Jump to content

En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt


000

Recommended Posts

 et demokrati er det fleirtalet som bestemmer og dei fleste har stemt for diesel, punktum. 

Åja er det sånn det er. Eg var ikkje klar over det foregikk en avstemming om motorvalg i båt. 

Er visst mange som ikkje har fått det med seg. 30 fot ish ser ut til å vær brytningspunktet i valget og det høres også meget fornuftig ut og i tråd med det eg får sterk motbør for her av en eller anna grunn.  

bilde

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen overraskelse at de aller fleste båter mellom 18 og 23 fot har bensinmotor. Som regel utenbordsmotor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 Etter å ha følgt med båtforum over lengre tid og lest mange artikler om diverse emne frå Knurrebart må jeg spørre Hvor vil du?.

I et demokrati er det fleirtalet som bestemmer og dei fleste har stemt for diesel, punktum. 

 

Kor eg vil? eg vil bare man skal tenke sjøl og gjøre sine egne vurderinger og ikkje bare gjøre som du mener man skal gjøre. Forøvrig er siste linja di der det dummeste og mest ekstreme eg har lest noe sted om temaet. Det er realt facepalm materiale. 

Link to post
Share on other sites

 

"I et demokrati er det fleirtalet som bestemmer og dei fleste har stemt for diesel, punktum. "

 

Når var denne avstemmingen? Jeg er så gammel at jeg husker Darwin P Erlandsen som delte ut priser for en del uttalelser. Dette hadde vart en god kandidat til en pris. De som ikke er gamle nok til å ha fått med seg personen får ta et Google søk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke disse motorene på hhv 380 og 430hk noen big block motorer da, dette er gen V smallblock med variabel kam-timing. GM leverer disse motorene med stål blokk også og de veier to ølkasser mer. De brukes bl.a. i hummer H3 og tåler betydelig mer belastning. Kompressor, turbo og lystgass f.eks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...