Jump to content

En fornuftens røst i hylekoret om dieselmotoren i fritidsbåt


000

Recommended Posts

Men om man kjøper en brukt Windy Khamsin har man ikke noe valg, da alle nybåtkjøpere har valgt diesel. Grunnen er nok flere, men også at verditap ville vært voldsomt med dobbel bensin. Ingen er "gale nok".

Det var én som var gal nok. En viss vannverkssjef. 35 Khamsin med dobble 8,1 mener jeg.

Den var ikke lett å bli kvitt når ting skulle selges unna. Mener også å huske en norsk 41/43 Typhoon og en GM med bensin til salgs en gang i tiden.

 

Forskjellen i forbruk på større båter er formidabel. En ting jeg har lagt merke til opp gjennom årene, er at de med bensinmotor i båter som brukes på helg og ferieturer ofte legger restriksjoner på kjøringen. Typisk kjører lite og reiser kort pga smerten ved bensinpumpa.

 

Et vennepar av foreldrene mine hadde en Cleopatra 33 med 2 AQ 225 v8 på drev. De dro sjelden lengre enn middagsbukta i helgene (tuslet ut på én motor). Håøya/ Sandspollen ble for dyrt (på tross av de var relativt velstående mennesker).

En sommer ble de halt med på båtferie. De snudde i Arendal, mens vi med P35 og diesler på strake aksler fortsatte til Søgne før vi snudde. Når vi kom hjem hadde Cleoen brukt over dobbelt så mye (i liter) på sin kortere tur...

 

Nå var nok Cleoen noe billigere i innkjøp, og de brukte antagelig ikke så mye på fuel de årene de hadde den, og hadde totalt sett sikkert et rimeligere båthold enn P35. Men bruksglede og følt frihet til å reise hvor man vil hadde de ikke.

 

Jeg skjønner godt at du og AndersB er vaksinert mot innenbords diesler på drev etter hva dere har vært gjennom (noe tilsvarende hadde nok tatt knekken på gleden ved båtlivet for min del) og vil fylle tankene med etter smil om munnen til sommeren :-)

Vi sees i bukta :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Et vennepar av foreldrene mine hadde en Cleopatra 33 med 2 AQ 225 v8 på drev. De dro sjelden lengre enn middagsbukta i helgene (tuslet ut på én motor). Håøya/ Sandspollen ble for dyrt (på tross av de var relativt velstående mennesker).

En sommer ble de halt med på båtferie. De snudde i Arendal, mens vi med P35 og diesler på strake aksler fortsatte til Søgne før vi snudde. Når vi kom hjem hadde Cleoen brukt over dobbelt så mye (i liter) på sin kortere tur...

 

Nå har jeg ikke inngående kjennskap til alle typer bensinmotorer som blitt laget opp gjennom årene, men at bensinmotorene bruker dobbelt så mye drivstoff på en vesentlig kortere tur er rett og slett ikke reelt dersom man sammenligner moderne motorer. Det kan godt hende at noen som har oppgradert fra eldgamle V8-ere til moderne dieselmotorer har observert så stor forskjell, men hvis vi sammenligner en moderne bensinmotor med en moderne dieselmotor, er ikke forskjellen vesentlig større enn 30%, dvs. at dieselmotoren bruker rundt 30% mindre drivstoff enn bensinmotoren. Jeg gav tidligere et eksempel med data på to moderne motorer hentet direkte fra volvopenta.com og forskjellen der var 29% ved et effektuttak på 100 kW, som er litt under halvparten av de aktuelle motorenes maksimale effekt, ved et turtall som er litt over halvparten av det maksimale turtallet, dvs. omtrent der man vil ligge på marsjfart, selvfølgelig avhengig av hvilken båt motoren sitter i.

 

Hvis man med disse motorene klarer å bruke mer enn dobbelt så mye bensin på en kortere tur sammenlignet med diesel, må det nødvendigvis enten være stor forskjell på båtene som motorene sitter i og/eller kjøremønsteret. Det er naturligvis slik at både båt og motor er mer drivstoffeffektive ved noen hastigheter/turtall enn andre.

 

Denne forskjellen på 30%, vil i prinsippet bli noe mindre på grunn av vektforskjellen mellom motorene. Jo større båten er, desto mindre har denne vektforskjellen å si og hvis båten veier 10 tonn er det antakelig ikke merkbart, men på mindre båter utgjør motoren en større andel av båtens vekt. Det er derfor noe i at dieselmotor har mer for seg på større båter, men det er likevel grenser for hvor stor forskjellen blir.

Link to post
Share on other sites

Fryktelig mye Pravda her fra stemmekveget til  Brezhnev (dvs uvitende Dieseltilhengere) 

 

Bildet under viser et virkelig forbruk. Dataene som var lagt inn i Navionics appen er for min Bayliner med en Mercruiser 7.4 MPI; 50l/t ved 23kn dvs ca 2.17 l/mil.

 

Da jeg nylig fraktet den andre båten fra Bergen til Holmestrand "hang" mine data ved ved beregning av rutene. Denne båten har en D6-310. Marsjfarten var typisk 23kn ved 3100 o/min, dvs eksakt samme fart som jeg reiser med med min båt. Pga at jeg måtte styrt-kjøpe et drev til min båt rundt 2005 endte jeg opp med noe feil utveksling dvs 2.2:1 i stedet for 2.0:1 slik at motoren snurrer noe raskere enn den skulle for en gitt fart.

 

Mercen cruiser da på ca 3500 ved 23kn. D6en cruiset på 3100 ved 23kN

 

Båten jeg hentet er noe større, noe tyngre og med litt mer vindfang enn Baylineren så D6en utfører noe mer arbeid men ikke avgjørende mye da den var "tom" og nyutsatt.

 

Har tatt et eksempel på distansen Leirvik/stord til Tananger der det ble fylt drivstoff på D6en,.

 

Beregnet forbruk: 121 liter.

Faktisk forbruk: 119 liter.

 

Rent tallmessig en god match.

 

Når det gjelder disse nå litt tilårskomne Merc/Volvo V8ene med multi point injection er disse mest økonomisk rundt 3000 o/min men det er ingen avskrekkende økning opp tom 3500 o/min.

 

Hvis en gjør alt feil, maks pådrag, feil propeller eller utveksling kan mye forandre seg - eller feil ved forgasser på andre modeller er det mulig å få ugunstige forbruk vs Diesel ved hodeløs sammenligning.

 

Mht prisfall er nok ikke bensinfaktoren så avgjørende men pga total uvitenhet i båtkjøper miljøet kan en bensinbåt være vanskeligere å selge.

 

Leirvik-Tanager:

 

bilde

 

 

 

Data fra min tur til Danmark - fullt ferielastet - mitt forbruk på Danmarksturen var 2.16 l/mil. ved typisk 23 kn.

Turen vist over med D6en ble foretatt med "tom" båt.

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en representativ kostnad for å ha en D6 på service er det jo et godt argument for å holde seg langt unna D-motorer. Det har vært tidligere tråder om D-motor kontra TAMD, og min soleklare holding er at jeg ville foretrukket en båt med en TAMD motor framfor en båt med D6. En av årsakene er de uforklarlige havariene som vi ennå ikke har fått svar på (men som visstnok er utbedret), en annen er at en D-motor ikke lar seg overhale og bore på en tilfredstillende måte.

 

Hvis i tillegg servicekostnadene du presenterer her er representative blir det spikern i kista for D-motorer.

 

Det kunne vært interessant om noen med D-motor, noen med TAMD-motor, og noen med motor av andre merker i samme segment kunne si litt om deres erfaringer med servicekostnader. Kostnader knyttet til drev og gear kan vi holde utenom, det har lite med diesel/bensin å gjøre så sant drev er riktig dimensjonert.

 

 

For vår del ha vedlikeholdet vært som følger på vår Yanmar LHA-HTP. Motoren er en 2004 modell som har vært i vårt eie siden 2005. Prisene har jeg ikke, men dette har vært gjort:

 

Årlig

  • Oljeskift
  • Oljefilter
  • Dieselfilter
  • Frostvæske til konservering
  • En boks med Biltema rustløser (crc)

En gang

  • Reim til dynamo
  • Rele til starter
  • Slanger til dieseltilførsel
  • Byttet kjølevæske.

To ganger

  • Sinker på motor

Alt har jeg utført selv unntatt releet til start, det fikk jeg en omreisende mekaniker til å gjøre for meg.

 

Jeg har vanskelig for å se at det hadde vært mye penger å spare på å servicekostnadene om jeg hadde hatt bensinmotor. Tror heller det ville vært tvert om, da ville ivhertfall plugger tilkommet :giggle:

 

Hei,

 

Har Rodman 44 med to TAMD74. Utfører vedlikehold selv. Servicedeler, inkl olje, for begge maskiner under kr 10 000 for begge maskiner. Veldig enkelt å utføre service. Ved ventiljustering og rembytter øker kostnadene ift normal service. 

 

Forrige båt hadde D6. Like enkelt å utføre service og samme prisnivå.

 

Service på verksted er vesentlig dyrere, timepris ca kr 1 200. Jeg bruker en dag på å utføre service selv.

Link to post
Share on other sites

På min mercuiser/GM V8: Hvis jeg skifter absolutt alt på både motor og drev (inkl sink) hver sesong kommer jeg aldri over kr. 1.500,- Gjør det selv.

 

Tennplugger har jeg aldri skiftet pga slittasje - det er ikke mulig å se noen degrading på flere hundre timers drift.

Bruker en Iridium kan en glemme alt som heter tennplugger i 10 år fremover med normal norsk sommertimeantalldrift.

Sikkert med vanlige plugger og.

 

På min 1998 modell motor er det fortsatt originalt fordelerlokk og tennpluggledninger: Det finnes ingen antydning til degradering.

Skiftet en sepentinreim på 10 år fordi den fikk en skade i forb med motor ut.

Skiftet en gimball pga aldring etter 10 års bruk.

Hatt en lagerskade på sjøvannspumpen for 10 år siden.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På min mercuiser/GM V8: Hvis jeg skifter absolutt alt på både motor og drev (inkl sink) hver sesong kommer jeg aldri over kr. 1.500,- Gjør det selv.

 

Tennplugger har jeg aldri skiftet pga slittasje - det er ikke mulig å se noen degrading på flere hundre timers drift.

Bruker en Iridium kan en glemme alt som heter tennplugger i 10 år fremover med normal norsk sommertimeantalldrift.

Sikkert med vanlige plugger og.

 

På min 1998 modell motor er det fortsatt originalt fordelerlokk og tennpluggledninger: Det finnes ingen antydning til degradering.

Skiftet en sepentinreim på 10 år fordi den fikk en skade i forb med motor ut.

Skiftet en gimball pga aldring etter 10 års bruk.

Hatt en lagerskade på sjøvannspumpen for 10 år siden.

 

Dette var rimelig. Hvor mye olje går det på motoren, og hvilken olje bruker du (hva koster oljen)?

Link to post
Share on other sites

Dette var rimelig. Hvor mye olje går det på motoren, og hvilken olje bruker du (hva koster oljen)?

Først og fremst vær klar over at Mercruiser originaldeler er redusert sterkt i pris over senere år. Det lønner seg ikke å kjøpe uoriginalt - i hvertfall til denne motorcomboen.

 

Følgende er original Mercruiser:

Zink (Bravo 2 har få Zink deler i forhold til B3)

Drevolje (2.1 liter?) husker ikke pris men dyr.

Bensinfilter (motor)

Oljefilter (motor)

Har et formontert separat rensbart forfilter i hht CE samsvarsdok så det er strengt tatt aldri nødvendig å skifte bensinfiltret på motoren men gjør det uansett.

 

Motoroljen er fra Biltema. Det er en mineral "Heavy Duty" 20-50 som er beregnet på båtmotorer og motorer som går kontinuerlig under høy belastning. Oljeforbruket er veldig bra. Neglisjerbart.

Oljen er litt bortgjemt på Biltema. Den heter "Heavy Lube" 20-50 og har varenr 36-928. Koster 269 for 4L.

Tror å huske at det går på rundt 4L.

 

Er alltid veldig nøye med å varme motoren opp forsiktig og ta den i bruk med gradvis belastning og motsatt når den skal ned av plan.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ja dra nå fram atter en myte. jøjes hvor båtplassens medlemmer elsker gamle løgner

Var et faktisk spørsmål - jeg går selv i tanker om bensin, og hadde vært mye å spare på å fylle opp dunker på en mandag eller onsdag - men trodde ikke motorer likte bensin som var blitt lagret hjemme lenge.

Redigert av DayJon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens bensin er langt fra lik den som fantes for 20-30 år siden. Man kunne finne en bortgjemt bil som hadde stått i årevis, og starte opp på gammel bensin. Dagens miljøvennlige bensin med bioetanol blir dårlig ved lagring. Den dunster vekk og etterlater hvitaktig gugge i forgasseren. Jeg setter bilene vekk for vinteren med så lite på tanken som mulig, og hvis jeg vet sikkert det er siste tur, kjøres forgasser tom. Med fjorårsbensin er bilene mer tungstartet og sviver dårligere. Med ny bensin merkes forskjellen. Det samme gjør jeg med påhengeren. Ved gjennomkjøring av frostvæske på høsten, kjøres motoren til forgasser er tom. Om våren fyller jeg ny bensin på tanken før første oppstart.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Dagens bensin er langt fra lik den som fantes for 20-30 år siden. Man kunne finne en bortgjemt bil som hadde stått i årevis, og starte opp på gammel bensin. Dagens miljøvennlige bensin med bioetanol blir dårlig ved lagring. Den dunster vekk og etterlater hvitaktig gugge i forgasseren. Jeg setter bilene vekk for vinteren med så lite på tanken som mulig, og hvis jeg vet sikkert det er siste tur, kjøres forgasser tom. Med fjorårsbensin er bilene mer tungstartet og sviver dårligere. Med ny bensin merkes forskjellen. Det samme gjør jeg med påhengeren. Ved gjennomkjøring av frostvæske på høsten, kjøres motoren til forgasser er tom. Om våren fyller jeg ny bensin på tanken før første oppstart.

Hvis man skal "hamstre", hvor lenge tenker du man kan ha bensinen på kanne, sånn ca?

Link to post
Share on other sites

Ser egentlig ikke poeng i å "hamstre". Fordi man må ha egnet emballasje som er helt gasstett, og den koster som regel også litt. Slik jeg gjorde dengang jeg hadde bensinbåt, var å fylle på 25 liters kanner (gamle spylervæskekonsentrat-kanner) på vanlig bensinstasjon på søndag kveld da det var billig, og så fylle ila uka... Men da gikk de seks 25 liters dunkene på samtidig. Så jeg hadde ikke stående bensin over tid. Selv vanlige røde og grønne bensinkanner slipper ut litt damp/gass over tid, så jeg ville nok ikke hatt større mengder bensin stående i mer enn tre-fire måneder... Men, for all del, bensin kan lagres lenger, men den blir dårligere og effekten er ikke like høy...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Ser egentlig ikke poeng i å "hamstre". Fordi man må ha egnet emballasje som er helt gasstett, og den koster som regel også litt. Slik jeg gjorde dengang jeg hadde bensinbåt, var å fylle på 25 liters kanner (gamle spylervæskekonsentrat-kanner) på vanlig bensinstasjon på søndag kveld da det var billig, og så fylle ila uka... Men da gikk de seks 25 liters dunkene på samtidig. Så jeg hadde ikke stående bensin over tid. Selv vanlige røde og grønne bensinkanner slipper ut litt damp/gass over tid, så jeg ville nok ikke hatt større mengder bensin stående i mer enn tre-fire måneder... Men, for all del, bensin kan lagres lenger, men den blir dårligere og effekten er ikke like høy...

Høres kjent ut, ødelagt forgasseren i gressklipperen to ganger. Takk for tipset!

Link to post
Share on other sites

Dagens bensin er langt fra lik den som fantes for 20-30 år siden. Man kunne finne en bortgjemt bil som hadde stått i årevis, og starte opp på gammel bensin. Dagens miljøvennlige bensin med bioetanol blir dårlig ved lagring. Den dunster vekk og etterlater hvitaktig gugge i forgasseren. Jeg setter bilene vekk for vinteren med så lite på tanken som mulig, og hvis jeg vet sikkert det er siste tur, kjøres forgasser tom. Med fjorårsbensin er bilene mer tungstartet og sviver dårligere. Med ny bensin merkes forskjellen. Det samme gjør jeg med påhengeren. Ved gjennomkjøring av frostvæske på høsten, kjøres motoren til forgasser er tom. Om våren fyller jeg ny bensin på tanken før første oppstart.

 

Kjøp et fat med alkylatbensin  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Var et faktisk spørsmål - jeg går selv i tanker om bensin, og hadde vært mye å spare på å fylle opp dunker på en mandag eller onsdag - men trodde ikke motorer likte bensin som var blitt lagret hjemme lenge.

 

Når du sier lenge tenker du på omkring 1 år?

3-4 mnd går iallefall greit, sikkert mere. Avhenger litt av lagringstemperatur bla.a.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg fyller full tank om høsten og har i Mercury Quickstor bensinstabilisator.

Da forringes ikke bensinen i løpet av vinteren (ikke sikkert den gjør det uansett i minusgrader men bob bob  :smiley: )

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Koster litt mere å tanke opp med miljøbensin da, og vet ikke om motoren trives like godt med den.

Men funker bra på gressklipper, snøfres, moped osv.  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Må si dette var artig lesning. Er vel heller ikke i tvil at om bensinprisen var like lav som i statene, så hadde vi hatt like mange båter med bensin innabords som diesel.. om ikke flere. Så at diselmotor er best å ha i båt, grunner vel ofte i økonomi og ikke effekt tror jeg nok.

Hadde det ikke vært for bensinprisen osv, så hadde det uten tvil stått en v8 med gromlyden i båten vår :yesnod: 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...