Jump to content

Sunseeker forlis utefor Lista


Taremakken

Recommended Posts

-uansett hvor stor den lensepumpa hadde vært, så er det ikke den som ville berget livet til mannskapet, det gjorde redningsflåten.

 

For den som ikke har prøvd ut hvor mye vann pr sekund som faktisk kommer inn i en båt, feks ved hull/ gjennomføring, eller slangefeil: forsøk ved å koble løs inntaksslangen på skyllevann på toalettet, sett den i en bøtte og åpne ventilen... Regn ut liter i timen, så ta en titt på lensepumpens kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Når man ser de lensepumpene som er montert i fritidsbåter i dag, har jeg ikke mye tror på at de holder unna så mye mer enn en liten lekasje eller regnvann. Ryker kjølevannsinntaket eller noe tilsvarende så er det bare å sørge for at redningsvestene er på og at hjelpen er på vei.

 

jeg trodde at båter i den størrelsen og prisklassen kanskje hadde løsninger som en yrkesbåt ,når jeg vil anta at man legger ut på åpne hav og lange strekninger. vet at det blir som å samenligne epler og pærer men betyr det at en fiskebåt/sjark på 30-40 fot er (mye styggere) men tryggere enn de store fritidsbåtene , og at kostnadene ved slike ligger utelukkende på komfort og design ? 

Ps: legg merke til at det er mange spørsmålstegn, for dette har jeg ikke greie på  :sweat:  :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke relevant i denne saken, Kanskje, Men bølgene er nok ikke så avskrekkende for en farkost av denne størrelsen. Om motorkraft hadde sviktet, så er det naturlig å kanskje forsøke å holde baug opp mot sjøen ved hjelp av truster, og sørge for strøm/lading ved å kjøre aggregat.

 

Om truster er for svak, så kan man legge baugen med sjøen. Og stenge alle luker så sjø ikke kan slå inn og ned i båten. Det står faktisk i bruksanvisningen på Bavaria 37 sport, når bølgehøyden blir av en viss størrrelse. Vannet vil da renne ut igjen bak. Men ja jeg har vært ute i 16 m/s og opplevd sårbarheten for sjø inn gjennom luftinntakene på siden ved kjøring i sidesjø, og da er det nok ikke noe bedre å ligge stille.

 

Det blir greit å vite hva som var årsaken om den blir hevet. Dette for å lære og gjøre tiltak så ikke samme ulykke skjer igjen for andre.

 

Godt at ingen ble skadd.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Nok en gang stilles det spørsmål med kompetanse. For alt vi vet kan båtføreren være en gammel chief.

Det kan oppstå situasjoner der selv chiefer blir sitting ducks.

Om vi noen gang får den fulle sannhet i dette tilfellet vites ikke.

Uansett gikk det bra med de ombord.

Link to post
Share on other sites

Kanskje båteier kommer med en forklaring i avisene, her på baatplassen.no eller på Facebook etter hvert. Han vet nok sikkert mer enn de fleste av oss her inne hva som egentlig skjedde. Takk og pris at det gikk bra med de folkene som var om bord :smiley: .

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

 

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Link to post
Share on other sites

Når man ser de lensepumpene som er montert i fritidsbåter i dag, har jeg ikke mye tror på at de holder unna så mye mer enn en liten lekasje eller regnvann.

Sjøl har jeg fire lensepumper ombord. Disse har på langt nær kapasitet til å ta unna vannet fra en større vannintrengning. På motorene kan jeg ved hjelp av en ventil, kople kjølevannsinntaket til å suge fra kjølsvinet. De har langt høyere kapasitet og suger ei 10-liters bøtte tom på få sekunder med motor på tomgang. Med begge motorer i gang og med turtall på si 1500-2000 omdreininger vil vel hver av dem ha kapasitet tilsvarende en avrevet inntaksslange? Håper jeg aldrig for bruk for den funksjonen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Drivanker var en litt lur tanke, jeg har ikke det ombord.

Hvis denne gikk ned pga bølger fra siden, kan jeg kanskje redde min skute (solml blir ei jolle vbed siden av denne) ved å holde nesa mot vinden.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Drivanker I en slik situvasjon er gull verdt. Det gir deg tid til å finne årsak til motorstopp og holder baugen opp mot vinden slik at båten ikke ruller. Tenk deg selv at du står med hode ned I motorrommet med kuling inn fra siden. Da tror jeg ikke du får gjort så mye selv om du skulle finne feilen.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke noe flytemekanisme som hindrer båten i å gå ned? Med gå ned mener jeg helt til bunns..

Det er kun småbåter som er "usenkbare", men det finnes vanntette skott på større båter. Nøyaktig hvordan kraven er til dette kan jeg ikke, men det har vært diskutert i mange tråder før her på BP hvor sårbare mange båter er for en større vanninntrenging.

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å spekulere i hva som har skjedd, men det blir spennende å høre hva som er årsaken.. om vi noen gang får vite det! Det som er sikkert er at det har vært uønsket vannintregning.

Desverre så har ikke dyr/stor båt noen direkte sammenheng med sikkerhet og evnen til å holde seg flytende ved et skade tilfelle.   Jeg har selv vært med på å konstruere/bygge div. båter for yrkesbruk med DNV klasse, så jeg skjønner på mange måter at fritidsbåter som er beregnet for skjermet farvann ikke bygges etter slike krav. Skal man bygge en fritidsbåt med lensekapasitet, terskelhøyder, skottindelinger og dreneringsareal som en yrkesklasset båt vil det gå på bekostning av komfort og romindeling. Og det største ankepunktet mot proffesjonelle tekniske løsninger, gjenomføringer ventiler pumper og nødsystem er prisen.. Båtene ville helt sikkert blitt over dobbelt så dyre. Vi som forbrukere er interessert i overkommelige priser og enkle systemer/løsninger i våre fritidsbåter. Flott at det gikk bra med dem som var ombord!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig at en slik båt forliser i dette været. I Nord Norge trekker 25 fots sjarka garn i det været.

Lista er ikke som alle andre steder i kuling.

Kyststrømmen blir presset inn i havstrømmen og generer veldig krapp og brytende sjø der ute.

Tror ikke en 25 fot sjark hadde trukket garn der i slike forhold, selv ikke med en garva nordlening ombord :wink:  

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

... På motorene kan jeg ved hjelp av en ventil, kople kjølevannsinntaket til å suge fra kjølsvinet....

Det lyder som en forholdsvis enkel, men meget effektiv indretning, som jeg vil overveje at kopiere. Har du detaljer om dine motorer og om hvordan det er skruet sammen (gerne billeder)?

Link to post
Share on other sites

Bølgene, spes. Rundt Lista (og sikkert mange andre steder også) ER spesielle, som andre her nevner. Før vi rundet Lista (ukjent farvann for meg) i fjor, ble vi advart av en skipper-venn, mot å ga for nær land der, og heller holde GOD avstand fra land, nettopp pga bølgemønstret ved visse vindretninger og bølgehøyder. (Hvordan det var i dette forliset, har jeg ikke peiling på!) Det som derimot slår meg er hvordan kravene stilles til luftinntakene en klasse-B båt.

Er det ikke 'vannsperre' i forbindelse med disse?

Og om du har en vekselventil slik at du kan ta kjølevann fra kjølsvinet, er vel ikke pumpekapasiteten til kjølevannsimpellerne stor nok til at det vil utkonkurere en skikkelig lensepumpe? (Spør i uvett.)

Og om du har en strømgenerator (og batteriene) i maskinrommet, er det vel også en forutsetning at disse komponentene står over vann...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet vannmengden som pumpes gjennom en motor på 2-300 Hk?

De minste pumpene fra BT og CO er ikke brukbare for en større båt.

 

Tok kontakt med Viknes, og de bekrefter at det stilles krav til luftinntakene på en klasse-B båt. På Viknes sine båter er det en svanehals som går helt oppunder skansekledningen før luften kommer ned i motorrummet. Vil anta at det samme gjelder også for andre båter i samme klasse.

For klasse-A båter tror jeg det er krav om luftinntak enda lengre opp....

 

Men klart: Hvis kjølevansinntaket ryker.....

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Veldig overrasket over dette. Kan si mye om hvor ille bølger det er på Lista, men dette var jo ikke mye til vær. Jeg hadde forventet at en motorbåt på 60 fot fint kunne klart full storm i dette området, også med motorstopp uten å synke. 30 fot forstår jeg at får problemer tidligere, men ikke 60. Husker diskusjon da en seilbåt dro ut og trente fra Stavanger i en orkan (mulig det bare var storm).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...