Jump to content

Sunseeker forlis utefor Lista


Taremakken

Recommended Posts

Husker diskusjon da en seilbåt dro ut og trente fra Stavanger i en orkan (mulig det bare var storm).

Det var mer enn en vanlig storm, hvis det er denne tråden du tenker på : https://baatplassen.no/i/topic/115630-frivilig-seilas-i-ekstremvær/

Men tror selv de karene ville holdt seg unna Lista den dagen....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg bor rett i nærheten da dette skjedde og så alt fra stuevindu.

Det blåste kraftig fra nordvest, mer enn normalt på denne årstiden.

De som påstår at det var ikke var dårlig vær og høye bølger bør ikke kommentere det da de ikke var der og fikk se selv.

 

Her er noen bilder fra aksjonen

http://www.lister24.no/nyheter/Dramatisk-redningsaksjon-utenfor-Lista-467024.html

 

 

 

Men det var neppe været som var årsaken til problemene men ble kanskje avgjørende når først uhellet hadde skjedd.

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet vannmengden som pumpes gjennom en motor på 2-300 Hk?

Kan gi et eksempel fra Sherwood P27xx pumpa som brukes på Cummins QSB 5,9 230-480 hk.

Den skal kunne pumpe i overkant av 250 liter i minuttet eller 15.000 liter i timen uten restriksjoner. På 1500 rpm skal den pumpe ca 150 L/min

 

Når det spekuleres i mulig årsak, så slenger jeg inn mine tanker også.

 

Legger inn noen bilder av Manhattan 62 så man kan se litt på layout, luftinntak osv. Båten har som regel 2 stk 800 hk MAN V8 på V-gir og strake aksler. Motorene står da plassert bak-frem under akterdekket.

 

Skottet mellom motorrom og kabin under salongen er nok rimelig tett opp til dørknivå, men tror likevel ikke det hjelper mye om motorrommet først blir oversvømt pga at den er såpass baktung med motorene på V-gir.

 

Ang luftinntakene, så har de rimelig standard plassering bak på sidene under fenderlista. Uten å ha sett bak skottene på denne båten tipper jeg at Sunseeker har gjort som sine britiske fettere og laget vannfeller som går et godt stykke opp på innsiden.

 

Brytende sjø greier sikkert og sende inn endel vann via luftinntakene om de treffer riktig. Det kan nok slå inn over akterdekket også, men mesteparten vil nok renne ut via døra ut til plattform igjen. Lukene ned til motorrom/ lasterom på slike båter har typisk en tetning rundt karmen. Ikke 100% tett, men godt nok.

 

Har selv fått endel blått vann inn over aktercockpit på en tur. Luka hadde ikke hadde tetning (har det nå), men lå relativt tett nedtil. Sjøen slo vel inn en 10-15 ganger og det ga en grei vannstand i aktercockpit før det meste gikk ut døra igjen. Følgelig var det noe vann som hadde kommet seg ned i lasterommet), men ikke store mengder.

 

Skjønner at det var ugreie forhold, men med mindre det var konstant brytende sjø, så sliter jeg litt med å forstå at den skulle tatt inn kritiske mengder med vann på kort tid om den så lå uten fremdrift pga dritt i dieselen (noe som i seg selv skal mye til at skjer både brått og samtidig på 2 motorer som fôres fra hver sin tank).

 

Synes hendelsesforløpet hadde stemt bedre om båten først ble krøplet pga stor vannintrengning som satte motorer/ elektrisk ut av spill og samtidig gjorde den såpass baktung at den ble et lett bytte for bølgene som rullet inn skrått aktenfra.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

Legg merke til at luka ned til motorrom er mindre på bildene over enn åpningen man ser på bildet under.

Under teaken på akterdekket skjuler det seg en større luke som gjør det mulig å få ut motorer uten å sage istykker dekket.

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser du nevner 2 seperate tanker sap_2000. Vi har også 2 motorer og 2 tanker. Vi kan åpne og lukke gjennomgang mellom tankene med et spjeld foran motor babord side. Jeg vet at vi frem til nå har hatt åpent mellom tankene, men kanskje det er lurt å stenge gjennomgangen?? :rolleyes:

b89c4711-b1e3-4407-804c-73cb716c3bf6.png

 

Medlem av

Princess Yachtklubb Vestlandet, Kongelig Norsk Båtforbund, Redningsselskapet

Link to post
Share on other sites

Synes absolutt det er lurt å holde forbindelsen mellom tankene stengt.

 

Om man fyller fra et sted med vann på tanken er sjansene at får mesteparten av vannet på den ene tanken. Ellers kan et utett tanklokk på dollbordet over tid gi endel regvann. Glemmer man å skru på lokket etter tanking før man setter ut i sjø som gir mye sprut kan man få mer vann på kort tid.

 

Dessuten, om båten heller litt til den ene siden vil noe mer diesel renne over til den "lave" tanken og forsterke krengingen.

 

Ser egentlig få fordeler med å ha crossoveren åpen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det lyder som en forholdsvis enkel, men meget effektiv indretning, som jeg vil overveje at kopiere. Har du detaljer om dine motorer og om hvordan det er skruet sammen (gerne billeder)?

bilde

Hvis jeg stenger ventilen nede, og samtidig åpner T-ventilen under sjøvannsfilteret vil sjøvannspumpa suge vann fra den andre slangen som ender i kjølsvinet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Uansett årsak i denne saken, vi har mang en gang diskutert ulykker som denne.

 

Det er vel fortsatt ikke opprettet noen havarikommisjon for fritidsbåter. På tide?

 

Selv om vi kan diskutere oss gul og blå på hva som kan være årsak og lure løsninger, reelle undersøkelser og konklusjoner er vel det som faktisk kan endre både på konstruksjoner og adferd.

Link to post
Share on other sites

Ingen fare Marwin. Kommer ikke vann inn om jeg åpner krana. Ligger over vannivå.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har prøvd å åpne ventilen, og ingenting skjer. Ser allikevel poenget ditt. Jeg vil nok i teorien kunne få en hevertvirkning når først vannstrømmen er igang den gærne veien. Ser vel ikke helt hvordan en slik vannstrøm i praksis kan startes? Uansett vil den enkelt kunne stoppes med åpen lufteventil på toppen av filteret eller ved å stenge krana igjen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Neida.

Det er fullt mulig å lage en synkefri båt.

http://www.yachtingmonthly.com/gear/trying-to-sink-an-unsinkable-boat-31338

Bekrefter dette. 

bilde

Denne båten er vel sertifisert for max 2? 

Vi montert en 4hk og var 7 voksen i den.. Da synker den

Nb, nå hadde vi tatt ut proppen som skiller lagene, sånn at vi hadde vel kanskje fått den til duppe i vannet istdet for å gå rett til bunns

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

Litt vanskelig å få tatt ett godt oversiktsbilde, men løsningen er rimelig enkel. Under sjøvannsfilteret som en ser øverst i bilde er det montert en T-ventil som normalt står åpen for fri vannstrøm for kjøling av motor fra skroggjennomføringen i kjølsvinet under (utenfor bildet)

Hvis jeg stenger ventilen nede, og samtidig åpner T-ventilen under sjøvannsfilteret vil sjøvannspumpa suge vann fra den andre slangen som ender i kjølsvinet.

 

Smart opplegg det der REM, har mange ganger tenkt at jeg burde hatt noe tilsvarende.

 

Men hva med den slangen som suger fra kjølen. Har du sil eller noe på den, eller ligger slangen rett ned i kjølen? Ei fille e.l. som ligger og slenger i kjølen vil effektivt stoppe til et slikt sug. Et sugefilter som suger over et større areal reduserer risikoen.

 

I KNM lærte vi forøvrig om viktigheten av at filler, plagg, o.l. ikke skal ligge løst å slenge om bord. Imidlertid ikke alltid like lett med militær kustus når man har familie og barn om bord :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har också haft ett arrangemang liknande REM:s på tidigare båt.

 

REM skriver att han låter sugslangen ligga ner i kölsvinet i motorrummet.

 

Dessa båtar har ju visserligen inte vattentäta skott, men en invändning är ju att vid stora läckage i förskepp eller akterskepp så kommer betydande vattenmängder att ansamlas där innan det spiller över till motorrummet.

 

:worry: :worry: :worry:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Midt på 80-tallet ble det faktisk bygget noen mellomstore synkefrie båter. De heter Tresfjord Nova 31. Designet var av Eivind Amble og en viktig del av konseptet var altså å bygge den synkefri.Har selv testet med uønsket vanninntrengning via sjøvannsfilter. Båten tok inn vann opp til et visst nivå i motorrommet men holdt seg godt flytende. Omtrent alle hulrom i båten er fylt med isopor som gir nødvendig oppdrift. Ulempen er at man da ikke kan ha f eks stikkabin "utenfor" motorromet som på en Scand 29 Baltic.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...