Jump to content

Sunseeker forlis utefor Lista


Taremakken

Recommended Posts

Svart (redigert)

Hvis jeg nogensinde igen skal have en båd med indenbordsmotor, så skal der være alarm for vand i motorrummet. Har også meget svært med at forstå, hvis det ikke er et krav for CE-godkendelse.

 

Det burde være som med motoralarmen: At man tester alarmen når man sætter tændingen på, så man er sikker på at den virker.

 

Selv små lækager kan man jo opdage på den måde. Det erfarede jeg selv, da mine eksos-risere blev udsat for tæring på Nord Westen. Det skal man altså have.

Det er ikke noe som heter CE godkjenning.

CE merking er en samsvarserklæring der produsenten erklærer at båten er bygget er gitte standarder.

Hvis du ser på Biltema sin dykkermaske, så er den CE merket, sjekker du hvilke standarder den henviser til, er det en som omfatter badeleketøy på lik linje som en badeball. Den er altså helt ubrukelig til dykking. Men den er likevel CE merket.

Du kan kjøpe en 50 fots CE merket båt, men kanskje CE merkingen henviser også til badeleketøy standarden, men likevel være CE merket?

Du må se hvilke standard produsenten hevder å ha laget produktet etter, og ikke se etter CE og tro det er garanti for at du har ett sikkert produkt.

Det er en grunn til at det er Klasseselskapene som setter krav og ikke produsenten.

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan kjøpe en 50 fots CE merket båt, men kanskje CE merkingen henviser også til badeleketøy standarden, men likevel være CE merket?

Du må se hvilke standard produsenten hevder å ha laget produktet etter, og ikke se etter CE og tro det er garanti for at du har ett sikkert produkt.

Det er en grunn til at det er Klasseselskapene som setter krav og ikke produsenten.

Nå finner du neppe større bobåter som er klasset som leketøy, men i prinsippet har du rett Taremakken. Enkelte amerikanske importbåter skal vel være CE-merket etter såkalte "bekvemmelighetskrav"?

Fairline er klasset av RINA Genova, ett av mange annerkjente klasseselskaper. De står ansvarlig for at min båt er i stand til å tåle de krefter den utsettes for i kategori B. Hvilket selskap Sunseekeren er klasse av skulle vært interessant å vite. Er det slik at de har klasset en kategori A båt hvor vannet fosser inn nær vannlinjenivå har de et seriøst forklaringsproblem for å si det mildt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke du finner det, det var for å sette det på spissen.

CE merking er for mange som ikke vet hva det egentlig er, en falsk trygghet og tror at det er en eller annen godkjenning og derfor er båten deres sikrere enn de uten CE merking eller oppfyller ett minstekrav.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

CE-merket finnes på en rekke ulike produkter, og på alt fra leketøy til maskiner, medisinsk utstyr og byggevarer.

 

For lettere å kunne harmonisere tekniske krav til visse produktgrupper, besluttet EU å utarbeide direktiv etter "ny metode" (The New Approach). Metoden, som er beskrevet i en rådsresolusjon fra mai 1985, går ut på at det lages rammedirektiv på utvalgte produktområder med overordnede krav til helse, miljø og sikkerhet.

 

I de senere år har EU også begynt å utarbeide forordninger etter prinsippene om ny metode (eller New legislative framework (NLF) som er den nye betegnelsen som gradvis innføres.)

 

Som følge av EØS-avtalen omfattes også Norge av disse direktivene og forordningene. Litt mer informasjon om direktiv og forordninger kan du lese under menyvalget ny metode og harmoniserte standarder.

 

CE-merketHva betyr CE-merking?

CE-merking (CE = Communauté Européenne) er det synlige bevis på at et produkt oppfyller kravene som er fastsatt i ett eller flere av ny metode-direktivene. Dette betyr at CE-merking er myndighetspålagt. Produktet skal ikke være til skade for menneskers sikkerhet og helse eller for miljøet.

 

CE-merket er en deklarasjon på at produsenten eller dennes representant garanterer at alle krav som stilles til produktet i det aktuelle direktivet er oppfylt. Produsenten/dennes representant tar ansvar for at produktet oppfyller disse kravene.

 

CE-merking er et signal til offentlige instanser som driver kontroll av produkter, om at produktet oppfyller de sikkerhetskrav som gjelder i EØS, og at dette kan dokumenteres.

 

Et produkt med korrekt CE-merking har fri markedsadgang i EØS-området.

 

Det er ulovlig å sette CE-merket på et produkt som ikke oppfyller direktivets krav.

 

Krav til HMS

CE-merking alene sier ikke noe om et produkts generelle kvalitet. Produktets brukskvaliteter stilles det ingen krav til i direktivet, og CE-merking viser kun at visse minstekrav som er fastsatt i direktivet, med hensyn til helse, miljø og sikkerhet er oppfylt.

 

Hvilke produkter skal ha CE-merking?

Det er kun visse produktområder som omfattes av bestemmelsene om CE-merking. Hvilke disse er går fram av ny metode-direktivene. CE-merking av produktene og dokumentasjon på at sikkerhetskravene er oppfylt sikrer produktene markedsadgang og fri omsetning i EØS-området.

 

Hvordan oppfylle direktivenes krav?

For å kunne bruke CE-merket skal produsenten eller dennes representant sørge for at det foretas en samsvarsvurdering. Hvert direktiv angir prosedyrer for en slik samsvarsvurdering. Disse prosedyrene er en forutsetning for å kunne bruke CE-merket.

 

Det er produsenten eller dennes representant som påfører CE-merket etter at det er gjennomført en samsvarsvurdering. En samsvarserklæring skal følge med produktet. Den nødvendige tekniske dokumentasjonen skal oppbevares av produsenten i 10 år og skal på anmodning stilles til rådighet for myndighetene.

 

Risikofylte produkter

For enkelte produkter vil det være tilstrekkelig at produsenten foretar samsvarsvurderingen. For risikofylte produkter f. eks. medisinsk utstyr og utstyr for eksplosjonsfarlige områder, kreves det derimot at en uavhengig tredjepart, et såkalt teknisk kontrollorgan (f.eks. et sertifiseringsorgan) utfører kontrollen.

 

I det enkelte direktivs bestemmelser står det hvilke produkter som krever samsvarsvurdering fra en uavhengig tredjepart. I direktivet vil det også fremgå hvilke krav som stilles til den tekniske dokumentasjonen.

 

Hvor og hvordan skal CE-merking påføres?

Kravene til den grafiske utforming av CE-merket er beskrevet i Rådsdirektiv (93/68/EØF) av 22. juni 1993. CE-merket være godt synlig, lesbart og det skal vanskelig kunne fjernes.

 

CE-merket skal påføres selve produktet eller merkeplaten. Dersom dette ikke er mulig, skal det påføres emballasjen eller følgedokumentene. I tillegg til CE-merking skal identifikasjonsnummeret til det tekniske kontrollorganet som eventuelt har vært involvert i kontroll av produksjonen, påføres. Dersom et produkt er omfattet av flere direktiv og flere kontrollorgan er involvert, skal ett av disse samordne prosedyrene. Kun dette kontrollorganets identifikasjonsnummer skal påføres.

 

Når et produkt er feilaktig merket

Et produkt som ikke er merket, feilaktig merket eller som er merket, men som ikke oppfyller sikkerhetskravene, vil bli krevd trukket tilbake fra markedet.

 

Europeiske standarder

Til direktivene utarbeider de europeiske standardiseringsorganisasjonene CEN, CENELEC og ETSI europeiske standarder. I Norge blir disse standardene fastsatt som Norsk Standard eller Norsk elektroteknisk norm. Standardene inneholder tekniske spesifikasjoner som beskriver hvordan direktivenes krav kan oppfylles. De kalles harmoniserte standarder.

Link to post
Share on other sites

8 meter signifikant bølgehøyde??? -da er den største bølgen i en periode på 20 minutter en god del større. Signifikant bølgehøyde er gjennomsnittet av de 1/3del største bølgene i perioden på 20 min....

 

Avstanden mellom bølgene, er ofte vel så viktig.

Link to post
Share on other sites

Framstillingen din er forenklet til det feilaktige Taremakken.

 

CE merking er en samsvarserklæring der produsenten erklærer at båten er bygget er gitte standarder.

Så enkelt er det nødvendigvis ikke. Se innlegget til Maxum.

 

Hvis du ser på Biltema sin dykkermaske, så er den CE merket, sjekker du hvilke standarder den henviser til, er det en som omfatter badeleketøy på lik linje som en badeball. Den er altså helt ubrukelig til dykking. Men den er likevel CE merket.

Skal ikke uttale meg for bastant om dette eksempelet, i så tilfelle vil jeg tro dykkemaska er merket på feil måte og således ulovlig plassert i markedet i EØS. Ref Maxums innlegg.

 

Du kan kjøpe en 50 fots CE merket båt, men kanskje CE merkingen henviser også til badeleketøy standarden, men likevel være CE merket?

Nei, det kan du nok ikke. Jeg skjønner at du forsøker å sette dette på spissen, men dette blir nok en direkte feil.

 

Du må se hvilke standard produsenten hevder å ha laget produktet etter, og ikke se etter CE og tro det er garanti for at du har ett sikkert produkt.

Det er en god holdning å sjekke hvilken standard som er fulgt. CE merking skal allikevel være en en garanti for at produktet er sikkert i bruk. Det CE-merkingen derimot ikke sier noe om er hvorvidt produktet har en god kvalitet, eller faktisk fungerer overhodet.

 

 

Bra innlegg fra Maxum. Hvis dette er skrevet med egne ord (ok ikke bare kopiert inn :giggle: ) har du bra mye mer enn gjennomsnittlig kjenskap til The New Approach :yesnod:

 

For de som ikke orket å lese alt plukker jeg ut et par relevante avsnitt.

 

CE-merking (CE = Communauté Européenne) er det synlige bevis på at et produkt oppfyller kravene som er fastsatt i ett eller flere av ny metode-direktivene. Dette betyr at CE-merking er myndighetspålagt. Produktet skal ikke være til skade for menneskers sikkerhet og helse eller for miljøet.

Produktet skal altså oppfylle krav fastatt i det aktuelle direktivet som er relevant for produktet. Hvilken standard som følges er altså opp til produsenten, men man kan ikke produsere et produkt iht. et gitt direktiv og følge en irrelevant standard!

CE-merket er en deklarasjon på at produsenten eller dennes representant garanterer at alle krav som stilles til produktet i det aktuelle direktivet er oppfylt. Produsenten/dennes representant tar ansvar for at produktet oppfyller disse kravene.

Produsenten erklærer altså at produktet oppfyller kravene i direktivet. Det bli igjen spesifisert ved hvilken standard som er benyttet for å oppfylle kravene.

CE-merking er et signal til offentlige instanser som driver kontroll av produkter, om at produktet oppfyller de sikkerhetskrav som gjelder i EØS, og at dette kan dokumenteres.

Merkingen sikrer altså at produktet er sikkert i bruk.

Krav til HMS
CE-merking alene sier ikke noe om et produkts generelle kvalitet. Produktets brukskvaliteter stilles det ingen krav til i direktivet, og CE-merking viser kun at visse minstekrav som er fastsatt i direktivet, med hensyn til helse, miljø og sikkerhet er oppfylt.

Igjen, produktet skal være sikkert, men kan ha elendig kvalitet og trenger ikke fungere.

Hvordan oppfylle direktivenes krav?
For å kunne bruke CE-merket skal produsenten eller dennes representant sørge for at det foretas en samsvarsvurdering. Hvert direktiv angir prosedyrer for en slik samsvarsvurdering. Disse prosedyrene er en forutsetning for å kunne bruke CE-merket.

Det er produsenten eller dennes representant som påfører CE-merket etter at det er gjennomført en samsvarsvurdering. En samsvarserklæring skal følge med produktet. Den nødvendige tekniske dokumentasjonen skal oppbevares av produsenten i 10 år og skal på anmodning stilles til rådighet for myndighetene.

Risikofylte produkter
For enkelte produkter vil det være tilstrekkelig at produsenten foretar samsvarsvurderingen. For risikofylte produkter f. eks. medisinsk utstyr og utstyr for eksplosjonsfarlige områder, kreves det derimot at en uavhengig tredjepart, et såkalt teknisk kontrollorgan (f.eks. et sertifiseringsorgan) utfører kontrollen.

I dette tilfellet ser vi at CE-merking ikke nødvendigvis bare et en samsvarsærklæring fra produsent. I disse tilfellene skal samsvarssertifikat fra teknisk kontrollorgan ligge til grunn for merkingen. Dette er altså et dokument fra TKO som godkjenner produktet. CE-godkjenning er således ikke en veldig feilaktig måte å ordlegge seg på.

I det enkelte direktivs bestemmelser står det hvilke produkter som krever samsvarsvurdering fra en uavhengig tredjepart. I direktivet vil det også fremgå hvilke krav som stilles til den tekniske dokumentasjonen.
Altså, ikke så enkelt som bare en samsvarserklæring.

Når et produkt er feilaktig merket
Et produkt som ikke er merket, feilaktig merket eller som er merket, men som ikke oppfyller sikkerhetskravene, vil bli krevd trukket tilbake fra markedet.
Jeg vil si dykkemaska til Biltema faller under denne. Problemet er bare at så uviktige produkter aldri vil bli prioritert å bli fulgt opp fra myndighetene.

Link to post
Share on other sites

Man har også rent falske CE-merkinger og etterligninger. Kina utmerker seg selvfølgelig også på det området. Der benyttes det merking hvor C og E står litt nærmere hverandre enn på det ekte CE-merket. Da betyr det China Export!

 

http://www.ybw.com/vhf-marine-radio-guide/warning-dont-get-confused-between-the-ce-mark-and-the-china-export-mark-4607

 

bilde

 

Det finnes vel neppe båter som er feilmerket på denne måten, men mange andre produkter, sikkert også båtrelaterte. For å CE-merke båten skal viktige produkter bygget inn i  båten også være CE-godkjente, som elektriske artikler, brennstoffslanger, osv. Det er da ikke CE-merket på produktet som er viktigst, men samsvarserklæringen for produktet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

CE merkinga på dykkerutsyret er helt lovlig og ikke feilmerket i det hele tatt, så lenge den oppfyller kravene i standarden merket på CE eklæringen.

Det er akkurat det som er påenget, det er DITT ansvar å sjekket hvilken standard produsenten hevder å ha fulgt og ikke bruker det til noe det ikke er beregnet for.

Ce er ikke noen form for godkjenning i det hele tatt.

 

Du kan kjøpe en gummibåt fra Biltema som er CE merket eller du kan kjøpe en fra Zodiak som er CE merket.

Mener du da at de skal oppfylle samme kravene? Eller skal de oppfylle standarden som de er merket med fra produsenten?

Kan GARANTERE at de ikke har samme siffer bak CE, som henviser til produksjonsstandarden.

Jeg har jobbet i bedrifter som produserer utstyr som er CE merket.

Da erklærer vi at utstyret er i henhold til type standard, ikke noe mer.

 

Nå fant jeg ikke CE merking på gummubåt hos Biltema en gang, men her er en for en drill.

http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ECDeclaration/17358_DoC.pdf

 

De henviser til en EN standard, så må du selv sette deg inn i hva de forskjellige EN standardene sier.

Hvis du ser en BOSCH drill, han CE merkinga der referere til en helt annen standard.

Samme med båter, dykkermasker, verneutstyr, arbeidstøy osv osv.

 

Og innlegget hans er copy paste hvis du lurer.

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man har også rent falske CE-merkinger og etterligninger. Kina utmerker seg selvfølgelig også på det området. Der benyttes det merking hvor C og E står litt nærmere hverandre enn på det ekte CE-merket. Da betyr det China Export!

 

http://www.ybw.com/vhf-marine-radio-guide/warning-dont-get-confused-between-the-ce-mark-and-the-china-export-mark-4607

 

bilde

 

Det finnes vel neppe båter som er feilmerket på denne måten, men mange andre produkter, sikkert også båtrelaterte. For å CE-merke båten skal viktige produkter bygget inn i  båten også være CE-godkjente, som elektriske artikler, brennstoffslanger, osv. Det er da ikke CE-merket på produktet som er viktigst, men samsvarserklæringen for produktet.

 

Det ser ut til at jeg var for naiv. Det finnes også båter med falske CE-sertifikater. Her er en liten oversikt fra IMCI. Der er det en del kjente båtmerker . .

https://www.imci.org/index.php?nav=87&pageId=65

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

CE merkinga på dykkerutsyret er helt lovlig og ikke feilmerket i det hele tatt, så lenge den oppfyller kravene i standarden merket på CE eklæringen.

Det er akkurat det som er påenget, det er DITT ansvar å sjekket hvilken standard produsenten hevder å ha fulgt

Hovedpoenget er egentlig ikke hvilken standard, men hvilket direktiv som er fulgt.

 

Du kan kjøpe en gummibåt fra Biltema som er CE merket eller du kan kjøpe en fra Zodiak som er CE merket.

Mener du da at de skal oppfylle samme kravene? Eller skal de oppfylle standarden som de er merket med fra produsenten?

Kan GARANTERE at de ikke har samme siffer bak CE, som henviser til produksjonsstandarden.

I det tilfellet er kanskje gummibåten fra BT en badeleke, mens Zodiaken er en båt. Det vil i tilfelle medføre at ulike direktiver skal følges.

Du nevner sifrene bak CE. Ta en titt på merkeskiltet Maxum har lagt inn bilde av. Mener du i fullt alvor at de sifrene viser til en standard?

 

Jeg har jobbet i bedrifter som produserer utstyr som er CE merket.

Da erklærer vi at utstyret er i henhold til type standard, ikke noe mer.

Så dere skriver ut en samsvarserklæring som viser til en byggestandard, men ikke hvilket direktiv som er fulgt?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her er båten fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Gummibat-230-cm-2000035746/

 

Det er vel ikke noe mer leketøy enn noen annen gummibåt?

Kall det direktiv hvis du hvil, men det heter EN standard, som du ser av CE merkingen av drillen.

CE merkingen skal kun inneholde at produktet samsvarer med de EN standardene som eklæringen viser til.

 

Ja, CE merkingen på MAXUM er 0609.

https://www.imci.org/index.php?nav=148&pageId=112

 

Der finner du all info du trenger om firmaet som eklærer at de følger de bestemte standarder og hvilken de er.

Alle kopier ol ligger der.

 

Vi skriver ut erklæringer på lik linje som Biltema sine med referanse til hvilke standarder som varen er produsert etter.

 

Her er ett eksempel på hansker.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Arbeidsklar-og-verneutstyr/Hansker/Arbeidshansker-2000021801/

Det henvises til nøyaktig hvilket standarder de skal holde.

Da lager de en samsvarserklæring som sier dette og vil merke det med CE.

Hvis du bruker disse og skader deg selv, kan da produsentene eks si at du brukte de feil og at de ikke er kontruert for ditt bruk ihht CE merking.

 

 

Det finnes 100 vis hvis ikke 1000vis av forskjellige standarder, og det eneste CE merking forteller deg er at de oppfyller en eller flere av disse og hvilken de er. Du må selv søke opp og finne ut hva de faktisk betyr.

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kall det direktiv hvis du hvil, men det heter EN standard, som du ser av CE merkingen av drillen.

CE merkingen skal kun inneholde at produktet samsvarer med de EN standardene som eklæringen viser til.

Hvis du ikke har fått med deg forskjellen på direktiv og standard stopper diskusjonen der for min del.

 

Ja, CE merkingen på MAXUM er 0609.

https://www.imci.org/index.php?nav=148&pageId=112

 

Der finner du all info du trenger om firmaet som eklærer at de følger de bestemte standarder og hvilken de er.

Alle kopier ol ligger der.

Ja, jeg skjønner at du klarer å google. I stad skrev du at tallet bak CE henviser til produksjonsstandarden (sitat under), nå skriver du at det er firmaet som erklærer samsvar. Vel, ingen av delene er riktig. Det firesifrede tallet er nummeret til det tekniske kontrollorganet som godkjenner konstruksjonen. Og et kontrollorgan skriver ikke ut en samsvarserklæring, det er det produsenten som gjør, så her blander du kortene. Liste over kontrollorganer finner du i NANDO databasen. Her ser du hvilket kontrolloran som har 0609:

http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/nando/index.cfm?fuseaction=notifiedbody.notifiedbody&refe_cd=EPOS_43931&version_no=2 

 

 

Kan GARANTERE at de ikke har samme siffer bak CE, som henviser til produksjonsstandarden.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at dersom det blir gjort endringer på en båt slik at den ikke lenger fullt ut samsvarer med dokumentasjonen for båten (dok skal alltid oppbevares i båten forøvrig) så kan det hende at båten delvis må reverifiseres og redokumenteres på nytt.

 

Noe av tanken bak CE merkingen var at man skal skyte noen når ting går galt - feks at det skjer fatale ting som følge av at en båt av en eller annen grunn havarerer og det viser seg at den ikke oppfylte kravene i dokumentasjonen som er lagt til grunn for samsvarserklæringdn.

I andre sammenhenger er forhandler/importør/produsent økonomlsk ansvsrlig for fril, mangler eller skader/konsekvens i den rekkefølgen.

 

Har tilgode å se at dette noen sinne har skjedd men lovverket er ment å fungere slik.

 

Gjør en kritiske endringer på egen båt skal dette reverifiseres og redokumenteres. Bytte.til større motor er et slikt eksempel. Ny stabilitetstest osv.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I en samsvarserklæring viser man til relevante direktiv og hvilken standard man har fulgt for å fylle direktivenes krav.

 

Jeg produserer innenfor maskindirektivet og påstår i min samsvarserklæring at kravene i direktivet er tilfredstillt via standarden som er fulgt. Sakkyndig virksomhet kontrollerer arbeidet som er utført og dokumentasjonen av arbeidet. Han utsteder så sertifikatet.

 

Hvilke krav som må tilfredstilles før man kan påføre CE varierer fra produkt til produkt. At det ikke er krav til kvalitet er ikke helt korrekt. Kvalitet og levetid kommer som en konsekvens av krav i standardene. Setter standarden krav til en høy maskingruppe og lang levetid, må det leveres et produkt av høy kvalitet.

Men et CE merke er ikke kvalitetsstempel i seg selv.

Link to post
Share on other sites

Ethvert offentlig kontrollorgan har bare ett mål for øye, nemlig ansvarsfraskrivelse. Når noe skjer, skal noen skytes, og svært ofte vil det være "sluttbruker" Sånn har det vært i ihvertfall 25år. Derav egenkontroll, sjekklister, osv. Hadde klasset passasjerbåt for 25 år siden, og merket hvordan dette fikk innpass. Skipskontrollen skulle etter hvert bare ta stikkprøver utifra egendefinerte kontrollrutiner. Altså, ville vekk fra at pålegg fra skipskontrollen ble en arbeidsliste for verkstedet.

Som håndverker/leder i en håndverksbedrift har det slått meg at det samme gjelder her. Man kan bygge alt mulig, bare man krysser rett i skjemaene til kommunen/entreprenøren, eller hvem det måtte være. Resultatet er alltid at den som står over deg i næringskjeden er fritatt for ansvar. Tilslutt er det utførende håndverker, eller sluttbruker, som står ansvarlig, om noe skjer.

Skulle vært gøy å prøve å snu denne trenden. Når du bestilte jobb fra meg måtte du levere en egenerklæring med svar på: er du gammel nok? Har du bestilt arbeid før? Har du penger til ekstraarbeid som måtte dukke opp? Har du lest bustadoppføringslova? Er det betalingsanmerkninger på deg? Har du unndratt skatt, osv.

Ikke prøv å skape en verdi, da må du dra på en hau med konsulenter, komuneansatte, byråkrater, og andre som er opptatt av høyest mulig lønn, minst mulig ansvar, helst uten for mye jobb(les avspassering, langhelg, tannlegebesøk, osv)

Hvis verftet har bygd en sjøudyktig båt, skal jeg krysse i taket om de blir ansvarlige. De har jo CE merket, kontrollorganet har sine forbehold, og båtfører eller forsikringsselskap tar støyten. Helst det siste, og båtplassens medlemmer må betale kaka til slutt i form av forsikringspremie, medlemsskap i NSSR, og inntektsskatt.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at dersom det blir gjort endringer på en båt slik at den ikke lenger fullt ut samsvarer med dokumentasjonen for båten (dok skal alltid oppbevares i båten forøvrig) så kan det hende at båten delvis må reverifiseres og redokumenteres på nytt.

 

Noe av tanken bak CE merkingen var at man skal skyte noen når ting går galt - feks at det skjer fatale ting som følge av at en båt av en eller annen grunn havarerer og det viser seg at den ikke oppfylte kravene i dokumentasjonen som er lagt til grunn for samsvarserklæringdn.

I andre sammenhenger er forhandler/importør/produsent økonomlsk ansvsrlig for fril, mangler eller skader/konsekvens i den rekkefølgen.

 

Har tilgode å se at dette noen sinne har skjedd men lovverket er ment å fungere slik.

 

Gjør en kritiske endringer på egen båt skal dette reverifiseres og redokumenteres. Bytte.til større motor er et slikt eksempel. Ny stabilitetstest osv.

 

Jeg tror du har lov til å gjøre stort sett hva du vil på din egen båt. Spørsmålet vil neppe komme opp annet enn ved skade/forsikring eller videresalg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...