Jump to content

Sunseeker forlis utefor Lista


Taremakken

Recommended Posts

Så et nettsted som www.livetombord.se presterer å skrive at dette var en båt verdt 13 millioner?!? Imponerende.

Og de burde dessuten se at det ikke er en Predator, men en Manhattan... Jeg forstår at de har sitert en helt vanlig avis på dette, men de burde ha kompetanse til å se forskjellen når de tross alt er et nettsted for båtliv.

 

Men dette er selvsagt pirk av meg, som ikke på noen måte gjør selve saken mindre trist. Godt at det gikk bra med folkene ombord!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Mao, en klassiker. Vann slår inn over dekk og akterdør til resten av båten står åpen.

 

Er jo slik seilbåter synker også. Vann slår opp i cockpit, nedgangsluka fra cockpit til salong er åpen. Vannet skyller ned i båten.

 

Fri væskeoverflate er drepen for båtens stabilitet.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt på de ekstra store badeplattformene som det er blitt montert de siste årene. Store og praktiske, men hva når sjøen slår over akterenden? Kan mye og stor sjø forårsake vanninntregning?

Dette er bare en tanke...


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper maskinrommet var overfylt av vann allerde da motorene stoppet. At den har tatt inn så mye vann at den sank fordi den ble liggende å drive pga motorstopp har jeg lite tro på (med mindre det tok veldig lang tid før hjelpen kom/ble tilkalt). Jeg tenker heller at det det har oppstått en lekkasje maskinrommet. feks. på eksos, varmvekslere el li som har gjort at kjølevannet ikke har kommet seg ut av eksosen, men blitt ført inn i båten istedet. På min båt ble maskinrommet fylt med vann i en fei på vei til vinteropplaget. Det tok ca. 10 min og skjedde uten forvarsel. Det viste seg da at et av endelokkene på den ene motoren hadde falt av (tæring) og alt kjølevannet som skulle gått ut av eksosen ble ført rett inn i motoren. Jeg reagerte fordi jeg var ute en liten tur og synes båten begynte å helle mer og mer over mens jeg lå på ventebrygga og skulle ta opp båten. For min del skjedde dette på best tenkelige tidspunkt og heldigvis ble det ingen skader da jeg fikk båten opp i tide. Nå er (snart) et par lensepumper til og alarm om bord slik at jeg blir varslet hvis en av de sekundære lensepumpene må jobbe. Når båten først får litt vann om bord og blir liggende lavere i sjøen skal det ikke så mye til før vannet fosser inn via eksosslanger, motorromsluker osv.

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-badeplattformen er vel neppe med på å gi båten tidligere "løft" opp av sjøen når det kommer bølge bakfra. En krapp bølge bakfra vil vel fort skylle over og innover båten.

Sett at en båt går i plan medsjø. Så kutter motoren brått. Tipper en umiddelbar reaksjon om en motor kutter, er å redusere turtallet på den andre, for å finne ut hva som er galt.

 

Dette plutselige turtall fallet og betydelig redusert fart fort kan skape farlig situasjon. Til og med på en jolle i plan kan druknes ved rask redusering av turtall.

 

Akterporten må være stengt, solid og cabindør lukket.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer mest på hva som forårsaket er såpass plutselig driftstans på begge maskinene.

I dårlig vær på et sted som dette vil jeg tro de fleste setter kursen mot nærmeste aktuelle havn og kontakter Kystradioen eller RS ved første tegn på noe som kan utvikle seg til å bli er seriøst problem.

 

Håper det det det kommer frem noe info fra de som var ombord om hendelsesforløpet.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ganske fantastisk at Kaftein ØL vet bedre en de som faktisk var om bord hva som skjedde.

Som alle andre kan han vel få lov å gjette. Det er jo uansett mange aspekter som er verdt å tenke på som blir luftet i en slik " spekuleringskonkurense" . Hvor mange av oss har egentlig en god plan hvis vi får en stor, uventet vanninntrenging underveis?

 

For øvrig enig med Sap, nyskjerrig på grunnen til lekkasje.

Teorien om vann gjennom luftinntak synes jeg virker svært usannsynlig. Tipper treff av flytende gjenstand.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt på de ekstra store badeplattformene som det er blitt montert de siste årene. Store og praktiske, men hva når sjøen slår over akterenden? Kan mye og stor sjø forårsake vanninntregning?

Dette er bare en tanke...

Sjø inn fra akter og en stor flate i form av badeplattform under vann er neppe gunstig. Dett vil fungere som brems når båten forsøker å løfte akterenden opp med bølgene.

Dette kombinert med en spinkel port i akterspeil er neppe gunstig med sjø inn mot akterenden.

Har tenkt de samme tankene rundt moderne båt-design, uten at jeg vil tillegge noen sammenheng mellom denne tanken og dette forliset.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

¨Dette begynner å bli litt flåsete tråd.. men Jeg har gått over Lista med MTB en del ganger og for de som ikke er kjendt der så oppstår det veldig spessielle bølgemønstre der pga ofte motgående strøm i forhold til vindretning. Har tenkt enkelte ganger når jeg har sett bølgene der at der hadde det ikke vært greit å gå med lystbåt.. ja og selv en 50-60 foter blir liten til samenlikning med havet!

 

Vi kan være så etterpåkloke vi kan, men fakta er at båten har forlist! Sansynligvis kommer det ingen oppfølger i media.. og det er lite sansynlig vi på båtplassen får mere fakta på bordet med mindre noen her har førstegangsinfo!

 

Det som er sikkert er at enhver sjøfarende uansett redskap må ha utstyr i orden ha riktig utstyr/utrustning og kunskap om aktuelt seilingsområde.. Tar man i tillegg hensyn til vær/vind og naturkrefter er man brukbart rustet!  men selv Severin Suveren og kaptein Massepengersepåminbåt fra Norge kan begå feil!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Synes ikke tråden er flåsete. Ellers det nok mange her som har passert Lista med båter som er langt mer relevant for diskusjonen enn MTB.

 

Det er underlig at en slik båt får samtidig motorstans på begge motorer med totalforlis som resultat.

Rotårsaken har ikke kommet frem, men Kaftein Øl har en god teori.

 

Det er slett ikke sikkert de ombord har hatt anledning til å forske på årsaken.

Hvis begge motorer stanser og båten begynner å gå ned skal fokus være å berge liv.

 

Vanninntrengning er utivlisomt årsaken til at båten sank. Det skulle ikke forbause meg om det også er årsaken til at motorene stoppet. 

 

RS valgte å ta båten under slep, det er fordi de mente den kunne berges. Sannsynligvis hadde den, når slepet begynte, tilstrekkelig fribord til at det virket sannsynlig at båten kunne berges.

 

Men båten fortsetter å ta inn vann og slepet må kappes. Det kan indikere at Kaftein Øl sin teori ikke er så dum..

Link to post
Share on other sites

En må vel formode ar motorlukene ble åpnet da motoren/e stanset og hva de oppdaget da gjorde at de besluttet å gå i redningsflåten?

Med mindre slagsjøen stod over hekken på en slik måte at det ikke var mulig å se til motorrommet?

 

Trodde forøvrig at alle "nyere" båter hadde alarm for vanninntrengning i motorrommet?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan godt være at den har slik alarm. Spørsmålet er om den virket. Er vel litt for få som faktisk tester om slikt utstyr virker som det skal?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale ALLE å prøve å sette båten i fri og la den drive neste gang de opplever kuling og 2 meter brytende sjø.

Det er først etter å ha gjennomført en slik test at en får peiling på hvordan det virkelig er, ikke ved å tro eller synse.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg vil anbefale ALLE å prøve å sette båten i fri og la den drive neste gang de opplever kuling og 2 meter brytende sjø.

Det er først etter å ha gjennomført en slik test at en får peiling på hvordan det virkelig er, ikke ved å tro eller synse.

 

Forutsatt at man har en båt som ikke synker pga det da... så kanskje best å la være for mange. 

Link to post
Share on other sites

Siden Gandsfjorden nevnes så kan jeg nevne at båten min ruglet mer ved Lista i 0ms i går, enn noen av mine båter har gjort i Gandsfjorden til tross for at jeg har hjemmehavn der: Litt tilfeldig var jeg begge steder i går. Tilfeldig har jeg og vært borti en ny Sunseeker (Predator 72) som måtte utføre diverse reparasjoner etter bråttsjø i samme område for 8 år siden. (alle luker var ikke skalket og bråttsjø dukket opp fra intet og det proffesjonelle crewet fikk overhøvling av eier av for ikke å ha tatt bedre forhåndsregler enn å legge ut i dette farvannet ved et slikt varsel)  I går, i generelt 2ms. varierte været fra solskinn og speilblankt til litt rufsete sjø og tåke innen få nautiske.

Mine tanker: Er det varslet stiv kuling ved Lista, så går man verken en større eller mindre fritidsbåt rundt Lista uten å vite at risiko er spesielt høy for at noe skjer med mannskap eller utstyr ombord. (at en evt. redningsaksjon blir svært vanskelig i slike forhold i dette området er kanskje grunn nok alene til ikke å gå for de fleste)

Meldes det stiv kuling (som yr hadde meldt for tidsrommet de gikk) risikerer man storm. Stormkast er vanlig ved varslet stiv kuling, selv om det på målestasjonene denne gang iflg. yr ikke ble registrert stormkast verken på Lista eller Lindesnes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...