Taremakken Startet 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2016 Satt i stuevindu og fulgte med dramatikken.Det gikk bra for passasjerer men endte tragisk for båten.http://www.lister24.no/nyheter/Dramatisk-redningsaksjon-utenfor-Lista-467024.html Kommentar fra moderator: Lagt til av moderator 26.05.2016:Fører av båten har gitt en utførlig beskrivelse av hendelsen i innlegg 187 Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Tragisk forlis utenfor Lista i går. Her er link til artikkel i Stavanger Aftenblad 16. mai; http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/agder/Cabincruiser-sank-ved-Lista-3927012.html Noen som vet noe mer om hva som skjedde?? Hører denne båten hjemme i Egersund, eller blander jeg med en annen båt? Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Eureka Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Nok en påminner om at redningsflåte kan være din livs investering. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Fulgte med på VHFen - synd det ikke var mulig å starte lensing. Havn og slipp bare 4nm fra havaristen, men umulig å slepe den ned dit pga været. Lurer på hvorfor den tok inn vann ? Sitér dette innlegget Geir Link to post
Taremakken Svart 17.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Var ikke langt hverken til Borshavn eller Flekkefjord. Men det blåste godt fra nordvest og en del sjø. Båter går ned, sånn er det bare. Var selv med på ett forlis når vi var under slep fra redningskøyte. Båten vår tok plutselig inn vann, hekken gravde seg ned og båten sank på under 1 minutt. Ingen vet hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Rene tanke og drivanker, så var båden måske reddet...? Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 ehh ......så når en slik type båt mister motorkraft og styring så synker de når den får slagsjø fra siden........... Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Trist sak. Godt det gikk bra med de involverte. Sitér dette innlegget Link to post
Winche-Lanche Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 ehh ......så når en slik type båt mister motorkraft og styring så synker de når den får slagsjø fra siden........... Hvis du leser saken så hadde båten fått motorstopp og mistet styringen. Båten ble liggende på tvers av krapp sjø, så det er vel et poeng å unngå motorstopp? Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Er ikke en slik båt pliktig å ha maskinist ombord?(garantert over 1020 hester i den der) Eller slipper man det på en lystbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Det er vist noe med Sunseekere og flyteevne....... Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 (redigert) Samme som med fly, de går også ned når motoren stoppe ? Redigert 17.Mai.2016 av owie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Hvis du leser saken så hadde båten fått motorstopp og mistet styringen. Båten ble liggende på tvers av krapp sjø, så det er vel et poeng å unngå motorstopp? Hvis du leste innlegget mitt så skrev jeg nettopp det, mistet styring og motorstopp- bare at jeg faktisk ikke forstod at en båt av denne størrelse tar inn så mye vann om det ikke er slått hull i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Jaha. Da er åpenbart ikke denne modellen klasset bedre enn C. Eller i høyden B. Hva slags tåpelig 60-foter tåler ikke sidesjø? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Virker noe merkelig snakket med sap om det i hentetråden Kort mellom himmel og helv.. på sjøen. Godt det gikk bra med de ombord :-)Ut fra bildene av sjøen tenker jeg at den fint burde greie å holde seg flytende selv med motorstopp. Ser ikke ut som noen brottsjø kan slå over hvertfall...Skal også mye til at 2 motorer blir strupet for diesel fra hver sin tank samtidig, og så brått at man mister all fremdrift.Kan være mange andre ting. F.eks om en eksosslange eller noe annet på motorens sjøvannskrets ryker blir det fort mye vann i motorrommet. En pakkboks kan skjære seg, man kan kjøre på noe i sjøen som slår hull i skroget eller river ut akselen. En skroggjennoføring eller slange kan gi seg osv. Merker man det for sent og motorrom/ elektrisk er oversvømt kan løpet være kjørt.Håper vi får vite hva som utløste dette. En stor og plutselig vannintrengning og brann er det jeg frykter mest på en slik tur... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Nord West 420 Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 (redigert) I stiv kuling (4ms fra storm på tidspunktet det skjedde) ved Lista skjer "merkelige ting" forholdsvis ofte selv med store fritidsbåter. (så slik sett ingen stor overaskelse at den fikk et problem eller to i slike forhold, spesielt mht. båtens alder) Men ja, ideelt sett skulle den ikke sunket under slike forhold. Redigert 17.Mai.2016 av Nord West 370 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Det er mange dyre store lystbåter der det er lite fokus på vantette skott og tersklhøyder,Drenering og lensekapasitet. Her er det ofte store dimensjoner på kjølevannsintak og eksos.. om dette svikter fylles motorromet raskt.. Vi må vente med å trekke konklusjoner før vi vet hva som eksakt har skjedd.. bare konstantere at det gikk bra med folkene ombord som ble redda av vårt fantastiske system vi har her i Norge! Tror neppe en Sunseeker har så dårligstabilitet at den synker om den hadde vært i orden! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bårdp Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Mange av disse baljene har jo luftinntakene til motorrommet på siden lik over vannlinjen. Om en slik balje havner på siden i litt bølger fylles det vel fort inn den veien. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Mange av disse baljene har jo luftinntakene til motorrommet på siden lik over vannlinjen. Om en slik balje havner på siden i litt bølger fylles det vel fort inn den veien. Men det burde lænsepumperne jo være dimensionerede til at kunne klare? Med mindre at de er tilstoppede eller ikke fungerer. Det virker ikke som om det er nyeste model. I øvrigt synes jeg at det er OK at debattere årsager mm og gætte lidt. Alle er reddet og der har "kun" været materielle tab. Sitér dette innlegget Link to post
///CHARLIE Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 (redigert) Var nok verre sjø i virkeligheten enn det som kommer frem på bildene. På dette bildet fra Lister24 får man kanskje litt mer inntrykk av hvordan det var på sjøen da dette sjedde Her er artikkelen som sto i Lister; http://www.lister24.no/nyheter/Dramatisk-redningsaksjon-utenfor-Lista-467024.html Redigert 17.Mai.2016 av ///CHARLIE (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet Link to post
Poseidon Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Er ikke en slik båt pliktig å ha maskinist ombord?(garantert over 1020 hester i den der) Eller slipper man det på en lystbåt? Det stemmer: fritidsbåter har ikke krav til sertifisert maskinist, uansett hvor stor motoreffekt .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
lippert Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Men det burde lænsepumperne jo være dimensionerede til at kunne klare? Når man ser de lensepumpene som er montert i fritidsbåter i dag, har jeg ikke mye tror på at de holder unna så mye mer enn en liten lekasje eller regnvann. Ryker kjølevannsinntaket eller noe tilsvarende så er det bare å sørge for at redningsvestene er på og at hjelpen er på vei. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hydrox Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Det stemmer: fritidsbåter har ikke krav til sertifisert maskinist, uansett hvor stor motoreffekt .... Så kanskje det er på tide å gjøre en endring i dette regelverket? Jeg ser det som høyst sannsynlig at ulykken kunne vært unngått ved at fartøyet hadde teknisk kyndig personell ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Kanskje greit å Coolen litt inntil hendelsesforløpet er helt avklart? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Hydrox Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Overhodet ikke, i god Baatplassenånd skal vi danne en havarikommisjon og trekke en konkluderende årsak til hendelse uten kjennskap til de faktiske forhold Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.