13 fot)med 40 hk motor. Båten starter opp, full fart ut fra brygga (30 knop tenker jeg), holder denne farten og passerer oss med ca 3 meters klaring. Denne personen tar så en liten sving utpå elva før han passerer oss på andre siden med tilsvarende klaring/fart. Det er klart det er begrenset hvor mye bølger en slik liten båt lager, men det er alikevel irriterende og ikke minst unødvendig nervepirrende! Slike episoder er dessverre ganske vanlige ute hos oss, og da som regel med 13-14 cår gamle gutter bak rattet/roret. Det som imidlertid var litt "spesielt" denne gangen var at føreren var godt voksen, 40 år + ! Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 26.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2005 Siden det har vært så mye hets av Prinsesseiere i det siste skal jeg dele noen erfaringer jeg gjorde i dag med dere. Jeg skulle ut og seile i dag, og ut byfjorden (Galtesund) er det som vanlig motvind. Jeg krysser utover og det går ganske greit, men et sted der jeg skal mellom to holmer kommer det ei snekke innover. Han ser meg i god tid og jeg regner med han vil vike, men ingenting hender. Siden det var rett før jeg skulle slå begynner det å bli trangt, og snekka viker ikke en tomme. Til slutt må jeg bare legge båten rett opp mot vinden og starte motoren i huj og hast. Forbannet roper jeg over til sjekta; "har du hørt om vikeplikt ?" gubben snur seg mot meg og svarer;" jeg viker ikke for seilbåter.." voksen (50-60år) mann med kone og andre på sin egen alder i båten. Det er vel ingen overdrivelse å si at jeg ble en smule provosert... På vei innover blir vi innhentet av en Prinsess (42 tror jeg), han holder godt klar og reduserer farten, reultat : ingen merkbar sjø, honnør til ham!! Det finnes folk i båt som aldri skulle vært der, og de finnes ikke bare i Prinsess'er. Det finnes også båtfolk blandt Prinsess eiere.. Hadde forøvrig en glimrende tur på sjøen i dag, flott vind og litt for mye sol . Litt varm på ryggen nå ... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
SeaMaster175 Svart 26.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2005 Hadde også en opplevelse idag: Kjørte hjemover idag etter en kjempefin tur på sjøen. Komme innover et trangt sund og ser en ganske stor båt lage hekkbølger som bare det i ganske stor fart. Ser at han styrer mellom alle de andre båtene og han kommer nærmere oss. Ser at han har kurs rett mot oss og begynner å bli litt bekymret. Plutselig passerer han oss med ca 5-7 m og lager bølger som raser ned det meste av ting i båten. For en tulling, tenker vi og sender han noen stygge blikk. Vi har i år oppdaget at det er flere og flere som kjører som idioter. Dette kan vel ha noe å gjøre med at folk får mer penger og kjøper seg båter uten å ha noe erfaring med båt fra før av. M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 26.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2005 (redigert) Der finnes også Princess førere i Bergensområdet som tar hensyn. Har bedrevet slepebåteri i eftermiddag, ble anmodet om å hente en lettere defekt Ibiza 19 i Vågen og slepe den til Bjordal og Madsen i Dolviken. Slepet gikk alldeles utmerket, når vi kommer inn i Dolviken og begynner å gjøre oss klare til å slakke opp for å ta slepet alongside kommer to Princesser opp akterut. Begge slakker opp og holder godt klar, på kanal 16 kaller en av dem opp "gul båt med slep utenfor Kjapp marina, hva er dine intensjoner?" Forklarer hva vi skal, avtaler at de kan krysse BB til SB bak oss, noe de gjør majestetisk glidende. Well done! Redigert 26.Juni.2005 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.